Pajeron pakoputkesta

2800TDIC

New Member
Liittynyt
7 Joulukuu 2004
Olisko kellään kuvia minkälaisia pakoputkia teillä on 2.8td-ic koneellisissa pajeroissa.
Ittellä alkoi putki vuotamaan liitoksen juuresta ja muutenkin alkaa olla putki melko kaput. Lähin sitten tutkimaan että kaverinkin pajeron alle ja huomasin, että sillä ei olekkaan kuin 1 äänenvaimenninpönttö (vaihdelaatikon kohdalla), ittellä kuitenkin entisessa putkessa vaimennin myös taka-akselin etupuolella.

Onko siis viimeisellä vaimentimella merkitystä ja onko jostain siis saatavana erilaisia putkia vai kannattaisiko tehdä/teettää suosiolla vähän "isompi" putki kerrralla?
 
Kuvia ei ole nyt tarjota, mutta pikkupönttö siinä vaihteiston tienoilla ja iso pönttö taka-akselin tienoilla. Itellä kanssa tulossa hiljakseen remppa, ajattelin tehdä itse ja isommasta putkesta ja luultavasti yhdellä vaimentajalla.
 
Pajeron takapönttöhän siinä putkessa eniten ahdistaa. Se vaihdelaatiokon vieressä oleva pönttö on suora. Autokorjaamo R. Rosendahl (Eura) tekee pakosarjoja RR Exhaust nimellä. Pitäisi löytyä Pajeroon valmiiksi sopiva suora takaputki eli se viimeinen osa. En ole jällenmyyjä enkä saa provikkaa mainostamisesta. Täytyyhän sitä Pajero miehiä avustaa. Rane on muutenkin Pajero asiantuntija.
 
200:seen tein 3"putkesta seinämä oli joku 3-4 mm,aika raskas mutta luulen että kestää hetken,takapönttö kans omaa tekoa suht raskas mutta suora.
Ei katsastaja kommentoinu ääniä,turbohan ne vaimetaa.
Auto on myynnissä Varkauden CC:n pihassa.
 
No oliko putken avartamisella selvästi havaittavaa vaikutusta suorituskykyyn?

3" 3mm seinämällä on varmaan "aika raskas". Ei kyllä korroosio heti tee reikiä.
 
Mitsu L200 4X4 sanoi
200:seen tein 3"putkesta seinämä oli joku 3-4 mm,aika raskas mutta luulen että kestää hetken,takapönttö kans omaa tekoa suht raskas mutta suora.
Ei katsastaja kommentoinu ääniä,turbohan ne vaimetaa.
Auto on myynnissä Varkauden CC:n pihassa.

olisiko kuvia laittaa, oma projekti suunnitteilla.
 
Mulla on omatekonen yhellä vaimentajalla oleva putki. Ei ne äänet pahat ole, voisi ottaa vaimentajat kokonaan pois. Muutamalla keverilla on ilman vaimenjaa ja putki loppuu ja tulee sivulle siitä apukuskin oven kohalta. Kuuluu turbon ääni mukavasti..
 
Tein omaa D4D Hiaceen 3" rosteriputken yhdellä isolla simonssin rst vaimentimella ja orggis katilla, äänet eivät vakiosta kasvaneet ollenkaan, mutta alavääntö kasvoi tuntuvasti.
Samaten yhteen Terranoon tein vastaavan ja voimaa tuli koko rekisteriin lisää...
Pajerosta olen kuullut yhdeltä kaverilta samansuuntaista tarinaa voimankasvusta...
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Vanha topicci mut jatketaan ny tänne ku on samasta aiheesta.

Tarkoitus on laittaa 2,8 td ic pitkän pajen putki uusiks, mittailin noi mutkat ja suorat ja Moponetin hyllystä osille tulis hintaa noin 180e yhdellä vaimentimella ja yhdellä joustokappaleella, halkaisijaltaan 2½ tuumaa.

Kysymys kuuluukin, tarvisko putkeen useamman kuin yhden jouston? En nyt niin tarkkaan nykyistä putkea tsekannu et olisin huomannu josko siinä on ne pari liitosta joustoliittimillä vai ei, mut tavallisia joustokappaleitahan siel on vaan yksi.

Toisekseen, minkä kokoinen se rööri on mihin pakoputki kiinnittyy? Kun tarkoitus on tehdä 2½ tuuman putkesta pakoputki niin aika kehnoo on jos sitä edeltävä pätkä oliski vaan 2 tuuumaa halkaisijaltaan... :/
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Hitsailin turbolta lähtevän entisen putken laippaan 2,5 tuuman putken, sitten se jousto ja sitten jäykkiä putkia/mutkia/vaimentimia tarpeen mukaan.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Tein samalla lailla kun Hiluxman, eli alkuperäinen alkukäyrä poikki heti laipan takaa ja 2,5" putkella auton alle, sinne jousto, ja lisää putkea. Ainoan 2,5" Simonsin läpivirtauspöntön laitoin taka-akselin etupuolelle, kun siinä on hyvin tilaa.

Tuo putken isontaminen teki hyvää polttoaineenkulutukselle, eikä pieni tehonlisäkään kyllä haitannut ;D Turbo alkoi pelata selvästi terhakammin.

Pakoputken kanssa suurin ongelma ei ole tuo ensimmäinen laippa, eikä pari ahdistavaa reikää vaimentimen sisällä, vaan pitkä pätkä liian pientä putkea. Vaimentimien ei kylläkään tarvitse olla noin tehokkaat/ahdistavat, mitä sinne on laitettu. Äänet ei naapureita/itseä kiusaa tuolla yhdelläkään pöntöllä. Turbo ON tehokas äänenvaimennin.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Gary Grand sanoi
Tuo putken isontaminen teki hyvää polttoaineenkulutukselle, eikä pieni tehonlisäkään kyllä haitannut ;D Turbo alkoi pelata selvästi terhakammin.

Katsastusmies tosiaan ihmetteli männä viikolla kun ottaa herkästi kierroksia. Olen vuoden verran ajellu tuolla putkella enkä enää muista ahistiko se sitten orkkiksella kuinka pahasti.
No on siinä vähän syöttöäkin isonnettu, sekin vähenti kulutusta.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Jep, hyvältä kuulostaa niin tehon lisäys kuin polttoainetalouden parantuminenkin :D

Mites muuten katsastuksessa savutusarvojen kanssa kävi isommalla putkella ja ruuvatuilla syötöillä?
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Itse lisäsin pelkkää ahdonalaista syöttöä, mutta perussyöttöä olisi ollut syytä ruuvata myös. Viimesimmässä katsastuksessa savutusarvot taisi olla 1.2 ::)
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Susihukka sanoi
Mites muuten katsastuksessa savutusarvojen kanssa kävi isommalla putkella ja ruuvatuilla syötöillä?

No sinnehän mennään muutenki syöttö just niin pienellä, että ottaa vaaditut kiekat sopivasti. Eli savut ei ole ongelma, perussyötön säätöhän on noin minuutin homma. Eikä se hormin kokokaan vaikuta ainakaan huonontavasti.
Viime leimalla taisi olla savut ykkösen pintaan.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Ruuvaako mikä tahansa dieselipaja noita pumppuja paremmiksi?
Itse jos ruuvailen säädöt "kohdilleen", niin kaikki huomaa lopputuloksen varmasti. :eek: Parempi kun jätän ruuvailut asiantuntijoille.
Onko kenelläkään hintatietoa operaatiosta? Savutusarvot romussani oli katsastuksessa 1,3 jotain yksikköä, mikä on max ja mikä olisi optimi 2.8TD?
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Suosittelen kyl säätää ite. Helppo homma, oikeesti. Foorumilta kun haet niin löytyy paljon asiantuntevaa opastusta minkä pohjalta minäkin säädin omastani ahdonalaisia syöttöjä.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

hapero62 sanoi
Ruuvaako mikä tahansa dieselipaja noita pumppuja paremmiksi?
Itse jos ruuvailen säädöt "kohdilleen", niin kaikki huomaa lopputuloksen varmasti. :eek: Parempi kun jätän ruuvailut asiantuntijoille.
Onko kenelläkään hintatietoa operaatiosta? Savutusarvot romussani oli katsastuksessa 1,3 jotain yksikköä, mikä on max ja mikä olisi optimi 2.8TD?

Kyllähän ne varmaan tekee vaikka ja mitä jos vaan pyytää, perussyötön lisäys ei kyllä ole tosiaan kuin se minuutin homma. Opiskele hiukkasen asiaa internetistä ja mieti sitten uudemman kerran, kun on käsitteet hallussa. Eli ala itse asiantuntijaksi.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Ruuvaako mikä tahansa dieselipaja noita pumppuja paremmiksi?
Luulisin, että nuo Mitsubishin insinööritkin on hieman miettinyt tuota pajeron pumpun säätöä ennenkuin auto tulee tehtaalta ulos. Tuntuisi ihmeelliseltä jos jokin "paja" täällä Suomessa pystyisi laittamaan säädön paremmin kohdilleen siten, että myös kone ja kansi kestävät normiajoa vähintään puoli miljoonaa kilometriä.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Palleromiäs sanoi
Luulisin, että nuo Mitsubishin insinööritkin on hieman miettinyt tuota pajeron pumpun säätöä ennenkuin auto tulee tehtaalta ulos. Tuntuisi ihmeelliseltä jos jokin "paja" täällä Suomessa pystyisi laittamaan säädön paremmin kohdilleen siten, että myös kone ja kansi kestävät normiajoa vähintään puoli miljoonaa kilometriä.
Kyllä tuo syötön lisäys ei kantta hajota ei varmasti! Mutta jokainen tyylillään. Oma auto ainaki parani tosi paljon syötön lisäyksellä ja ahtojen nostolla. 50tkm. ajettu 1.2barin paineilla vailla mitään ongelmaa, autolla ajettu 400tkm. Vanhemmassa pajerossa samat viritykset eikä mitään ongelmaa, kun myin oli mittarissa 490tkm. Ja ainavain käy ja kukkuu kyseinen peli. Jälkikäyttö on uskoakseni tärkeintä. Toki kun ruetaan ahtoja nostamaan tuonne 2bar niin rupeaa ottamaan jo laakereille, kannelle yms. Mutta kyllä näillä perus vireillä ajaa sen saman 500tkm. että heilahtaa..
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Palleromiäs sanoi
Luulisin, että nuo Mitsubishin insinööritkin on hieman miettinyt tuota pajeron pumpun säätöä ennenkuin auto tulee tehtaalta ulos. Tuntuisi ihmeelliseltä jos jokin "paja" täällä Suomessa pystyisi laittamaan säädön paremmin kohdilleen siten, että myös kone ja kansi kestävät normiajoa vähintään puoli miljoonaa kilometriä.

Ootko porvoosta vai mitä oikein selität??
Ei ole ihan uusi juttu, että diisseliä optimoidaan joko mekaanista pumppua rukkaamalla tai uudemmissa vehkeissä lastulla/ohjelmoinnilla.
Toki överisyötöillä pakolämpö nousee ja kansi saattaa tykätä huonoa, mutta ei ihan pikkupiristyksellä paljoa vaikuteta kestoon jos muistaa lämmityskäytön ja jäähdytyskäytön. Ja nuo puolen miljoonan pajeronkoneet kuulostaa ihan tojotamiesten hommilta. Jotkut yksilöt kestääkin sen ehkä, toiset vaan ei. Syitä on monta, pahin vaikuttaja varmaankin väärä omistaja.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

ei ihan pikkupiristyksellä paljoa vaikuteta kestoon jos muistaa lämmityskäytön ja jäähdytyskäytön
Niinpä, kuinkahan moni pajeron käyttäjä loppupeleissä suorittaa nuo määrätyt toimenpiteet, mitkä koskevat kylmällä moottorilla liikkeellelähtöä sekä toisaalta jälkikäyttöä ennen sammutusta. Veikkaan, että muutama prosentti noudattaa noita, sinänsä erittäin hyviä ohjeita. Eipä ole vuosien varrella montaa Pajeroa -kuskia tullut huomattua, jotka noiden ohjeiden mukaan pelaisivat.
Mitä tulee syötön määrän säätöön, niin esimerkiksi Autosähkö ja Dieselhuolto Häkkinen/ Turku pyytää auton omistajan allekirjoituksen paperiin, jossa auton omistaja vastaa kaikista mahdollisista seurauksista, mitä mahdollisesti pumpun säädön jälkeen moottorille tapahtuu. Jos ei tässä hommassa mitään riskiä olisi, tuskinpa he tämmöseen paperiin allekirjoitusta vaatisivat.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Palleromiäs sanoi
Niinpä, kuinkahan moni pajeron käyttäjä loppupeleissä suorittaa nuo määrätyt toimenpiteet, mitkä koskevat kylmällä moottorilla liikkeellelähtöä sekä toisaalta jälkikäyttöä ennen sammutusta. Veikkaan, että muutama prosentti noudattaa noita, sinänsä erittäin hyviä ohjeita. Eipä ole vuosien varrella montaa Pajeroa -kuskia tullut huomattua, jotka noiden ohjeiden mukaan pelaisivat.
Mitä tulee syötön määrän säätöön, niin esimerkiksi Autosähkö ja Dieselhuolto Häkkinen/ Turku pyytää auton omistajan allekirjoituksen paperiin, jossa auton omistaja vastaa kaikista mahdollisista seurauksista, mitä mahdollisesti pumpun säädön jälkeen moottorille tapahtuu. Jos ei tässä hommassa mitään riskiä olisi, tuskinpa he tämmöseen paperiin allekirjoitusta vaatisivat.
No joka tapauksessa ei siitä tarvi tähtitiedettä tehdä jos vähän syöttöä lisää.. Perus hommia mitä tehty dieseleihin aina :peukku
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Palleromiäs sanoi
Jos ei tässä hommassa mitään riskiä olisi, tuskinpa he tämmöseen paperiin allekirjoitusta vaatisivat.

Siksi itse, omalla riskillä ;D
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

mitäs kokoa tuo putkisto alunperin on gen2 2.8 koneisissa? tarkoitus kun olisi pätkästä putki ennen ekaa änkkäriä ja kasata motonetin 2,5" putkesta yhellä läpihönkivällä siihen takarenkaan eteen uusi hormi. ja jos jollain on moinen tehtynä niin tuleeko tosta semmoset metelit ilmoille että mummot loikkii puskiin karkuun? ;D
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

juha_s sanoi
mitäs kokoa tuo putkisto alunperin on gen2 2.8 koneisissa? tarkoitus kun olisi pätkästä putki ennen ekaa änkkäriä ja kasata motonetin 2,5" putkesta yhellä läpihönkivällä siihen takarenkaan eteen uusi hormi. ja jos jollain on moinen tehtynä niin tuleeko tosta semmoset metelit ilmoille että mummot loikkii puskiin karkuun? ;D
Mulla on tommonen 2,5" putki heti turbolta ja yks pieni läpihönkivä änäri ollu näön vuoksi katastaessa paikallaan, mutta desibelejen takia ei tarvis sitäkään. Aika hyvin vaimentaa jo pelkkä turbo. Katastuksien välit ajan ilman änäreitä eikä ole häirinny itseä eikä kuulemma naapureitakaan.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Janne sanoi
Mulla on tommonen 2,5" putki heti turbolta ja yks pieni läpihönkivä änäri ollu näön vuoksi katastaessa paikallaan, mutta desibelejen takia ei tarvis sitäkään. Aika hyvin vaimentaa jo pelkkä turbo. Katastuksien välit ajan ilman änäreitä eikä ole häirinny itseä eikä kuulemma naapureitakaan.
Vähän mihin on tottunut. Itse en tykänny pelkästä putkesta. Olisi edes 6-kone niin olisi äänimaailma mukavampi.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

joo no taidan tehdä sen sillä yhdellä vaan, pitää muistaa ottaa fotoo ja laitella tänne minkänäkönen siittä sitte tuli. josko siitä joku muu vois ottaa mallia/ tai kauhistella :D
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

tulipas tehtyä nyt tuo putki alkuperäistä reittiä pitkin perille ja yhdellä änkkärillä. tässä pari kuvaa jos niistä selkoa saa. kyllä tuohon nyt tuli kivat mörinät eikä liian kovat, ainut vaan että tuo häntä jäi korin "alle" niin resonoi sisälle. eikä ota kiinni mihinkään, ja tosiaan huomas että kaasuun reagoi nyt helpommin eikä ahdista verraten matkaan helsinki-lappeenranta vakiolla ja isommalla takasin päin. :driver


_small.jpg


_small.jpg


_small.jpg


_small.jpg
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Minkäslaisista palikoista kasasit putken ja minkä verran tuli hintaa? Itte laskeskelin et joku 160e yhdellä simonssin 63cm pyöreällä läpihönkivällä vaimentimella ja yhdellä joustolla.

Tsiigailin et putken vois tehdä näillä osilla:
-n. 2m putki jossa 90° 60° 45° 30° ja 15° kulmat 25cm välein, eli rälläkällä tarvittavat kulmat käyttöön (36,90e)
-2m suora putki (13,90e)
-joustoputki 15cm (29,90e)
-97cm putki 20cm korkealla ylityksellä (16,90e)
-simons 63cm pyöreä vaimennin (59,90e)

Ja mutkat matkaan tulis seuraavanlaisesti auton keulan alta näkyvästä ekasta liitoksesta lähtien:
-putki 25cm + 15° mutka + putki 14cm + 30° mutka
-15cm pitkä joustokappale
-115cm putki johon vääntää/rälläköi kevyen ylityksen etuakselille
-63cm läpivirtaava vaimennin
-60cm putki 20cm korkealla taka-akselin ylityksellä
-60cm putki loppuun asti

Teitkö jotain vastaavaa, löysitkö edullisemman tai helpomman vaihtoehdon? Onko tossa turhia mutkia matkassa mitä vois oikoa? Niin ja miten teit saumat, hitsaamalla vaan vai? Tarviiko sinkkiä hitsauksen päälle vai palaako vaan irti?

Niin ja riittääkö et tekee 2½ tuumaisella siitä ekasta liitoksesta lähtien mikä auton keulan alta näkyy vai kannattaako aloittaa ihan turbolta? Menee vaan ahtaammaks alku jos tarvii alottaa turbolta asti...
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

itellä meni vaivaiset 83,3e ;D

-2,5" mutkaputkia 90° 3kpl á 11e (näistä jäi jopa yks yli)
-2,5" 12x40 pyöree vaimennin 33,9e
-2,5" 2m putki 13,9e
ja yks 65mm lemmari mallia kalliimpi 2,5e

tylysti käytin ryssänmutkia esim häntä putkeen tuli 4 lovea että kiers tankin ja nous tarpeeks ylös. ja tuo ensimmäinen laippa löytyi siitä takimmaisen änkkärin putkesta, aika tiukka sovite tuo putki on mutta ei kolise mihkään kiinni. vanhoista kannakkeista sai kans värkkäiltyä, tarvis vaan tuota kulmarautaa n.1m mikä sekin löyty isäukolta.
tuo lemmari tuli tuon änkkärin jälkeiseen mutkaan että saa paketin paikalleen ja pois. ite tein tuosta ekasta liitoksesta, vaihtaa sitten isompaa joskus jos ahdinta päivittelee. enkä noita mittoja kauheesti katellut auton alla hetken pähkäiltyä sai sen syntymään.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Susihukka sanoi
Minkäslaisista palikoista kasasit putken ja minkä verran tuli hintaa? Itte laskeskelin et joku 160e yhdellä simonssin 63cm pyöreällä läpihönkivällä vaimentimella ja yhdellä joustolla.

Tsiigailin et putken vois tehdä näillä osilla:
-n. 2m putki jossa 90° 60° 45° 30° ja 15° kulmat 25cm välein, eli rälläkällä tarvittavat kulmat käyttöön (36,90e)
-2m suora putki (13,90e)
-joustoputki 15cm (29,90e)
-97cm putki 20cm korkealla ylityksellä (16,90e)
-simons 63cm pyöreä vaimennin (59,90e)

Ja mutkat matkaan tulis seuraavanlaisesti auton keulan alta näkyvästä ekasta liitoksesta lähtien:
-putki 25cm + 15° mutka + putki 14cm + 30° mutka

-15cm pitkä joustokappale
-115cm putki johon vääntää/rälläköi kevyen ylityksen etuakselille
-63cm läpivirtaava vaimennin
-60cm putki 20cm korkealla taka-akselin ylityksellä
-60cm putki loppuun asti

Teitkö jotain vastaavaa, löysitkö edullisemman tai helpomman vaihtoehdon? Onko tossa turhia mutkia matkassa mitä vois oikoa? Niin ja miten teit saumat, hitsaamalla vaan vai? Tarviiko sinkkiä hitsauksen päälle vai palaako vaan irti?

Niin ja riittääkö et tekee 2½ tuumaisella siitä ekasta liitoksesta lähtien mikä auton keulan alta näkyy vai kannattaako aloittaa ihan turbolta? Menee vaan ahtaammaks alku jos tarvii alottaa turbolta asti...
Tottakai turbolta asti jos viitsii tehdä. It en jaksanu ja ollu nyt noin vuoden se auton oma pienempi läpivirtaava vaimennin ja siitä taaksepäin 2 1/2". Ei tarvi mitään muutakun yhden takaakselin ylitys mutkan ja suoraa putkea yks 2m. pätkä. ja tuokin auttoi jo kummasti. Tuli maksamaan jotain nelisen kymppiä. Eikä tarvi kun yhden hitsi sauman. eikä tarvi joustopalaa kun sellanen jos downpipesta löytyy.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

juu tosiaan, tuostakin löyty valmiina joustokappale. eli jos ei tee turbolta saakka uutta niin ei tarvi, ellei se ihan läpimätä oo.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Hemmetin hyvin on alkanu asia aukee niin pakko kyl viel udella tarkemmin et mitä sä sillä kulmaraudalla ja lemmarilla oikein teit? Mulla varmaan on aivot nyrjähtäneet ku en tosta kuvasta tajuu, mut onks se joku kiinnityspiste mihin ankkuroit ton pakoputken vai....? :D
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

50mm korikorotusta niin ei tarvi kikkailla noiden mutkien kanssa. Downpipe uusiksi sopivaan kulmaan, päähän 45asteen kulma ja jousto ja siitä suoralla tuuballa taka-akselin eteen ja päättää siihen vaimentimella. Toki vaimentimen ulostulo on hyvä kääntää alaspäin jollain pikku mutkalla, jos jaksaa.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Susihukka sanoi
Hemmetin hyvin on alkanu asia aukee niin pakko kyl viel udella tarkemmin et mitä sä sillä kulmaraudalla ja lemmarilla oikein teit? Mulla varmaan on aivot nyrjähtäneet ku en tosta kuvasta tajuu, mut onks se joku kiinnityspiste mihin ankkuroit ton pakoputken vai....? :D

lemmarilla liitos tuohon taka-akselin eteen. ja kulmarautaa+ vanhoja kannakkeita apua käyttäen tein uuden kannatuksen putkelle. ja tuossakin hopassa on vissiin joskus tehty se 50mm korin korotus, mutten oo mitannu sitä kun aina unohtuu
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

No niin, vihdoinkin tuli putki vaihdettua! 2,5" putken teko oli suht helppoa Motonetin osista, alkuun tuli vähän suoraa, sit 60 asteen mutka, jousto ja sit suoraa putkea. Sitten äänenvaimentimeksi laitoin sellaisen ei läpihönkivän vaan sellaisen yleisvaimentimen missä pakokaasu menee niitten villojen läpi jotta vaimentaa vähän paremmin kun on ainoa vaimennin tuossa viritelmässä. Motonetin 2,5" mutkaputki oli hyvä taka-akselin ylitykseen, mutta sen joutui katkaisemaan keskeltä mutkaa ja laittamaan 60 asteen mutkan sivulle siihen keskelle jotta väistää polttoainetankin. Ja loppu sitten suoraa putkea.

Vaikeinta oikeastaan oli putken kiinnittäminen, sillä alkuperäiset kiinnikkeet eivät ole ihan näppärimmissä paikoissa tuon kiinnittämiseen. Joudun kelailemaan ja paikkailemaan kiinnitystä vielä, vaikka putki kyllä pysyy aika hyvin paikallaan nyttenkin. Olisi kuitenkin kiva kuulla miten te ootte putken kiinnittäneet niin vois olla apua tuon kiinnittämiseen!

Jännä huomio muuten että turbo ahtaa nyt 0,8 sijaan 0,9 eli noin 12,5 prosenttia enemmän! Taitaa väljempi putki oikeasti jeesata ;)
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Taitaa mullakin tulla kesällä uuden putken suunnittelu eteen.
Entisen kiinnikkeitä hitsattu jo useasti, mutta aina ravistaa irti ne.
meinasinkin että jos vetäisi sieltä pakosarjalta kokonaan omatekoisen putken alkuperäsitä reittiä, mutta yhdellä vaimentimella.

Heittäkääpä joku kuva ketjuun, kun ainakaan minulle nuo aikaisemmat ei näy mitä tuolla on..
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Kuvaa ei just nyt ole, mut tuolla edellisessä viestissä kirjoittamillani Motonetin palasilla (ja yhdellä vaimentimella) sain putken kulkemaan alkuperäistä reittiä varsin helposti. Jätin kyllä tekemättä siinä keskivaiheilla olevat pienet mutkat mitä siinä alkuperäisessä putkessa oli, kun suora putki sopi siihen ihan yhtä hyvin. Ja putkihan on tosiaan vähän isompi kuin alkuperäinen, tosin en tiedä onko autoon tehty joskus korinkorotus kun meni niin kivuttomasti.

Mut miten kannattaisi tehdä kiinnitys? Alkuperäiset kiinnitykset kun eivät ole erityisen näppärissä paikoissa joten tällä hetkellä kiinnitys on väliaikaisesti tehty. Olisi kuitenkin kiva saada suoraan putken yläpuolelle muutama kiinnitys lisää, mutta kun ei ole valmiina mitään sopivaa mihin kiinnittää. Miten saisin parhaiten tehtyä uusia kiinnityksiä suoraan putken päälle? Pitääkö hitsata taikka porata ja jos niin, niin mihinkä kohtaan uskaltaa niin tehdä?
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

dodiii laiton tänään 2.5tuumasen putken yhdellä vaimentimella pajeroon puhkuu ja puhisee se ankara jurina joka oli alle 1500rpm katos meleen kokonaan ja nyt vetää ylämäkeen 5vaihtellaa kun painaa lutikan pohajaan ja oikeen nopeus nousee. ei muuten ole enään putki matalin kohta autosta niin kuin ennen.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

nyt olenajellut sekalaista ajoa ja vedätelly tuolla rapakossa ja ensinmaiset huomiot on että ei kone lämpene niin nopeasti kun ennen ja vähempi pitää painaa kaasua että kone kiertää se pari tonnia ja vääntöä tuli noin perstuntumalla 1800-2500rpm välille enenpi. ajettavuus parani jonkun verran, luulenpa että kulutus putos jonkun verran.


we18fi sanoi
dodiii laiton tänään 2.5tuumasen putken yhdellä vaimentimella pajeroon puhkuu ja puhisee se ankara jurina joka oli alle 1500rpm katos meleen kokonaan ja nyt vetää ylämäkeen 5vaihtellaa kun painaa lutikan pohajaan ja oikeen nopeus nousee. ei muuten ole enään putki matalin kohta autosta niin kuin ennen.
 
Vs: Pajeron pakoputkesta

Bazeeba sanoi
Kysytääs täältäkin, onko tämmönen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=14-8610 ihan pätevää putkea katsastusmielessä? Värkänny jos laittas sivuputken helman ja rungon väliin ja tosta tekis alkuosan ja sit vaimennin ja pätkä putkea.
Miksipä ei olisi,itsellä tuosta tehty koko putki, metrin mittainen vaimentimen kanssa ja hyvin kelpasi leimalla.
 
Takaisin
Ylös Bottom