pajero 2.6 bensa,tähän korvaus kaasaria

korbimotors

Manuaali 3.0 V6 24valve -95 pätkä
Liittynyt
20 Elokuu 2008
Sijainti
Salla
88-89vm pajero kyseessä ja koneena tuo 2.6l. onko kukaan tietoinen käykö tuohon minkä auton kaasari ns. korvaus kaasarina kun tuo oma kaasari on jo aikansa elänyt. uusiakin varmaan saa mutta maksavat niin helv...tietoa kehiin jos joku tietää asiasta :)
 
Vs: pajero 2.6 bensa,tähän korvaus kaasaria

mulla ois mazdan vastaava, kuulemma ryyppyvian takia vaihdettu, sano myyjä. en sitte tiiä onko muuten kunnossa...eli noissa b2600 mazdoissahan on tota mitsun konetta käytetty
 
Vs: pajero 2.6 bensa,tähän korvaus kaasaria

jooonas sanoi
mulla ois mazdan vastaava, kuulemma ryyppyvian takia vaihdettu, sano myyjä. en sitte tiiä onko muuten kunnossa...eli noissa b2600 mazdoissahan on tota mitsun konetta käytetty
samaa vikaa tuossa omassa kaasarissaki on eli ei toimi ryyppy ja kakkoskurkku aukeaa vasta kunnolla korkeilla kierroksilla. mistähän sitä sit löytäis kaasarin :(
 
Vs: pajero 2.6 bensa,tähän korvaus kaasaria

Eikö kannattaisi säätää se ryyppy ensin? Jos ongelmana on se, että moottori lähtee hyvin käyntiin, mutta sammuu heti, on tarvis säätää ryypyn toiminta. Itselläni on ollut monta kaasutinmallin Mitsubishia, poikkeuksetta tullessaan ryyppy on vaatinut säädön. Operaatio ei ole edes paha tehdä. Korjaamokäsikirjassa hyvät ohjeet.
Toinen asia on sitten sen kakkoskurkun toimita. Vaihtakaa pari pykälää isompi ykköskurkun suutin, niin ei tarvitse asian kanssa harmitella. Tämäkin asia on helppo todeta pakokaasumittarilla. Koneeseen kierroksia 2700-3000 r/min. Silloin arvon pitäisi olla n. 0,5%. Jos se on alle, niin varmasti toiminta on kulmikasta. Kaikki tuon arvon yli on liikaa ja kuluutus vain kasvaa.
 
Vs: pajero 2.6 bensa,tähän korvaus kaasaria

Minulla osasyynä on se säätövaran niukkuus ja ilmeisesti johtuu sen vahapatruunan vanhentumisesta. Minulla oli aikaanaan -89 Golf 1.8 ja sen sain kuntoon hankkimalla Itävallasta kaksi kaasutinta ja Saksasta eri lähteistä kaksi vahapatruunaa ;D. Näistä osista parhaat valiten syntyi täydellisin yhdistelmä - vieläkin muistan sen hienon käynnin ja pakokaasutestissä säädöt olivat optimissaan. Nykytilanteessa talvella Napero vaatii sähkölämmityksen käydäkseen heti kunnolla Golfin malliin. Kesällä toimii täysin normaalisti ja kulutuskin on siedettävä. Jos joku kaipaa tuota Golfin vahapatruunaa niin yksi jäi yli ja autotallissa näin talvella.

Toinen suunnitelma on siirtyä "kahden kaasuttimen käyttöön" ja valita sitten se parempi. Tähän tarvitsin tuota toista imusarjaa Weber DGMS kaasuttimelle, joka vaatii hieman avartamista "avarammalle" kaasuttimelle. Löytyi sitten Lepparilta ja odottelen vesi kielellä josko jo tänään... Ilmat vaan eivät näytä suosivan - taitaa vettä tulla mökkelijälle.
Samalla tuo mahdollistaisi tuon 30-32 DIDTA:n esiavautuman säädön, joka ei oikein kaasuttimen paikallaa ollessa onnistu. Voisi olla ehkä myös syynä tuohon "yliryypytykseen" talvella :-\. Kaasuttimen joudun kyllä ilmeisesti purkamaan sillä automaattiryyppymekanismia ei ilmeisesti viimetalvisten mittausten perusteella ole oikein koottu - sulkujousi on ihan näppituntumalla liian kireällä. Kaasuttimessa on kyllä sitten säätöjä kuten pianossa ja pärjää vaikeudessa tuolle Pierburg 2E2:lle ;D.
 
Vs: pajero 2.6 bensa,tähän korvaus kaasaria

kiitokset hyvistä vastauksista mutta tämän topicin tarkoituksena on lähinnä etsiä tieto että mikä vastaava kaasutin tuohon pajeroon olisi sopiva. Ei oikein innosta tuo 400eur kaasari mitä olisi weberillä tarjolla. Halvalla mutta ei ilman :D
 
Vs: pajero 2.6 bensa,tähän korvaus kaasaria

Tuota tietoa ei taida tällä pallolla olla ::). Ensinnäkin moottorin koko noin 2550 kuutiosenttiä asettaa rajoituksia. Ei siihen voi mopon kaasutinta edes ajatella. Kaasuttimen "reikäjako" on tyypillinen japanilainen 45 x 80 mm mutta valtaosa japanilaisista kaasuttimista on tehty pikkuautoihin ja suuttimet ovat täysin sopimatonta kokoa ja rakenne yhtä alipainehelvettiä. Lisäksi ovat loppuunkuluneita eikä varaosia kukaan myy eikä varastoi. Ainoa jotenkin toimiva kaasutin on se autoon asennettu Mikuni 30 - 32 DIDTA. Näillä autoilla on yleensä ajettu vähemmän kuin vastaavilla dieselmalleilla ja ainakin ruotsista saa korjausarjaa. Tämä "ryypyn säätäminen" on monessakin tapauksessa mahdollista mutta tekijöitä ei kyllä löydy. Muistelen että siellä on 5 - 6 säätöruuvia jotka pitäisi kaikki olla oikein säädetty. Ei sinnepäin ;). Mitä Webereihin tulee niitä on periaattessa kaksi sopivaa: Weber 32/36 DGV, hinta 330 tai 290 euroa. Jälkimmäinen on tehdassuuttimin, toisessa tulee muutama vaihtosuutin. Lisäksi tarvitaan sopiva kaasutinadapteri kokoa 46 x 93, letkua, kiristimiä ym pikkukamaa.
Toinen vaihtoehto on käyttää Weber 38/38 DGMS (DGAS sama, mutta automaattiryypyllä), hinnat 390 tai 430 euroa.
Adapteri kuten edellä. Noilla on sentään pieni mahdollisuus saada systeemi toimimaankin. Suomesta saatava adapteri voi olla "liian yksinkertainen". Itse käytin sitä poraohjaimena mihin se sopii hyvin. Homma etenee hiljalleen, sain tänään toisen imusarjan jolloin voin tehdä kahta versiota ;D. Noita mainittuja kaasuttimia voi joskus olla esim huutonetissä myynnissä. Toinen paikka on Taunusklubi tai ehkä Foordikerho. Joskus lötyy halpojakin, mutta ei ilmaisia.
 
Takaisin
Ylös Bottom