Pajero 2007 3.2 DI-D DPF valo vilkkuu

Prefect

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2016
Pajerossa alkoi kesken ajon moottorin merkkivalo palamaan, ja DPF valo vilkkumaan. Tehot tippui olemattomiin, pystyy ajamaan, tasasella saa pitkällä suoralla juuri ja juuri 80 km/h kulkemaan. Ylämäessä hyytyy pahasti. Vapaalla kiertää suht normaalisti. Jälkikäynti ihmeen pitkä, kuitenkin vain noin sekunti. Tämä ilmiö tuli samaan aikaan vikavalojen kanssa.

Mistä alkaisi vikaa etsimään? Voisiko EGR venttiili olla karstottunut jumiin? Vai turbon letku vuotaa? Vai hiukkaspönttö tukossa?

EGR on ollut jumissa ennenkin, silloin oireet oli erilaiset. Vikavaloja ei palanut ollenkaan, ja vian ollessa päällä ei kierrokset nousseet mihinkään.

Hiukkaspönttö on aika uusi, tosin jokin TOSI halpa malli euroopasta tilattu.. Mitä lie sisällä..

Auto on nyt sulatttu lämpimässä tallissa, ja vika ei poistunut.

Vikakoodeissa ei ole vielä käynyt. Jos joku sattuisi heti tietämään, mikä vialla?
 
Juuri sama vika tuli alkuviikosta l200 2013 malli. Luin koodit antaa P1498 eli Dpf viittaa.. Pönttö poltettu ja uuttakin kokeiltu. Mutta ei auttanut. Kuittaa koodit pois moottorin vikavalo sammuu ja DPF palaa yhtäjaksoisesti. Kestää hetken moottorivikavalo syttyy uudelleen ja DPF alkaa taasen vilkkumaan.
 
Kiitos tiedosta! Teen saman, kun vaan töiltä kerkee. Ilmotan kuinka käy.
Joo tosiaan omalla testerillä en saanut kuitattua pönttöä putsatuksi siksi aina syttyi nollauksen jälkeen dpf takaisin ja vika ennallaan.. kyselin sitten paikallisesta korjaamosta niin osasivat heti sanoa että vaatii tietokoneella kuittauksen auton tietokone ei itse tajua että dpf on jo poltettu/uusittu. Vikana oli luultavasti tässä tapauksessa dpf jäätyminen. oli -38 pakkasta löin kylmästä käymään ja hetken päästä valot syttyi ja vika tila päälle.. hiukkassuodattimen päähän hetkellinen kuura/jää ja eropaine anturi kerkes haistaa että dpf tukossa koitti lyödä pakko polttoa päälle mutta eihän se käynnisty kylmällä koneella.. ja tästä johtuen se löi vikatilan päälle kun poltto ei onnistunut.
 
Nyt sain homman etenemään.

Pääsi käymään niin että meni leima vanhaksi, joten en pystynyt ajamaan enää millekkään pajalle. Tilasin sitten tällaisen vikakoodin lukijan:


Vikakoodien luku sujui helposti, ja niiden nollaaminenkin. Se ei vain auttanut itse vikaan, merkkivalot paloi edelleen. Koitin tehdä DPF regeneroinnin, mutta se ei jostain syystä onnistunut. Tuli joku error laitteeseen. Joku toinen operaatio DPF:lle onnistui, en vain tiedä mikä se oli.. En oikein tehnyt hommaa järjestelmällisesti vaan räpläsin vaan valikoita ja koitin vähän kaikkea. Vikavalot hävisi ja tehot on nyt normaalit.

Se että regenerointi ei onnistunut, VOI johtua siitä että kone oli kylmä ja en päässyt ajamaan kunnolla kun se leima on vanhana. Koodinlukijan ohjeissa puhuttiin jotain että pitää ajaa vähintään 15 min 40 km/h. Pitää yrittää ehkä tätä vielä myöhemmin kun pääsee tien päälle.
 
Regeneroinnin alussa/aikana alkaa kulutusmittari "pomppimaan" isoille lukemille, mulla myös tekee sellaista nykimistä jos sattuu olemaan vakkari päällä. Tuossa vaiheessa kannattaa lyödä manuaalivaihde silmään ja pitää kierrokset yli 2000 rpm sen ~20 minuuttia mitä regenerointi kestääkään niin menee oman kokemuksen mukaan paremmin läpi, joka toinen poltto on vissiin pidempi ja joka toinen sellanen "välipoltto" joka kestää lyhyemmän ajan. Sama juttu jos DPF-valo syttyy, motarilla painaa 3. vaihteella pitkän pätkän niin valo sammuu jossain vaiheessa (jos ei pönttö sitten ole ihan totaalisen tukkeessa).
 
Hartikaisen merkkihuolto vaihdatti minulla kerran turhaan DPF:n, 2010 pajeroon. DPF:n regenerointi ei vaan onnistunut kun ilmamäärämittari (MAF) oli likainen. Puhdistuksen jälkeen ei mitään ongelmia
 
Takaisin
Ylös Bottom