pajeron 4wd

J

jaska74

Guest
moro.
onko teijän pajerossa HUOMATTAVA ero kun ajelee "tavallista" tietä 4H tai 2H asennolla?
siis ohjaus on jäykkä kun mikä, ja muutenkin meno on todella kankeeta.
auto ei vapaalla jaksa edes rullata jne jne
 
se ohjauksen jäykkyys ei ainakaan mulla tunnu jäykkyytenä, vaan kankeutena. Etenkin kuivalla tiellä käännöksissä auto puskee ja kääntösäde on suurempi. Edellämainittu ominaisuus johtuu keskitasauspyörästön puuttumisesta eli etu ja taka-akselin pyörät pyörivät samaa nopeutta, jolloin periaatteessa sisempi etupyörä jarruttaa ja ulompi joutuu luistamaan, koska takapyöräthän eivät mene samaa linjaa kuin etupyörät . Jotenkin noin mä sen ole tajunnut periaatteessa toimivaksi. Vähän taitaa vapaalla rullausmatka pidentyä kun on etuperä ja vetoakselit jarruttamassa, mutta ei ainakaan mulla kovin paljoa vaikuta kulutukseenkaan, siinähän se näkyis jos olis paljon raskaampi nelkulla ajaa.
 
kyllä se ohjaus on tosiaan vähän kankeampi nelivedolla -ohjauksesta sen sitten huomaakin kun automaattilukot vapauttavat etuvetarit, nelikko ajelun päätteeksi...
 
Jos on epätasaisesti kuluneet kumit etu-ja taka-akselin välillä, niin varmasti jarruttaa menoa ja kovasti. Pyörintä eron voi kätevästi kokeilla seuraavasti: Aja neliveto päällä, vaihda vauhdissa takavedolle ja löysää kaasua sen verran että neliveto lähtee pois päältä (omassa tuntuu nelivedon kepissa pikku naksaus), aja tasakaasulla ja työnnä pikkuhiljaa nelivetoa päälle, jos renkaat on saman kokoiset, niin neliveto pitäis mennä rutisematta päälle.
 
eli kyseessä on ominaisuus eikä vika ::)
ja auto ei ole tarkoitettu ajettavaksi "normaaliajoa" 4H asennolla.

nettijussi: ainakaan meikäläisen 4wd keppi ei liiku mihinkään auton ollessa liikkeellä
 
Kyllä meikällä pystyy ihan helposti heitteleen 4wd-2wd välillä, edellyttää tietysti että napalukot on päällä. Lähtee risteyksestä neloveto päällä niinku... no... ihan mikä vaan, 4.vaihteella pukkaa sitten 4wd:n pois päältä.
 
niin niin, mutta automaattilukoilla nimenomaan kielletään vaihto 2H->4H vauhdista.... kai sen pois voi nykäistä vauhdissa autolukoilla, mutta ne etuvetarit sinne tosiaan jää pyörimään...
 
Mä en ainakaan lähtis jakiksen ja vetarien kustanuksella nyppimään 4wd:stä 2wd:lle vauhdissa ainakaan autolukoilla. Sit joskus jos saan sen ss4 jakiksen voi tuommoisia koitella, mutta se on sit joskus , kenties ;)
 
jaska74 sanoi
moro.
onko teijän pajerossa HUOMATTAVA ero kun ajelee "tavallista" tietä 4H tai 2H asennolla?
siis ohjaus on jäykkä kun mikä, ja muutenkin meno on todella kankeeta.
auto ei vapaalla jaksa edes rullata jne jne

En ole kyllä huomannut juurikaan eroa ajomukavuudessa oli päällä sitten 2H tai 4H. Täällä pohjoisessa joutuu usein ajamaan nopea neliveto päällä ja yhtä tasaisesti se kulkee kuin takavedollakin eikä kääntäminenkään minusta poikkea juuri takavedon vastaavasta. Hitaalla nelivedolla sitten onkin jo kankeaa kääntyä ja liikkua, mutta tuskin kukaan hitaalla nelivedolla maantiellä ajelee. :eek: Ja en kyllä aio kokeilla tuota vauhdista nelivedolta takavedolle vaihtamaista jakolaatikon kustannuksella. :p
 
Mulle sanoi "Mitsun merkkikorjaaja" , jotta paras olis vaihtaa 4wd päälle siten, että painaa jarrua samanaikaisesti jolloin auto ei liiku senttiäkään. Kuulemma rikkoo napalukot jos vauhdissa vetelee päälle, no tää oli nyt sit hänen tulkintansa.
 
En ole kylläkään kokeillut, mutta miksei voisi swapata 2H:n ja 4H:n välillä, kun on lähtiessä ollut neliveto päällä?

Ne automaattilukothan eivät lähde pois päältä muuten kuin takavedolla pari metriä peruuttaen tai ehkä todella jyrkässä mutkassa...
 
Takaisin
Ylös Bottom