Pajeron runkonumero

eki.j

New Member
Liittynyt
26 Kesäkuu 2004
Sijainti
Nummi-Pusula
Nyt se vasta myrkyn lykkäsi...

Pahero kävi inssin kokeiltavana tänään, ja inssi pirulainen ei löytänyt rungosta ollenkaan valmistenumeromeistosta... Kuulemma pitäisi olla oikean takapyörän kohdilla rungossa, mutta on hitsattu paikka päälle... (Runko muuten näyttää ensimmäisenä hapertuvan sieltä lehtijousen takakiinnityksen ja pohjaanlyöntikumin välimatkalta...)

Joten jos jollain olisi tarkkaa tietoa siitä (tai kuvaa) missä tuo meistos tulisi olla, niin voisi yrittää sitä löytää...

Muuten täytyy mennä maahantuojan juttusille, anomaan jonkinlaista lappua. Tai sitten pirssi menee varaosiksi :-\
 
jommallakummalla puolella ( käydään just Rvan kanssa tarkistamassa ) !! Mites tuon kanssa noin tulevaisuudessa ? Mullakin kattastusmies sanoi vaimolle,( jonka taktisiin syihin vedoten laitoin auton katsastamaan ) että pitäis jotenkin tuo meistos suojata kun on kulunut. Saako tuota mitenkään suojattua / uusittua ?

edit: Oli oikealla puolella ja rekisteriotteessa maininta : valmistenumeromeistos oikeassa aisassa tms.
 
Ite jyrsin Dremerillä nummeroita paremmin näkyviin, ku meinasi insinööri huomautella asiasta, ja tyylille uskollisena mattamustaa päälle ;D
 
Joo, oikealla puolellahan se...

Oli just sattunut sauma siihen numeron alkuosan puoliväliin... Hiekkapuhalsin alueen, tosin on niin ruosteessakin ettei enää muutenkaan niitä eroita, mutta loppuosa näkyy hyvin, ainakin nyt...

Täytyy huomenissa tai maanantaina soittaa tuolle inssille, että riittääkö se että loppuosa näkyy (sehän siinä autokohtaisesti eniten muuttuu), vai pitääkö käyttää Mitsulla... Niille nyt luulisi sen riittävän.

Perkele, kun pitää olla niin puusilmä ku turaa noita paikkoja :mad: Ei se Mitsuhuollon vilkaisukaan varmaan kovin halpaa ole...

Ja tosiaan, inssi oli sanonut (itte en ollu mukana, vaan sisko oli käyttäny 8)) että pitää saada joko maahantuojan tai edustajan todistus... (Mistäköhän ne sen sitte osaa sanoa ::))
 
Kun meitsin Paheero kävi leimalla jokunen viikko sitten, sain katastajalta selaisen ohjeen, että paras hoito Pajeron runkonumerolle on säännöllinen öljyäminen. Massasta yms. eivät tykkää, koska sen alta on kuulemma työläämpää löytää mokoma numero. Kait ne tietävät, kun päivittäin hommaa tekevät.

Kysyin myös tarvittaessa uuden runkonumeron tekemistä. Sanoi, että rek. otteen kanssa pitää mennä Mitsulle, jotka pyytävät tehtaalta todistuksen siitä, että tämmöinen Pajero on joskus tehty, tällä numerolla joka nyt on tärviöllä. Sitten sen kanssa mennään konttorille, tehdään uusi numero ja saadaan siitä todistus rekisteriotteeseen. Ja sitten ei anneta sen numeron enää kadota... Näin siis opastivat konttorilla.
 
No, täytyypä sitten käväistä tuossa paikallisessa huoltoliikkeessä tivaamassa paperia...

Tulipa tuosta mieleeni, että sittenhän joku voisi käydä varastamassa tuollaisen, hankkii siihen jonkun romun paperit ja vaikka hitsaa siihen numeron kohtaan sattuvasti lapun... Sitte vaan Mitsulle romun paperit mukana ja pyytää todistuksen ::)
 
Onhan se vielä "pannuhuoneen" puolella niittaamalla toinen numero, että jos kumpiki on rykästyn näkönen, niin voi höpömpiki insinööri rueta epäileen.
 
Niin meinaat siinä alumiiniläpyskässä olevaa?

Tässä värkissä sekin on (jostain syystä) alkanut pikkuhiljaa häipymään pois, yksi kulma on jo hapertunut. ;D
 
Nonniin, nyt on koneisto taas leimassa...

Eli paikalliselta huoltoliikkeeltä käytin todistus hakemassa, sitten naapurin varaosaliikkeestä lainattiin meistosarjat, ja eikun palkki hiomalla sileäksi ja moskalla naputtelemaan numeroita...

Yllättävän pehmeää on tuo runkorautakin, väkisin meinaa painua 'kuopalle'... ;D

Ja sitten hieman maalia päälle ja inssille näyttämään. Itse en (sattuneesta syystä) ollut silloin paikalla vaan hameväki sai sen kunnian.

Oli kuulemma moneen otteeseen vilkuillut kaikki numerot sekä konehuoneesta, paperista ja rungosta. Mutta mitään 'omaa merkkiä' ei numerosarjan päihin lyönyt, kuten 10 vuotta sitten...

Nytkin oli paperin säästöviikot, kun inssi kirjoitti tarinan tyyliin "Valmistenumeromeistos uusittu, löytyy alkuperäisen meistoksen yläpuolelta, varmistettu 24.9.2004" tuon vanhan rekisteriotteen jatko-osaan kuulakärkikynällä ja leimalla... ::)

Sittemmin täräytin numerosarjan päälle kunnolla vaseliinia, ja vielä itsekseni harmittelin etten lyönyt sitä parempaan paikkaan... Taas pari vuotta lisää tuolle pirssille... ;)
 
Minulla oli myös hyvin ruostunut runkonumero, joka on siirretty konehuoneeseen syylärin viereiseen poikittaispalkkiin. Siirto oli tehty jo aiemmin ja merkintä rekkariin tehtiin viime katsastuksessa. Eipähän ole alustassa kaiken ruostuttavan moskan armoilla.
 
Minullakin syynäsivät tuota runkonumeroa tarkasti, mutta onneksi ei siitä valittanut mitään. Jälkitarkastukseren menevässä vikalistassa on muutenkin jo tarpeeksi laitettavaa. :p
 
Mites kun ajattelin massata pohjan, niin kestääkö sitä massaa laittaa siihen kohtaan missä se runkonumero sijaitsee vai kannattaako se jättää massaamatta?
 
Hammer sanoi
Mites kun ajattelin massata pohjan, niin kestääkö sitä massaa laittaa siihen kohtaan missä se runkonumero sijaitsee vai kannattaako se jättää massaamatta?

Jätä massaamatta, se inssi haluaa kuitenkin nähdä sen numeron ja rapsii massat veks, vaseliini o parempaa..
 
Nyt tuli konttorilla taas kotitehtäviä (mm. väljä apusimpukka).
Tarkastuslappuun se kirjoitti että r-numeron saa meistää vanhan numeron yläpuolelle, ei pakko kun se on vielä kohtuullisesti näkyvissä

kysymyksiä:
- Kuka meistää numeroita, voiko tehdä itse ?
- Samantien sen vois meistää konetilaankin ?
 
Itse meistin omin pienin kätösin runkonumeron uudelleen. Inssi sanoi että laita numero sellaiseen paikkaan, josta sen näkee hyvin lukea, ja merkintä tulee sijaita ajoneuvon rungossa. Mikään korin osa ei käy, vaan oltava runkoa. Valitsin paikaksi oikean etupyörän edesta etummaisen korinkiinnikkeen alapuolella olevan rungon osan. Helppo katsoa ja kestää jopa näkyvissä. Inssi antoi määräyksen merkintöjen koosta ja kehoituksen että lyö kunnon vasaralla että jää tolkun jälki, kerralla. Lainasin sitten pajalta sen malliset meistimet, taoin numeron runkoon ja takominen onnistui ilman pyörää irrottamatta. Vasara pitää kyllä todellakin olla painava että jää kerralla kunnollinen jälki. Jos meistin pomppi niin jäjestä tulee helposti suttuinen. Sitten käytin konttorilla näytillä ja inssi löi tähdet numeron perään varmistukseksi. Nyt on lisäksi rekisteriotteessa maininta runkonumeron siirrosta.
 
Moska on hyvä tuossa meistelyhommassa.

Sama homma oli tosiaan aikoinaan, siihen ei inssi kylläkään mitään tähtösiä enää päihin lyönyt, mikä kummastuttaa kyllä...
 
6 mm on minimi koko siis meistimen kirjainten korkeus. aikoinaan ei tahtonut saada mistään (joku 500 mk/sarja , numerot!), nykyään saa kiinalaisia tms. jo 8 mm ihan melkein joka pajasta/kaupasta. Itse (aikoinaan hakkasin 10mm, oli muuten työn ja tuskan takana!!) -> laittakaa se 6 mm on helpoin ja hyväksyttävä.

t:eko_mies

ps. nykyisessä oli siirretty etup. taakse runkoon, mutta olihan (taas) jätetty suojaamatta.. no hakkasin sen saman numeron uudestaan tämän edellisen yläpuolelle ja peitin sen x kert ruosteenestomaalilla. ai että miksikö, oli helppo siihen hakata jo uusi (sama) numero kun olin muutenkin "korjaamassa" ko. paikassa, ja kun entinen oli osittain jo syöpynyt, nyt ei tartte kuin katsastuksessa epäselvän numeron/tapauksen vallitessa pyyhkäista kurat pois n. 2 cm ylempää, johan on "uusi" meistos, jonka konttori voi "sinetöidä"
 
joo o yleinen ongelma tuo runko numero itse ratkaisin sen ajamalla espoon helkama-autoon eli tunnetaan nykyisi muuralan vehona ja siellä papereiden perusteella uusi numero oik etu fillarin taakse runkoon ja maksoi jotai 70€  numero oli kadonnut kokonaan rungosta
 
niin,

hakatkaa nyt se numero sinne, kun vielä on entistä näkyvissä! säästää pitkän pennin/vaivan.

t:eko_mies
 
Näin kehoitti inssi minunkin tekevän. "Siihen vaan yläpuolelle raapustat ja laitetaan enskerralla merkintä..."
 
Takaisin
Ylös Bottom