Pajero 3.0 V6 jakopää

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Moi!
Onko kellään kokemusta kuinka käy jos ko. koneesta napsahtaa jakohihna poikki koneen käydessä? Tuleeko totaalinen tuho, vai eikö tapahdu muuta kuin, että kone sammuu?
Kysymys heräsi kun vaihdoin jakohihnan ja siinä piruuttani testasin kestääkö kampiakselia pyörittää täyden kierroksen ilman hihnaa ja kestihän se ottamatta venttiileihin kiinni.
Nokka-akseleitten jakomerkit olivat kohdillaan testin ajan.
Ei tullut testatuksi niin, että olisin pyörittänyt 1.sylinterin männän yläkuolokohtaan ja sitten pyörittänyt nokka-akselia täyden kierroksen, oisko venttiilit ottaneet mäntään.
Aikoinaan omistin Opel Kadet: in 1,3 moottorilla, vuosimalli tais olla -82. Siinä napsahti remmi täydessä laukassa ja mitään tuhoa ei tullut. Uusi remmi tilalle ja meno jatkui.
 
Vs: Pajero 3.0 V6 jakopää

12V vai 24v?

Jos 12V ja jenkkeihin on uskominen, niin menee venat solmuun:

http://www.kmperformance.com/techcenter/timingbelt/timingbelt.html

Em. sivun alareunassa:

The Chrysler version of the 12v 6G72 SOHC is a non-interference engine meaning that no matter what you do, the valves are not going to smash into the pistons. If you bump up the compression to 10:1 or are working with a 3.0 engine from a Mitsubishi Montero or Diamante, you do have an interference engine and you will need to take extreme car to make sure the cams don't rotate while the belt is off.

Jenkkien käyttämä matalapuristeinen 12V SOHC 6G72 on yksi niistä TODELLA harvoista vapaastipyörivistä MMC peräisistä koneista. Pajeron koneet eivät kuitenkaan ole näitä matalapuristeisia.

24V on puolestaan niin korkeapuristeinen (ja ventiilit niin vinossa), että uskon tuhon käyvän myös sen tapauksessa. Ylipäätään Mitsun neliventtiilikoneista ei taida yksikään olla ns. vapaastipyörivä.
 
Vs: Pajero 3.0 V6 jakopää

Nykykoneissa "napsahtamisesta" käynnissä seuraa yleensä venttiilivaurioita, ja pahimmassa tapauksessa voi kansikin vikaantua. Monissa turbokoneissa saattaa olla matalasta puristuksesta johtuen ns vapaastipyöriviä moottoreita, joissa ei suurempaa vauriota tapahdu. Moottorin pyörittely käsipelilläkin voi johtaa venttiilivaurioon, joten en kehota kokeilemaan ;).
 
Vs: Pajero 3.0 V6 jakopää

Totesin saman tuosta vapaasti pyörivyydestä ku tein jakopää remppaa että ei osu mäntiin venat mutta ku muistais että koitinko sen myös merkit ei kohdillaan... Mutta merkit kohdallaa ei osunu
 
Vs: Pajero 3.0 V6 jakopää

Ainakin tuo 4G54 moottorilla varustettu malli on melko varma tapaus, puristussuhde on 8,2 ;). Tosin en sitäkään ole pyöritellyt ympäri koemielessä, koska palotilat ovat aika kuperia. Jakopäähän on ketjuvetoinen. Noin yleensä jos puristussuhde lähestyy 10:tä on vaurio takuuvarma. Muistelen että Volvon takavetomalleissa on turbokoneissa jotain 9 kieppeillä, mutta venttiilit ovat yhdessä rivissä ja kohtisuorassa sylinterin päähän nähden.
Katselin tuossa 6G7 sarjan korjaamokäsikirjaa ja huomasin seuraavaa: etuevetoisille puristussuhde 10,0 ja takavetoisille 8,9. Sarjaanhan kuuluu myös turbomalli ja tuo pienemmällä puristussuhteella sopisi tuohonkin. Eli näyttäisi ehkä sopivaan noihin vapaastipyöriviin Pajeroissa... ::)?
 
Vs: Pajero 3.0 V6 jakopää

Joo 12-tappinen on. Puristuksista ei tietoa koska on "Beduiini" malli eli alunperin rekisteröity Dubaissa. Ei tosiaankaan tullut pyöriteltyä mäntä yläkuolokohdassa nokka-akselia, jolloin olis tullut varmuus.
Kampuran pyörityksen tein tosi varovasti että tuntee varmasti jos vähänkään toppaa johonkin.

Kiitti vastauksista!
 
Takaisin
Ylös Bottom