Pajeron tuulettimen visko kytkin

op42

New Member
Liittynyt
3 Maaliskuu 2007
Pajeron tuulettimen viskokytkin ei kytke tuuletinta pyörimään kunnolla. Voiko ko. apparaattia korjata tai säätää? Vai onko edessä uuden hankinta? Auto on -98 2,8 tdic.
Mstähän moisen saisi ja mahtaneeko olla kallis? Olisko kellään tietoa?

t.op
 
Vs: Pajeron tuulettimen visko kytkin

Romarilta varmaan, miten sen testasit, jottei toimi kunnolla ? Mäkin epäilin, jotta ei visko pidä ja kokeilin topatulla talvityörukkasella tyhjäkäynnilla olevan koneen ropelista ja meinasi käsi irrota ::) Jos lämmöt nousee niin hakisin ekana vikaa jäähdyttimen kennosta tai kenties jopa kannesta.
 
Vs: Pajeron tuulettimen visko kytkin

2.8:n viskot ilmeisesti kiven alla. Sain kyllä jo hommattua.
Uusi on mielestäni melko arvokas (melkein 500 €).

Testaus suoritettiin niin, että koneen ollessa melko kuuma (noin 96.5 astetta), kaveri piti ropelista kiinni ja minä polkaisin kaasun pohjaan. Ropeli ei juurikaan pyörinyt.
Kaverin nimi on nykyään Kolmisormipepe.

Ei vaan, erinäisten testausten perusteella todettiin, että kuumassakin moottorissa propelin kierrosluku ei vastannut hihnapyrän kierroslukua. Ero kasvoi sitä suuremmaksi, mitä suurempi moottorin kierrosluku oli. Elikkäs ilmavastuksen kasvaessa ropeli jäi enemmän ja enemmän jälkeen. Nopealla polkaisulla ropeli ei pyörinyt juurikkaan, vaikka moottori kiersi melkein 5000.


Eli nopeasti todettuna voisi sanoa, että viskokytkimellä ja sitä pyörittävällä hihnapyörällä ei ole muuta yhteistä kuin sijainti.
Luulisin, että enempikin pitäisi olla.
 
Vs: Pajeron tuulettimen visko kytkin

olisi vielä tarvetta 2.8 dieselin tuulettimen viskokytkimelle. vuosimalli on 1998. vuosimallin 2000 ei sopinut.
josko joltakin löytyisi. Netissä olevat varaosahaut eivät tuota tulosta.
 
Vs: Pajeron tuulettimen visko kytkin

Nostetaampas tätä aihetta ylemmäs.
Onkos kukaan vaihtanut moista osaa uuteen tarvikkeeseen? Mistä edullisesti? En millään viittis ruveta sähköstä tilalle laittamaan. Auto on 3.0v6 -89.
 
Vs: Pajeron tuulettimen visko kytkin

Ovat näköjään jotkut uudelleen täyttäneet viskon. Vastaava rakenne näyttäs olevan pajessa. Tämä pitää kokeilla!
http://members.rennlist.com/blueshark/page13.html
 
Vs: Pajeron tuulettimen visko kytkin

Tässä vielä käypänen oljy:
http://zhome.com/ZCMnL/tech/FanClutch/FanClutch.htm
 
Vs: Pajeron tuulettimen visko kytkin

Lisätään tähän vielä kuvaa toimintaperiaatteesta:
http://www.rx7fb.com/viewtopic.php?f=23&t=137
 
Vs: Pajeron tuulettimen visko kytkin

Nyt on visko täytetty. Kyllä se ihan eritapaan puhisee! Ainoa ongelma tuli tuon bimetalli jousen kanssa. Siinä on pienet murtumat keskokohdalla eikä se ihan jaksa painaa sitä tappia alas. Toisin sanoen tuuletin ei ihan mene vapaalle niin kuin on suunniteltu.
Nyt onkin hakusessa uusi bimetalli jousi. Onkos kellään tietoa mistä n. millin vahvuista levyä vois ostaa?
Myös ehjän käytetyn jousen voin ottaa lahjoituksena vastaan. Sen irroituksessa kannattaa olla muuten tarkkana ettei se murru.
 
Vs: Pajeron tuulettimen visko kytkin

Hieman ohi aiheen mutta kun kerta viskosta oli puhe...

99 nissanin avolavassani visko teki hieman omituiset temput talvella. Yleisin ongelmahan on kaiketi että visko ei jaksa pyörittää kunnolla ropellia. Nissanissa taas veti aivan jumiin ja -25 pakkasilla visko huudatti aivan täysillä, ainakaan ei kone ylikuumennut... Luonnollisesti osa maksoi hunajaa ja samaan pakettiin kuuluu kiinteästi vesipumppu :seina Taisi olla reilusti yli 400€.

Huvittavaa oli että tätä ennen olin maininnut merkkikorjaamokäynnillä epämääräisestä ulvonnasta. Eivät saaneet vikaa selville. Sitten satuin kokeilemaan tuuletinta kylmänä ja oli aika jäykkä verrattuna Pajerooni jossa oli melkolailla sama viritelmä. Vaihdolla loppui metelöintikin ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom