Päästöistä pomppas, 4g63 8v

HB -91

Galant -91 GLi & Saab 9000 -89
Liittynyt
8 Elokuu 2004
Sijainti
Oulu
Noniin, nyt se sitten tapahtu mitä joka jumalan kerta olen pelännytkin eli päästöarvot päin v*ttua :seina
Co-pit: 2,72 (sal 0,50) 1,10 (0,30)
HC-pit: 175 (100) 71 (100)
Lambda: 0,96 (0,97-1,03)
CO2-pit: 13,60 14,60
O2: 0 0
tuossa siis joutokäynnillä ja kierroksilla esitettynä. Eli lähes kaikki päin persettä. Missä vika?? Kone ei syö öljyä, käy tosi siististi, ECU huollettu Finnwarella, tulpat/sytytyspiuhat/vir.jak. kansi alle 2v vanhoja, bensansuodatin suht tuore, öljyt ja suodatin vaihd. 3500 km sitten, pakoputki ehjä..

Onko katalysaattori ainoa vaihtoehto? se ei kyllä kilise eikä kolise kun testattiin katastusmiehen kanssa. Voiko tälle tehdä yhtään mitään? Viime vuonna arvot oli huippuhyvät.

Kerran säädin sitä jousiruuvia konehuoneen puolella puolikierrosta kireämmälle, aiheuttaako se jotain?

Ainiin, luin juuri vikakoodit ja niitä ei ollut! Nollasin kuitenkin varalta muistin ja säädin kummatkin ruuvit täysin auki. Helppiä pliiss!! Ja kiitos jo etukäteen vastauksista

Niin ja vielä sen verran, että kulutus on myös täysin normaali.
 
Vs: Päästöistä pomppas, 4g63 8v

Jousiruuviksi nimeämäni ruuvi on siis tämä kaasuvaijerin ruuvin vieressä oleva ruuvi jonka ympärillä on jousi eli pitää sen puristuksessa ettei pääse issekseen pyörimään. En nyt muista mihin se vaikuttaa mutta ilm. tyhjäkäyntiin.
 
Vs: Päästöistä pomppas, 4g63 8v

ne kaikki mekaaniset säädöt tulisi jättää ihan täysin...
ne ovat vain rajat... ei vaikuta tyhjäkäyntiin vaikka sillä säätäsit... tai no vaikuttaa mutta
sitten on pelattu ruiskun oman tyhjäkäynti säätö pois pelistä :seina ja tyhjäkäynti mosa sekoilee varmasti.

mutta noiden tuloksien mukaan : lamda rikki, ilmamäärämittarin lämpötila anturi antaa väärää tietoa tai motin lämpötila anturi vialla. tuollaiset tulee ensin mieleen... jos löytyy mitsun oma vikakoodinlukija (paikallisesta huollosta) jolla saa luettua myös noi antureiden arvot niin näkis miten ne pitää paikkansa, tuon mukaan kone käy rikkaalla.
 
Vs: Päästöistä pomppas, 4g63 8v

Eikö kulutuksen pitäisi nousta jos kone käy rikkaalla, eli bensaa suhteessa ilmaan liikaa? Kulutuksessa ei tosiaan ole mitään normaalista poikkeavaa. Myös liian pieni lambda-arvo ihmetyttää, yleensähän jos lambdasta pomsahtaa niin sen arvo on nimenomaan liian suuri. Lambda-antureitahan mulla on mennyt ku leipää, mutta ei aikaisemmin ole päästöissä ollut mitn vikaa.

Varmaan pitää hankkia uusi katti, joten kysymys kuuluu; Mistä saa halvalla sopivia korvauskatteja tai olisiko kellään myydä ehjä käytetty katti?
 
Vs: Päästöistä pomppas, 4g63 8v

Kokeilitko lämmittää katin KUNNOLLA , silleen vaikka et haiskahtaa selvästi lämpimälle auton sivulla ollessa. Mulla on ollut arvot omassa autossa aikarajut, jos on kylmä katti. Mut katti on 3" reikä, kisamalli, hyvin hengittävä katti - nopeasti jäähtyy tyhjäkäynnillä, arvot taas korkealla.
 
Vs: Päästöistä pomppas, 4g63 8v

suosittelen että nyppäset sen katin liitoksen auki ja tarkastat tilanteen, uudet tarvikekatit maksaa siitä n.120e eteenpäin (ei bilteman halpikset vaan semmoiset millä jotein tekee ja putkikoot alkaa 2"), joten suinpäin ei kannata rynnätä satalappuset ojassa kauppaan rynnätä.

jos siellä on kennot paikoillaan niin kannattaa koettaa ajaa auto todella kuumaksi.

varsinkin tuo CO arvo kielii siitä ettei ole katti tarpeeksi kuuma..
 
Vs: Päästöistä pomppas, 4g63 8v

Ajoin auton käyntilämpöiseksi ennen katsastukseen menoa eli katti oli siinä vaiheessa melko varmasti liian kylmä mutta katsastusmies antoi kenkää varmaan 5min ~3000-4000 kierroksen välillä mutta ei vaan laskenu arvot. Sitten vielä suoritti jarru- ja iskaritestit sekä teki koeajolenkin jonka jälkeen mittasi päästöt uudestaan mutta sama tuomio vaikka monoa tarjosikin taas 2 minuuttia. Luulis, että tuolla kengittämisellä kattikin olisi lämmennyt. Aikaisempina vuosina päästöt on aina tippunut kun ihan hetken aikaa on pitänyt kierroksilla. Mutta pakko kai se on vielä käydä päästömittauksessa kokeilemassa tosi kuumalla katilla..
 
Vs: Päästöistä pomppas, 4g63 8v

Onko imusarjas vuotoa?

Ittellä oli harrastepelis ja seokset oli huomattavasti korkeammalla kuin sallittu..
 
Vs: Päästöistä pomppas, 4g63 8v

Se on tietysti yksi vaihtoehto. Tuossa kun juttelin yhden autoasiantuntijan kanssa niin meinas, että lambda saattaa olla viallinen eli muuttua niin hidastoimiseksi että päästöt menee vituralleen muttei kuitenkaan anna vikakoodia eli tässä tapauksessa nimenomaan käy liian rikkaalla. Perjantaina menen päästömittaukseen ja mittauttamaan lambdan arvot. Erinäisten lähteiden perusteella todennäköisimmät syyt ovat:
1. Lambda-anturi
2. Imuilman vuoto
3. Katalysaattori

tuossa järjestyksessä lähden vikaa hakemaan. Raportoin tänne kunhan jotain selviää. Tietysti lisää mahdollisia vikakohde arvailuja otetaan vastaan :peukku
 
Vs: Päästöistä pomppas, 4g63 8v

HB -91 sanoi
Jousiruuviksi nimeämäni ruuvi on siis tämä kaasuvaijerin ruuvin vieressä oleva ruuvi jonka ympärillä on jousi eli pitää sen puristuksessa ettei pääse issekseen pyörimään. En nyt muista mihin se vaikuttaa mutta ilm. tyhjäkäyntiin.

Emännän hondassa kaasarimalli oli kanssa ongelmia päästöjen kanssa, niin yhdellä pajalla asentaja ruuvas tommosen ruuvinkiinni niin päästöt saatiin alas. Sano sitten että jos tulee jotain nykimistä tasa kaasulla niin pitäis avata vähän sitä ruuvia.
 
Vs: Päästöistä pomppas, 4g63 8v

eli hondan tapauksessa kyseessä on ollu lähes täysverinen "seosruuvi" arvaisin.. niissä ruiskupeleissäkin oli joku tommonen vipstaakki, niissä kun on map-systeemi.

mitsujen ilmamittareita VOI ronkkia kikkailemalla niiden ohivirtausten kanssa, en kyllä suosittele, tulee helposti sutta ja sekundaa..

tyhjäkäynnillä konetta käyttäessä jopa hiukan kovemmilla kierroksilla ei se kunnolla kattia lämmitä, parhaiten lämpenee kun olis kuormaa.. varsinkin nyt kovilla pakkasilla..

kannattaa käydä korjaamolla ja pyytää vippaamaan sytytystä sen verran että saa arvot kohdalleen, arvaisin että pienellä myöhäistyksellä menis läpi kun on kuitenkin noin pienestä kiinni, tai vaihtoehtoisesti vippaat tankkiin "vähän" jäänestoa ja toivot parasta ;D
 
Vs: Päästöistä pomppas, 4g63 8v

Vikadiagnoosi tehty, ongelma ohitettu ja tuore leima haettu Galluun :) Eli lambdastahan se vika löytyi. En tiiä ihan tarkkaan mitä ne teki, mutta ottivat lambadan liittimen irti ja ilmeisesti rautalanganpätkällä maadoittivat liittimen. Tällä päästöt sai heti kohdilleen.

Ainoa mikä ihmetyttää on se, ettei CE-valo syttynyt missään vaiheessa vaikka lambdan irrotti ja vaikka lambda on ollut viallinen ties kuinka kauan!? Eikö sen pitäisi huomata, että lambdan signaali puuttuu? No jokatapauksessa, pitää nyt viimeistään ostaa kunnon anturi kun ei nuo korvausmallit näytä kestävän :peukku
 
Vs: Päästöistä pomppas, 4g63 8v

HB -91 sanoi
Ainoa mikä ihmetyttää on se, ettei CE-valo syttynyt missään vaiheessa vaikka lambdan irrotti ja vaikka lambda on ollut viallinen ties kuinka kauan!? Eikö sen pitäisi huomata, että lambdan signaali puuttuu?

Aikoinani koitin omaan lambdattomaan Galanttiini ecua lambdallisesta Galantista, huomasin saman ilmiön. Lambdallinen ecu ei ollut millensäkkään vaikka koko lambda puuttui.
 
Takaisin
Ylös Bottom