Pätkäpajeron ohjaustehostinpumpun huohotin?

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Tehostimen pumpulta lähtee n. 10 mm paksu letku joka päättyy "ei mihinkään". Lekun päässä on jousiklemmari, joten jossain se on kiinni ollut. Lupaavia reikiä on lohkossa n. 16 mm ja vesiletkussa n. 9 mm mutta nekään eivät "johda mihinkään". Ilmeisesti letkun päässä on ollut jonkinlainen huohotin, ehkä siinä 16 mm reiässä? Haynesin oppaastakaan ei ole apuja, koska jokainen kuva on pirullisesti rajattu ennen letkun loppua ;D. Mitäs siinä oikeasti on?

Toinen askarruttava asia on ilmansuodatin. Näitä näyttäisi olevan kahta mallia (Fram CA4871 ->10/88 ->CA6363), josta toinen on ollut vaaleaksi maalattussa kotelossa (ohuempi?) ja toinen mustaksi maalatussa (= oma kotelo, näyttää paksummalta?). Olisiko huonosti päätelty, että tuo jälkimmäinen sopisisi minulle? Auto on myyty -90 mallisena, mutta en ole vielä "purkakanut" valmistenumeroa, josta kai todellisuus selviäisi tai sitten ei :-\.

Ja lopuksi tältä paikalta ;D: Kaasutinjärjestelmän sain pikakorjauksena käymään lämpimänä hienosti, mutta kylmäkäynnistys (vahatermostaatti) on löytänyt asennon, joka sopii Siperian pakkasiin, eli käy liian rikkaalla - joutuu "polkemaan väkisin" lämmityskäytön ajan 2500 - 3000 r/min. On kyllä kokemusta esim Pierburg 2E2 ja 2B7 -kaasuttimista jotka sain kaikki kuntoon ::). Löytyykö osia esim vahatermostaatin korjaukseen - noihin aikaisempiin löytyi eBay / Germany:sta vielä pari - kolme vuotta sitten. Vitsikkäin laite oli Mirafiorin kaasari, josta edellinen omistaja oli riisunut kaiken automaattiryyppyyn liittyvän - piti tehdä kahden ryyppyvaijerin sovellus: kaasuläpän esisäätö ja ryyppyläpän säätö omilla vaijereillaan ;D - toimi hienosti jos osaa.

Ja autohan on: Pajero 2,6 (LO42), moottori 4G54, vm -90? (tunnetaan nimellä Napero ;D).
 
Vs: Pätkäpajeron ohjaustehostinpumpun huohotin?

Sen tehostimen huohotusputken paikka on kannen pakosarjan puolella oikeassa reunassa,niissä ALIMMISSA pultinrei'issä.

Jousiklemmari.?

Tuo paje joka oli "huollossa",niin siinä oli letkun päässä metallinen putkenpätkä,joka oli "prässätty" päästään kasaan,ja jossa oli pala ohutta peltiä,jossa reiät joista sen sai tuohon kanteen kiinni pulteilla.

Ei siis mennyt mihinkään,vaan oli vain..
 
Vs: Pätkäpajeron ohjaustehostinpumpun huohotin?

Ykköskohta näyttää selvältä - unohtui tehtaalla kokonaan ja jokainen saa tehdä sellaisen kuin haluaa. Jonkinlaista ilmanpäästävyyttä olen tällaisissa vermeissä tottunut odottamaan. Letkussa on kummassakin päässä tuollainen "VAG-mallinen" jousiklemmari ja se kyllä kovasti yrittää "mennä jonnekin", mutta kun on toisesta päästä kiinni ;D.

Kakkoskohdassa ei uutta ja saatavuus huono.

Kolmoskohdassa näyttäisi vähän siltä, että rikastinläpän jousi on liian kireällä ja/tai nk pulldown laite puuttuu/tai ei toimi::). Katsoin tulpat ja olivat mustat. Vaihdoin Audi 80:n vanhat Boschin nelkärkiset tilalle, rikoin seossäädön muoviesteet, tein ruuviuran ja säädin tilapäisesti korvakuulolta. Koekäytin "väkisin" lämpimäksi, otin ilmansuodattimen pois - ryyppyläppä oli pystyssä kuten kuuluukin ja lämpöjen laskiessa meni kiinni kuten pitääkin.
 
Vs: Pätkäpajeron ohjaustehostinpumpun huohotin?

sun kulkije edustaa valitettavaa vähemmistöä täälä foorumilla.. mutta hieno homma että olet löytänyt tänne ja toivottavasti voidaan puolin ja toisen auttaa miestä mäessä!!
 
Vs: Pätkäpajeron ohjaustehostinpumpun huohotin?

Pannaan asiaa arkistoon jos joku muukin sattuisi tällaisen vehkeen vielä ostamaan ;D. Huohotin syntyi kahdesta kupariputken pätkästä 8 mm sisä ja 16 mm vaippaosa. Kahdeksanmilliseen porasin muutaman parinmillin reiän, putket sisäkkäin siten että reiät jäävät suojaan, päät penkissä littuun, kulmataan niin että jää pystyasentoon, juotetaan pää tinalla, viimeistellään viilalla ja littupäähän 8mm reikä. Lopuksi maalataan hopeisella vannemaalilla ja kiinnitetään kannen etuosassa olevaan reikään korialuslevy + M8. Letku sisäosaan ja se on siinä.

Ilmansuodatinmalli löytyi eBaysta, jossa oli mitoitus ja Fram -numero CA6363. Suomesta löytyi Kaha Oy:n lista, jossa tuoteluttelossa löytyi sama numero. Saanee kotimaasta tilaamalla, katsotaan maanataina.

Kylmäkäynnistyksen liika rikastus voisi johtua irrallaan olevasta alipaineletkusta jonka päässä on sini-valkoinen takaiskuventtiili ja pätkä murtunutta letkua. Jossain täytyy olla letkullitin ilman letkua ::). Olisi mahdollista että se ohjaisi pulldown -laitetta joka alkaa vaikuttaa syylliseltä, eli ei saa tarvittavaa alipainetta. Haynesin kirjassa tuosta käytetään nimitystä, tai paremminkin sen osasta:"choke unloader diaphgram and linkage", mutta se tärkein osa joka esim WW Golfin konepellin sisäkannessa on: alipainejärjestelmän kaavio, puuttuu! Japanilaisilla on sama vika kuin Volvolla. Kaikki tieto salataan ja joka siunatun asia pitää hankkia esiin purkamalla ensin yksi laite halkileikaten ;D. Osin tämä on myös tämän pienen suomenmaan ongelma - pieni autokanta erikoismerkeillä.
 
Vs: Pätkäpajeron ohjaustehostinpumpun huohotin?

Täytyy perua puheitaan "salailusta" ;D. Kun saa selville kaasuttimen tarkan koodin: Mikuni 30-32 DIDTA-165 se auttaa Googlessa kummasti eteenpäin. Sivulta voi valita tiedostot ENGINE Workshop Manuel Carburettor ja FUEL SYSTEM. Molemmat kannattaa tallettaa omalle koneelle. Näissä on ne "viisasten kivet" joita haeskelin (ja lisäksi paljon muuta...).

Tuon lähtökohtatiedon sain myös netistä: Haynesin datasheet Pajero/Shogun.

Tekstit ovat englanniksi. Toivotaan että jollekin muullekin on apua.
 
Vs: Pätkäpajeron ohjaustehostinpumpun huohotin?

Loputoteamus: hammaskaaren ja rikastinläpän kääntöhammaspyörän keskinäinen kohdistus on jäänyt tekemättä - osat ovat muuten hyvin paikallaan. Tämä aihettaa juuri rikastinläpän jousen ylikireyden kylmänä - eli kaiketi Siperian talviin sopiva säätö. Koekäyttö on seurattu peilillä, koska 57 numeron hattua käyttävä pääni ei mahdu väliin ;D. Case closed, sanoisi kai engelmanni...
 
Vs: Pätkäpajeron ohjaustehostinpumpun huohotin?

Eipä kannata sulkea ;D - otettuani peilin avulla kuvia vähän joka puolelta, löysin Haynesin kirjassa mainitun vahatermostaatin säätöruuvin, josta on maininta "...dont tampert it..." ;D. Sijaitsee muiden säätöruuvien yläpuolella ja näkyy vasemmalta puolen "alakatveesta" katsellen - jos väri on tallella niin lukitusväri on valkoinen. Tuosta Pierburg 2E2 -kaasuttimesta jäi ikävä muisto, että vahatermostaattien säätöpisteet ja -alat muuttuvat iän myötä - taisi tulla kolme hankittua :-\. Niinpä kokeilin ruuvin kiertämistä ja suostui kiertymään pari kierrosta aukipäin. Peilitarkistus hammaskaarelta taas osoitti, että säätyi väärään suuntaan. Pari tippaa öljyä kierteisiin (ruosteessa kuten Mitsubishi ;D) ja neljä kierrosta myötäpäivään. Jätettiin jäähtymään yön yli. Juhannusaamuna käynnistys, käy eikä tukehdu liikaan ryyppäämiseen. Annettiin mennä lämmityskäyttö läpi ja aika mukavasti meni. Lämpimänä totesin tarvittavan taas uutta säätöä kuten kaasutinvehkeillä on tapana kun yhteenkään ruuviin on koskettu = tyhjäkäyntikierrokset ja tyhjäkäyntiseos. Koeajolle ja homma OK! Käytettiin vielä koiraa metsässä (40 km) ja edelleen OK.

Tällainen "säätäminen" voi usein aiheuttaa ongelmia lähinnä säätöalueen suppeutena esim pakkasilla. Sen näkee sitten ja jälkisäätökin on tietyissä rajoissa mahdollista "olosuhdesäätönä". Kaasuttimeen on tuskin saatavissa ao. vahatermostattia varaosana. Weberin korvauskaasutinta on Moposportissa muutama kappale kaiketi varastossa - 550 euroa. Auto on hankittu lähinnä kesäkäyttöön "metsätyökoneeksi" helpohkoon maastoon satunnaiseen tavaran siirtoon mönkijän korvikkeeksi - hankala sitä olisikin 300 km:n päähän viedä ::).
 
Takaisin
Ylös Bottom