Pajero 2.6 HT kangaskaton kiinnitys

Leppari

New Member
Liittynyt
1 Kesäkuu 2010
Laitoin tuonne ostopuolelle ilmoituksen halukkuudesta ostaa kangaskaton kehikkoa. Vastauksia ei ole kuulunut, vaikka autoja on aikoinaan myyty 138 kpl.
Autothan tuli maahan kaikki rättikatoilla. Kauppa ei kuitenkaan alkanut käymään, ja niinpä autoihin laitettiin maahantuojan toimesta kovat katot. Halukkaat saivat kuitenkin ostaessaan myös rättikaton. Ne eivät olleet kuitenkaan ymmärrettävästi kovin suosittuja ja monella ne menivät aitan vintille tai suoraan roskikseen.
Tavoite on kuitenkin oman naperon suhteen saada se mahdollisimman alkuperäiseen kuntoon, ja sen takia etsiskelen katon osia. Kovasti olisin kiinnostunut vaikka vaan näkemään millaiset ko. osat ovat. Olen aikoinani ajanut paljonkin ko. autolla, mutta en enää muista ihan tarkkaan esim. katon etupään kiinnitystapaa.
Siispä onko kellään ko. autoa kangaskatolla ja kaikilla helyillä edes nähtäväksi? Hyvät kuvatkin olisivat suureksi avuksi. Itse kattopressu mulla jo on, joten ei paljon enää puutukaan. Eli keltä löytyy? ???
 
Vs: Pajero 2.6 HT kangaskaton kiinnitys

Nettiautossa näkyy olevan myynissä yksi 2.6 litran koneella oleva Mitsu Oulun Autopörssi Oy:lla. Näkyy olevan rättikatto, mutta en ole tuohon katteeseen tullut perehtyneeksi niin paljon että kuvista voisi päätellä onko "oikea malli". Hintakin on "kohtuullisen korkea" ja kuvausmatkaakin kertyy vaikka luvan myöntaisivätkin. Kyllä noita joskus näkyy tuolla Nettiautossakin kuitenkin välillä olevan myynnissä rättikatollakin. Ainakin kuvat kannattaa katsoa ellet ole jo katsonutkin. Tuon koneen imusarjan hakukin kesti kai puoli vuotta ja tämä taitaa olla vielä harvinaisempi ;D. Luulisi ainakin kuvia saavan ottaa. Minullakin tuo oli vain muovikatto mukana kun ostin sen viime keväänä Parkanosta.
 
Vs: Pajero 2.6 HT kangaskaton kiinnitys

Etupään kiinitys: tuulilasin yläpuolelle asennetaan koko matkalle rauta, jossa on n. 2 cm syvä ura. rättikatossa on uraan mahtuva "poimu" tai kieleke, jossa on vahvennus sisällä.
Ura osoittaa eteenpäin, ehkä hieman jopa alaspäin. Katon kiinittäminen aloitetaan laittamalla päärme uraan, ja pingoitetaan sitten taaksepäin korin kaariosaa kohden, johon laitetaan ensimmäiset tarranauhat kiini. Orkkis ohjekirjassa on hyvät ohjeet.

Huono puoli tässä on se, että ohjaamon kattoa ei ole tarkoitettu aukaistavaksi, ellei ota koko rättiä kokonaan pois. Itse kikkailin aina ohuen leipäveitsen kanssa päärmeen uran, koska tykkäsin ajaa koko katto auki niin, että katto oli rullalla. Hankalaa on survoa katto olemattomaan takatilaan, josta tuuli sen sitten mielellään heitti tienposkeen. ;D ;D

Muutaman kerran katto irtosi etuosastaan rekka ohitettaessa. heh.. PAM ja mikä vit... se oli ;D ;D

Toiseen pajeroon sovelsin rättärin katon idean: Katon etureunassa on metallikisko, jossa koukut. korissa on koukuille kolot. Katto avataan ja suljetaan pienistä remmeistä vetämällä oimakkaasti eteenpäin auton kulkusuuntaan nähden: kangas joustaa sen verran, että koukut menee koloihinsa. Eikä ne sieltä irtoa, koska ajoviima pullistaa rätin, ja koukut menee koloihinsa entistä tiukemmin.

Muisti palaa pätkittäin: Takalasi otettin myös pois, takakulmiin tuli L-malliset kappaleet, joissa oli putkikehikon paikat. Pääsääntöisesti rätti oli tarranauhoilla kiinni. Vetskareilla sitten sai avata sivut ja takaosan, ja rullata ylös. rullaa piti tarranauhat kiinni. Kangas oli aika paksua materiaalia.

Ja olihan siinä sellaiset metalliset kappalleet takasivuillekin , joissa oli lukot! Periaatteessa rättiä ei saanut auki koin sisältä. Kun rullasi kyljen alas, niin se painettiin lukkoon. Hieman saman tyyppiset, kuin konepellin lukko, mutta pienemmät. Sisällä oli sitten vipu, jolla lukitus laukaistiin auki. Jos oikein kikkaili, niin vetskarin välistä sai lukon auki, mutta piti tietää, missä se on. Sama oli myös takaluukun päällä. Eli aika paljon metallisilppua piti kiinitellä, enen kuin katto oli paikallaan. :) Mutta oli se sen arvoistakin.

Tuon toisen naperon ostin vanhalta pariskunnalta. Ne ei ollut koskaan ajaneet rättikatolla, sillä katto oli vielä paketissa.. (auto oli tuolloin n 7 vuotta vanha)
 
Vs: Pajero 2.6 HT kangaskaton kiinnitys

tossa on hyvä kuva orkkiskatosta. vetskarit on piilossa kankaan reunojen alla. Hitto kun tulee ikävä.. jus tollainen musta mulla oli :'(

http://www.convertible-top.de/pajero.jpg

muoks: siellähän on vissiin myytävänä rättejä:
http://www.convertible-top.de/mitshub.htm

tossa on orkkis:
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/3253725

Ja jos en ihan väärin muista, niin tuo auto onkin ollu mulla joskus. Möin rintajoupille joskus -96 vuonna 70 tuh. markalla. silläoli ajettu silloin vajaa 100.000 km.
Noi vanteet on tutut ja rekkarikin täsmäis hämärän muistikuvan mukaan. perskeles.. ;D Kyllä sitä piti kuin kukkaa, ja näyttää tuo olevan ihan kunnossa vieläkin.
http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/3229957
 
Vs: Pajero 2.6 HT kangaskaton kiinnitys

Kiitos kolegoille hyvistä neuvoista! Joo, olen katselllutkin netistä sitä Oulun autoa. Se oli aiemmin myynnissä jollain yksityisellä ja siitä oli paremmat kuvatkin (onneksi ennätin tallentaa).
Näin oletin etupään kiinnityksen olevankin kuten Penttinen kertoi. Sen etupään ellei alkuperäisiä ala vastaan tulemaan, pätää vissiin alaa niitä rimoja tekemään. Omakin toivekin olisi, että etupää olisi kiva saada rullalle. Alkuperäisessä systeemissä tämä ei tosiaankaan onnistu. Se kertomasi patentti voisi onnistua ja samalla tavalla voisi tehdä myös reunojen kiinnitykset. Alkuperäiseen suflettiin täytyy vaan kiinnittää siihen etureunaan jotkut hihnat, millä reunan saa kiristettyä.
Odottelen nyt vielä, jos jostain vintiltä ne alkuperäiset rimat löytyisi. Sufletti ja taka reunan lukot mulla jo onneksi on, joten vaikeimmat osat ovat jo olemassa.
Tuossa pari kuvaa projektistani.
 

Liitetiedostot

  • 1.JPG
    1.JPG
    110 KB · Lukukerrat 589
  • 2.JPG
    2.JPG
    98.7 KB · Lukukerrat 543
Vs: Pajero 2.6 HT kangaskaton kiinnitys

Herätetääs tämä ketju henkiin.

Tuli ostettua HT mallin Pajero, itseasiassa täsmälleen liitekuvien näköinen laite (no, huonommassa kunnossa tosin). Katto, siis tuo kuvissakin näkyvä on kuitenkin A) rikki ja B) aivan susiruma mielestäni.

Rättikatto on eräs vaihtoehto, vaikkakin hinnat (linkissä) vaikuttivat melko pitkiltä.

Omaa mieltäni miellyttäisikin rättiä enemmän kaksi- tai useampiosainen kovakatto, kuten esim. seuraavan linkin kuvassa:

http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/2854/2641/32133820001_large.jpg

Ja tätä varten aloitan vähintään etuosan etsimisen, josta tehdään sitten itselle ja mahdollisesti muille halukkaille kuitukopio. Takaosalle sama juttu, vaikka tosin epäilen tuollaisen takaosan löytymistä aika vahvasti. Sen valmistamiseen täytyy tod. näk. keksiä muita juonia.

Anyways, jos tiedossa on (linkin) kuvan mukainen etuosa tai takaosa, joko ostettavaksi tai lainaksi, pistäkää viestiä.
 
Takaisin
Ylös Bottom