Pajeron jyrinä..

R

RiSi1

Guest
Mistähän johtuu, kun alemmilla kierroksilla, kun kone joutuu vääntämään n. 2000 kierroksella ja painaa pedaalia esim. 4 vaihteella kuuluu jyrinää.. Tämä ei ole mielestäni vaihteesta kiinni vaan ääni tulee jostakin muusta.
Koska lisäksi vihellys kuuluu koneesta olen tullut siihen tulokseen, että vika on pakosarjassa joka vuotaa pikkuisen? Yksi Pajero kuski sanoi, että Turbon vihellystä ei kuulu jos ei pakosarja vuoda ja tuo jyrinä voisi mielestäni liittyä samaan asiaan..?
 
Viheltää > Jyrisee ;D Sori oli ihan pakko. Jospa siellä joku paikka resonoi tietyllä kierrosluku alueella ? Sama jyrinä joka vaihteella samoilla kierroksilla ? Nikolla oli tuohon pakopuolen vuotoon joku oma kommentti hänen päiväkirjassaan ( haku yläreunasta ) Kunnossa oleva turbo ei liiemmin pidä ääntä , vain sellaisen vienon suhinan (IMHO)
 
Se jyrinä on Pajeron koneen ominaisuus pienillä kierroksilla vedättäessä, pitkäiskuinen dieseli aiheuttaa ilmeisesti jotain värähtelyä joka johtuu sitten vaihteistoon ja muualle aiheuttaen sitä jyrinää...

Ehjä pakosarja-turbo-pakoputkisto ei todellakaan paljoa ääntele ja tuskin se jyrinäkään siihen liittyy. Suhina/vihellys kertoo vuodosta.
 
Minusta tuo jyrinä on koneen ja voimansiirron nöyrä pyyntö vaihtaa pienemmälle.

Ainakin 2,5 TD / -88 Pitkä Pallero vaikuttaa voivan paljon paremmin kun ei turhaan kiusaa sitä isoilla vaihteilla vaikka se vääntäisikin eteenpäin. Ajan paljon hiekka- ja metsäautoteillä, 60-80 km/h. Vitoseen en koske vaikka mentäis välillä sataakin.

Pientä ja hentoahan tämä Pallerotouhu on, minulla oli joskus V8 Bronco 35" pyörillä, 1500 rpm isoimmalla vaihteella antoi tasan 100 km/h GPS:llä mitattuna. Siitä pystyi lähtemään ohittamaan vain kaasua painamalla, manuaali eikä mitään kickdowneja.

Bensiiniä meni sitten sen mukaan, pikkuteillä äkkiä 25 l sadalla ja maantieominaisuudet olivat aivan karmeat vaikka auto oli sinänsä asiallisesti laitettu kompromissi.


Nyt menee OT, ekskjuusmii mutta minulla on ollut tämä peli vasta pari viikkoa ja olen melko innoissani:  ::)

Tämän Pallero-projektin kanssa olen koittanut muistaa että lähtökohdat ovat hieman toiset. Tämä pysyy jo alkuunsa paremmin tiellä, se 0,5 % ajostani mikä tulee suoritettua muualla onnistuu aivan yhtä hyvin
vakiopallerolla kuin offroad-viritetyllä Jeepillä, Fordilla, Rangella... on noita vinssailtu ,kuskista se maastoajo on eniten kiinni. Mitenkään nyt noitakaan autoja mollaamatta, kaikilla on puolensa.


Itse asiassa juuri tuo metsäautotiesiirtymien nopeus ja helppous on tehnyt minuun aikamoisen vaikutuksen. Siihen kun yhdistää henkilöautomaisen käyttömukavuuden ja keveyden, isot tilat auton ollessa kuitenkin varsin kapea (mahtuu) , panssarit alhaalla pikkukolhujen varalle ja inhimillisen polttoaineenkulutuksen niin en lainkaan ihmettele Pajeron suosiota. Koirien kuskauskin onnistuu tuosta vaan ilman vikinöitä vaikka moottoritiellä 130 km/h. Pitkän auton huono puoli on tosin aikamoinen kääntösäde mutta onhan siinä pakki.  ;)


Traktorit ovat sitten erikseen, periaatteessa olisi toki mielenkiintoista rakentaa vaikka pikkupajerosta metsäkone... en vain tarvitse sellaista. Paineilmalukot eteen ja LockRite taakse vaikka, Super Swamperit, Ramseyn sähkövinssi,jousitus ja iskarit uusiksi... tulisi aivan sairaalloisen kallis ja kamala ajettava maantiellä mutta huonompikin kuski pääsisi sitten umpihangessa paremmin eteenpäin kunnes jäisi jumiin hieman kauemmas kuin muut. Ja saisi kuivassa maastossa luultavasti laatikon hajalle tai akseleita poikki... no joo, nyt lähtee aivan Off Topic.

Ajattelin vain "ääneen". Normaalikäyttöön Pallero korvaa sekä henkilöauton että maasturin mielestäni hämmästyttävän hyvin. Olen käynyt tuon "offroad" -hulluuden  aikoinani läpi, mitään en kadu mutta ei siinä järkeäkään ollut. Pilattiin hyviä käyttöautoja oikein urakalla "extremekäyttöön", kyllä noita seisoo ympäri maata ruostumassa tälläkin hetkellä aika läjä.


Vielä yksi pointti: minulla on nyt -88 Pajero. Jos teen siihen 5000 eurolla "OffRoad" remonttia niin se on edelleen vain -88 Pajero ja sen myyntiarvo ei siitä mihinkään muutu.

Ärkele, olisikohan pitänyt tehdä oma topicci tälle...? Pahoittelen rönsyilyä. Niin, aiheeseen: vaihda vaan pienemmälle.  ;D
 
Siitä pystyi lähtemään ohittamaan vain kaasua painamalla, manuaali eikä mitään kickdowneja

Niin, eipä mullakaan tarvii ohittaessa paljon vaihteita vaihdella vaikka onkin manuaali  ;), kierrokset on n.2100, kun vauhtia on n.100km/h pienipainallus ja humps vääntää ja vääntää ja ohi menee kun muistaakseni tuo 292nm parhaillaan 2300 kiekan kohalla. Mitä tästä opimme?, ei tarvi V8:sia ja silti pääsee ohi  ;D
 
Mulla on eri jyrinä: Hieman alle 3000 kierroksen paikallaan ollessa ja ajossa myös kuuluu jonkinlaista resonanssia. Eli moottorista tai siihen liittyvistä vermeistä kuuluu.
Kateltiin katsastusmiehen kanssa pakoputken kannatukset, moottorin kumit jne, mutta ei löytynyt mitään kummallista. Kuuluuko hintaan tuollainen?

-AR
P.S. Nyt on pajero huoltoauto ja leimattukin vielä. Komia puuboksi takatilassa työkaluille ja PALJON pienempi dieselverolasku.
P.P.S. Katsastusmies kehui olevan ihmeen siisti koriltaan; ei ruostetta, ei paikkoja. Miten muilla? ;)
 
Ei ruostetta, eikä ensimmäistäkään paikkaa vm.90! On ihme - eikä ole maalattu uudelleen. Minä ostin koko tekeleen vain ja ainostaan "ruosteeton" kriteerillä ja nyt sitten kärsin tuosta bensan kulutuksen tuomasta varattomuudesta. Sellaisen aika hmm... jännän huomion tein, että on aivan eri peli noilla korkeapainekaasuiskareilla. Korin keinuminen, sivutuuliherkkyys ja ohjaus kuin eri autolla ajaisi, kuin se, jonka pariviikkoa sitten ostin. Aion kyllä kesällä muuten tehdä täydellisen alustan öljyämisen ja sama teräketjuöly koteloihin... Elkää kertoko porkkanan purijoille - eihän alustaa saa öljytä; voipi vielä tiputtaa ja saastuttaa kaikki maailman vähäiset pohjavedet (toisin kuin esim. maantiesuola tms.)
 
Pakko vaan ihmetellä tätä jyrinä hommelia kun en itse ole koskaan omassa pajerossa minkäänmoista jyrinää kuullut... Ihmettelen vaan... ???
 
Itellä samanlaista jyrinää jos vedättää alle 2000 rpm, etenkin jos 2:lla joutuu nostamaan ylämäkeen niin alle 2donan kierroksilla jyrisee. Vaihda pienemmälle vaihteelle niin kone ei joudu työskentelemään "alikierroksilla" jolloin teho/vääntö vs.nopeus-suhde ei joudu niin koville, suomeksi anna hanaa koneelle.....

Muutamia omia havaintoja erinäisistä jyrinän aiheuttajista.
Onko jordaania rasvattu milloin viimeksi ja tutkittu ristikoissa välystä, onko kardaani saanut osumaa ja epätasapainossa, vipattaako vanne tai muuten epätasapainoa,osaa se sen verran vipattaa että auto rupeaa pikkaisen tutisemaan/resonoi jostain tai muuten ravistaa. Onko välystä pyöränlaakereissa, koneen/vaihteiston kumityynyjen kunto tai muita epmääräisyyksiä jotka resonoivat/jyristävät ajettaessa.
Väljä perä aiheuttaa taatusti jyrinää, samoin etuperän välys jyristää. Sinä nyt muutamat jyristäjät alkuun

Omassa ainakin 4H-päällä ajettaessa etuperä jollottaa ikävästi ainakin jos pitkää matkaa joutuu ajamaan. Ei kyllä rutise eikä ole ylivoimaisen kankea ajettava mutta ikävä jollotus sieltä kuuluu, pitänee vaihtaa öljyt ja katsoa miten käyp.

Kytkin osaa kanssa tehdä temput, sopivasti kun levy kulahtaa niin osaa ruveta täristämään sekin, etittiin vanhan K-C:stä pitkään vikaa ennenkuin vahingossa hoksattiin että mistä homma kusee....
 
Edelleen jyrisee, 2000-3000 kiekan välillä paikallaan ollessa ja ajossa myös. Hieman pahenee ajossa, kun laittaa nelivedon päälle. Kertokaapa, mistä saa moottorin ja vaihteiston kumityynyjä edullisesti? Tai olisiko jollekin jäänyt käytettyjä HYVÄKUNTOISIA?
Kummassa vika todennäköisemmin on (moottorin/vaihteiston tuenta)?
-88 2.5td automaattihan se on.

-AR
 
Nonni. Ei jyrise enää. Eikä ollut vika moottorin tai laatikon tuennassa, vaan tasapainoakselin hihna oli poikki. Kas kun ei ollut mennyt kappale isomman remmin väliin ja katkaissut sitä...
Remontin jälkeen tosin tuli uusi sivuääni: Kaasua kun painaa jonkin verran (silleen että turbo selvästikin tekee jotakin, mutta ei nyt täydetkään ahdot), kuuluu selvästi havaittava "kohina", matalampi kuin turbon vihellys. Kun kaasun nostaa tai painaa pohjaan, ääni selvästi katoaa. Kuormittamattomana ei kuulu mitään kummallista. Mikälie tuo? (Tuskin se ahdon varoventtiilikään, kun enemmän kuormitettaessa ääni häviää.)

-AR
 
Takaisin
Ylös Bottom