Pajero jyristää??

  • Viestiketjun aloittaja raapptee
  • Aloituspäivämäärä
R

raapptee

Guest
Kertokaahan viisaammat, missä vika kun Pajerosta (3.0 -90) alkaa 80 nopeudella kuulumaan matalaa jyristystä. Ääni vaimenee jonkin verran kun yli 100 lasissa.

Renkaat pitäisi olla OK eikä ratissakaan tunnu suurempaa ravistusta. Veto ei vaikuta ääneen, koska alamäessä kytkin pohjassa ja vapaalla kuuluu yhtä lailla.

Mahtaako olla kardaanionkelmia vai? Onko jollain ollut vastaavia oireita?
 
samaa ongelmaa olen yrittänyt jäljittää. Jousitukseen se ei näytä liittyvän, koska taakse tuli aikalailla kaikki uutta...

Jatketaan tutkimuksia. Pyöränlaakerit on seuraavana listalla.
 
Ääntä on hiukka vaikea paikantaa, mutta minulla ääni tuntuu tulevan enemmänkin etupuolelta. Ehkä jostain vaihdelaatikon kohdilta. Ei kait laakerit pidä tuollaista ääntä? Ainakin niiden täytyisi olla todella väljät, että rupeavat noin resonoimaan.
 
tuollainen matala jyrinä on TODELLA vaikea paikallistaa mihinkään, ääni johtuu niin hienosti rungossa. Minulla on kyllä aivan banaanit vanteetkin alla, eli jyrinöitä ei pysty kauheasti paikallistamaan ennenkuin ne on vaihdettu suorempiin. Se laatikon tienoilta tuleva jyristys voisi liittyä siihen vapinaan, jonka saa esiin kun lähtee pienestä nopeudesta kiihdyttämään kadunkulmasta. Jospa nämä liittyvät yhteen? Silloin kyseessä voisi olla esim. loppuunkulunut laatikon tukikumi, joka päästää laatikon elämään liikaa ->täristää runkoa ja kardaania.
 
Joo täytyypä kuulostella pienemmissä nopuksissa. Itse ajattelin myös josko kardaanin tasapainotus auttaisi. Täytyy vähän kysellä hintoja.
 
No nyt sit pitäis loppua jyrinät, tarkoitus olis tänään tai huomenna vaihtaa ristikot ! Tuleekos jakiksesta öljyt pihalle kun tempaisen kardaanin irti ? Muuta huomioitavaa ?
 
jaskajokunen sanoi
No nyt sit pitäis loppua jyrinät, tarkoitus olis tänään tai huomenna vaihtaa ristikot ! Tuleekos jakiksesta öljyt pihalle kun tempaisen kardaanin irti ? Muuta huomioitavaa ?
Ei tuu, jos irrottaa vain takakardaanin. Huomioitavaa huolellisuus ;)
 
Jahas tuli siis keikka Motonettiin ja sormet rasvaan viikonloppuna. No vois vaikka taas sadella, niin ei harmita paljon. 8)
 
pyöränlaakerihan pittee kyl kans vähä sellast ääntä ja sitähän on helppo kuulostella niinku varmaa tiiätteki et kurvailee puolelt toiselle nii huomaa muuttuuko ääni vai ei. Mut ristikkoniveliin kyl kaatuisin tuos veikkaukses. Mut totta on myös se et pajeros on paljoki paikkoi mitkä saattaa jyrisdä :D
 
Melko ison veikkauksen pistäisin että kardaani on kiero/ epätasapainossa. Omassa oli aivan samanlainen jyristys ja katselin renkaat, pyöränlaakerit, moottorin tukikumit yms. kunnes vein kardaanin tasapainotukseen. Maksoi noin 50. Niin ja ota kardaani valmiiksi irti ja marssi se kainalossa seppään (jos mahdollista). Ottavat nimittäin helposti kardaanin pois otosta ja takaisin laitosta liki saman kuin itse työstä.
 
joo kyllä se voi tuo kardaani olla, minulla on ainakin ihan todetusti etummaisessa (taka)kardaanin ristikossa klappia ihan pikkaisen... sekin varmaan riittää jyrinään?

ja onhan sillä varmaan jossain metsässä käyty kantoja kolistelemassa. Täytyypä ottaa kardaani työn alle...
 
Ei sen kardaanin tarvi ees olla kiero/epätasapainossa, riittää että ristikko on joko jumissa tai tarpeeksi kulunut (pääsee siirtymään hieman toiseen laitaan). Pikku välys ei välttämättä jyrryytä ollenkaan. Jos ristikko pääsee käsikopelolla liikkumaan kuppien suuntaisesti, niin alkaa olemaan vaihdon paikka.
 
Takaisin
Ylös Bottom