Pajeroon hitaampaa välitystä

Janne

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Moro,

Olis tarkotus hidastaa välityksiä hitaalle puolelle. Hitaampia tehasvälityksiähän saa tohon nykyseen laatikkoon, mutta kustannustehokkaampi ratkasu vois olla Jeepin esim. NP231 jakis tai joku muu jossa etukardaanin lähtö kuskin puolelta pajeron laatikkoon. Pajeron omassa laatikossa vaan molemmat kepit kiinni jakiksen puolella joten vaikeaksi menee. Helpompi ehkä laittaa päävaihteistoki uusiksi eli joku Jeepin manuaalilaatikko NP231:sen eteen esim. AX5 tai AX15. Vaatii varmasti jonkinmoisia sovitelaippoja ym. rakennella koneen (4D56 TDIC -97) ja kytkinkopan väliin tai käyttää Pajeron kytkinkoppaa ja liittää sovitelaipoilla vaihteisto kytkinkoppaan. Onko jollakin kokemusta erilaisten vaihteistojen naittamisesta pajeron koneen jatkeelle? Pajeron pikkupuolen välityshän on 1,9:1 ja NP231:n välitys 2,72:1. Pajeron vakio kokonaisvälitys on n. 38:1 ja tolla Jeepin jakiksella päästäs n. 50:1. Eli olis kiva vaikka 38 tuumasilla renkailla. Vakiovälitykset vielä ihan OK offata 35 tuumasilla kumeilla mutta sais kieltämättä olla aavistuksen hitaammatki. Voimansiirtohan Pajerossa on omaa luokkaansa kestävyyden suhteen (vetarit, kardaanit, perät, murrokset) verrattuna muihin maastureihin. Näin väitän omista kokemuksista offroadsafareita ja kisoja ajettuani 35" x 15,5x15 swampereilla viritetyllä koneella ja liian nopeilla välityksillä. Joutuu fysiikanlakien mukaan voimansiirto aika tiukoille tolla kokoonpanolla, mutta ikinä en oo voimansiirrosta mitään rikki saanu ja tojotat, patrollit ja varsinki Jeepit ja Ranget vetariongelmissa tai murrosrempassa samoissa maastoissa voimansiirtoystävällisemmilläkin kokoonpanoilla.

Pohitaanpa tätä yhessä ;D

-Janne-
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Ehkä sen oman laatikon uudelleen välittäminen voisi olla kaikkein järkevin temppu,tahtoo tulla nuiden muiden laatikkojen naittamisessa aina vähän niitä ongelmia. Toinen villi idea vois olla tuo kaksi päävaihteistoa peräkkäin,löytyisi niitä vaihteita ja olis hitaat välitykset ;D
Itse miettinyt tuohon 1geniin että laittais enon mukana tuon jakiksen viroon ja käskis kysyä hintaa tutulta laatikonrakentajalta.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Jos voimansiirron palikat kerran kestää, niin ajaisiko turbiinikytkin asian mekaanisen kytkimen kaverina. Esim. 2.3TD Galantissa käytettiin moista ratkaisua. Vois ajatella istuvan kohtuu helposti?
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Turbiinikytkin ei vaan helpolla mahdu esmes V5MT lootan kytkinkoppaan, koska KM-lootien kytkinkopissakin on eroja sen mukaan onko niissä ollut turbiini vai ei...
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Nuhapumppu sanoi
Ehkä sen oman laatikon uudelleen välittäminen voisi olla kaikkein järkevin temppu,tahtoo tulla nuiden muiden laatikkojen naittamisessa aina vähän niitä ongelmia. Toinen villi idea vois olla tuo kaksi päävaihteistoa peräkkäin,löytyisi niitä vaihteita ja olis hitaat välitykset ;D
Itse miettinyt tuohon 1geniin että laittais enon mukana tuon jakiksen viroon ja käskis kysyä hintaa tutulta laatikonrakentajalta.
Aika hankalaa on kaksi päävaihteistoa naittaa yhteen kun se keppi on siellä jakiksen sisällä ja siitä vaihteiden ohjaus tangoilla. millä hämmennät sitä toista päävaihteistoa. Sitten vielä autoni kun sattuu olemaan pätkämalli niin jäis takagardaani aika olemattoman lyhyeksi ja etugardaanille tulis mittaa liikaa.

Turbiini ei tule kysymykseen vaikkakin ehkä ihan kätevä välittäjä, tahtoo vaan olla harvinaisuuksia jo nuo 80-luvun alun turbiinit ja mites lämpöongelmat nuissa.

Onnistuisko takavetoisen L200:sen päävaihteistoon naittaa välikardaanilla joku tiuhavälityksinen jakis vaikka oman jakiksen jatkeeksi niin tulis ainaki välityssuhdetta, vai onko nuissa takaveto ällissä alennusvaihteistoa?
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Janne sanoi
Aika hankalaa on kaksi päävaihteistoa naittaa yhteen kun se keppi on siellä jakiksen sisällä ja siitä vaihteiden ohjaus tangoilla. millä hämmennät sitä toista päävaihteistoa. Sitten vielä autoni kun sattuu olemaan pätkämalli niin jäis takagardaani aika olemattoman lyhyeksi ja etugardaanille tulis mittaa liikaa.

Turbiini ei tule kysymykseen vaikkakin ehkä ihan kätevä välittäjä, tahtoo vaan olla harvinaisuuksia jo nuo 80-luvun alun turbiinit ja mites lämpöongelmat nuissa.

Onnistuisko takavetoisen L200:sen päävaihteistoon naittaa välikardaanilla joku tiuhavälityksinen jakis vaikka oman jakiksen jatkeeksi niin tulis ainaki välityssuhdetta, vai onko nuissa takaveto ällissä alennusvaihteistoa?
Mutta ainahan sitä voi haaveilla ;)
Mutta jos laittais erillisellä jakiksella olevan laatikon niin onnistuis aika helposti sitten tuo tuplalaatikko. Mutta tuo takakardaanin pituus tulee sitten ongelmaksi. Melkein kannattais kysellä että jos joku tekis uudet välitykset jakikseen,sorvaa vaan vanhoista rattaista kehät pois ja asentaa uudet tilalle ja käyttää karkaisussa niin tullee hyvä.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Ei tuo pelkän jakiksen välitysmuutos vielä tuo kovin isoa etua, ellei tosiaan tee ihan kunnon muutosta välityssuhteeseen. Parantaa tilannetta toki.

Mulla on noita jenkkejä ollut jokunen, ja yhteen olen vaihtanut esim NP203:sta NP208:n, jolloin jakiksen välitysmuutos on ollut 2.00:1sta 2.72:1n. Eihän noissa tuo perävälitys tietenkään ole likikään samaa luokkaa kuin Pajerossa, mutta hiukan on ollut pettymys tuo muutos kuitenkin. Edelliseen Chevyn Pickuppiin vaihdoin sekä laatikon(tiheämmällä ykkösellä ja pidemmällä loikkarilla), että jakiksen jolloin muutos oli jo jonkinmoinen.
Välitykset oli siis ykkönen 3.08, jakis 2,72, perä 3,73, eli 31.25:1. Vastaava paketti esim Pajeron 5.125 perällä nettoaa jo 42.94:1 välityksen. Ihan toista luokkaa siis.
Kun tuo Chevy vielä oli 35" kumeilla, niin turhan lujaa mentiin ykkösellä automaatista huolimatta. Voimaa kyllä piisasi :p

Mikäli kova tarve jakikselle, tai jopa jakis-automaattilaatikko-yhdistelmälle iskee, niin mulla makaa tallissa TH700R4/NP241 paketti, josta voin jopa luopua. Näissä siis tuo em. välityssuhde 3.08 ja jakis 2.72 ja kardaanin lähtö taakse keskeltä ja eteen vasemmalta niinkuin pallerossakin..
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Mielenkiintoisia ajatuksia... lisää vaan ideoita kehiin. Mulla semmonen käsitys että tuon oman jakiksen koppa niin ahdas että sen takia rajoittuu tuo tehdasvälitys hitaimmillaanki n.1:3:een koska menee isompi ratas niin valtavaksi ettei sovi enää boxin sisään... sama ongelma varmasti tulee vastaan jos sorvauttaa uudet rattaat. Aika namu ois ku sais pajen oman vaihteiston perään takaveto ällän jakiksen ja sen perään vielä pajen oma jakis. Kokonaisvälitykseksi näin 4,625 perilläkin 67,7:1 (3,95x1,925x1,925x4,625). Tai viimeseksi se jeepin jakis 2,72:1 tulis kokonaisvälitykseksi (3,95x1,925x2,72x4,625) 95,6:1. Oishan se jo kiva muutos vakioon ilman tuota ylimäärästä jakista 35,16.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

http://www.marks4wd.com/products/gearmaster/Mitsubishi-extra-low-tc-gears.htm

Näyttäisi olevan se 3:1 aika liki... ja tod. näk siitä kopan koosta johtuen.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Ei ole Janne takaveto ällässä alennusvaihteistoa. Joissakin volvoissahan on käytetty sähköistä ylivaihdetta ja sen pitäis olla aika kompaktin kokoinen boksi, mutta ilman välittämistä sekin vain suurentaa välitystä ja mahtaako edes kestää maastotouhuissa?

Olettekos miettinyt, että saisiko tuota jakiksen kuorta enää kestämään jos vain raa'asti tekis tilaa välitykselle ja sitten jollakin ammattimaisella hitsarilla hitsauttaisi kuoreen sopivat muodot. Vai joko siellä tulee jotakin muuta eteen kuin kuoret?
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

MVa~1 sanoi
Ei ole Janne takaveto ällässä alennusvaihteistoa. Joissakin volvoissahan on käytetty sähköistä ylivaihdetta ja sen pitäis olla aika kompaktin kokoinen boksi, mutta ilman välittämistä sekin vain suurentaa välitystä ja mahtaako edes kestää maastotouhuissa?

Olettekos miettinyt, että saisiko tuota jakiksen kuorta enää kestämään jos vain raa'asti tekis tilaa välitykselle ja sitten jollakin ammattimaisella hitsarilla hitsauttaisi kuoreen sopivat muodot. Vai joko siellä tulee jotakin muuta eteen kuin kuoret?
Saishan sen varmaan kestämään mutta rajottavaksi tekijäksi tulee aika nopeasti pienemmän pyörän pienentäminen kun ne akselit missä pyörät on, on kuitenki aika paksut suhteessa siihen pienempään pyörään. Yksi visio välittämiseen, kyllä nyt mielessä ja labraan sitä lähiaikoina. Ajatuksena tehdä ylimääräinen pyöräpari sen voiman ulosoton tilalle omaan koteloonsa. Tässäkin joutuu muuttamaan alkuperäisten rattaiden laakerointia, eli ei ihan bolt-on systeemi.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Janne sanoi
Saishan sen varmaan kestämään mutta rajottavaksi tekijäksi tulee aika nopeasti pienemmän pyörän pienentäminen kun ne akselit missä pyörät on, on kuitenki aika paksut suhteessa siihen pienempään pyörään. Yksi visio välittämiseen, kyllä nyt mielessä ja labraan sitä lähiaikoina. Ajatuksena tehdä ylimääräinen pyöräpari sen voiman ulosoton tilalle omaan koteloonsa. Tässäkin joutuu muuttamaan alkuperäisten rattaiden laakerointia, eli ei ihan bolt-on systeemi.
Yritys hyvä, mutta pieni ongelma kaatoi koko ajatuksen. Ylimääräisen pyöräparin sommittelu onnistu hienosti, mutta paluu takaisin alkuperäisen voimansiirron akselille tuotti pettymyksen, nimittäin jakolaatikon vaihteensiirtäjän liikettä alkoi rajoittaa uuden hammaspyöräparin isompi pyörä ja en kertakaikkiaan keksinyt millä tämän ongelman ohittaisin. Vieläkö Grantin Garyllä NP 231 myynnissä, jos siihen virittelis adapterit seuraavaksi, kun näihin voimansiirron saloihin on nyt tutustuttu huolella, niin vois onnistuakki. Mitä gary pitää hintana sillä? Tuon NP231:n sovittaminen Pajeroon olis siinäkin mielessä kokeilemisen arvosta, kun siihen saa 4:1 tehasvälitystä 2,7:1 korvaajaksi. Pieniä kardaanisovittelujahan jenkkilaatikko vaatii, mutta niistä on aina selvitty pienellä pähkäilyllä.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Kardaanit on helppo sovitella, se ei tule olemaan ongelma tuossa projektissa.

Mitenhän.... saisiko vakiolootan takapään "tukkoon" Esim. jollain Canterin osilla? Ei mitään hajua onko ne sinne päinkään, muttan jos tekis koko paketin silleen kun ne on esim. Volvoissa? Laatikko erikseen, siitä joku akselin tumppi erilliselle jakikselle?
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Niko Päivinen sanoi
Kardaanit on helppo sovitella, se ei tule olemaan ongelma tuossa projektissa.

Mitenhän.... saisiko vakiolootan takapään "tukkoon" Esim. jollain Canterin osilla? Ei mitään hajua onko ne sinne päinkään, muttan jos tekis koko paketin silleen kun ne on esim. Volvoissa? Laatikko erikseen, siitä joku akselin tumppi erilliselle jakikselle?
Senverran tutkailin taas tuota projektia, että vakiolootan tukkiminen ihan omillaki osilla onnistuu, mutta turhaa värkkäämistähän se on jos esim takapotku canterista tai jostain muusta takavetomitsusta sais kilkkeet ton vakiojakiksen hylkäämiseen. Pistäkäähän kuvia mitsuihmiset takavetojen vaihteiston päädyistä ja ulostuloakseleista. Itellä tallin nurkassa Toyota HJ 60 nelipykälänen päävaihteisto ja sitä aattelin sommitella Pajeron laatikostopaketin eteen (on aika lyhkänen paketti), mutta vähän hyljin tuota Toyotaa Mitsun tekniikan jatkeena jostain syystä. Tojotia omistaneena vaan arvostaa Mitsun voimansiiron kestävyyttä :)
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Janne sanoi
Yritys hyvä, mutta pieni ongelma kaatoi koko ajatuksen. Ylimääräisen pyöräparin sommittelu onnistu hienosti, mutta paluu takaisin alkuperäisen voimansiirron akselille tuotti pettymyksen, nimittäin jakolaatikon vaihteensiirtäjän liikettä alkoi rajoittaa uuden hammaspyöräparin isompi pyörä ja en kertakaikkiaan keksinyt millä tämän ongelman ohittaisin. Vieläkö Grantin Garyllä NP 231 myynnissä, jos siihen virittelis adapterit seuraavaksi, kun näihin voimansiirron saloihin on nyt tutustuttu huolella, niin vois onnistuakki. Mitä gary pitää hintana sillä? Tuon NP231:n sovittaminen Pajeroon olis siinäkin mielessä kokeilemisen arvosta, kun siihen saa 4:1 tehasvälitystä 2,7:1 korvaajaksi. Pieniä kardaanisovittelujahan jenkkilaatikko vaatii, mutta niistä on aina selvitty pienellä pähkäilyllä.
Tämä jäänyt jostain syystä havaitsematta aiemmin..
Mulla siis NP241c jakis tallissa irtaallaan, ei 231. NP231:nkin löytyy laatikollinen osia, mutta en ole niistä vielä inventaariota tehnyt, ainakin kuoret puuttuu.

Itse en karsastaisi Jojotan päälaatikon asennusta, ellei manuaalilaatikko aiheuttaisi näppylöitä. Nuo tuntuu kyllä kestävän, jos laakerit vaan puolenmiljoonaa ajetussa laatikossa on kunnossa ;D
Enkä usko, että edes murroksetkaan NIIN huonoja on, ainakaan kevyempään kalustoon asennetuissa akseleissa, jos niissä ei kilometrejä ole hirveästi.
Itsellä tuo kalusto on alkanut luisua koko ajan raskaamman suuntaan, niin pitää tullä vähän lännemmäs tuon merkkikirjon kanssa, mitä autoihin sotkee. Tällä hetkellä ajatukset Blazerin kanssa askartelevat Gazin tai Zilin akseleissa ::) Olisi mukavasti välitystä jo tehtaalta ja pitäisi kestää noin kevyessä autossa hieman voimaakin...

Tällä hetkellä autoon näyttäisi noiden akseleiden lisäksi kotiutuvan HJ:n jakis, TH700 ja turbotettu 6.2D :driver
Tai sitten se on muiden kiireiden takia laitettava eteenpäin. :-[
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Lienee 2,7:1 välitys myös tuossa NP241C:ssä. Kummalla puolella etukardaanin ulostulo? Mitä siitä pitäs maksaa? Olis vaihossa tarjota HJ 60:n ehjä jakis jossa paikoillaan kaks-suuntanen ulosotto.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

2.72:1 on hitaan puolen välitys ja drivers drop, eli kuskinpuolella on etukardaani.
Mulla on jo yksi kunnostettu(laakeroitu/tiivistetty) hojon jakis, niin en välttämättä kyllä toista talliin tarvitse..

Vaihdokkina kelpaisi kylläkin 8-10x16 6-pult. vanteet, Jeepin NP242, Chevyn osat, työkalut, mopot, mönkijän osat, keksi lisää.. ;D
Tuo jakis pitäisi olla alle 200tkm ajettu ja öljyt oli kirkkaat. Hinta? Jos et keksi mitään, mikä minua saattaisi kiinnostaa ja josta olisit halukas luopumaan, niin tee rahallinen tarjous. En ole sillä kultaa vuolemassa ja omalla jakiksella on ajettu vasta 500tkm, niin en tuota välttämättä tarvitse.. ::)

Oma on liimajäljistä päätellen jo huollettu.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Vieläkö olet ajatellut jatkaa välitysprojektia?

Mulla tuli yhtäkkinen tarve vaihdella jakisten osia keskenään ja välähti mieleen ajatus, että se saattaisi jollain tapaa edistää sinunkin hommiasi.
Minkälainen pooritus on Mitsun päälaatikon ulostuloakselissa?
Automaatti-Pajeroissahan on käytössä Aisin-Warnerin laatikko, jossa saattaisi olla hyvinkin samanlainen uritus kuin Jeepissä. Jeeppi kun käytti Cherokee ja Grand Cherokee malleissa AW4-laatikkoa, joka on hyvin läheistä sukua Mitsun käyttämälle. Jeepillä oli käytössä vuosimallista riippuen 21- ja 23-uraiset akselit.

En tiedä onko uritus sama Mitsun manuaaleissa, mutta aihe on mielestäni tutkimisen arvoinen.

Minulla on nyt tarkoitus vaihtaa tuosta "ylimääräisestä" NP241c:stä 27-poorinen sisäänmenoakseli pöydällä olevaan NP242j:hin(ovat vaihtokelpoisia..), jolloin tuo NP241(c, niinku Chevrolet) muuttuu tavallaan NP241(j, niinku Jeep):ksi ja päinvastoin.

Jos tuo Jeepulan pooritus sattuisi täsmäämään sun tarpeisiin, niin menisi siltä kohtaa heittämällä kiinni... Välilaippojahan tekee helposti, mutta nuo pooritukset vaatii kalliita koneita.

Miksi tuollaiseen jakisprojektiin ryhdyin? Tuo NP242 on toiminnoiltaan hyvinkin samanlainen kuin Pajeron SuperSelect, eli löytyy 2wd, nopea jatkuva-AWD ja hidas 4wd+ lukko keskitasaukselle. Kelpaisi minulle. :p
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Gary Grand sanoi
Vieläkö olet ajatellut jatkaa välitysprojektia?

Mulla tuli yhtäkkinen tarve vaihdella jakisten osia keskenään ja välähti mieleen ajatus, että se saattaisi jollain tapaa edistää sinunkin hommiasi.
Minkälainen pooritus on Mitsun päälaatikon ulostuloakselissa?
Automaatti-Pajeroissahan on käytössä Aisin-Warnerin laatikko, jossa saattaisi olla hyvinkin samanlainen uritus kuin Jeepissä. Jeeppi kun käytti Cherokee ja Grand Cherokee malleissa AW4-laatikkoa, joka on hyvin läheistä sukua Mitsun käyttämälle. Jeepillä oli käytössä vuosimallista riippuen 21- ja 23-uraiset akselit.

En tiedä onko uritus sama Mitsun manuaaleissa, mutta aihe on mielestäni tutkimisen arvoinen.

Minulla on nyt tarkoitus vaihtaa tuosta "ylimääräisestä" NP241c:stä 27-poorinen sisäänmenoakseli pöydällä olevaan NP242j:hin(ovat vaihtokelpoisia..), jolloin tuo NP241(c, niinku Chevrolet) muuttuu tavallaan NP241(j, niinku Jeep):ksi ja päinvastoin.

Jos tuo Jeepulan pooritus sattuisi täsmäämään sun tarpeisiin, niin menisi siltä kohtaa heittämällä kiinni... Välilaippojahan tekee helposti, mutta nuo pooritukset vaatii kalliita koneita.

Miksi tuollaiseen jakisprojektiin ryhdyin? Tuo NP242 on toiminnoiltaan hyvinkin samanlainen kuin Pajeron SuperSelect, eli löytyy 2wd, nopea jatkuva-AWD ja hidas 4wd+ lukko keskitasaukselle. Kelpaisi minulle. :p
Moi,

Selvisi että pajeron sisäänmenoakseli onkin 27-poorinen, joten tuli mieleen että kävisköhän tuo NP241c jakis suoraan tohon oman vaihteiston perään? Jos sulla on näkösällä vielä se 27-poorinen sisäänmenoakseli, niin voitko mitatasen vahvuuden. Olisko sama ku pajerossa?
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Jäänyt taas huomiotta.. :mad:
Koitan ottaa akselista mitat, josko olisikin samalla poorituksella..

Noita palikoita alkaa olla hiukan liikaa nyt, kun näyttää ettei välttämättä voi jatkaa rojekteja enää samoissa tiloissa. Kaikki minkä saan järkevästi pois nurkista, lähtee nyt nopealla aikataululla.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

OK, Mulla projekti edenny sen verran että kilkkeet olis pajeron ja delican jakisten yhteen naittamiseen, mutta en ole vielä poissulkenut sitä jenkkijakiksen asennustakaan, eli kauppoja voidaan hieroa kun sopivuus alkaa selviämään. Tänään olis vielä lukon asennus etutasauspyörästöön edessä.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Ittellä olis nyt tällä viikolla tyarkoitus viedä jakoloota yhdelle laatikko sepälle,että saa tutkia millaiset välitykset sinne saa tehtyä ulosottoa teurastamatta ja teurastamalla. Kopan sisällä kyllä on hampikkaalle tilaa,ongelmaksi muodotuu enemänkin sivuakseli ja että kuinka sen hampikkaan sinne sisään saa. Itse suunnittelin että laikkakoneella tilaa ulosoton paikkaan ja hitsillä palanen takas kiinni ;D
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Juu tuplajakisprojekti meneillään. Etuna luonnollisesti pikkupuolen puolittuminen ja vaihteiden lisävalikoima isompia renkaita silmälläpitäen. Tuo Delican jakis on kiva ku on vaijeriohjattava... eli saa vivut haluttuun paikkaan ja halutunlaiset. Yksinkertainen toteutus olis jättää oma aski jakiksineen alkuperäisiin paikkoihin. Ketju pois ja alasvienti pois sekä sen tulppaus. Tarkoittaa sitä että omassa jakiksessa käytännössä tarvittavat vaihteet on nopea ja hidas neliveto joilla saadaan perus välitykset käyttöön delican jakikselle. Delican jakiksessa sitte käytössä hidas ja nopee neliveto sekä kaksveto. Talven auto seisonnassa, joten aikaa suunnitella ja hifistellä. Osat hankittuna, joten saas nähdä tuleeko tästä jotain vai ei. Itellä vahva luotto siihen, että pajerollakin vois päästä isoilla renkailla myös hitaasti.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Okei, no hämmennetääs soppaa vähän lisää sitten. Onko kukaan miettinyt esim. tätä:

Pajeron oma laatikko kokonaan hylkyyn. Tilalle Getrag 26#. Se on viisilovisenakin aika lyhyt laatikko (osin johtuen "irroitettavasta" keppimekanismista), ja joissain malleissa on valmiina irroitettava kytkinkoppa. JOS olisi valmis luopumaan viitosvaihteesta, niin pääpiirteittäin samoilla sisuskaluilla oleva nelilovinen on vielä noin kymmenen senttiä viisilovistakin lyhyempi. Getragiin tulee kardaani kiinni laipalla -> sen perään esim. joku noista Garyn ehdottamamista jeepin jakiksista.

Tuo ns. iso Getrag nyt ilmeisesti jotain kestääkin, koska ralliukot niitä kovasti haalii, ja (suurin) osa niistä on peräisin isonumeroisista bemareista. Niissä ei kaikissa kuitenkaan ole irroitettavaa kytkinkoppaa. Kalleimpia ja harvinaisempia ovat ns. sport Getragit ämmäläisten perästä, mutta en usko että, suorasta vitosesta ja sporttikaaviosta on maastokäytössä kauheasti hyötyä.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Niko Päivinen sanoi
Okei, no hämmennetääs soppaa vähän lisää sitten. Onko kukaan miettinyt esim. tätä:

Pajeron oma laatikko kokonaan hylkyyn. Tilalle Getrag 26#. Se on viisilovisenakin aika lyhyt laatikko (osin johtuen "irroitettavasta" keppimekanismista), ja joissain malleissa on valmiina irroitettava kytkinkoppa. JOS olisi valmis luopumaan viitosvaihteesta, niin pääpiirteittäin samoilla sisuskaluilla oleva nelilovinen on vielä noin kymmenen senttiä viisilovistakin lyhyempi. Getragiin tulee kardaani kiinni laipalla -> sen perään esim. joku noista Garyn ehdottamamista jeepin jakiksista.

Tuo ns. iso Getrag nyt ilmeisesti jotain kestääkin, koska ralliukot niitä kovasti haalii, ja (suurin) osa niistä on peräisin isonumeroisista bemareista. Niissä ei kaikissa kuitenkaan ole irroitettavaa kytkinkoppaa. Kalleimpia ja harvinaisempia ovat ns. sport Getragit ämmäläisten perästä, mutta en usko että, suorasta vitosesta ja sporttikaaviosta on maastokäytössä kauheasti hyötyä.
Minkäslaiset välitykset tuossa laatikkossa on,henkilö autoissa aika useasti on harvemmat välit kuin maastureissa. Onhan nuita kaverin tallilla mietitty vähän kaikenlaisia laatikko paketteja pajeron alle,yksi olis että flippais etuperän toiselle puolelle ja hiluksin laatikko paketti auton alle,sen jälkeen välityksiä olisi saatavilla aika reilusti. Mutta yritetään nyt ainakin omalta osalta vielä välittää tuo vakio jakke,muutama visio välitysten parantamiseen on ja ainakin omaansilmään nämä muutokset ovat täysin mahdollisia. Otan muutaman kuvan tänään omasta ideasta kunhan käyn tuon laatikon heittämässä koneistajan huomaan.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Tuolla on ainakin parin eri Getragin välitykset (ja näköjään mm. Supran laatikon ja parin muunkin):
(Sportissa on suora vitonen = välitykset aika tiuhassa viuhkassa, ylivaihde Getragissa viuhka on luonnollisesti laajempi)


http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/gearbox_ratios_compared.htm
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Niko Päivinen sanoi
Okei, no hämmennetääs soppaa vähän lisää sitten. Onko kukaan miettinyt esim. tätä:

Pajeron oma laatikko kokonaan hylkyyn. Tilalle Getrag 26#. Se on viisilovisenakin aika lyhyt laatikko (osin johtuen "irroitettavasta" keppimekanismista), ja joissain malleissa on valmiina irroitettava kytkinkoppa. JOS olisi valmis luopumaan viitosvaihteesta, niin pääpiirteittäin samoilla sisuskaluilla oleva nelilovinen on vielä noin kymmenen senttiä viisilovistakin lyhyempi. Getragiin tulee kardaani kiinni laipalla -> sen perään esim. joku noista Garyn ehdottamamista jeepin jakiksista.

Tuo ns. iso Getrag nyt ilmeisesti jotain kestääkin, koska ralliukot niitä kovasti haalii, ja (suurin) osa niistä on peräisin isonumeroisista bemareista. Niissä ei kaikissa kuitenkaan ole irroitettavaa kytkinkoppaa. Kalleimpia ja harvinaisempia ovat ns. sport Getragit ämmäläisten perästä, mutta en usko että, suorasta vitosesta ja sporttikaaviosta on maastokäytössä kauheasti hyötyä.
Ei noista Getrageista Pajeron tapauksessa hirveetä hyötyä ole kun Pajeron oman laatikon 1-vaihde on 3,9 ja desimaaleja päälle. Se 4,6 ja jotain laatikko tietenki auttas vähän mutta ei mitenkään merkittävästi vakiojakiksella. Toki jos tuohon pistäis avuksi Jeepin tai Chevyn jonku NP laatikon jossa 2,7 hitaan puolen välitys, niin alkas jo tuntumaan, mutta tuntuu se 2,7:1 jakis vakiolaatikollaki jo ihan hyvin mutta ei vedä vielä vertoja tuplajakikselle (2x1,925=3,85). Olishan tuon Getragin perään varmaan helpompi toteuttaa se tuplajakis jos se kerta on lyhyempi, mutta missä keppi? Joutuuko päävaihteiston pykälät vaihtaan kojelaudan kätköistä? Sielä tulee nopeesti vastaan lämppärin kennot sun muut rojut.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Onko Canterin laatikoista iloa?

4D30 tai 4D31 (3.3L) koneisen Canterin ykkönen on 5,494. Toi on se -90 luvun yleisin malli, 3,5t, FE431, vapari, 5 vaihdetta

4DR5 koneisen Canterin ykkönen on 4,73.

4G54 koneisen Canterin ykkönen on 5,866. Kuoret käsittääkseni samat kun 4DR5 dieseleissä.

4x4 Canterin jakis on HIGH 1,1 / LOW 2,09
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

No noistahan ois kyllä kovastikki apuja jos passaa tohon 4d56 moottorin perään, tai no miksei samalla asentelis sen canterin moottorinki jos täyden paketin jostain löytäs.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Janne sanoi
Olishan tuon Getragin perään varmaan helpompi toteuttaa se tuplajakis jos se kerta on lyhyempi, mutta missä keppi? Joutuuko päävaihteiston pykälät vaihtaan kojelaudan kätköistä? Sielä tulee nopeesti vastaan lämppärin kennot sun muut rojut.

Getragin keppi on sellaisen erillisen telineen varassa laatikon perässä, ja siirtäjätangot menee laatikon peräosan läpi = sitä ulkopuolista telinettä ja laatikon ulkopuolisia siirtäjiä voi/voisi muokata melko vapaasti. Linkissä kuvia, se lootan takapäässä törröttäva silmukka on se siirtäjätanko, jonka vastakappale näkyy niissä muissa kuvissa kepin puolen tangossa kiinni. Kuvissa näkyy myös tuo kardaanin kiinnityslaippa, siihen käsittääkseni tulee vakiona sellainen kumidonitsi ennen kardaania. Mutta anyways, laippaan olis aika helppo leipoa sellainen irtomallin jakis (vs. normaali laatikon liukulähtöön).

http://bigcoupe.com/phpBB2/viewtopic.php?t=21608&sid=e30ed7d5fd77bef5953789b1605258db
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

No nyt sain vihdoin aikaseksi tuon tuplajakiksen tekemisen Pajeron omilla jakiksilla. Paketti on nyt asennettuna auton alle. Vielä kardaanien pidennys/lyhennys ja sitte pääsis koeajolle. Laatikkopaketin pituus kasvoi vain 20cm välilaippoineen.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Sen verran innokkaasti rakentelin, että välivaiheista ei ole kuvia, mutta lopputuloksesta voin fotoja napsia. Ei mikään helppo rasti. Pari vuotta suunnittelua ja pultti kerrallaan sovittelua, akseleiden työstöä ja boorien jyrsintää. Toista en alkas tekemään, kun tiedän mikä vaiva oli tämä saada istutettua toimivana alle. Tai no jos hinnasta sovitaan niin vois kai tuon kopioida toiseenki autoon. Lähtökohta oli asemoida pikkulaatikon jakis ison laatikon ja ison laatikon orggisjakiksen väliin. Voimansiirtolinjan rakennus ei sinäänsä paha rasti ole, mutta vaihteiden siirtomekanismit jne... vaatii vähän innovatiivistä ajattelua ja millin tarkkaa työstämistä. Samoin tuo jakisten välinen liitoslaippa oli aika työläs toteuttaa, mutta onnistui sekin viimein. Aika näyttää mitä nää patentit kestää kun päästään tositoimiin ryömittään maastossa isoilla gummeilla. Aluksi mennään noilla 35 tuumasilla ja jos näyttää että kestää niin tarkotus olis tarjota 37- 38 tuumasta alle. Ulkomaan komennusta olis nyt edessä muutama viikko joten valokuvaaminen jää varmasti kesemmälle, mutta lupaan lopputuloksesta jonkun kuvan laittaa. Rohkeasti vaan rakentelemaan muutki. Voin antaa hyviä vinkkejä kun ongelmakohtia tulee.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Janne sanoi
No nyt sain vihdoin aikaseksi tuon tuplajakiksen tekemisen Pajeron omilla jakiksilla. Paketti on nyt asennettuna auton alle. Vielä kardaanien pidennys/lyhennys ja sitte pääsis koeajolle. Laatikkopaketin pituus kasvoi vain 20cm välilaippoineen.
No nyt on ekat testilenkit ajettu. Hyvin toimii ja etenee aika hämmästyttävän rauhallisesti :peukku Lapland Trophyn suohiippailussa pääsee kokeileen tositoimissa :driver
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Lapland trophy ajeltu ja onhan noi välitykset nyt kohillaan :peukku Nyt vaan iski rengaskuume kun ei tarvi kytkintä miettiä. 38 tuumaset vois olla vielä aika miellyttävät tällä välityksellä ja sit päässään murros/vetoakselijumppaan, mutta näkis ainaki mitä ne Mitsun akselit kestää kun 35 tuumasilla niitä ei vielä rikki saa ;D
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Kuinka pieneksi lopullinen välitys nyt muodostu tuolla tulpajakolaatikolla?
Oletko ehtinyt ottaa kuvia paketista?
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Kokonaisvälitys 1:67,7. Pikku-pikku-ykkösellä. Yks tosi käyttökelponen ominaisuus tuli vähän niinku extrana, että myös kaksvedolla saa nyt normaalipikkupuolen välitykset käyttöön. Kuvia pitäs muistaa ottaa ku käyn auton alla. Takakardaani jäi aika tosi lyhyeksi pätkässä, mutta ei ole menoa hidastanu. Riittää vielä ristikoiden liike joustoissaki. Pitkään malliin vois käydä tällä virityksellä pätkän takakardaani aika lailla modaamatta. Tyhjäkäynnillä (700rpm) mittasin matkaa ja 14 metriä etenee minuutissa, eli 0,84km/h.
 
Vs: Pajeroon hitaampaa välitystä

Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä kuvia paketista.
Tuosta ylempää luin että 35":sillakin välitys on käyttökelpoinen? Tekee kyllä ison muutoksen meinaan itsellä on pitkässä 31" ja täytyy näin rehellisyyden nimissä sanoa että hitaassa kivikossa on kytkin kovilla :D
35" olen ollut hankkimassa mutta välitysten takia tulin tulokseen että 33" isompaa ei voi alle pistää.
 
Takaisin
Ylös Bottom