Pajero V6 3.0 hihnapyörä

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Moi!
Onko kukaan korjannut Pajero V6 3.0 kampiakselin päässä olevan hihnapyörän kiinnitystä? Näyttäis siltä niin kuin olis menneet kierteet ainakin osaltamatkaa siitä kampiakselin päästä. Kierrehän on M14x1,5. Irtosi hihnapyörä ajossa ja matka katkesi siihen.
Onko siinä akselissa oleva segmenttikiila leveydeltään 5.5mm kun irronneessa pyörässä on sen levyinen ja varalla olevassa vastaavasti 5,0mm ura. Pyörät muuten identtiset.

Kaikki asiaa auttava tieto tervetullutta.
 
Vs: Pajero V6 3.0 hihnapyörä

Kierre kampiakselin päässä tulisi korjata vastaavalla kierretapilla eikä sulloa sitä uutta ruuvia väkisellä. Yleensä nuo kampiakselin kiinnitysruuvit ovat senverran pitkiä että korjaus onnistuu. Ruuvi on ns taajakierteinen eli kiristysmomenttia ei pidä katsoa siitä standartiruuvitaulukosta. Yleensä sen saa korjaamokäsikirjasta. Kierrekokokin on sen verran harvinainen tuon nousun takia ettei sitä ihan joka kotitaloudesta löydy. Kiilaruuvin tulisi olla mittatarkka vaikka se oikein kiristettunä saattaa toimia "alamittaisenakin".
 
Vs: Pajero V6 3.0 hihnapyörä

Ajatuksena on syventää akselinpäässä olevaa reikää 12,5mm poralla ja tekaista sinne kierrettä lisää. Ostaa Berner Pultilta pitempi pultti ja vetää se kierrelukitteella kiinni. Jos oikein pahalle päälle satun niin tuikkaan vielä migillä pultinkannan ja aluslevyn hihnapyörään kiinni niin ei pääse pultti pyörimään auki itsekseen, vaan on myös pyörän pyörittävä mukana.
Sen jälkeen on tarkastus helppo tehdä strobolla onko pyörä pysynyt paikoillaan vai onko ajoitusmerkki siirtynyt.
Nyt vaan herää kysymys mahtuuko akselinpäähän poraamaan koneen paikoillaan ollessa jos purkaa jäähdyttimen ja kilkkeet pois niin jääkö sinne joku palkki joka on edessä?
En pääse nyt katsomaan kun auto ja minä ollaan eri paikkakunnilla.
 
Vs: Pajero V6 3.0 hihnapyörä

Kannattaisi ehkä selvittää kierteen vaurion suuruus. Kun kierretapilla on kierre saatu kuntoon, voisi hieman kierteen sisäläpimittaa suuremmalla puutapilla "kokeilla" kierrettä ensin ja sitten vähitellen syvemmälle. Tuolla menetelmällä jäljistä saa yleensä selville onko siellä sitä kierteen harjaa ja kuinka pitkälle jäljellä. Sen jäkeen voi sitten miettiä pitääkö kierrettä jatkaa. Samalla selviää onko sitä kierreosaa ehkä pulttia pitemmälle. Se kierteen tekeminen noin ahtaassa paikassa on vähän onnen kauppaa ;). Olisi varmempaa panna kampiakseli sorviin eikä sitä mielellään tietysti kukaan tekisi. On myös hyvä muistaa, että kierrettä vastaavassa mutterissa on vähän yli 10 mm ja sekin kestää tuon kiristysmomentin - yleensä ruuvi katkeaa aina ensin ;). Onnea yritykselle!
 
Vs: Pajero V6 3.0 hihnapyörä

Kiitti tuosta puutappi vinkistä! :peukku
Raportoin jahka homma kondiksessa, voi mennä jopa kesään saakka.

Hyvää Uutta Vuotta porukoille!
 
Takaisin
Ylös Bottom