Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Eddieboy

Mitsubishi Pajero 2.6
Liittynyt
29 Elokuu 2012
Sijainti
SALO
Tuossa ostin eilen Pajeron ja kylmäkäynti hieman heikkoa ja "kenguru" kyytiä ennen kuin moottori lämpiää kunnolla.. Tuossa ilmanputsarin ja pakosarjan välissä oleva haitari putki puuttuu ja onko se mahdollisesti syy "nikotteluun" Lämpimänä siis menee ja tyhjäkäynti normaali. Kiitos vastauksista!
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

ei oo vaikutusta näillä asteilla,nyt o kesä 8) kesällä vanhoissa kaasarikoneissa,laitettiin tarkoitusta varten olevalla,läppäventtiilillä,se kanava kiinni,kevät-syksy välille..vahvasti epäilen että käy laihallaan.kaasarista kaikki läpi,ryyppyläpän toiminta,eikös siinä oo solenoidi,ilmavuodot ja viimeseks koko syöttölaitteeen purku ja putsaus.
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Vika tais selvitä..Pakosarjanliitos vuotaa ekasta liitoksesta..enpä huomannut ostaessa autoliikkeestä ..Ostin siksi autoliikkeestä, että varmasti kunnossa..toisten kävi..tuskin korjaa vetoavat vanhaan autoon vaikka paripäivää ollut minulla :'(
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Jostain hajottamoilta osia? Motonetissakaan ei luulis hirmu hintasia olevan..
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Pakosarjan liitoksen vuotaminen ei kyllä tuohon käyntivikaan vaikuta...
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Nyt ilmanputsarin "nokan" pakosarjan väliin kun laitoin aluhaitariputken niin koko napero stoppas.. :nykii Tyhjäkäyntiä hieman säädetty lisää, eli hieman terhakkaammin käy kylmiltään.. :p
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

kyllä jotain pielessä kun ei lämmintä ilmaa kestä,pitäskö sen alunperinkään saada näillä ulkolämpötiloilla lämmitettyä ilmaa,ite oon ajellu kylmemmässäkin kesä-asennossa.
onko kaasarissa alipaineletkut omilla paikoillaan,onko puuttuvia,tai jotakin tarkotuksella tulpattu ?
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

galantisti sanoi
kyllä jotain pielessä kun ei lämmintä ilmaa kestä,pitäskö sen alunperinkään saada näillä ulkolämpötiloilla lämmitettyä ilmaa,ite oon ajellu kylmemmässäkin kesä-asennossa.
onko kaasarissa alipaineletkut omilla paikoillaan,onko puuttuvia,tai jotakin tarkotuksella tulpattu ?

Onko tuossa termarissa manuaaliasento? Onko kaikilla tuo putki paikalla aina?
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

en oo koskaan bensa pajeroa rassannu,mutta veikkaisin että alipaineella toimii se lämpimän ilman otto venttiili.webrussa pitäs olla sille alipainelähtö sitten.katteleppa onko sen tyypin kaasarin alipainekaavioita saatavilla,ja vertaa miten ne o nyt laitettu.ota haitariputki pois,jos ei sen kanssa pelitä.
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Tulpat vaihdettu, eli ainakin nyt näyttäis siltä, että "keltanokkana" viikon pajeronomistajana olis vika ollut toivonmukaan tulpissa, eli joku pytty ei nyt ollut pelissä mukana :nykii No mökille lähtö ja tesiajoa 8km.. :driver ..oli se vaan niin mukava, kun itse saa laittaa omaa mitsua :peukku No ei nuolasta vielä, ennen kun tipahtaa..siis matkaan..
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Eddieboy sanoi
..oli se vaan niin mukava, kun itse saa laittaa omaa mitsua :peukku No ei nuolasta vielä, ennen kun tipahtaa..siis matkaan..

Kyllä siitä mitsun laitosta hyvän ja mielenkiintoisen harrastuksen saa :peukku (nimimerkillä kokemusta tai jotain.. ;D)
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Kokenut MItsuhuolto Salossa kävi auon läpi ja itsellekkin jo epäilyttävää huomiota otti alipainesäätimen letkujen poisolo, eli oli rautalangalla poistettu letku käytöstä sekä ilmansuodattimen kopan alta letku irti, jota en nähnyt itse..Samalla.. Öljynvaihto ja öljysuodattimenvaihto samalla..Bensasuodatin sekä ilmasuodatin vaihdettu.. eli nyt taas katsellaan jokos kylmäkäynti pelittää kunnolla.. :pesis ..ja oli tuos tuulettajanremmin vaihtokin..
Öljy+ suodl itsellä... Huolto alle 200eur kohtuuhintainen vuosi/ tarkistushuolto oli mielestäni ihan ok.. Samalla pääsi Mitsun alle tsekkaa sen elämää ja pohja onkin hienossa kunnossa, eli ajateltu massaus jää ehkä ensikesään..

...eli ajamalla nyt selvii onko vika ollut tuossa alipaineventtiilin ohituksessa ja miksi se on tehty jää kai mysteerioksi.. :nykii


Ohjaustehostaja ja pakosarjan alkupätkä vielä odottaa remppaa..mutta kaikki ajallaan..
Tehostajaan litkua ja pakosarjan vuoto ei haittaa menoa.. ;D
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Simpukan akselin vuotaminen on valitettavan yleistä. Öljyinen hiekkamuja syö akseliin uran stefan kohdalle, eikä se välttämättä enää tiivisty vaikka stefan vaihtaisikin. Jotkut metallifirmat korjaavat akseleita metallinruiskutus + sorvaus tyyppisesti.

Säiliössä on vaan pidettävä koko ajan riittävästi öljyä, pumppu menee todella herkästi jos ajelee liian vähillä öljyillä, ja sen tietää mm. siitä että pumppu pitää ääntä ja tehostus on heikkoa...
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Niko Päivinen sanoi
Simpukan akselin vuotaminen on valitettavan yleistä. Öljyinen hiekkamuja syö akseliin uran stefan kohdalle, eikä se välttämättä enää tiivisty vaikka stefan vaihtaisikin. Jotkut metallifirmat korjaavat akseleita metallinruiskutus + sorvaus tyyppisesti.

Säiliössä on vaan pidettävä koko ajan riittävästi öljyä, pumppu menee todella herkästi jos ajelee liian vähillä öljyillä, ja sen tietää mm. siitä että pumppu pitää ääntä ja tehostus on heikkoa...

Jeps! Nuo asiat jo selvis ja huoltoon mennessä lisäsin tehostimeen öljyä.. eli näin se menee, kunnes
sitten saadaan osat ja tiivisteet.. :nykii
Toki litralla öljyä ajaa aikalailla..menee aika vähän tavaraa säiliöön.. joskin vuoto jos lisääntyy niin tarve korjata on kiirrellisempi.. no kaikki aikanaan..


;D
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Nyt sitten oikein kysymys mitsumiehille!
Miksi kaasarin alipaineventtiilin kohdalla on RUUVI joka
ilmeisemmin sulkee isomman ilmanoton kokonaan ja ilmanotto on vain pakosarjan alemmasta
pienemmästä ilmanotosta? :nykii
Nyt on jo avaruustiedettä Mitsuun tehnyt ed. omistaja?


En nyt saa kuvaa tänne vaikka teki mieli laittaa, kun kuva on liikaa suuri ja en nyt nopeesti
keksi pienetää kuvaa max 300... :-X
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Kuva kaasarista
 

Liitetiedostot

  • naperonkaasari.JPG
    naperonkaasari.JPG
    89.7 KB · Lukukerrat 763
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Viisaammaat kertokoot, mitä ruuveja nuo on.. ::)

Kaasarin kolme säätöä..

Tässä kuvassa muutes alipaineletku rautalangalla poistettu, joka laitettiin takas, omalle
paikalleen ja toinen letku kaasarin alle omalle paikoilleen.. Miksi oli poistettu ??

Oisko ollut joku toinen ilmasuodatin tai viritys???
 

Liitetiedostot

  • pajeross 005.jpg
    pajeross 005.jpg
    50.7 KB · Lukukerrat 1,136
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Onkos tässäkin koneessa EGR-Venttiili?
jos on... olisiko se vain tässä tapauksessa ohitettu?
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Tuossa kait on vastauksen tähän alipaineventtiilin ohittamiseen selviskin kaverilta,
joka autoja ropailee..Samaa ajattelin itsekkin, eli bensiininsäästö.. :p
tuosta Venttiilistä en osaa sanoa.. :-\
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

No niin, eli onkos pajeroissa olemassa yleisesti tuollainen EGR venttiili..ihan uutta ainaskin minulle ja
veikkaan, ettei bensa pajerossani olis moista..Pitänee kurkkia konepellinalle ;D

Nissanilta opittua:
http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?action=print;num=1262110595
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Tuossa voiteluspryllä tsekkasin tuon alipaineventtiilin saranoinnin, kun sormin tuntus olevan hieman jäykkä tuo läppä ja kyllä tuo ruuvi oli selkeesti siinä, että alipaineventtiili olisi lukittu :mad: "talviasentoon" :joulu NO kylmänä on vielä kiusallisen ronkeli ja pitää lämmitellä kierroksin ja samalla estää karstan tulemisen tulppiin..sen kuulin sentään autokaupasta, että se kannattaa tehdä ja toinen naperokuskikin sanoi samaa, eli ajamalla oppii.. :driver SIt kohti mökkiä ja katsotaan miten lähtee napero mökkitielle.. Kivaa tämä pajeropuuhastelu 8) Lohduttaa tuo hauska sanonta, jonka jostain luin, eli Timantit ovat ikuisia, pajerot ei ;D
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Lohdutuksena mainittakoon, että omassa 2,6 litran moottorissa ei weber dgev kaasuttimessa ole edes rakennetty imuilman etulämmitystä - ottaa suoraan pihalta, eikä ongelmia talvellakaan.
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

lekaseppä sanoi
Lohdutuksena mainittakoon, että omassa 2,6 litran moottorissa ei weber dgev kaasuttimessa ole edes rakennetty imuilman etulämmitystä - ottaa suoraan pihalta, eikä ongelmia talvellakaan.

Tuli mielipuolen, että onkohan muillakin ohitettu tuo ilmansuodattimen alipaineventtiili, eli
sain yhden vastauksen, jossa mainittiin pienempi bensakulutus, jos on ns. talviasennossa
ja saa lämmintäilmaa pakosarjasta alakerrasta jatkuvasti. Toki kun pakosarjan ja ilmansuodattimenkopan väliin asensin haitarialuputken n 20cm koko napero hyytys tielle..
eli joissakin naperoissa näkyy olevan tuo haitariputki siinä välissä, joka kai pajeron tapaan turhake..
Pitäsikö nyt nuo kaksi kumiletkua taas poistaa käytöstä ja ja laittaa yksi ruuvi venttiilinkohdalle, jolla
lukitaan "talviasentoon" pysyvästi..kokemuksia??? :-\ kenelläkään???

Tunnettu mitsu huolto sit asensi nuo kaikki alipainehärpäkkeletkut kaasariin takas ja itse poistin viritetyn läpänlukitus ruuvin.. mutta kylmänä yhä kiukuttelee naperoni.. ???
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Ilmeisesti se automaattirikastin ei toimi kunnolla, eli kone ei saa tarpeeksi kierroksia tyhjäkäyntiin? Tosin tuossa Mikuni-Solexissa on muistaakseni peräti kuusi ruuvia, joka pitävät kaikki olla "optimiasennossa". Jos autosta löytyy tuo käsikaasu, sillä voi pitää konetta hereillä avaamalla sitä muutaman millimetrin. Saattaa myös olla että autosi on jo alkuperäisenä varustettu jollakin muulla kaasuttimella. Käsikaasu löytyy ainakin minulla kun katsot kojelaudan alapuolelle hieman ohjausakselista oikealle. Minulla sitä joutuu Weberissäkin käyttämään pikku pakkasilla käynnistyksessä. Kaasuttimessa ei säätövara riitä ja jos sen säätää sopivaksi kylmänä, kone "karkaa" lämpimänä. Kaasuttimen säädöissä on suuresti apua 4G54 moottorin huoltokirjasta - ehkä joku on hakenut sen joskus netistä.
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

lekaseppä sanoi
Ilmeisesti se automaattirikastin ei toimi kunnolla, eli kone ei saa tarpeeksi kierroksia tyhjäkäyntiin? Tosin tuossa Mikuni-Solexissa on muistaakseni peräti kuusi ruuvia, joka pitävät kaikki olla "optimiasennossa". Jos autosta löytyy tuo käsikaasu, sillä voi pitää konetta hereillä avaamalla sitä muutaman millimetrin. Saattaa myös olla että autosi on jo alkuperäisenä varustettu jollakin muulla kaasuttimella. Käsikaasu löytyy ainakin minulla kun katsot kojelaudan alapuolelle hieman ohjausakselista oikealle. Minulla sitä joutuu Weberissäkin käyttämään pikku pakkasilla käynnistyksessä. Kaasuttimessa ei säätövara riitä ja jos sen säätää sopivaksi kylmänä, kone "karkaa" lämpimänä. Kaasuttimen säädöissä on suuresti apua 4G54 moottorin huoltokirjasta - ehkä joku on hakenut sen joskus netistä.

Näin se menee.. ei löydy kierroksia 1km ajon jälkeen lämmitellään konetta ja sit mennään.. Käsikaasua en ole huomannut, mutta pitää kurkkia huomenissa.. ::) Säädöt on sit asia erikseen..eli pajero nero olisi paikallaan auttamassa.. :nykii
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Eddieboy sanoi
Luoja varjele, mitä sieltä löyty??? Käsikaasu :peukku
Olihan paikassa ja luulin jo ettei autoissa ole moisia olemassa enään ollut
ja eipä tule mieleen autoa, jossa käsikaasu?

Löytys ratin säätövipukin, eli kaikkee löytyy kun kurkkailee naperon syövereihin..

Tuo käsikaasu vipu on kyllä saatu ihmeen hyvään jemmaan :nykii
jos tuosta on nyt apua niin ongelmahan on ratkaistu.. 8)

Niin ..kellä tää käsikaasu on käytössä, niin mites sitä käytätte, eli onko
vain esim näin syksyllä jne.. :-\

Toki ei mitsun huoltokaan osannut moisteen puuttua, et sitä vois kokeilla..
eli aikast ihme juttu...

Ukin raktorissa oli käsikaasu joskus..

(Tyhmä kysyy?) Voiks tuommosta käyttää niinkuin vaikka vakionopeussäätimen esiasteena?
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Ei ainakaan mun pajeron käsikaasussa ole ku yks kohta johon se lukittuu. Eli ei oikeen pelaa vakkarina. Sopivan kohdan saa säädettyä kun säätää vaijerin pituuden.
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

JJ90 sanoi
Ei ainakaan mun pajeron käsikaasussa ole ku yks kohta johon se lukittuu. Eli ei oikeen pelaa vakkarina. Sopivan kohdan saa säädettyä kun säätää vaijerin pituuden.

Käsikaasu vai käsiryyppy? ;D
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

No eiköhän se käsikaasu(tyhjäkäyntinopeuden nostaja) lie jos syöttöpoljin liikkuu sillä vipstaakilla..
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

minkälaisilla kierroksilla se nytte pelaa tyhjäkäyntiä ? mulla tul mielee että eikai se laihallaan käy tyhjäkäyntiä.toimiiko automaattinen ryyppyläppä ?
bensakone ja lisäkaasu.joka bensakoneessa on samalla tavalla toimiva systeemi nykyäänkin.onko semmosta ottomoottoria olemassakaan joka ei tartte lisää syöttöä ja ilmaa kylmänä ?
sinuna ottasin koko alipaineella toimivan pakosarja-ulkoilma säätimen pois,ja mekaaninen läppä,jostaki vanhasta autosta,migillä tilalle.
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Tuo käsiskaasu näyttää nyt menevän yli ymmärryksen ;D. Sitä tarvitaan sellaisissa laitteissa joissa on ns voimanotto eli voi käyttää agergaattia, vesipumppua tms ulkopuolista laitetta. Samasta syystä traktoreissa on aika usein etenkin vanhemmissa tuo käsikaasu, vaikka sitä "voi polkea jalallakin". Noissa 1gen Pajeroissa se yleensä on tuon "militäärivaatimuksen" takia. Rakenteeltaan se on sangen uksinkertainen - eräänlainen "sivuhaara" kaasuvaijerissa. Näissä uudemmissa tätä ei yleensä olekaan. Pajeron voimanotto "kytketään päälle" siinä keskikonsolissa olevalla vaijerilla. Esteruuvi estää tietämättömän sitä vahingossa käyttämästä.

Ilmanotosta puheenollen se toimi minulla aikanaan täysin normaalisti. Toimii alipaineella ja kun ilma on "tarpeeksi lämmintä" kytkeytyy automaattisesti pois, jos se on kunnossa. On yleisvärkki monessa kaasuttimella varustetussa autossa. Itse asiassa jos se on toimiva, sitä ei kannata ottaa pois - ei siinä polttoainetta silloin säästä, pikemminki päinvastoin.
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Minulla tuossa japanintuonti-2G-Pajerossa on käsikaasunuppi minkä voi lukita mihin tahansa asentoon eikä autossa tietääkseni ole kuitenkaan mitään voiman ulosottomahdollisuuksia...? :) En tiedä mihin kaikkeen se on tarkoitettu mutta itse käytän paikallaan ollessa kylmän koneen lämpimämmäksi käyttämiseen ennen liikkeellelähtöä... Kätevämpi kuin lumiharja kaasupolkimella... :)
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Eddieboy sanoi
Veikkaan että täällä naperossa sama juttu.. Toki kylmillään tasainen kaasu on kai tärkeä, ettei
pääse "pumppaa" kaasua, eli ilmeisemmin, kun minun naperossa ei ole kylmäkäyntiä olleskaan
kuten kaverille, eli nostaa yli 1000krs kylmiltään, et kone ehtii lämmetä.. Mulla pitää kai sit vivuttaa
kierrokset.. Kaasarissa lie kylmäkäynti vipu tms..mutta en ole vielä keksinyt mikä noista se olis..

Joskin selviää joskus, miten saan säädettyä kylmäkäynnin kierrokset suuremmalle olis kiva..
::)

Luulisin/toivoisin että se selviää siitä sähköpostista jonka lähetin. Voi olla tietysti eri merkkinen kaasutin.
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Nyt sain kaasarista jotain tietoa, mutta osaakos kukaan kertoa miten saan kylmäkäynnin kohdalleen, eli nyt ilmeisemmin ed. omsistaja nuukuttaa pistänyt seokset laihalle ja kylmänä edelleen meno loppuu maantienvarteen hetkeksi, kunnes lämmöt nousee ja lämpimänä ajellaan vaikka puuhun.. :-*

Nyt naperossa ei ole sellaista kierroksia nostavaa kylmäkäyntiä ollenkaan, eli käy kuin lämpimänä..

Apuava.. Noloa jäädä tienposken 200m kotoa, kun odottaa et saa koneen lämpimäksi.. :(
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Kerrataanpa vanhoja jo kerrottuja asioita. Jos kaasutinmoottorin saa käyntiin myös kylmänä käsikaasua apuna käyttäen, on säädettävä aluksi kierroksia tyhjäkäyntiseosruuvilla. Se avaa kaasuläppää ja kierrokset nousevat. Samalla pienennetään vaiheittain sitä käsikaasua "kiinnimenopisteeseen". Tavoitearvona noin 1000 kierrosta/min. Tämä mainittu ruuvi siis säätää tyhjäkäyntinopeutta lämpimänä ja vaatii lisäksi seosäätöruuvista tehdyn tyhjäkäyntiseoksen säädön. Tähän tarvitaan sitten pakokaasuanalysaattori ja epäilen että sinulla ei sellaista taida olla ;)? Nämä kaksi ruuvia vaikuttavat toisiinsa ja koko säätötoimitus vaatii useita säätöjä molemmista ruuveista. Eli kun yhtä säätää se vaikuttaa toiseen jne.

Tämän lisäksi siellä on ne säätöruuvit sen vahatermostaatin säätöpisteille, joista en itsekään saanut tolkkua. Syykin oli hyvin yksinkertainen: vahatermostaatti oli vanhentunut ja oli tapahtunut ns säätöpisteen siirtymä ja toimi vain kapealla alueella. Autoa ostaessani se oli kesäkäyttöön käynnistettäessä tolkuttoman rikkaalla ja useiden yritysten jälkeen sain sen kesäkäyttöön sopivaksi. Talvella sen sai käyntiin vain lohkolämmittimellä (1,5 tuntia). Hyvä näinkin ;). Epäilen vahvasti että tässäkin autossa on samaa vikaa. Vaihdoin Weberiin. Tämä ei sitten ole ns bolt-on juttu, vaan vaatii sitä osaamista. Itse löysin 4G54 moottorin imusarjan puolivahingossa täältä, jotta toinen jää ehjäksi muutostöissä.
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Käsikaasua ei tarvitse lukita. Se pysyy siinä asennossa johon se vedetään. Sehän on apulaite jolla on normaalitapauksessaIlmeisesti käyttöä esim vinssiä tms käytettäessä - siellä on jotain vialla? Tämä säätöpisteen siirtymä ei esiinny kaikissa tämän mallin autoissa. Se kaverisi auto on ilmeisesti kunnossa. Jos autosi käynnistyy ilman käsikaasun apuja, miten se "käy huonosti"? "Röpöttääkö" - eli rikastaako liikaa käynnistyksen jälkeen? Jos moottorin lämpötila ei nouse "oikeasti" tai nousee hitaasti, sen korjaamiseksi on vaihdettava moottorin termostaatti. Noita kaasuttimen ruuveja "säädellessä" pitää tehdä jonkinlainen pöytäkirja, josta selviää mitä ruuvia on säädetty. Muuten olet hukassa ;D. Esim SAS1 (64) auki 1 1/4 kierrosta. Tuota mainittua ruuvia kiinnipäin kierrettäess pitäisi ainankin lämpimällä moottorilla kierrosten nousta. Kylmänä saattaa moottori sammua seosruuvin ollessa liian pienellä. Tuo ruuvi on MAS (66) ja seos rikastuu vastapäivään kiertämällä (eli aukipäin). Ohjeet ovat saatavissa netistä opuksesta ENGINE 4G54 SERIES sen alakohdasta CONVENTIONAL CARB. On englanninkielinen ja jostain täältä löysin linkin, liekkö enää tallessa. Kaasuttimet ovat paljon hankalampia vekottimia kuin "ruiskut".
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Lisätietona tuotakoon esille englanninkielinen sana "dashpot" joka ei tullut mieleen ruuville "Dashpot adjustment". Kirjoita sana dashpot googleen ja lue vikipediasta seloste. On taas sitä englantia, mutta kuviakin on mukana. Uskomaton määrä muuten sinänsä täysin turhia osia mitä Weberin asnnuksessa voi tarpeettomana poistaa. Toisaalta "kirurgi" voi joutua tekemään leikkauksen imusarjassa ja tekemään "uusia osia". Suuri työ taitaa olla se asennusosa kaasuttimen ja imusarjan välissä. Se Suomessa myynnissä oleva osa helpottaa uuden valmistamisessa "poraohjaimena". Automattiryypyn vesikierron voi sulkea käsiryypyllä varustetuissa Webereissä, samoin ns sähkörikastimella olevissa (DGEV). Ja taas rakenne yksinkertaistuu. Lisäksi on hyvä tietää, että nk. Cabriolet-malleissa on ilmeisesti pienempi käynnistimoottori (1 kW ?) joka hankaloittaa talvikäyttöä jos pakkasta on alle -10 astetta. Saksassa on kai vielä saatavana 1,3 kW:n käynnistimiä 4G54 moottoriin.
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

KESÄHUOLTOA: EGR taas laitettu samoin, kuin oli ostaessa, eli poistettu koko alipaineventtiili käytöstä, koska Naperohan nikottelee ihan kuten ennenkin.. Helteisen päivän koeajolla eipäs sakkautunutkaan ..
eli kun saa tuota lämmintä ilmaa pienemmästä "piipusta" niin huomattavasti paremmin meno luistaa..
Kyllä silti hakee jotakuta, joka hallittee nää pajeron kaasarimaailman..
Salosta ketään joka tuntee pajerot, kuin omat taskut.. ::)
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Pajeroon vaihdettiin koko pakosarja alusta loppuun. Nikottelu loppui siihen paikkaan..
Nyt asensin taas pakosarjasta alumiinisen haitariputken n. 20cm kaasariin ja pikkusen tasasemmin mennään..

Liekö vaikutusta poltto-aineenkulutukseen lämmin ilma kaasariin???? ???

Huolto mainitsi viimevuonna et ryyppy jää päälle pitkäksi aikaa, jolloin käynti on hieman ontuvaa.." nokista" :-X

Kaasarin säädöille ei kai ole menemistä kuin kokeilemalla, jos koittaa hillitä tuota bensankulutusta, jota nyt ei kauheetsi voi hillitä.. :nykii


(Huom! Täällä joku väitti ettei vuotava pakosarja aiheuta mitään käyntihäiriötä, eli se tieto oli väärä, eli pakosarja todellakin oli se syy)
 
Vs: Pajero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Najero sai oikein wanhanajan leiman (Katsastuksessa atk rikki)
Nyt taas mennä pöristellään vuosi eteenpäin ja katsastusmiehen
kehujen myötä oli ihan kiva taas kurvailla kotiinpäin. :driver
 
Vs: Papero lyhyt bensa 2.6 -89, käy kylmänä huonosti.

Siitä mennään..
 

Liitetiedostot

  • 10576949_760722727309027_5112119132209273845_n.jpg
    10576949_760722727309027_5112119132209273845_n.jpg
    64.4 KB · Lukukerrat 248
Takaisin
Ylös Bottom