Pajero 2,5TD 1993 Saastearvot

johannes

Member
Liittynyt
17 Huhtikuu 2003
Vaimo kävi katsastamassa eilen Pajeron, muuten mennä pölisi kehujen kera (!) läpi mutta mittaukset sitten kaatoi. 3,9 oli mitattu ja 3 sai olla. Edellisenä iltana ajoin täysillä muutaman kilometrin. Suodattimet ja putsarit ovat suht tuoreet. Onko ainoa keino vain pikkuvaihteilla ajaa korkeammilla kierroksilla karstan polttamiseksi tai jokin muu jekku/jippo?
 
Vs: Pajero 2,5TD 1993 Saastearvot

Tuo syötön vähentäminen voi ihan "korvakuulolta" tehtynä johtaa joskus entistä pahempaankin tilanteeseen. Eri asia on, jos on itse halunnut lisätätä "voimasavun" määrää eikä muista "löysätä takaisin" katsastukseen mentäessä :-\. Tosiasia näissä mittauksissa on, että kaikki eivät osaa/halua tehdä niitä oikein. Mittauksessahan mitataan pakoputkesta irtoavan karstan määrää - ei siis ole varsinainen moottorin päästöarvojen mittaussuure ;D. Voit ajaa esim kolmosella välillä täysillä vetäen ja käyttää dieselkorjaamolla mittautuksessa. Sen jälkeen näkyy ne todelliset arvot tai pannaan kone säädöille tai remonttiin. Positiivisen tuloksen jälkeen voit sitten mennä lappu mukana katsastusasemalle huolestunut ilme naamalla ja kysellä laitteiston kalibroinnista, onko tehty, milloin tehty, kuka teki jne... ;D. No, leikki sikseen, mittaus voi olla ihan oikein suoritettu ja jossain on todella vikaa.

Esimerkkinä voin kuitenkin mainita, että olen saanut kahdelta asemalta samana päivänä -86 mallin Hiacella arvot, joissa on yli 100% eroa numeroarvoissa. Moottoria ei vaihdettu ;D.

Mainitaan vielä vanhoille bensakoneille tehty katsastusjippo, jolla saadaan niitä uusintakatsastuksia ja virheprosenttikorjausta. Annetaan koneen käydä ja käydä... Kyllä siinä kaasuttimessa oleva bensa laajennee ja hylky tuli ;).
 
Vs: Pajero 2,5TD 1993 Saastearvot

Kannattaa ensin kattoa onko pumpun perässä vielä peltiplommi tallella syöttöruuvin päässä. Jos plommi on jo poistettu, eli syöttöä joskus ruuvailtu, niin helpointa on löysätä ruuvi 1/4-1/2 kierrosta ja kattoa väheneekö savu. Tyhjäkäyntiä pitää vähän nostaa sen jälkeen.

Viime vuonna sain hylyn päästöistä, löysäsin ruuvia aavistuksen ja tulos oli 2,6. Viimeviikolla kävin taas leimalla ja löysäsin sopivasti ruuvia siten, että mustaa ei juuri pölläytä kun kaasun läppäsee pohjaan. Tulos 0,95! Ekalla polkasulla oli yli kolmen, lähti vielä karstaa putkesta kun oli vuosi ajeltu sopivan mustalla savulla.

Ilmanputsari pitää toki olla puhdas, että kone saa happea. Jotkut nakkaa sen poiskin leiman ajaksi. Kolmosella kaasupohjassa parinkymmenen kilometrin lenkki konttorille, niin irtoo pahimmat kokkareet matkalle.
 
Vs: Pajero 2,5TD 1993 Saastearvot

joskus oli tollanen mazdan pickuppi ja ei meinannu mennä päästöistä läpi vaik syötöt ihan minimillä, ei työntäny savua juuri ollenkaa mut silti...taisin sitte "hapettaa" jonku verran ni alko menee läpi, kannattaa pyytää inssiä puhistaa ne "silmät" siit koneesta, kuulemma se on joskus ollu syynä...
 
Vs: Pajero 2,5TD 1993 Saastearvot

yleen tippuu kaasuttelulla ja meilläpäin kats mies huurattaa monesti ja viä saa käyrä huurattamas tiellä ja tulla uuresta.
 
Takaisin
Ylös Bottom