Pejeron kitkalukosta

sako

Outlander 2.0
Liittynyt
1 Syyskuu 2004
Tuli hankittua tossa kesällä Mitsu pajero -87 lyhyt malli.
Aattelin kysäistä, kun täällä on ammattilaisia ja harrastelioita joilla on varmaan tietoa asiasta.

Onko tässä autossa takaperässä kitkalukko?
Kun vanhoissa TM lehdissä kerrotaan et lyhyissä pajeroissa ei ole lukkoperää.
Ja jostain olen kuullut kitkalukko on lyhyissä pajeroissa?!?

Edessä on napalukot käsi käyttöiset.
Jos ei varmuudella joku osaa kertoa, niin voiko sitä jotenkin testailla tai jotain...

sako
 
Lukeeko perän täyttökorkissa "use LSD oil only", voi tietysti olla kulunu ja lähteny irti.
Toinen testaustapa:
Nosta perä ylös (molemmat takarenkaat ilmaan), pyöritä käsin takarengasta, jos toinen rengas pyörii samaan suuntaan on kitkalukko, jos se taas pyörii eri suuntaan silloin ei ole kitkalukkoa.
 
Joo tulipa kokeiltua, nostin takapään ilmaan ja pyöritin käsin toista rengasta eteenpäin, niin toinen pyöri sitten taaksepäin.

Mitsu huollon varaosissa katsottiin rungon numeron perusteella osia kitkalukkoon, mutta varaosa myyjä sanoi, että ei näy varaosien numeroa/koodia näytöllä
eli ei ilmeisesti ole kitkalukkoa autossa.

Ei vissiin sit ole kitkalukkoa takaperässä !

Pitää sitten hommata kitkalukko perä ja vaihtaa.

Sako
 
Miten tuo kitkalukko toimii ajateltuna esim. maasto-ajoa? Onko se kytkettävä vai millä tapaa se menee päälle/pois?
 
se on koko ajan päällä, välittäen tietyn prosentin väännöstä luistavalta pyörältä pitävälle pyörälle. Ajettele, että se on vähän kuin luistava kytkin, jonka toisella puolella on toinen vetoakseli ja toisella puolella toinen...
 
Enpä asiasta mitään tajua, vaan eikös se silloin, kun perä on kardaanissa kiinni ja kardaani pysyy sattuneesta syystä paikallaan tapahdu väkisinkin niin, että jos perän nostaa ylös ja pyörittää toista puolta, pyörii toinen puoli vastakkaiseen suuntaan...? Kitkalukoista riippumatta. Muutenhan sitä tulee pyöritelleeksi vähän turhankin paljon tavaraa...?

Elikkä oliko nelikko pois ja vapaalla, kun pyörittelit, Sako?
 
niin hän se käy silloin kun lukkoa ei ole, mutta lukko "sitoo" akselit toisiinsa ja silloin ne pyörivät samaan suuntaan kun pyörittelee niitä perä ilmassa...
 
Jep, vaan eikös sieltä perästä pitäisi jonkinmoinen välitys olla moottorin suuntaankin, vai yksikseenkö ne akselit siellä pyöriskelee? Eli jos kardaani on paikallaan (pyörimättä), ei kai ne lukot sentään tasauspyörästöä poista?
 
ei poista ei, siis kardaani tietenkin pyörii mukana, ja vaihde on tällöin oltava vapaalla kun sitä perää kokeilee.

Ei lukollista perää saa vaihde päällä pyörimään tai jos saa, niin ei se lukko pidä mitään...
 
ei L042/043 korisissa ole kaikissa kitkalukkoa takana ja ei varsinkaan afro-mallissa..
 
Eskulle et kitkalukkohan toimii ilman nelivetoa.
Yks kaveri kertoi et autonavoilla (etuperä) olevissa pätkä pajeroissa on kitkalukko takana.

Mitä ootte mieltä onko kitkalukosta loppujen lopuksi paljookaan hyötyä mettässä,mudassa,lumella... ??
Ku se ei vissiikään aina pidä, oon kuullu juttua asiasta.

Olis varmaan ARBin lukko parempi.

Aattelin vaan kannattaako kitkalukkoa laittaa pätkä pajeroon vai sit ARB !

Saisko kitkalukkoa etuperään ?
 
sako sanoi
Aattelin vaan kannattaako kitkalukkoa laittaa pätkä pajeroon vai sit ARB !

kitkaa ja ARB:tä ei voi edes verrata toisiinsa...kitka toimii kun jaksaa/jos jaksaa ja ARB on 100% lukko


sako sanoi
Saisko kitkalukkoa etuperään ?

saa jos työkalut pysyy kädessä (valmiina ei vissiin saa, pitää itse sorvailla)
 
Hammer sanoi
Miten tuo kitkalukko toimii ajateltuna esim. maasto-ajoa? Onko se kytkettävä vai millä tapaa se menee päälle/pois?

Oikean ja vasemman vetoakselin välissä on kitkapinnat ja tämä kitka pyrkii pitämään molemmat akselit samassa tahdissa. Vetopyörästöön kardaanista päin tuleva vääntömomentti puristaa kitkapintoja yhteen ja lukitsee vetoakselit tiukemmin toisiinsa. Kun vääntö kevenee, kitkapinnatkin hellittävät otettaan ja vetoakselit pääsevät pyörimään eri tahtiin. Huomaat sen takavedolla kun käännät auton etupää linkussa k-marketin ahtaaseen parkkiruutuun. Tasaisella asfaltilla auto liikkuu hyvin pienellä teholla, melkein itsestään, ja lukko ei haittaa kääntämistä. Mutta esimerkiksi pehmeässä hiekassa ajettaessa takarenkaiden pyörittämiseen tarvittava vääntömomentti on huomattavan suuri ja lukitsee vetoakselit tehokkaasti toisiinsa. Tähän perustuu myös täällä toisaalla kerrottu käsijarrukikka. Koska jarrut ovat takarenkaiden luona, vedättämällä moottorilla jarrua vastaan saadaan lisättyä vetopyörästön kuormaa ja lukko pitää paremmin. Tämä ei onnistuisi erään kilpailevan merkin autoilla joissa käsijarru vaikuttaa kardaaniin. Sama toisinpäin, toisen renkaan ollessa liukkaalla jäällä, (tai peräti ilmassa ojan päällä) lukosta ei ole mitään apua koska rengas sutii jo tyhjäkäyntiteholla. Vääntö on hyvin pieni eikä riitä puristamaan kitkapintoja yhteen juuri ollenkaan. Silloin lukko ei pidä.
 
sako sanoi
Mitä ootte mieltä onko kitkalukosta loppujen lopuksi paljookaan hyötyä mettässä,mudassa,lumella... ??
Ku se ei vissiikään aina pidä, oon kuullu juttua asiasta.

Aattelin vaan kannattaako kitkalukkoa laittaa pätkä pajeroon vai sit ARB !

Ne vähäiset kokemukset mitä asiasta on ja täällä sekä toisaalla asiasta lukenut/kuullu, niin kyllä kitkalukko on vähän sellainen kapistus että useimmin jättää pulaan kun pelastaa...

Ajetut kilometrit, huono tai tyystin unohtunut huolto ja jopa väärän öljyn kaataminen perään saattaa saada kitkalukon sellaiseen kuntoon, että siitä ei ole mitään hyötyä käytännössä.

Toisaalta jos kitkalukko sattuu perässä olemaan, niin sitä tuskin kannattaa lähteä repimään pois, mutta jos perässä ei ole mitään lukkoa ja sellaisen haluaisi, niin kyllä suosittelen sitten ihan oikean lukon (100%) hankkimista, vaikka mitään kokeusta sellaisesta ei itselläni ole.
 
Sanna sanoi
Toisaalta jos kitkalukko sattuu perässä olemaan, niin sitä tuskin kannattaa lähteä repimään pois, mutta jos perässä ei ole mitään lukkoa ja sellaisen haluaisi, niin kyllä suosittelen sitten ihan oikean lukon (100%) hankkimista, vaikka mitään kokeusta sellaisesta ei itselläni ole.

Mutta noita ARBin lukkoja sun muita 100% lukkoja miettiessä kannattaa laittaa jäitä hattuun ja miettiä tosissaan että onko niille tarvetta. Jos ei harrasta offroadia sen eri muodoissaan tai muuten käy auton kanssa usein möyrimässä metsässä, niin kannattaa harkita kahdesti ja laskea myös se, että onko valmis moisiin investointeihin, esim. ARBin lukot maksavat n. 1200 euroa / kpl ja lisäksi siihen joutuu investoimaan kompressorin joka maksaa n. 300 euroa + sitten työn vaatima aika. On siinä lukkojen laitossa oma hommansa jos itse ne asentaa, toisaalta työn teettäminen jossain pajalla maksaa kohtuullisen paljon. Joten niille lukoille äkkiä paljon hintaa, joten kannattavuus on hieman kyseenalaista, jos autolla käy pari kertaa vuodessa jonkun mökkitien päässä ja takaisin. Tosiasia on, että ennen lukkojen hankintaa kannattaa opetella ensin ajamaan maastossa ilman lukkoja, koska maastossa ajaminen ei ole loppujen lopuksi niin helppoa miltä se näyttää. Sitten kun on ajotaito kunnossa, niin välttämättä niitä lukkoja ei enää tarvitsekaan. Lukottomallakin autolla pääsee samoihin paikkoihin kuin lukollisella autolla jos osaa ajaa ja auton muu varustus on maaston vaatimusten mukainen. Ennen lukkoja kannattaa mieluummin investoida isompiin ja karkeakuvioisiin renkaisiin sekä vinssiin. Ja ennen kuin alkaa isoja investointeja tekemään auton maasto-ominaisuuksien parantamiseksi, kannattaa käydä vaikka pari reissua ajamassa tai kyydissä olemassa jonkun paikallisen offroad-seuran safarilla. Niin sitä itsekin on aloittanut ja kyllä seurat mielellään opettavat aloittelevaa kuskia ajamaan maastossa ja antavat neuvoja.

Itse olen nykyään aktiivinen offroad harrastaja ja pärjään oikein hyvin ilman lukkojakin pätkä-pajerolla. Vaikka toki lukotkin ovat hankinta listalla joskus tulevaisuudessa, mutta tämän kesän aion vielä pärjätä ilman lukkoja ja hankkia niiden sijaan kunnollisen vinssin. Rengas ja alustapuoli minulla onkin jo kunnossa... ;) :peukku
 
Olis tässä tarkoitus ruveta harrastamaan offroudia...

Joo se ARBin 100% lukko hankitaan sitten, kun on rahaa riittävästi. Ja sitä lukkoahan ei voi itse asentaa jos ei ole välys mittareita, koska hammas kosketukset pitää olla kohdallaan tai muuten perä hajoaa...
Tasauspyörästön laakerit on hyvä vaihtaa sitten samalla ku asentaa lukkoa.

Tuli syksyllä laitettua tojon mekaaninen vinssi mitsun nokalle ja hyvin toimii.

sako
 
Eikö hammaskosketuksen voi katsoa jollain merkkaus "puuterilla", jota laitetaan hampaisiin ja pyöräytetään kerran, niin nähdään missä kohdassa kosketuspinta on ?
 
Takaisin
Ylös Bottom