Pajero 3,2did -01 165hv map sensori, pumppu tai joku muu, mikä?

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Meillä alkoi Pajero sammumaan ihan kuin veitsellä leikaten ja korjaamolla vikakoodi osoitti map sensorin olemattomaan yhteyteen.
He tilasivat tarvikeosan ja sieltä tuli Meet&dorian anturi, mikä aiheutti vikakoodin (49?): liian suuri paine.
Heidän käsityksen mukaan tuo tarvikesensori oli viallinen tai muuten epäkelpo ja lähettivät sen takaisin.
Tilalle tuli Hofferin kuorilla ja sisuksiltaan sama MD anturi, mitä ei edes sitten testattu.

Onko tässä Map anturissa jotain spessua ettei tuon tarvike valmistajan anturi toimi vai mitä ihmettä mahtaa olla kyseessä?

Orkkiksen koodi: ME202119

Auto siis sammuu kuin veitsellä leikaten, mutta käynnistyy samoin tein, kun virrat käyttää pois päältä ja starttaa.
Ainut koodi kohdistuu tuohon anturiin, eikä asentajakaan löytänyt mitään vuotoja.

Pystyykö jotenkin tollokin yleismittarilla mittaamaan anturin eheyttä?
 

Larppa

Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Onkos toi nyt se johon tulee imusarjalta pikku letku ja on kiinni löpösuotimen jalassa?

Jos on, niin onko rassattu auki se letkun lähtö imusarjasta ja letku tsekattu ettei ole tukossa?

En ole kokeillut, mutta itse anturin voi kuulemma putsata esim ilmamassa-anturin putsausspraylla ja antaa joko valua kuivaksi tai vähän puhaltaa ilmaa sisään.
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Kiitti,
Kuvissa näyttää tosiaan tuo anturi olevan sellainen, johon liitetään letku ja kuulin anturin sijaitsevan rintapellin lähellä, eli lie juuri tuo.
Voisinpa siis huomenna tuon paikallistaa ja piippurassilla tonkia + brake cleaneria ja eletroniikka putsaus spreitä tarjoilla. Lie nuokin päteviä tököttejä.
Säästäisi kyllä pitkän pennin, jos tuolla tokenisi.
 

Larppa

Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Tuon ikäsessä toi on ainakin foorumien mukaan tyyppivika kun egr-mönjä tukkii tuon sen imusarjan ohella. En tiedä mitä sen anturin sisällä on, ehkei jarrukliineriä kannata sinne törkätä jos on herkkä rajuille tököteille. Samoten paineilmaa sinne ei ehkä kannata puskea kovalla paineella. Ilmeisesti se imusarjan lähtö ja letku on siis ennemmin tukossa kuin itse anturi.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Juurikin tuo on se MAP anturi, sitä karstalöpömönjää voi
olla siellä ohkasessa kumiletkussaki asti, itse puhdistin aikoinaan tuon jarrukliinerillä siitä letkua myöten, siitä huomas että se itse lähtökin imusarjasta oli osittain tukossa, putsasin sen mekaanisesti ja jarrukliineriä perään puhdistukseksi..
Heti ei sitten kannata jysäyttää tulille konetta, senverran herkkää tavaraa se on ainakin lämmetessä..
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Putsasin, mutta eipä auttanut. Samat vaivat jatkuvat.
Mönjää oli letkussa ja pikkusen tuli tuon anturinkin sisältä.
Otin imusta tuon kuvan mötikän irti ja se oli aivan tukossa karstasta.
Liottelin sitä brake cleanrissa.
Tuon läpi ei virrannut alkuun yhtään ilmaa, mutta pitkällisen liotuksen päätteeksi sain puhallettua ilmaa läpi molempiin suuntiin.
Huomasin myös sen, että jos puhalsin kovempaa, tunsin vastusta enemmän ja välillä stoppasikin, kunnes paine laski ja taas virtasi läpi.
Kuuluuko toimia noin?
DSC_0063.JPG
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Aa.. Ok.
Kiitos tästä tiedosta!
Jos joku sattuu asumaan täällä Riihimäen kulmilla, niin olisiko mahista kuitata koodit?
Minä kun en ole vielä jäsen, vaan toistaiseksi "vaapamatkustaja", niin pieni korvaus tästä tottakai.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tuohon ei varmaan kunnosta laitetta tarvii. Joten Hyvinkäällä vois onnistua.
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Tuohon ei varmaan kunnosta laitetta tarvii. Joten Hyvinkäällä vois onnistua.
Moikka ja kiitti!
Sen mitä tässä googletellessa olen ymmärtänyt, niin laitteen tarttee ymmärtää JOBD:tä.
Kävin kysymyssä siinä Hyvinkään motomaatilla, niin he eivät pysty kuulemma lukemaan tämän ikäistä pajeroa, jos pajeroa ollenkaan.
 

Tagatubos

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2020
Sijainti
Riksu
Hetki on nikotellessa vierähtänyt ja Pajero levännyt talven yli parkkisella, koska Riihimäen autohuolto Leinon asentaja löysi yllättäen talvella uuden koodin listaan: 43
Ei ole halpaa ei, jos heidän hintalapulla mennään: 9800 euroa + työt.

Nettiä selatessa tuo koodi viittaisi ajoitus ongelmaan ja tarjoavat tällaista osaa syylliseksi:

Voisiko tämän vikaantuminen aiheuttaa oireita, joissa lämmetessään auto alkaa "hyrskähdellä" ja sammuu satunnaisin väliajoin kuin seinään, käynnistyen sitten samoin tein helposti uudestaan?
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Kattele netistä servicemanuaali tuohon ja sieltä näkee arvot nuille antureille
 
Ylös Bottom