Pajero gen1 suutin remontti 4d56TDi

micco1

Member
Liittynyt
3 Huhtikuu 2005
Nyt ois suutin remppa ajankohtainen (Pajero -89- 4d56TDi), eikä osunut silmiin mitään selkeää juttua suuttimista. Niin meinasin et vois tähän hiukan kerätä tietoja hommasta ja osista. Itselle mieleen tulleita kysymyksiä.

Onko kaikissa gen1 pajeroissa samat suuttimet on kone sit 2.3 2.5 TD TDi ?
Onko jokin/jotkin sellaisia valmistajia kenen suuttimia kannattaa välttää uusia hommatessa?
Onko kaikissa samat avautumis paineet?

Listaa asiaan liityen.

- Ennen kaikkea PUHTAUS säädettäessä sekä asennettaessa, suuttimiensuojatulpat pois vasta sitä mukaa kun suutin putkia laitetaan kiinni.
- Suuttimen runkoja availlessa/kasatessa momentit ovat ehdottoman tärkeitä noudattaa,samoiten kun suuttimet kiinnitetään kanteen.
- Uusien suuttimien avautumispaineet on säädettävä.
- Suutinkärkien ja kannen väliin tulevat tiivisteet uusittava, joskus saattaa tuntua ettei siellä kannessa suuttimen reiissä ole mitään tiivistettä, mutta kyllä siellä sellaiset pitäisi olla.
- Kannen ja suuttimenpitimien välisen renkaan vaitokaan ei haittaa, mutta ei ole välttämätön.
- Suuttimen ja hukkaputken väliset tiivisterenkaat on hyvä myös uusia.

Tämä ketju antaa paineeksi 120-130 bar, ja paineet ei ole samat kaikissa:
http://www.mdocuk.co.uk/forums/wap/thread.php?topic_id=39203
1986/4 – 1994/5 ( MD103301 ) ; 12,000-13,000 kpa or 120-130kg/cm2
1994/6 – 2004/4 ( MD196607 ) ; 15,000-16,000 kpa or 150-160kg/cm2

Jos jollekkin tulee mieleen lisää asioita tai korjattavaa niin kertokoon ihmeessä niin korjaan kirjoituksiani. Ja voidaanhan tähän samaan kerätä muidenkin konemallien vastaavaa infoa.
 
Vs: Pajero gen1 suutin remontti 4d56TDi

Ei ole samat suuttimet kaikissa. Oliskohan ollu niin, että 2.3 on eri kokoinen runko? En muista ihan tarkkaan.

Alkuperäiset on Zexelin tekemiä, ja ei kai niitä uusia tarvii kokonaan, kyllähän noihin saa osia? Dieselpajat ei varmaan hirveitä ota remontista, ja ne mittaa ne paineetkin sitten samalla.

EDIT tämä ketju antaa paineeksi 120-130 bar, ja paineet ei ole samat kaikissa:

http://www.mdocuk.co.uk/forums/wap/thread.php?topic_id=39203

1986/4 – 1994/5 ( MD103301 ) ; 12,000-13,000 kpa or 120-130kg/cm2
1994/6 – 2004/4 ( MD196607 ) ; 15,000-16,000 kpa or 150-160kg/cm2
 
Vs: Pajero gen1 suutin remontti 4d56TDi

Sain hommattua toiset rungot, niin ei tarvii seisottaa autoa. Rungot veinkin jo tutulle "pumppu" ukolle jolla on penkki ym. vehkeet. Hän lupasi katella kirjoistaan oikeat kärjet ja paineet, tiivisteetkin lupas ottaa samalla kun hakee kärjet.

Noissakin rungoissa jotka löysin, niin oli kaksia erilaisia kärkiä paikoilla, eli tosiaan on varmaankin kahta erilaista kärkeä ainakin.
 
Vs: Pajero gen1 suutin remontti 4d56TDi

Onhan noissa 2.5 suuttimissakin jo kahta erilaista, veikkaan että ne 2.3 voi olla vielä kolmannet...
 
Vs: Pajero gen1 suutin remontti 4d56TDi

Kahta eri avautumispainetta ja kahta eri kokoa(fyysistä) on ainakin nähty.Suuttimien purkamisessa myös puhtauden lisäksi tärkeää on että suuttimen runkoja availlessa/kasatessa momentit ovat ehdottoman tärkeitä noudattaa,samoiten kun suuttimet kiinnitetään kanteen.
 
Vs: Pajero gen1 suutin remontti 4d56TDi

Päivittelin aloitusviestiin noi tähän mennessä esiin tulleet jutut. Edelleen saa ja pitääkin jakaa lisää tietoa mikäli asiaan liittyen sellaista jollakin on.
 
Vs: Pajero gen1 suutin remontti 4d56TDi

Minkäskokonen hylsy noihin suuttimiin pitää olla? käyttäs neki huollos ku mutenki tuo kone levällään.
 
Vs: Pajero gen1 suutin remontti 4d56TDi

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=3946.msg28817#msg28817

Gen I TD-IC:n koneeseen käytin itse 22 mm "putkihylsyä".
 
Takaisin
Ylös Bottom