Pajeron kytkimen toiminta

HK

New Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Moi Pajero- harrastajat!

Onko kenelläkään tietoa mistä voisi johtua pajeron kytkinpolkimen alussa olevan "tyhjävaran" häviäminen kun kytkintä painaa pohjaan useita kertoja?

Siis kun auto on seissyt paikoillan jokin aikaa ja sillä lähtee liikenteeseen niin kytkin ottaa kiinni noin 5 cm ennen kuin poljin on yläasennossa. Vaihteiden vaihdon yhteydessä tuo 5 cm tyhjävara pinenee pikkuhiljaa ja jossakin vaiheessa kytkin rupeaa kantamaan eli ylämäkeä ajettaessa kierrokset nousevat mutta vauhti hiljennee. Kun auton antaa seistä muutaman tunnin niin 5 cm:n tyhjävara palautuu.

Ongelma rupesi vaivaamaan parisen viikkoa sitten. Itse ajattelin kytkinnesteen joukkoon joutuneen ilmaa joka kuisaisi, mutta kytkin on ilmattu useaan eri kertaan ja ilmauksilla ei ole ollut vaikutuksia.

Onko teillä hyviä neuvoja ongelmaan?
 
Onhan polkimessa alussa se pieni (2-3cm) tyhjä liike? Se täytyy olla, että mäntä tulee tarpeeksi perille jotta neste työsylinteristä tulee pois.
 
Kiitoskia kommenteista.

Ludwig:
Kytkimen ei pitäsi olla loppu, vaihdettu 8tkm sitten. Kun pistää 5. vaihteen päälle, kaasun pohjaan ja hetken kuluttua nostaa kytkimen niin moottori kyllä hyytyy saman tien ilman suurempaa kytkimen luistamista.

nettijussi:
Juuri tuon tyhjän varan häviämisestä tässä onkin kyse. Alussa tyhjävara on, mutta kun hetken painelee kytkinpoljinta niin tyhjävara häviää ja kytkin rupeaa luistamaan.
 
työ- tai pääsylinteri paskana, ja päästää aineet lävitse ::)

sama ilmiö esiintyy jarruissa, kun pitää poljinta pohjassa, ja poljin alkaa menemään syvemmälle ja syvemmälle...
 
Ei ne voi päästää aineita läpi. Sillonhan kytkin ei irrottas ollenkaan.
Katoppas kytkinpolkimelta sylinterille menevän tangon säätö. Jos siitä on lukitus auki, niin voi olla, että tanko pyörii aukipäin, jolloin tyhjäliike lyhenee.
 
nettijussi sanoi
Ei ne voi päästää aineita läpi. Sillonhan kytkin ei irrottas ollenkaan.
Katoppas kytkinpolkimelta sylinterille menevän tangon säätö. Jos siitä on lukitus auki, niin voi olla, että tanko pyörii aukipäin, jolloin tyhjäliike lyhenee.

Kiitoksia vinkistä! Tarkistan tangon lukituksen heti huonmenna.
 
nettijussi sanoi
voi olla, että tanko pyörii aukipäin, jolloin tyhjäliike lyhenee.

ja kun auto seisoo, niin tanko pyörii kiinni itsestään ??? ???

ehdottaisin edelleen rikkinäistä sylinteriä, kyllä se nimittäin voi päästää nesteet läpi, niin monta niitä on tullut vaihdettua.

irti vaan ja tutkimuksiin
 
Takaisin
Ylös Bottom