Pajero & Pajero Sport - Bensa vai Diesel, valinnan vaikeus..

Alla mainituilla parametreillä ostaisin: Bensa vai Diesel


  • Äänestäjiä yhteensä
    20

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli tämä itseä ainakin kovasti askarruttava kysymys kaipaa teidän vastauksianne, kumpi on järkevämpi valinta (Ihan näin hypoteettisesti arvioiden, ie. käsi sydämmellä), kilpailuareenalle asettuvat:
Hivenen harvinaisempi 2g bensapajero ja viimeinen inkarnaatio 2gen pajerosta dieselinä, niin kaikki V6 bensapajeroiden kommentit (2g pajeron osalta, erityisesti 3500 pajeroiden omistajat) kyllä käy. :peukku

2.8 Diesel Pajero ja 3.5 GDI Pajero.

Yhteiset asiat
+ Korkea perusvero (Kokonaismassa) (600e?)
+ Ajomäärä vuodessa 25tkm, ei kaupunkiajoa, autolla ei välttämättä ajeta koko vuotta.
+ Molemmat ovat automaatteja (Dieselillä saa kepittää mielestäni turhan paljon kaupungissa)
+ Matkakulutus pitäisi olla sama (~10l / 100km @ 100km/h) (Tästä on olemassa paljon debaattia (mutta vähän tietoa ihan kaikkien bensamallien osalta), mutta 3.5 GDI pajerolle on ilmoitettu yhdistetyksi kulutetuksi noin 11l, (esmes. vanha v6 3000 pajero, joten matka-ajo pitäisi sujua kyllä 10l tai vähemmällä)
+ Satunnaista kärrynvetoa, esim. ratapäiville ja pois / puu-/jätekeskukseen ja takas, ei kuitenkaan päätarkoitus.
- Automaattilaatikon kestävyys

1) Diesel 2.8 Pajero
+ Halpa käyttövoimavero kun katsastetaan monikäyttöautoksi/pakuksi
+ Huoltokulut (Jakoketju, oletettavasti kestävä moottori)
+ 125hp / 300+nm vääntöä
+ Helppo(?) kenties myydä
+ Kärrynveto kulutus (ei mitään hajua? ~13l?)
- Penkit lähtee pois
- 80-100km/h maksimirajoitus (lain mukaan)
- Tulevaisuuden valtion kujeet (esim. käyttövoimavero pois -> dieselin hinta nousee, monikäyttö/paketti-kikkailut tulee "laittomaksi", ie maksat täyttä käyttövoimaveroa oli autossa takapenkit tai ei)
- Dieselnaku (ei toki kynnyskysymys, mutta itse en erityisemmin dieselnakusta pidä)
- Ostohinta (On dieselit kalliimpia kuin bensat)

2) Bensa 3.5 Pajero
+ Ei käyttövoimaveroa
+ 225hp / 300+nm vääntöä
+ Penkit pysyy
+ Ei ajoneuvotyypin nopeusrajoitusta
+ Ei pelkoa tulevaisuuden kujeista.
+ Moottorin Ääni
+ Ostohinta (Bensamallit noin yleisesti ovat halvempia kuin dieselit)
- Huoltokulut, tavallaan eksoottinen tekniikka, jakopää hihnalla.
- Vaikea(?) kenties myydä
- Kärrynveto kulutus (ei mitään hajua? ~15l?)

Eli kysymys kuuluukin, minkä sinä ottaisit ja miksi?, Itse meinaan vaikka miten päin miettisin asiaa, koen bensan järkevämpänä. :-[ Varsinkin jos auto ei olisi "koko vuotta ajosas", ja erityisesti tuolta osin että tehoa on enemmän silläkij riskillä että kaupunki/vetokulutus on isompaa kuin dieselissä.

ps. Vertailu on tehty reiluksi diesel pajeroa kohtaan sillä että se katsastetaan pienemmälle käyttövoimaverolle.. Muutenhan valinta olisi selvä. (Bensa, koska diesel pajero + täydet paikat = 1600e or so vuosi?, ja tuo kilometrimäärä ja täydet paikat = Järjetöntä, ellei ole massimies(tm) ) :driver
 
Vs: Pajero & Pajero Sport - Bensa vai Diesel, valinnan vaikeus..

Jos 3.5 litran GDI pajeron yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 11 litraa, niin siinä valehdellaan jo melko paljon. Taajama-ajossa tuollainen auto hörppää vähintään 14 litraa satasella, niin miten keskikulutus voisi jäädä 11 litraan ?
 
Vs: Pajero & Pajero Sport - Bensa vai Diesel, valinnan vaikeus..

Palleromiäs sanoi
Jos 3.5 litran GDI pajeron yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 11 litraa, niin siinä valehdellaan jo melko paljon. Taajama-ajossa tuollainen auto hörppää vähintään 14 litraa satasella, niin miten keskikulutus voisi jäädä 11 litraan ?

Mjooh no se oli tarkalleen ottaen no se oli 11.5 l / 100km Ja kyseessä siis toisen maan ilmoittama "yhdistetty", joten eroa luultavasti löytyy eu-normeihin..
Aika jännä kyllä että takavetopäälläkin syöpöttelee niin kovin.. Taajama-ajo ei tässä tapauksessa meinaa semi-kaupunkiajoa? Ja itsellä ei ole tietoa saako autoa menemään 10l vai syökö auto aina 13-14l, On vain netistä löydetyt tiedot. Ja joku vanha mitsun econorun-lehdistötiedote jossa japanissa on ajeltu 8l / kulutuksella.. (mutta ei varmaankaan 100km/h)
 
Vs: Pajero & Pajero Sport - Bensa vai Diesel, valinnan vaikeus..

Kyllähän siinä on pähkäilyä ;D. Totesin tuossa viime keväänä että Volvo 740 GLT 16V ei enää sovellu minun tarkoituksiini ja aloin etsiä maasturia (metsänomistajan paras kaveri ;D?). Alunpitäen piti hommata mönkijä, mutta karavaanin koko (Volvo+asuntovaunu+Mondeo+teliperäkärry/mönkijä) hirttäytyi omaan mahdottomuuteensa ja 350 km:n matkaan ;).

Löysin sitten 2,6 litraisella bensakoneella varustetun muovikattoisen pätkäpajeron gen 1, jonka vaihteisto tuntui olevan kunnossa (etuakselille menevä jakolaatikon stefa vuoti). Neloskone on ehkä hieman nuukempi tuon bensan suhteen, maantienopeuksilla kuluu noin kymppi sadalle ja tonnin painoisen matkailuvaunun vedossa noin 15 litraa sadalle.

Lukemat ovat melko normaaleja tämän painoluokan (ja ilmanvastuskertoimen) omaaville autoille. Minulla oli aikaisemmin pari diesel-hiacea ja kyllä niissäkin diesel maistui, jos nopeutta lisätiin tuonne sataseen, ehkä ylikin ;D.

Kun ajokilometrit harvoin ylittävät 15 000 /vuosi, ei kaasutinmoottorilla häviä mitään (ainakaan rahaa), auto on ketterä käännellä ja vetopiste on lähellä taka-akselia. Se ei tee äkkilliikkeitä peruutettaessa ja vetää asuntovaunuakin ihan 2.0 Mondeon tapaan vaika tehoja on vain 103 hv.

Moottoria olen joutunut sepittämään. Kytkinlevy, painelaakeri, silmälaakeri ym pientä on uusittu ja jakopää on saanut uuden sisällön. Maalaustöitäkin on tehty, onneksi on musta. Kun pellin avaa, näyttää äkkipäätä uudelta ;D.

Kutonen onki sitten ihan oma tarinansa V-mallinakin.
 
Vs: Pajero & Pajero Sport - Bensa vai Diesel, valinnan vaikeus..

Tuolla oli mainittu miinukseksi tuo automaatin kestävyys,niin siitä en olis kovinkaan huolissani koska silloin syksyllä kun mietin oman aura-ajokin vaihteistoa ja yritin etsiä siihen vastausta näiltä sivuilta,niin tulkitsin kommentteja silleen että se olisi kaikkein kestävin osa koko noissa autoissa...!? :) Ja yleensäkin tuntuu sopivalta vaihtoehdolta Pajeron laatikoksi... :)
 
Vs: Pajero & Pajero Sport - Bensa vai Diesel, valinnan vaikeus..

samitsu sanoi
Tuolla oli mainittu miinukseksi tuo automaatin kestävyys,niin siitä en olis kovinkaan huolissani koska silloin syksyllä kun mietin oman aura-ajokin vaihteistoa ja yritin etsiä siihen vastausta näiltä sivuilta,niin tulkitsin kommentteja silleen että se olisi kaikkein kestävin osa koko noissa autoissa...!? :) Ja yleensäkin tuntuu sopivalta vaihtoehdolta Pajeron laatikoksi... :)

Toivoa sopiikin että nuissa uudemmissa pajeroissa (96-00) (en tiedä onko suomimalleissa ikinä) on ollut aina invecs aski, faceliftin myötä jopa sportmodella.. että olettettavasti ei ainakaan huonompi olisi :)
 
Vs: Pajero & Pajero Sport - Bensa vai Diesel, valinnan vaikeus..

En tiedä noista kummankaan kulutusta, mutta kuullostaa kyllä oudolta jos se on sama. Jos samassa autossa isompi ja tehokkaampi bensakone vie saman verran polttoainetta kuin diesel, niin kyllä silloin on dieselkone tehty huonosti tai bensakone poikkeuksellisen hyvin. Dieselissä energiasisältö on suurempi, joten kulutuksen pitäisi olla periaateessa aina pienempi.

Itse valitsisin dieselin, mutta noilla kriteereillä mitä esitit taitaa olla enemmän makuasia kumman valitsee. Bensakoneessa olis kyllä selkeästi enemmän tehoa ja tässä tapausessa se pärjää myös väännössä. Lisäisin ehkä tuohon listaan vielä sen että diesel on yleensä varmatoimisempi.
 
Vs: Pajero & Pajero Sport - Bensa vai Diesel, valinnan vaikeus..

Varmaan ongelma onkin kysymyksen tekijällä se, että dieseleillä ajetaan vuosittain enemmän kuin vastaavilla bensakoneilla. Tämä taas johtaa siihen, että paljon ajettu diesel tulee kuitenkin loppuvaihessa yllättävän kalliiksi pitää ja se käyttövarmuuskin romahtaa. Mielenkiintoista on myös tuo polttoaineen kulutusvertailu. Dieselin hinta vaatii nykyverotuksella varsin runsaita ajokilometrejä ja vastavasti vähäisemmillä kilometreillä bensakone on parempi vaihtoehto. Käyttövarmuudestakin voi olla monta mieltä. Riippuu kai osaamisen asteesta moottorityypillä ::). Polttoainevertailua sekottaa vielä tuo vertailussakin tullut ilmiö, jossa yllättäen huomataan että molemmat moottorit kuluttavatkin litroissa saman verran. Liittyy kaiketi tuohon aerodynamiikaan, alustaan ja ajotekniikkaan. Minullakin esimerkiksi tuo 2.6 pätkäpajero ja 2.4 hiace kuluttivat maantieajossa n 100 km/h saman litramäärän ainetta. Molemissa tuo ilmanvastus on se kulutusta määräävä tekijä. Vastaavasti Lapissa Sevettijärven syrjäteillä Hiace jäi lukemaan 7,0 sadalle, johon bensapajero ei kyllä pysty.
 
Vs: Pajero & Pajero Sport - Bensa vai Diesel, valinnan vaikeus..

itellä on toi 2.8 ja kulutuksesta voin kertoo et pelkässä matka ajossa oon päässy lukemaa 8,9l/100km, yhdistelmä ajossa (40% kaupunkii ja 60% matkaa) menee n.11l/100km ja pelkässä cityssä/ pelkällä kylmällä koneella n.12-13l/100km ja kärry perässä (n.1000kg) n.13l/100km matka ajossa. tosin 2.8:sin kestävyydestä olen varmaan jäävi sanomaan mitään ainakaan tällä hetkellä, ennenkuin oon avannu ton alle (mittarin mukaan. autohan on tuontipeli) 250tkm alkuperäsen koneen ja nähny mitä sieltä on menny... lisää tästä löytyy otsikolla jysän pajero.
 
Vs: Pajero & Pajero Sport - Bensa vai Diesel, valinnan vaikeus..

Minulla oli vuoden ajan 3.5 l V6 automaatti, ajo maantiepainotteista, tuon jakson keskikulutus 14,0 l/100km. Oli kuulemma maltillinen, menisi helposti 17 litraakin.

Nyt on jo toinen 2.8 TD automaatti, kulutus pyörii 10,5-12 l välillä keleistä ym. riippuen.
 
Takaisin
Ylös Bottom