Pajero -88 Jarrulevyt?

E

Eksveekasi

Guest
No niin.

Kierossahan ne ovat,uudet kylläkin mutta ilmeisesti poltettu pilalle samantien. Lienee säästetty eli palat ovat laahanneet koko ajan. Toisinaan tuo säästäväisyys tulee kumman kalliiksi.
:mad:

Laitan siis uudet levyt, mitä muuta kannattaa (palojen lisäksi) tehdä? Pysähtyyhän tämä näinkin mutta nypytystä on liikaa varsinkin satunnaiselle tottumattomalle kuskille eli tämä on silkka turvallisuuskymysys.


Luin jo kaiken mitä haulla löytyi.
 
Miettisin kyllä vakavasti sylinterin tiivisteiden vaihtoa samalla kertaa, ja ku oikeen hienolla paperilla pyihkäsee männät niin ei jumita.
 
juu ja kun kasaat niitä sen hionnan jälkeen niin "kourallinen" jarrukumirasvaa sinne että pysyy liukkahana.... :)
 
Jeps,kiitos!

Täytynee tilata paikallisesta tarvikeliikkeestä niin on helpointa palauttaa jos kuitenkin sattumalta tulee väärät levyt. Sitä on näemmä ollut liikkeellä. ;)
 
Levyt löytyivät heti.

Otin äsken pyörän irti ja kurkistin homman hankaluustasoa... kuinkahan on, lähteekö levy pois kun kaikki näkyvät pultit irroittaa (kuusiot joilla napalukkohomma on kiinni ja sitten ne 14 mm pultit) vai onko joku lisäylläri tiedossa?

Luin tuon Nikon jutun uusiksi, aivan kaikki levyjen vaihdosta ei hahmottunut kuitenkaan.
 
sen jälkeen kun olet saanut sen napalukon pois, pitää kiertää 4 ristikannalla olevaa ruuvia pois lukituslevystä ja sit kiertää se lukituslevy pois. Sen jälkeen laakeria varoen vedetään napa pois. Se jarrusatulan kanneke pitää poistaa ennen em. toimenpiteitä. Kirjoittelin tuosta oikein DIY-ohjeetkin mutta menivät bittih€lvettiin forumin kaatumisen myötä, mutta jos tulee kysyttävää niin laittele pikaviestillä, koitan jeesata jos vielä jotain muistan :)

paljonko maksoi levyt ja onko "Jufi"t ?

Niin muuten niiden 14mm pulttien takapuolella on sit siellä levyn sisäpuolella mutterit ( jos ollaan oikeassa välissä tätä remonttia )
 
Kiitos, eiköhän tämä tästä selviä, kaverini lupasi jeesata huomenna niin katsotaan tarkemmin.

Levyjen lopullista hintaa en vielä tiedä, merkkikin on hämärä mutta Japanilaiset ovat ja ainakin "Mountain" niissä taisi lukea.


Löysin aiheesta tällaisen linkin:

http://www.pajero.dn.ru/pdf/sport/35.pdf
 
Jarruletkutkin kannattais varmaan samalla rykäsyllä vaihtaa ??? Mulla oli ainakin pykinyt ihan murtumille , mutta vm-88
 
Eihän me sitten uskallettu avata sitä kuitenkaan. :-\


Kaverini pelkäsi kouraan putoavien hilujen määrää kun napalukon irroittaa, takaisin paikalleen asennus on myös hämärän peitossa.

No, ainakin diagnoosi on selvä eli sylinterit ovat olleet jumissa, pelkääjän puoli on pahempi ja kevyesti jumissa edelleen. Kylläpä kannatti ed. omistajan laittaa uudet levyt ja jättää palat kantamaan... levyt ja palat ovat kuluneet erittäin vähän mutta ihan maalaiskonsteinkin on kierous havaittavissa.


Eli sylinterit kuntoon ensiksi, sitten saatan haaveilla levyjen laitosta. Helpointa on ehkä kuitenkin sorvata nämä jo paikallaan olevat, ovat edelleen 21,85 mm paksut.


Oli muuten sitte ensimmäinen ja viimeinen kerta kun ostan auton hankkimatta samalla riittävästi kirjallisuutta.
 
Ne muuten kannattaa männät ainakin ostaa Motonetistä ( ovat 100% samanlaiset kuin timanttitiskillä, vertailunvuoksi toisella puolella on 40€ timanttiosa ja toisella puolella melkein puolet halvempi Motonetin osa ) Itse vaihdoin kaikki mahdolliset kilkkeet, kun jarrut puolsi ( puoltaa ne edelleenkin, mutta dynamometrin mukaan oli ihan tasaiset ) eli toisella puolella vaan ottaa kai aiemmin kiiinni.
 
Eksveekasi sanoi
...Kaverini pelkäsi kouraan putoavien hilujen määrää kun napalukon irroittaa, takaisin paikalleen asennus on myös hämärän peitossa.
...
Ei tipu yhtään nippeliä eikä hilua lukkojen irrotuksessa ja pakolleen menee yhtä helposti ku irtoaa.
 
Anteeksi jos pelottelin omilla karvailla kokemuksilla, mutta tosiaankin se ulomman kartiorullalaakerin sisäkooli on ainoa joka sieltä voi pudota ! Muuten ei ole hätää, napalukkoa kun takaisin laitat, niin tärkeää on se jotta se napalukon yläreunan nappula kohtaa uransa akselilla !
 
Do dii.

Putsasin pelkääjän puolen sylinteri / satulahässäkän tyystin äsken. Nypytys pieneni mahdottomasti kun asiat liikkuvat vapaasti, levyä en vielä vaihtanut vaan laitan toisenkin puolen toiminnan kuntoon ensin.

Se "Haitaritiiviste" toki meni uusiksi. :-\


Näyttäisi kertautuvan tuo levyn pienikin kierous jos muut hässäkät ovat riittävän jumissa. Kyllä tämä tästä, kiitos taas. :)
 
Ja toisenkin puolen putsasin, aina vaan paranee. :)

Pikku onkelma tosin: sen suojakumin laitto taskulampun valossa hirvijahdin jälkeen aiheutti taas lievää kantamista...? Mielestäni kaikki meni ookoo, en aivan ymmärrä mistä moinen johtuu. Ehkä siellä lukkorinkulan urassa on sittenkin kakkia jäljellä.

Kyseinen puoli alkoi myös "puraista" tavattoman voimakkaasti, johtunee samasta asiasta.
 
Heheheh!

Asia korjaantui kun otin vanhan lukkorenkaan pois jarrusylinteristä. ::)
 
No niin.


Paketti auki ja uudet levyt melkein sisällä. Täytyy vain hakea jostain HALKAISIJALTAAN oikean kokoiset levyt , ärkele sentään kun nuo tuli vain paksuudeltaan ja pulttijaoltaan mitattua. Tiesin että näitä on eri paksuisia.


Oikea halkaisija olisi 27,6 cm, nämä uudet ovat 25,6. Ei toimi, palat jäisivät osittain jarrulevyn ulkopuolelle.


Grr, siinä se Pallero nyt kököttää naapurin pihassa kun piti olla pikku juttu... tyhmää sinänsä, levyt ovat olleet mukana jo päiväkausia ja pyörät irti montakin kertaa.


Täytynee mitata KAIKKI mahdollinen seuraavista ehdokkaista.
 
Tässä yksi mitta Mulla itsellä toimi ainakin ne jufin levyt ihan hyvin ( ostettu osaset liikkeestä )
 
27,7 cm näyttää olevan tuo halkaisija tuonkin linkin levyissä.

"Jufia" ei oikein löydy millään haulla mistään Netistä... no, alamittaiset nämä ovat joka tapauksessa koska vanhat levyt kuluivat lähes reunaan saakka - sen vähän mitä nyt kulumaan ehtivät.

Lähin "Osaset"- liike näyttää olevan 50 Km päässä joten ei kun soittelemaan aamulla.
 
ainakin hämeenlinnan ja lahden osaset liikkeessä "jufit" tunnetaan (oliskohan ollut "koivusen" maahantuomaa)
 
Löytyiväthän ne levyt, ovat tällä kertaa "National" - merkkiset. 277 / 22 mm, asiallisen näköisesti jäähdytetyt ja ennen kaikkea SUORAT.

Puhdistelin ja hion paikat huolella jotta levyt myös asentuisivat suoraan, uudet tiivisteet ja palat olivat tässä tapauksessa kyllä enemmän kuin paikallaan. Ja "nypytysdiagnoosi" selvisi kyllä, oikeassa olin:

Kaikenlainen nypytys / tärinä loppui kokonaan. :)


Nyt vaimokin tykkää. Täytyy laittaa vielä napalukkojen tiivisteet ja varmistaa laakerien oikea kireys, nämä ovat nyt pikkuhommia kun tietää kuinka homma on kasassa, kiitos vaan kaikille.

Oli kuitenkin aika urakka saada toisen satularungon ylempi kiinnityspultti auki. Piti lopulta hitsata siihen toinen pultti kiinni, oli vedetty ilmeisesti mutterimopolla tanakasti "yli" (kierteistäkin päätellen) ja samalla sössitty kanta pilalle. Ei auttanut Kosanit, yhdet putkipihditkin katkesivat... Hyh hyh, jarruremontti keinovalossa pimeällä hiekkaisella pihalla pohjoistuulen hyväiltävänä on muutenkin oma operaationsa.


Kuparitahnan käytössä ei kannata pihistellä.

Seuraavaksi kurkkaan takajarruihin,jostain sieltä kuuluu pientä ylimääräistä "jumps jumps" -ääntä pyörien pyörimisen tahtiin. Tuntuu hurjalta että tämä auto on kesän seisomista lukuunottamatta suoraan ajosta ja merkkikorjaamon jäljiltä... uudet jarrulevyt mutta sylinterit umpiruosteessa... uusi tehdaskansi ja syylari mutta termostaatti väärinpäin (ja ONNEKSI auki-jumissa) sekä oljynsuodatin ikivanha... no joo, alle tonnin auto edelleen silti.

Ja tulihan se Haynesikin lopulta. :) Jatketaan.
 
Kunhan kurkkaat sinne takajarruihin > tilaa samalla jarrukengät ja sylinterit , ihan vaan varmuuden vuoksi, jotta olis sit käsillä heti, jos tarvii. Mulla taka-akselin stefan vaihto poiki jarruhärpäköiden uusimisen. Stefa oli vuotanut ja pehmittänyt sen jarrupinnan käsin irtoavaksi. Seuraavaksi pullahti apparin jarrusylkky, laitoin kaikki uutta ja putsaamisen jälkeen silikonirasvaa automaatti säätöijen liikkuviin osiin ja kuparitahnaa muualle soveliaisiin paikkoihin. Ne "jarrukilvet" on sit aika haperoa !
 
Mitkä "Jarrukilvet"...? ;D

On niistä jotain jäljellä ,juu. Taidanpa kuitenkin antaa takajarrujen toistaiseksi olla kun kerran toimivat moitteetta. Uutta autoahan tästä ei saa.

Kolkuttava ääni tuli diagnosoitua, se tuleekin perästä , piniontiiviste näyttää myös hieman vuotaneen joten siellä lienee kulumaa. Nostin koko perän ylös ja annoin pyöriä kolmosella... aika vekkulia rutinaa ja kardaanin takapäässä oli riittävästi väljää... tai ei kardaanissa vaan siellä pinionosastossa, kuinkahan se nyt oikein selkeästi sanotaan? Kaikkia jutikaisia heiluttelin mennen tullen ja sain puhelimessa aika hyviä ohjeita "alan miehiltä" kun makoilin siellä alla.

Mutta:

Uusi topic tälle aiheelle mikäli haku ei tuo valoa, vaihdan nyt kuitenkin oikeat peräöljyt vaikka kitkalukko toimii näilläkin... koskaan ei voi olla varma tuntemattomasta öljystä, kirkasta se kyllä on mutta tuskin muuta kuin perus GL-vitosta.

Paljon kiitoksia Jaskajokuselle. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom