Pajeron nokka-akselin ajoitusmerkki

Veeti69

New Member
Liittynyt
6 Kesäkuu 2008
Olisko jollain laittaa kuvaa nokka-akselin ajoitusmerkistä. Omassa koneessa jostain syystä halennut tai muuten vaan lähteny kiitämään :seina
Toisaalta kyllä löytyy piirretty kuva, mutta tarvisin ihan semmoisen valokuvan... ???
 
Vs: Pajeron nokka-akselin ajoitusmerkki

Lainaus:

Erityisesti tekniikkaan liittyvissä viestiketjuissa pitää mainita moottorin malli, tavalla tai toisella. Jos auton vuosimallia ole sanottu otsikossa, vuosimallitieto pitää laittaa viestiin. Vuosimallitiedolla on melkeinpä aina merkitystä vastaukseen.

Joka oli peräisin täältä:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=19857.0

Suosittelen lukemaan.

Vastauksena kysymykseen, olettaen että kyseessä on yleisin Pajeron moottoreista, eli 4D56:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=3946.msg28817#msg28817

Threadissa mukana (piirretty) kuva, sekä linkki hihnanvaihto-threadiin. Ei se merkki kokonaan voi kadota, kun nokka on edes likimain oikeassa asennossa, niin tuon piirretyn kuvan perusteella kulunutkin merkki pitäisi löytyä.
 
Vs: Pajeron nokka-akselin ajoitusmerkki

no voihan vide.

unohtui rasvasilla käsillä kiireessä kirjoittaessa pari tietoa.
kyseessä on siis Mitsubishi Pajero 2.5TD vm. 88 moottori tyyppiä 4D56
Kysehän oli siis tästä...

Eli käsittääkseni tuossa revenneessä kohdassa pitäisi sen merkin sijaita... Olenko oikeassa?
 
Vs: Pajeron nokka-akselin ajoitusmerkki

no juu kyllä ajattelinkin että näin on, mutta voiskos ihan rautalangasta vaikka vääntäen kertoa että mihin kohtaan se merkki niinkuin asetetaan. ei ole kovin luotettava tuohon kyllä asettaa kohilleen ???
tai vaikka valokuva kertoo ehkäpäs enemmän.
Kiitoksia! :peukku
 
Vs: Pajeron nokka-akselin ajoitusmerkki

Kuulukos ton 4D56 koneen kampuranpään hihnapyörien ajotusmerkit olla ylekkäin, vaiko vastakkain(180-asteen ero)? Nyt on sillain, että nokkahihnapyörän puolikuu lovi on täysin vastakkaisella puolella kuin tasapainoakselin ajotusmerkki.

nm: kiilako pettänyt?
 
Vs: Pajeron nokka-akselin ajoitusmerkki

Kampuraa kierros nokka menee puoli kiekkaa.SAA KORJATA mut muistaakseni. Jos katot onko nokan merkki pumpun merkki ja kammen merkki kohalla ja katot sit vasta miltä tasurien merkit näyttää
 
Vs: Pajeron nokka-akselin ajoitusmerkki

Tarkotin noiden kampuranpään hihnapyörien keskinäistä asentoa. Kaikki viralliset ajotusmerkit on kohillaan, paitsi tuon pienemmän hihnapyörän(nokkahihna) asennosta en ole löytäny varmaa tietoa. Kuten kuvasta näkyy on noiden lovet vastakkaisissa suunnissa(nuolet).

Kone käyttäytyy nimittäin seuraavasti:
-käynnistyy laiskasti, ei tunnu käyvän alkuun kaikilla pytyillä kunnolla.
-tunkee alkuun naftasavua reilusti, kunnes lämpiää ja savu ok.
-tehot ihan hukassa.
-alkaa pitämään pahaa ääntä jos kierrättää >2000, aivan kuin venat napsis vähän mäntiin tmv.
-käy lämmettyään nätisti tyhjäkäyntiä ja tuonne 2000 saakka myös äänet ihan ok.

Suuttimet käytetty yksitellen auki, eikä käynnissä muuta muutosta, kun normaali kierrosten lasku.
Hehkut pelaa myös ok.

Ahdin tuntus olevan ihan ok, akselissa ei klappia ja pyörii nätisti rohisematta.

Ennen kuin meni noin pahaksi, oli ahdot pikkuhiljaa talven aikana hiipunu aivan minimaalisiks(viisari juuri nousi ahdon puolelle talla tiskissä ylämäessä).

2000 kierroskatto alko kun yhtenä päivänä alko ajossa ääntämään 3000 tuntumassa samaan tapaan kuin nyt 2000 nurkilla, perille päästyäni avasin pellin ja väänsin vähän kierrosta koneeseen ja alkoi sellainen meteli kuin olis kolme seppää takonut lohkoa urakalla, kierrosten pudottua tyhjäkäynnille kalisi vielä tovin ja alkoi sitten käydä ihan normaalisti?!?
Aattelin että suuntin ois jäänyt jumiin.

Enkä oikein usko että konekaan ois ihan silppuna, koska käy tosi nätisti tyhjäkäynnistä tuonne 2000:een.
Venttiilikoneisto näytti myös ihan terveelle kun kopan alle kattelin.

em. syistä epäilen että ajotus ois vaan pahasti pielessä.

 
Vs: Pajeron nokka-akselin ajoitusmerkki

Kokeiles löysätä remminkiristin ja ota se ulompi kammen pyörä pois,näkee vähä miltä se sisäreikä näyttää et onko se päässy pyörähtmää. Ku laitat takasi ni panee si merkit samalle kohtaa ja ruuvaa hihnapyörän pultin kiinni, kokeilee siitä pyörittää konetta parikiekkaa ympäri näät sitte onko ne kaikki kohtiillaa ja tuntee ottaako kiinni missää kohtaa
 
Vs: Pajeron nokka-akselin ajoitusmerkki

tuo alus levy on väärinpäin tms... tuo alempi merkki pitäs olla kohdalla kun kiilalla lukitaab oikeeseen...
ihan kuin olis 180 astetta pielessä....
 
Vs: Pajeron nokka-akselin ajoitusmerkki

Otin hihnapyörät irti kampuralta ja kyllä ne noin kun kuvassa on pakko olla(myös se pelti) kun kiilat on ehjät?!. Kiilaura on tällöin klo3:ssa ja kaikki merkit kohillaan.
Samalla selvisi sen verta että ylempi tasapainoakseli on ilmeisesti poikki(tmv. hajonnu) ja se oli ääntämisen takana. Hihnapyörä keikku kivasti sitä alespäin paineltaessa. Nyt kärsii taas antaa kiekkaa kun jätin koko tp:n hihnan veks ;). Öljynpaineetkin on ihan ok, vaikka tuo akseli on aika hervoton :peukku
Vielä kun sais tehot takas niin olis bueno homma. Tosin se taitaa jäädä haaveeks, koska syy ei ilmeisesti ollutkaan ajoutuksissa ja sitten ei paljon taida jäähä muita syitä kuin koneen väljyys.
 
Vs: Pajeron nokka-akselin ajoitusmerkki

L200ssa tuli kaikki merkit samalle kohdalle, ihmettelen tuota 180astetta olevaa koloa :eek:
 
Vs: Pajeron nokka-akselin ajoitusmerkki

Jos ajotus on 180-astetta pielessä, ei kone vissiin mahtus enää edes pyörimään. Muistelen että luokkaa 50-astetta vois olla pielessä ja vielä kävisi, mutta hirveän savun kera. Odotellaan josko jollain olisi ns.varma tieto noiden hihnapyörien oikeasta asennosta.
 
Vs: Pajeron nokka-akselin ajoitusmerkki

Ne kampuran pään pyörät tosiaan tulee 180 asteen erolla toisiinsa nähden.
Kone ei ainakaan käsin pyöritettäessä pääse pyöriin täyttä kierrostä jos 180 astetta pielessä,mikä tapahtuu helposti siitä kampuran päästä johtuen.
 
Takaisin
Ylös Bottom