Pajeron taka-akselin jarrut

S

Sanna

Guest
Vaihtelin taka-akselin pyöriä kun huomasin että jokin rauta yritti mennä Pajeron taka-akselilta bensatankin kyljestä lävitse. Rauta oli kiinni enää taka-akselilla kulkevissa jarruputkissa. No vääntelin varovaisesti mukamas sellaiseen asntoon missä raudan olisi kuvitellut joskus sijaitsevan.

No seuraavana aamuna rauta sitten roikkui sen jousen jatkeena kilisemässä tietä vasten. Eli siis rauta lähti lopullisesti irti.

Nyt sitten kiinnostaisikin tietää että mikähän tuo taka-akselilla oleva rauta tekee sen jousen avulla sille hässäskälle auton pohjassa?

Varmaankin kyseessä on jokin jarrun säätölaite, mutta miten se säädetään, miten sen pitäisi toimia?

Pitääkö ostaa uusi osa timangitiskiltä, vai saako laitteen toimimaan jollakin toisella tapaa?

Mitä sitten jos tuo alkuperäinen venttiili korin pohjassa ei enää toimikkaan?
 
kuormituksen mukaan säätyvä jarrupaineen rajoitus venttiili (IMHO) mulla lähti kuvaustasi vastaava kapistus irti kun taka-akselin stefoja vaihtelin (älä kysy miksi, se kun vaan irtosi :) ) Laitoin kyseisen härpäkkeen kiinni letkulemmarilla ja ainakaan kattastusmies siitä ei ollut moksiskaan :peukku
 
Kyllä, kuvauksesta päätellen kyseessä on takajarrujen paineensäädin joka saa "painotiedon" taka-akselilta ja säätää jarrutehoa sen mukaan (kuorma-autoissa ALB-venttiili nimellä).

Eivät ne katsastuksessa sen toimintaa millään testaa (eivät heittele hiekka säkkejä dynamolla kyytiin), tarkastus vain silmämääräinen jos muuten jarrutehot takana ok. Katsovat vain ettei ole liikaa välyksiä säätimen ja taka-akselin välillä.

Tietääkseni (mutua) jos autossa on sellainen säädin niin se täytyy olla "toiminta" kunnossa eli joku yhteys taka-akselin ja säätimen välillä pitää olla.
 
Ilkka K sanoi
Tietääkseni (mutua) jos autossa on sellainen säädin niin se täytyy olla "toiminta" kunnossa eli joku yhteys taka-akselin ja säätimen välillä pitää olla.

Näinpä se on, eli paikoillaan on oltava. Kattovat vaan, ettei mene takaset ekaks lukkoon (huomaa kuulemma jo jarrurullilla). Itelläni irtosi kans taka-akselista se vipstaaki, niin raapasin hitsillä kiinni.

Ja eipä tuo tunnu minulla ainakaan toimivan koko venttiili. Vaikka mihin asentoon pönkkää sen paineensäätimen vivun, niin aina on yhtä tehottomat takajarrut.
 
jaa ihme juttu ettei katsastusmiehet oo sitä tarkastaneet kyllä ne mulla on aina katottu joka vehkeestä missä semmonen on eli pyytävät painamaan jarrua kun itse ovat katsomassa liikkuuko mäntä joka yleensä on jumissa eli pienen pieni liikekin riittää mutta jarrua voi jotua painamaan tosissaankin.kyllä minä olen joutunut tulemaan uusinta tarkastukseenkin sen jumittuneen venttiilin takia :-\
 
Kun huomasin tuon ongelman, niin tuo irtonainen rauta oli jo menossa pa-tankin kyljestä sisään. Onneksi ei mennyt läpi asti, tuli vaan lommo tankin kylkeen :(

Nyt sitten jatkokysymyksiin...

Missähän ihmeen asennossa se rauta on alkuperäisessä kokoonpanossa? Kun ei tuon taka-akselin päällä ole ainakaan mitään merkkiä siitä, että se olisi ollut sielä missään kiinni.

Jos sinne tekisi pakoputkiklemmarista uuden viritelmän, niin a) kestääkö taka-akseli sellaista rutistusta ja b) mitenhän tiukalla tuon jousen pitää olla "lepoasennossa"?

Nyt kun takajouset ovat jo muutenkin kuolleentuneet, niin perä ja sitä myöten säätimenkin asento on varmaan vähän väärä?

Eli siis kun jarrutetaan niin perä siis nousee ylöspäin ja jarrupainettä vähennetään? Onko se sama kuin että jousi löystyy?

No jos perään laittaa kuormaa ja se painuu niin jousu siis jännittyy?

Mistä muuten tuntee että tuo säädin itsessään toimii? Tuntuu täysin hervottomalta se liike (osat [se vipuvarsi] holisee ihan hervottomasti) ja liike on jotain pari senttiä, sen jälkeen ei liiku kyllä yhtään enempää...
 
no kyllä se taka-akseli sen klemmarin kestää ! Onhan siellä varmaan jonkinlaiset jäljet siitä paikasta missä se venttiili ennen sijaitsi ( ainakin mulla oli ) siis etsimään niitä skraadeja !
 
no kyllä se taka-akseli sen klemmarin kestää !

No en olisi tästä akselista enää niin varma ;D

Onhan siellä varmaan jonkinlaiset jäljet siitä paikasta missä se venttiili ennen sijaitsi ( ainakin mulla oli ) siis etsimään niitä skraadeja !

No venttiili on onneksi paikallaan sielä korin pohjassa, mutta sen taka-akselilla ollen raudan sijainnista ei ole oikeastaan mitään hajua :(

Akseli on ihan törkeen ruostuntu niin että mitään kiinnikkeitä ei ole raudasta enää jäljellä.

Täytyy yrittää etsiä, mutta on sielä alla jo tullut maattua, silmät täynnä roskaa :-[

Kun nyt vähän tietäisi että kuinka tiukalla sen jousen pitäisi olla normaalissa asennossa?

Eli kuten sanoin että taka jouset (lehti) on hurjan kuoleentuneet, joten perä on ilman kuormaakin tosi alhaalla.

Eli jos joku tietää jousen ja sen venttiilin varren asennosta normaalisti kuormaamatta, niin osaisi rakennella uuden vipuvarren taka-akselille.
 
Mistä muuten tuntee että tuo säädin itsessään toimii? Tuntuu täysin hervottomalta se liike (osat [se vipuvarsi] holisee ihan hervottomasti) ja liike on jotain pari senttiä, sen jälkeen ei liiku kyllä yhtään enempää...


eipä sitä oikeen tiedäkään toimiiko se paitsi jos takajarrut menevät esim.hiekkatiellä jarruttaessa ensin lukkoon niin silloin ei ainakaan toimi.se vipu voikin liikkua siellä enemmän mutta kun se painaa venttiilin mäntään niin silloin se vasta toimii
 
m,

muistaakseni saksankielisessä korjausmanuaalissa (mm. HELMET/tikkurilan kirjasto, sinne aikoinaan hankitutin...) on ko. venttiilin toiminnasta maininta ja sen vapaa-asennon säätö+mitta. missään muussa manuaalissa ei ko. asiasta halaistua sanaakaan! (en nyt ulkoa muista sitä mittää)

t: eko_mies

ps. mulla aikoinaan katsastuamies väitti (useampana vuonna :p ) että ko venttiili ei muka toimisi, käski polkea jarrua yms... käsin liikkui ja oli säädetty em. mitta-arvoon, ei vaan tainnut tietää venttiilin oikeaa toimintaa..

itse vaan meinasin jo ostaa uuden (1400 mk) tai hajottamolta (400mk) uuden ennenkuin löysin kuvauksen ko. venttiilista ja sen toiminnasta/ominaisuudesta ja säädöstä, eipä onneksi tarvinnut vaihtaa toimivaa ....
 
Tähän säädinkeskusteluun liittyen, mulla katsastuksessa etujarrujen teho 3.0-3.2 ja takajarrujen 1.7-1.8 ja käsijarrun 2.0-2.4.

Noilla arvoilla katsastuksesta tietysti läpi, mutta ihmetyttää vaan tuo etu/takajarrujen kovasti erilainen teho. Hiekkatielläkään en saa takajarruja lukkoon täysjarrutuksessakaan. Varsinkin talvellella ikävää tuo liika etupainoisuus.

Onko tämäkin siis ominaisuus? Mites muilla?
 
ominaisuus on ei monessakaan autossa mene takarenkaat lukkoon ollenkaan (ehkä talvella)johtuen osittain siitä että jarruttaessa paino siirtyy eteen ja perä nousee jolloi kuorman tunteva venttili antaa tosi vähän jarrutusvoimaa takapäähän juuri ettei ne menisi lukkoon koska sehän on vaarallista
 
Noilla arvoilla katsastuksesta tietysti läpi, mutta ihmetyttää vaan tuo etu/takajarrujen kovasti erilainen teho. Hiekkatielläkään en saa takajarruja lukkoon täysjarrutuksessakaan. Varsinkin talvellella ikävää tuo liika etupainoisuus. Onko tämäkin siis ominaisuus? Mites muilla?

Näin kai sen pitääkin olla.

Viisaat autoinsinöörit ovat aikoinaan automallia suunnitellessaan mitoittaneet pääsylinterin mäntien koot (tosin en tiedä onko Pajessa edes erikokoiset männät pääsylinterissä eteen/taakse) ja sovitelleet erikokoiset männät eteen ja taakse juuri sen takia että taka-akselilla tarvitaan vähemmän jarrutustehoa kun edessä.

En tosin osaa tätä hienosti perustella, mutta kokemukset ovat osoittaneet sen että jos auton perä jostain kummasta syystä on ollut tehoikkaampi kun keula, on perä tullut jarrutettaessa rinnalle.

Usea aikaisempi auto on osoittautunut sellaiseksi että ei ole takajarrut juurikaan lukkiutuneet. Ei ole muistaaksen lukkiutuneet missään autossa.

Jostain lehdestä olen viimeaikoina lukenut (olikohan TM nelivetotesti viime talvelta) että jos jatkuva neliveto ilman tasasupyörästöjä on päällä ja etujarrut lukkiutuvat - lukkiutuvat takajarrutkin ja silloin mennään ympäri, ympäri, ympäri...

Eiköhän se ole siis ihan hyvä juttu että taka-akselin pyörät lukkiutuvat huonommin kun etu akselilla :peukku
 
missään muussa manuaalissa ei ko. asiasta halaistua sanaakaan!

Tämä tuntuu olevan jotenkin tyypillistä Pajeron suhteen. ???

Olen saanut hankittya Haynesin korjaamokirjan (Alfamer) ja siinä olevassa Pajessa tuskin mikään on niin kuin Suomiautossa :(

Korjaamoilla on sellainen CD-levy tai pari hyllymetriä korjaamo-ohjeita. Miksiköhän ovat niin tarkkoja siitä CD-levystä, ettei antaneet kopsata :mad:

Luulisi nyt 80-luvun Pajen omistajien olevan muutenkin niin tee-se-itse henkisiä, ettei juuri ole korjaamolla muutenkaan näkynyt...

Niin muuten Haynesin manuaali ei tuntenut tuota takalämmitintäkään... ja kun minä olin kuolla pelästyksestä ensimmäisellä kerralla kun keksin sen lämppärin kytkimen koelaudasta. Ei ollut tainut edellinen omistaja palellakaan, sillä oli niin täynnä paskaa ja pölyä - no eihän se pöly enää ollut lämmittimessä kun se laittoi päälle ;D
 
Juu ei takana pidäkkään kauhiast olla jarruvoimmaa. tai muuten alkaa oleen kanssa autoilijoillakin hengenlähtö lähellä. Varsinkaa talvella takajarrut ei saa mennä lukkoon ennen etujarruja!

Joo tuosta paineensäätimen tangonpaikasta nii työkaveril on tuollane pajeron nysämalli kylläkin mut samanlaisiihan ne on et mie vuin käydä tiiraamas mihin se kuuluu tulla, vaikka oonkin kolmevuotta nuiden kans tapellu aikasemmin nii enpä nyt muista ihan tarkalleen mihin sen kúulus tulla vai ookkona jo saanu paikoilleen?:)
 
Sanna sanoi
Noilla arvoilla katsastuksesta tietysti läpi, mutta ihmetyttää vaan tuo etu/takajarrujen kovasti erilainen teho. Hiekkatielläkään en saa takajarruja lukkoon täysjarrutuksessakaan. Varsinkin talvellella ikävää tuo liika etupainoisuus. Onko tämäkin siis ominaisuus? Mites muilla?

Näin kai sen pitääkin olla.
...
En tosin osaa tätä hienosti perustella, mutta kokemukset ovat osoittaneet sen että jos auton perä jostain kummasta syystä on ollut tehoikkaampi kun keula, on perä tullut jarrutettaessa rinnalle.
...
Jostain lehdestä olen viimeaikoina lukenut (olikohan TM nelivetotesti viime talvelta) että jos jatkuva neliveto ilman tasasupyörästöjä on päällä ja etujarrut lukkiutuvat - lukkiutuvat takajarrutkin ja silloin mennään ympäri, ympäri, ympäri...

Eiköhän se ole siis ihan hyvä juttu että taka-akselin pyörät lukkiutuvat huonommin kun etu akselilla  :peukku

Juu, niin siis tiedän että pitää olla etupainoinen, mutta liika on siinäkin liikaa. Kyllä mun mielestä talvella on v-mäistä ajaa kun pienikin jarrun hipaisu saa etupyörät lukkoon ja takana ei tapahdu vielä mitään!

Ja neliveto päällä on varmasti turvallisempaa ajella, silloin pystyy sentään säätelemään jarruvoimaa siten, että kaikki pyörät jarruttavat EIKÄ YKSIKÄÄN pyörä mene lukkoon asti.

Lähinnä mietiskelin mistä kohtaa pitää ongelmaan hakea ratkaisua, että saisi hieman enemmän tehoa tuonne takajarruille, vaiko onko siis tyydyttävä tähän tilanteeseen ja vaihdettava nelivedolle heti kun lunta jää maahan?
 
Lähinnä mietiskelin mistä kohtaa pitää ongelmaan hakea ratkaisua, että saisi hieman enemmän tehoa tuonne takajarruille

Tästä ei ole nyt sitten mitään käytännön kokemusta, kun itsekin painiskelen tämän ongelman kanssa. Lisäksi mitenkään tarkemmin pajen jarruja tuntematta, saattaa seuraava pohdiskelu olla täysin väärinpän, eli mitään vastuuta en jutusta ota... :eek:

Minullahan tuo jarrun säätöpalikka on jo pudonnut akselilta. Mutta jos mitenkään olen sen mahdollista sijainti saanut selville, niin kuvittelen että homma toimii näin.

Taka-akselin jarrupainetta säätävä venttiili on kiinni takakontin lattiassa (suurinpiirtein takapenkin kohdalla mutta korin ulkopuolella ;D ). Taka-akselilla on sellainen kolmion muotoinen peltilevy joka on käsittääksen kiinni akselissa sen yläpuolella.

Tuon säätöventtiilin ja peltilevyn välillä on jousi joka välittää akselin sijaintitiedon tuolle säätöventtiilille. Jos olen nyt oikein tulkinnut, niin lepotilassa akselilla oleva peltilevy on korkeammalla kuin säätöventtiilin vipuvarren pää.

Oletettavasti tuolloin venttiili on jännittyneenä ja päästää tuolloin jarrupaineen lävitseen. Kun jarrutus on alkanut vaikuttamaan ja paino siirtyy etuakselille -> perä kohoaa ja jousi löystyy. Kun jousi löystyy on se jollakin tapaa suljettava venttiiliä ja jarrupaine taka-akselilla vähenee -> jarrut vähentävät tehoaan.

Jos homma ylipäätään toimisi näin, niin voisi kuvitella että tuon jousen kiristäminen lisäisi jarrupainetta takana ja täten lisäisi jarrutusvoimaa.

Kuitenkin käsittääkseni kaikkien muiden osien pitää olla kunnossa taka-akselilla. Eli jarrupalat puhtaat ja pintaa riittävästi, osat liikkuvat esteettä ja jarrut on säädetty oikein.

Itselläni ainakin tuo öljyä vuotava taka-akseli saa aikaan sen, että takajarrujen teho ei ole sitä parasta mahdollista. Enpä ole saanut aikaiseksi katsottua takajarrujen sisään kun oli täysi työ noissa etujarruissakin :eek:

vaiko onko siis tyydyttävä tähän tilanteeseen ja vaihdettava nelivedolle heti kun lunta jää maahan?

Kyllä kai tilanteelle saa jotain tehtyä, mutta vanha ja kulunut auto on aina vanha, eikä siitä saa uutta ja timmiä vaikka kuinka yrittää. Varmaan tilanne parantuu kun yrittää fiksailla, mutta aina välillä tuntuu ettei ihan kaikkea jaksa murehtia kun menee sitten vierestä kun saa yhden paikan tehtyä :-[
 
m,
katselin juuri tota LSPV:n toimintaa (Chilton's repair manual 7947, mitsubishi cars and trucks 1983-89, ainakin vantaan kirjastossa ja Reparatur anleitung Mitsubishi pajero 4- und 6 zylinder modelle ab Sept 1982 (2.3/2.5 liter turbodiesel & 2.6/3.0 liter benzinmotor) ...

siis niissä on se toiminta ja joitakin kuvia millain ne on asennettu, mistä mitataan ja paljonko on "nolla-asento" mitta...

takajarrut saat pitämään (helposti, avaamatta jarrurumpua) vaikka sinne on vuotanut peräöljyä -> FLUX REMOVER tai BREAK CLEANER pullolla + pitkällä pillillä jarrurummun välistä paloille (rengas pois) kunnes valuu puhdasta puhdistusnestettä... varma keino ja toimii jonkusen viikon ... kuitenkin kannattaa vaihtaa se taka-akselin o-rengas (ei ole paha työmäärä/tehtävä, itseasiassa aika helppo )

t:eko_mies
 
Pasi sanoi
Sanna sanoi
Noilla arvoilla katsastuksesta tietysti läpi, mutta ihmetyttää vaan tuo etu/takajarrujen kovasti erilainen teho. Hiekkatielläkään en saa takajarruja lukkoon täysjarrutuksessakaan. Varsinkin talvellella ikävää tuo liika etupainoisuus. Onko tämäkin siis ominaisuus? Mites muilla?

Näin kai sen pitääkin olla.
...
En tosin osaa tätä hienosti perustella, mutta kokemukset ovat osoittaneet sen että jos auton perä jostain kummasta syystä on ollut tehoikkaampi kun keula, on perä tullut jarrutettaessa rinnalle.
...
Jostain lehdestä olen viimeaikoina lukenut (olikohan TM nelivetotesti viime talvelta) että jos jatkuva neliveto ilman tasasupyörästöjä on päällä ja etujarrut lukkiutuvat - lukkiutuvat takajarrutkin ja silloin mennään ympäri, ympäri, ympäri...

Eiköhän se ole siis ihan hyvä juttu että taka-akselin pyörät lukkiutuvat huonommin kun etu akselilla  :peukku

Juu, niin siis tiedän että pitää olla etupainoinen, mutta liika on siinäkin liikaa. Kyllä mun mielestä talvella on v-mäistä ajaa kun pienikin jarrun hipaisu saa etupyörät lukkoon ja takana ei tapahdu vielä mitään!

Ja neliveto päällä on varmasti turvallisempaa ajella, silloin pystyy sentään säätelemään jarruvoimaa siten, että kaikki pyörät jarruttavat EIKÄ YKSIKÄÄN pyörä mene lukkoon asti.

Lähinnä mietiskelin mistä kohtaa pitää ongelmaan hakea ratkaisua, että saisi hieman enemmän tehoa tuonne takajarruille, vaiko onko siis tyydyttävä tähän tilanteeseen ja vaihdettava nelivedolle heti kun lunta jää maahan?

ahhaa:) Hankala sanoo mist johtuu vikoja voi olla melkeen mis vaan jarrujärjestelmää, aikas mielenkiintoinen. Oletko tehnyt etu- ja takajarruille mitään? putsannu, herkistäny(voidellu liuku pintoja), ja hiekkapaperilla pyörivin liikkein hionut levynpintaa karheeks ja samoin rummunkitkapintaa. Tuli juur mieleen et saattaa olla niin et takajarrujen työsilinterit vuotaa ja siten jarruvoima pääsee karkuun.

Joo ja tuost taka-akselin stefasta nii ei se aina oo mikään piis of keikka..:) pajeroissakin ku on nuit erilaisii jarruputki ratkasuja. joissakin takarenkaille tulee molemmille oma putki ja joissakin homma on hoidettu yhdellä putkella joka kiertää toisen renkaan kautta toiselle puolen. ja tuos viimmesessä vaihtoehdos tuon stefan vaihto on jo huomattavsti hankalampi juttu varsinkin jos ja kun jarruputken juntturit on jumissa.

Ja jos haluu putsata takajarrut nii ei se rummun irroitus ole nii hankalaa. muistaakseni pajeron rumpu lähtee normaalisti ihan helposti vetämällä pois paikoiltaan. vähä vasaraa(lekaa) voi tarvita. siihen rumpuun ei taida sitä pykälää normaalisti syntyä mist tarraa kenkiin kiinni.

Jeps tuo säätöventtilin vastin kappale mihin se jousi tulee sijaitsee ainakin tuos pikku pajeros vasemmalla puolen akselin takapuolella jousipakan kiinnityskohdan vieres. eiköhän se oo sama paikka kaikis pajerois.
 
Vs: Pajeron taka-akselin jarrut

Hiukka vanha topicci, mutta jatketaan tässä.
L200:seen pitäis löytää säätimelle sopiva paikka/asento runkopalkkiin. Mätävikaa korjaillessa tuli se repäistyä irti sen kummemmin asentoa tutkimatta ja nyt on uutta rautaa ympäriinsä runkoa ja säädin kädessä.
Onko sillä niin merkitystä tarkalla asennolla, elikkäs jos sen täppää kiinni vaakapalkkiin silleen että jousi ei ole kireällä eikä löysällä mutta "löysät pois" niin lieneekö hyvä, sitä liikerataa vaan ihmettelin.
Lava on pois päältä joten painoa ei ole mitään, auto on renkaillaan.

Mitä tutkailin asiaa niin tuntuis että painoa saa olla aika paljon jotta jousi kiristyy=ja lisää jarruvoimaa, vai? Jousitus ala-asennossa>säätimen vipu täysin kiinni-asennossa(jousi kireimmillään), varmaankin.....
 
Vs: Pajeron taka-akselin jarrut

miten on? onnistuisiko helposti laittamaan esim:v.89 pajeroon taakse levyjarrut. missä vuosimallissa tulee vakiona levyt taakse vai tuleeko.
 
Vs: Pajeron taka-akselin jarrut

kyllä mulla oli vanhassa 31.12.1991 käyttöön otetussa pajerossa jo levyt takana!
 
Vs: Pajeron taka-akselin jarrut

2bad4you sanoi
Kyllä ne gen2 gls malleissa pitäs olla kaikissa nurkissa levyt. Itselläkin -91

Jahas, voip ollakki.... jossaki muistan nähneeni Gen2 pajeron rummulilla, voi olla kyllä että oon nähny untaki ::)
 
Vs: Pajeron taka-akselin jarrut

.04-93 käyttöön otettu 3000 V6 genII GLS ja takana rummut :(

Edit: Hahah, mitähän oon oikeen hourinut. Kyllä siellä on aina näyttäny levyt pyörivät ::)
 
Vs: Pajeron taka-akselin jarrut

Kannattaa katsoa se valmistusvuosi sieltä VIN-koodista. Omassa naperossa on käyttöönottovuosi 1990, mutta auto on valmistettu 1988 ;). Lisähöystöjä voivat tehdä myös ahkerat kotiasentajat ;D.
 
Takaisin
Ylös Bottom