Pajero 3.2 DiD sinertävää savua moottorijarrutuksessa

KimmoT

New Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2014
Sijainti
Kontiolahti
Huomasinpa että Pajero pukkaa sinistä savua moottorijarrutuksen jälkeen. Esiimtyy eritoten tos 80 km/h nopeuden tienoilla kun kaasulta nostaa jalan, tuntuu hyytyvän ja sit onkin perässä sininen pöllähdys.

Mikäs lienee vikana? Ruiskut vuotaa ja polttaa sit öljyä? Vai jotain muuta? Kilometrejä on jo kuiteski 400t... Mitähän palikkaa kannattaa alkaa vaihtamaan? Oisko noista tankkiin laitettavista puhdistusaineista hyötyä?

Pikkaisen vaiva väheni kun laitoin jäänestoa tankkiin, ollut myynnissä tyhjällä tankilla suht pitkään ja voi olla nestettä. Polttoaineen suodatin on nyt vaihdettu...
 
Vs: Pajero 3.2 DiD sinertävää savua moottorijarrutuksessa

Mites öljyt?
Vanhat öljyt voi huohotella ja savuta enemmän kuin tuoreet litkut...
 
Vs: Pajero 3.2 DiD sinertävää savua moottorijarrutuksessa

Moottorin pesu ja öljyt vaihtoon... Ja p-a suodatin vaihtoon... Ne ensi avuksi..
 
Vs: Pajero 3.2 DiD sinertävää savua moottorijarrutuksessa

Öljyt ja kaikki suodattimet on juuri vaihdettu w0-40 Mobilit huollossa laittoivat - lieneekö sopivat vai pitäiskö olla pikkaisen "jäykempää"? Tein heti ton öljynvaihtohuollon kun auton ostin kun ei ollut aivan varmuutta milloin oli edellisen kerran vaihdettu.

Moottoria ei pesty tms. Savuttaminen oli pahempaa heti kun auton sain, tankki oli aivan tyhjä ja sen täyteen latasin, myös tietysti öljyt ja suodattimet vanhat.

Kuitenki vieläkin jonkin verran pölläyttää... Pitää ajella jonkin aikaa ja seurailla.
 
Vs: Pajero 3.2 DiD sinertävää savua moottorijarrutuksessa

Onko öljyä liikaa?? Ja kyllä 0w40 oljy on liiottelua... :)
 
Vs: Pajero 3.2 DiD sinertävää savua moottorijarrutuksessa

Savutus moottorijarrutuksen aikana oli ongelma (suurempi) myös vanhoilla öljyillä joten en usko liikaa öljyä olevan (no voi tietysti olla teoriassa mahdollista mutta...)

Millaisia öljyjä kannattaisi käyttää? Itse aina vaan liikkeiden suositusta seuraan / tässä tapauksessa annoin heidän tehdä päätöksen kun itsellä ei tieto/ asiantuntemus riittänyt ehdottamaan mitään muutakaan
 
Vs: Pajero 3.2 DiD sinertävää savua moottorijarrutuksessa

Kyllä sinne on ihan oikeat öljyt laitettu jos ovat kertomasi.
Harvoin tulee liian hyvät öljyt laitettua koneeseen, nuissa uudemmissa öljyissä lisä-aineistus saattaa aiheuttaa aluksi vähän kaikkea.
 
Vs: Pajero 3.2 DiD sinertävää savua moottorijarrutuksessa

Ettei olis venttiilivarren tiivisteet pettäneet tai imupuolen ohjuri poikki?
 
Vs: Pajero 3.2 DiD sinertävää savua moottorijarrutuksessa

Toi venttiilivarren tiiivisteet voisi olla vaihdon arvoinen artikkeli. Mikä toi imupuolen ohjuri on? Ei mulle sano mitään...

Mitä tuossa venttiilivarsien tiivisteitä vaihtaessa kannattaa muuta huollon omaisesti vaihtaa (kuitenkin jo 400 tkm ajettu mylly)?

Vajaan litran on vienyt öljyä 2 tkm matkalla. Moottorijarrutuksissa pöläyttelee edelleen - kone ikäänkuin hyytyy ennen sitä ja sit kun taas vedot lähtee niin jää sininen pilvi perään. Tyhjäkäynnillä myös savu on sinertävää joten taitaa öljyä palaa mukana...
 
Takaisin
Ylös Bottom