HöpönHöpön...
Akkujen Ah-lukema (Ampeeritunti) noin niinkuin periaatteessa ilmaisee paljonko akuissa on varauskykyä ja montako tuntia sitä akkua saa kuormittaa tasaisella 1 Ampeerin kuormalla. Ampeeri A ilmaisee sen, paljonko akusta lähtee potkua sitä kovasti kuormitettaessa, esim. starttaustilanteessa.
Kaksiakkujärjestelmää käytetään sen takia, että starttaustilanteeseen saadaan riittävästi virtaa, jotta starttimoottori jaksaa reippaasti pyöräyttää moottorin käyntiin. Vähän väljäkin diesseli hörähtää pakkasestakin iloisesti käyntiin, kunhan vaan akuissa riittää potkua...
Henkilö- ja maasturidieseleissä käytetään tuota 2-akkujärjestelmää pääosin sen takia, että saadaan sinne ahtaaseen konehuoneeseen sullottua riittävän "tehokkaasti" sitä tavaraa. Yksi riittävän suuri akku on hankalampi sijoittaa kuin kaksi simppelimmän kokoista akkua. Painonjakautumat sun muut asiat huomioiden.
Dieselikoneiden starttimoottorithan ovat tehokkaalla sisäisellä alennusvaihteella rakennettuja, joten ne eivät välttämättä tarvitse sitä 2-akkujärjestelmää toimiakseen kunnolla. Monissa maastureissa riittää yksi akku vallan mainiosti, Esim. 4-veto Isuzussani oli vakionakin vain yksi 75Ah:n akku ja se jaksoi pyörittää moottorin käyntiin ihan 25 asteen pakkasestakin. Pajerossani on 2 kpl 95Ah:n akkua, joista toisen olen ottanut kesäksi kokonaan irti (ja aion jättääkin kokonaan pois), jotta saan paremmin noi peltihommat ja muut huollot tehtyä. Starttimoottorille lähtevän + -kaapelin otin kokonaan pois, ettei vaan hipaise runkoon ja aiheuta mitään katastrofia. (+ -kaapeli kun hipaisee auton koriin, niin silloin säkenöi ja kipinöitä lentelee todella rajusti. Siinä syttyy pian koko öljyinen konehuone palamaan).
2-akkujärjestelmä syöttää niitä auton kaikkia sähkölaitteita tasan tarkkaan samanveroisesti kummallakin akulla. Molempien akkujen + -navat on kytketty starttimoottorin solenoidin napaan. Saman mutterin alta lähtee ohuempi kaapeli, joka syöttää auton muita sähkölaitteita virtalukon ja sulakekotelon avulla/haaroittamana.
Autoon kun lisätään kaikenlaisia sähköisiä lisävarusteita, kuten lisävaloja nokka täyteen, vahvistinta, CD-levyn vaihtajaa, sun muuta paljon virtaa kuluttavaa laitetta, niin Oikeaoppisesti virta näille lisälaitteille kuuluu ottaaa sieltä solenoidin liittimestä (Muista lisätä sulakesuojaus!), eikä vain sieltä lähimmän akun + -navasta. Akut kun kuormittuvat epätasaisesti, niin ne vanhenevat ennenaikaisesti. Ajan saatossa myös akkujen välillä alkaa kulkemaan kiertovirta, joka jo sinällään tyhjää akkuja, vaikkei mitään kulutusta olisi päälläkään...
2-akkujärjestelmän akkuja irroitettaessa pitää aina ensin irroittaa MOLEMPIEN akkujen - -kengät irti ja viimeiseksi + -kengät. Kasaus tietysti päinvastaisessa järjestyksessä... 8)
Lyhyt yhteenveto: Pajero [eikä siis muutkaan 12-Volttiset Dieselit, (HJ:ssa on 2 akkua sen takia, koska autossa on 24-Volttinen järjestelmä)] Ei tarvitse toimiakseen ja Suomen nykypakkasista käyntiin lähteäkseen 2-akkujärjestelmää.
Kunnossa oleva Dieseliin tarkoitettu Vakioakku 1kpl 85-95 Ah riittää vallan mainiosti Suomen oloihin ja riittää ruokkimaan virtaa vaikka minkälaiseen valopatteristoon (määräysten mukaiseen) ja rammarivehkeisiin. Laturikin pääsee paljon helpommalla, kun sen ei tarvitse ruokkia kahta puolikuntoista akkua, joita joutuu koko ajan lataamaan täydellä teholla.
Yksi hyväkuntoinen akku siis riittää...

eukku
Terveisin, kymmeniä vuosia autoja ja raskastakin kalustoa korjannut SähköTeknikko... :driver