Peräkärryn sähköt

M

mikada

Guest
No itsellä tämmönen mysteeri. Ongelma oli lähtiessä se, että kun laittoi vilkut päälle, niin kärryssä kaikki valot himmeni ja kirkastui vilkkujen tahtiin ja tämä ominaisuus kärryssä on ollut uudesta asti. Ongelmaksi diagnosoin kärryn alkuperäisen sähköistyksen, joka oli tehty 0,75 neliön narulla ja se oli vedetty ensin auton pistorasialta kärryn takavaloihin ja sieltä suoraan ketjutettu etuäärivaloihin eli tulee jo aika pitkä lenkki noin ohuelle kaapelille. Muutin sähköistystä siten, että nyt tulee seitsemännapaisella kaapelilla kärrynpuoleenväliin jakorasialle, jossa kaikki muut johdot ovat 1,0 neliön vahvuisia, mutta maajohti on 1,5 neliön vahvuinen. Jakorasialla kytkin sitten muut johdot normaalisti valoille, mutta maajohdon kärryn runkoon ja joka valopisteestä maadutin suoraan kärryn runkoon. Nyt valot toimivat niinkuin pitää (eli välkkyvät vain vilkut vilkuttaessa :)), mutta ongelmaksi tuli, että jostain syystä EA Galantin 10A hätävilkkujen sulake ei enää riitä, mutta kun laittaa siihen 15 A sulakkeen, niin sitten riittää. Miten ihmeessä tuo on mahdollista, kun lamput ovat ihan entisen kokoiset? Sitten muutin kytkentää ja kytkin etuäärivalojen maajohdon kärrynrunkoon maadutuksen sijasta jakorasialle suoraan vetokoukun pistokkeeseen menevään maajohtoon, niin sen jälkeen 10A hätävilkun sulake alkoi taas riittämään. Miten ihmeessä tuo on mahdollista, kun eihän parkkivaloilla ja hätävilkuilla muutenkaan pitäis olla mitään tekemistä toistensa kera? ???

edit. Tarkennetaan vielä, että tuo hätävilkkujen 10A sulake palaa heti kun laittaa nelivilkut päälle, mutta kun käyttää vain normi suuntavilkkua tai muita valoja, niin kaikki silloin vörkkii normaalisti
 
Vs: Peräkärryn sähköt

sulla on vielä maadoitus vika jossain tai jotenkin vilkun johto maadottaa jossain johonkin esim parkin tai jarruvalon kautta

uskoisin että jonkin aseinen kytkentä vika

toivottavasti et ole jeesusteippiä (ilmastointi) käyttänyt? se meinaan johtaa virtaa jonkin verran...
 
Vs: Peräkärryn sähköt

Juu en harrasta noita ilmastointiteippi juttuja sähköhommissa koskaan. Nyt en oikein hiffannu tuota mainitseemasi maadoitus juttua. Kaikkien valojen maadoitushan menee saman maapiuhan kautta eli joka valopisteessä on yksi maajohto, jonka kautta maadoitus kärryn runkoon tapahtuu eli eikös se noin mene yleensäkin, mutta tässä tapauksessa kärryn edessä olevien äärivalojen maadoitus suoraan kärryn runkoon aiheutti hätävilkkujen sulakkeen palamisen ja edessä äärivalojen yhteydessähän ei ole edes vilkkuja olemassakaan. Kärryn alkuperäinen tehtaan jäljiltä oleva kytkentä oli semmoinen, että nuo ohuet kaapelit meni taakse ja sieltä sitten ketjutettiin kärryn etuvalot matkaan ja tällöinhän kaikki valot menivät yhtä 0,75 neliömillin maajohtoa pitkin koukun pistokkeeseen, joka aiheutti sen alkuperäisen kaikkien valojen kirkastumisen ja himmenemisen vilkkujen tahtiin.
 
Vs: Peräkärryn sähköt

Toimiiko nämä kärryn valot muiden autojen perässä ja miksi kärryn valoja ei ole takuuseen korjuutettu jos kerta uudesta asti vikaa on ollut ???
Kuukostaisi vain auton pistorasia vialta...
 
Vs: Peräkärryn sähköt

Serkun porukoiden peräkärryssä on samaa vikaa. En ole vielä kerenny perehtymään siihe sen enempää. Välillä kuulemma palaa sulake 5min päästä, joskus voi kestää tunnista kahteen.

Omia epäilyksiä viasta:
1. Virta sulaketta kohden kasvaa liian läheelle sulakkeen kestokykyä
2. Joku polttimon lanka on vioittunu tärinästä siten, että välillä se toimii, mutta välillä voikin napata oikosulkuun, (esim polttimon lanka litistyy tietynlaisissa polttimoissa kasaan: resistanssi pienenee)
3. Jossain valossa menee sähköjohto läheeltä valaisimen sisällä olevaa metallirunkoa, ajan saatossa johto hiertyy auki, ja esimerkiksi töyssyssä nappaa oikkaria. Voi olla toki myös jossain muualla kuin valaisimien sisällä
4. Peräkärryn pistoke (mikä tulee autoon) on sisältä hapettunut / sielt on johtimista lähteny säikeet harottumaan, ja nappaa maahan / johonki toiseen johtoon siten, että syntyy oikosulku tai sitten vilkun johto saa kontaktin jarrun johtoon; vilkkurele ylikuormittuu (21W+21W ei tee hyvä releelle, saatikka sulakkeelle) joten sulake palaa tai sitte rele palaa.

Tos on muutama mahdollinen vika, mitä kannattaa metsästää.

Kohdan 1. voi selvittä ihan yleismittarilla, kytkemällä se sulakkeen tilalle ja sitte kytkee kuorman päälle; saa selville sähkön kulutuksen (mä en sitte neuvonu tota enkä ota mitään vastuuta kytkennästä ;D)
 
Vs: Peräkärryn sähköt

Imperio sanoi
Toimiiko nämä kärryn valot muiden autojen perässä ja miksi kärryn valoja ei ole takuuseen korjuutettu jos kerta uudesta asti vikaa on ollut ???
Kuukostaisi vain auton pistorasia vialta...
Ei toimiminut kunnolla minkään auton perässä ja kyseisen kärrynvalmistajan jokaikinen kärry, minkä olen nähny toimii tuolla tavalla ja sanoisin että se on kärrynvalmistajan moka, mutta uutena valojen vilkkuminen vilkkujen tahtiin on niin vähäistä, että menee katsastuksestakin läpi, mutta kun alkaa paikat 2-3 vuoden käytön jälkeen paskottumaan, niin valojen vilkkuminen vilkkujen tahtiin lisääntyy. Näin ollen voi sanoa, että kärrynvalmistaja ei todennäköisesti lotkauta korvaansa tuommoselle vaan korkeintaan putsaa takuuseen vähän paikkoja ja saa palautettua tilanteen lähelle samaa tasoa kuin uutena joten päätin itse korjata vian pysyvästi, kun ei viitsi lähteä Kauhavalle kärryä roudaamaan. Otin kytkennässä mallia porukoiden vm. 87 olevasta omavalmiste kärrystä, jossa valot toimii vieläkin kuin uutena ja ei tarvi olla muutaman kuukauden välein putsailemassa paikkoja.

edit niin ja muiden valmistajien kärryt taas toimii minun Galantissa ihan oikein, joten en usko olevan auton pistokkeessakaan vikaa.
 
Vs: Peräkärryn sähköt

Kerrohan viela se valmistajan nimi (en ainakaan huomannut mainintaa), niin me muut osaamme valtella kyseisen puljun tekeleita. Sahkojutskat on niita joilla leikkiminen on tyhmaa tietoisestikkin, saatikka tietamatta sita..

Itsella tuommoista vilkkujen tahtiin valkkymista on tullut nimen omaan maadoitusvikojen kautta, sahko kun tuppaa etsimaan sita maadoitusta itsekseen jos ei sellaista selkeasti muuten tarjota. Reitteja on tarjolla esimerkiksi muiden valaisimien plus johtojen kautta (aiheuttaen sen valkkymisen, tai kokoajan palamisen jos muu kuin vilkku..).

Sitten heitetaan teoeettista mutua.. ;D
Jos sahko paasee jostain virtaamaan jatkuvasti, 10A@12V vaatii 1,2Ohm vastuksen, vaihtamalla vastus 0,8Ohmiin virtaa se vie 15A..
Eli vaihtamalla johdon paksumpaan (=pienempaan vastukseen) laski kytkennan kokonaisvastus.
Ja jos ongelma on "nelivilkun" kanssa mutta ei normivilkun kanssa niin silloin se imho kertoo etta nelivilkun ollessa paalla estyy maadottuminen toisen puolen vilkun kautta.
 
Vs: Peräkärryn sähköt

Pieni laskutoimitus siitä sulakkeen kestosta:
10A*12V=120W max. teho sen sulakkeen taakse.
Sitten auton vilkut:
4*21W etu+taka
2*5W sivu?
2*3W mittaristo?
Tekee 100W vilkkuihin autossa. 10A sulake piisaa vielä.
Sitten kärryssä 2*21W=42W
100W+42W= 142W ja meneekin jo yli 10A sulakkeen keston.

Sitten kun huomioidaan jännitehäviöt niin jännitteen pienentyessä virtakin pienenee. Tämän takia sulake ei ole aiemmin mennyt. Nyt kun ne piuhat ja maadoitukset on kunnossa niin ei synny niin suuria jännitehäviöitä ja jännite pääsee perille asti jolloin virtaakin menee "täysi määrä".

Ja niin pienestä on kai sitten kiinni että tuo etuäärivalojen maajohdon vetäminen jakorasialle asti aiheutti sen verran lisäkuormaa maajohtoon että syntyi riittävä jännitehäviö että sulake kestää. Onko kärry ollut myös koukussa kiinni valojen testauksen aikana vai pelkästään johto kiinni? Koukkukin johtaa sähköä kyllä ja toimii osittaisena lisämaadoituksena, varsinkin jossei kuula ole ihan umpiruosteessa.
 
Vs: Peräkärryn sähköt

Gallu sanoi
Pieni laskutoimitus siitä sulakkeen kestosta:
10A*12V=120W max. teho sen sulakkeen taakse.
Sitten auton vilkut:
4*21W etu+taka
2*5W sivu?
2*3W mittaristo?
Tekee 100W vilkkuihin autossa. 10A sulake piisaa vielä.
Sitten kärryssä 2*21W=42W
100W+42W= 142W ja meneekin jo yli 10A sulakkeen keston.

Jos vähän nusnus..

Jos moottori käy, jännite on 14V; 14V*10A = 140W (okei ei ehkä oo hyvä laskea tän mukaan, koska jännite vaihtelee vähäsen jos siel sattuu popit pauhaa ja kuski runnoo jarrua, samalla päällä hellan 2x100W lisäpitkät ;D)
Auto ilman peräkärryä:
Summarum: 100W (kuten yllä todettiin)
Peräkärryn vilkut on 2*21W = 42W
Total summ: 142W

Eli toi 142W on siis tilanne, missä palaa jokainen vilkku mitä autossa ja kärryssä on (hätävilkut päällä; voi lisätä halutessaan hätävilkun merkkivalon 3W / 5W ;)).

Elikkäs V tai O vilkku on 142/2=71W = 5,92A (+ pieni toleranssi, mitä syntyy jännitteen jatkuvasta katkomisesta; pieniävirtapiikkejä)

Joten jos johdot on kondiksessa, haisee maadotukselle vahvasti. (kai) ;D
 
Vs: Peräkärryn sähköt

Gallu sanoi
Ja niin pienestä on kai sitten kiinni että tuo etuäärivalojen maajohdon vetäminen jakorasialle asti aiheutti sen verran lisäkuormaa maajohtoon että syntyi riittävä jännitehäviö että sulake kestää. Onko kärry ollut myös koukussa kiinni valojen testauksen aikana vai pelkästään johto kiinni? Koukkukin johtaa sähköä kyllä ja toimii osittaisena lisämaadoituksena, varsinkin jossei kuula ole ihan umpiruosteessa.
On ollut koukussa kiinni, mutta on siinä koukussa kyllä jonkun verran ruostetta kuulassa. Sitten tuohon vilkkukuormaan sen verran lisää, että kärryssä on 2 kpl vilkkuja kummallakin puolella takana eli yhteensä 4 kpl. Muuten tuo lisäkuorman tulo etuäärivaloille on järkeenkäypä syy tuolle sulakkeen kestämiselle, mutta miten se maajohdon lisäresistanssin kasvatus parkkivalo puolelle vaikuttaa vilkkupuolen sulakkeen kestoon ja varsinkaan kun niissä etuäärivaloissa ei ole vilkkua ollenkaan? Nyt aletaankin sitten ilmeisesti miettimään virtakuorman tiputusta, kun johdotukset riittävät polttimoille eli onkohan peräkärryvilkkuihin saatavana led valo lamppuja? Tästä voisi vetää johtopäätöksen, että peräkärryn valmistaja on ilmeisesti miettinyt sulakkeidenkestoa parantaa siten, että laitetaan niin pieni maajohto, että alkaa tulemaan jännitehäviötä ja virta pienenee ja sitten tulee Hyeenan mainitsema sivuvaikutus eli maadoitus etsii reitin valaisimien plusjohtojen kautta, josta valojen välkkyminen. Ja sitten kun tämä huonokin maa heikkenee lyhyessä ajassa paskottumisen takia, niin valojen välkkyminen vain pahenee. Meniköhän tämä hajatelma putkeen? Niin ja eikös tuo 10A sulake käytännössä kestä 140W kuormaa, kun auton käydessähän latausjännite on 14V.

edit Tuo 140W kesto on tosiaan huono esimerkki, koska palavathan ne lamputkin kirkkaammin eli menee niissä enemmän virtaa kun jännite on isompi.
 
Vs: Peräkärryn sähköt

Hemppis sanoi
Elikkäs V tai O vilkku on 142/2=71W = 5,92A (+ pieni toleranssi, mitä syntyy jännitteen jatkuvasta katkomisesta; pieniävirtapiikkejä)

Joten jos johdot on kondiksessa, haisee maadotukselle vahvasti. (kai) ;D
Eli ei haise maadoitukselle, kun hätävilkuilla vain polttaa sen sulakkeen ei silloin kun on V tai O vilkku. Haisee nyt sille, että on liikaa lamppuja ja liian hyvät johdotukset, kun ei tule enää jännitehäviöitä ;D Eli mistä LED lamppuja kärryyn?!

edit. Kerpele sentään! Nyt tuli ahaa elämys, että voi sittenkin juuri tuo, kun maaresistanssia kasvatetaan etuäärivalopuolelle, niin sulake vilkuissa kestää, johtua juurikin siitä, että jommalla kummalla puolen takavilkuissa maaprakaa. Näin ollen tulee esiin tuo Hyeenan teoria, että vilkut etsivät tarvittavan lisämaan valaisimien kautta ja kun valaisimille parantaa maata, niin vilkut palavat kirkkaammin ja virta kasvaa juuri sen verran vilkuissa suuremmaksi, että sulake kärvähtää. No joka tapauksessa kun meinasin huomenna parantaa takavalojen maadoitusta vielä kärryssä, niin lopputulos on todennäköisesti, että hätävilkkujen 10A sulake tulee sitten palamaan oli etuäärivalojen maajohdotus mikä tahansa, koska jokatapauksessa on liikaa lamppuja aikaisempien yhteenlaskutoimituksien perusteella. :seina
Niin ja nyt sitten leikkasi, mitä Mr mmc:kin tarkoitti tuossa alussa :peukku
 
Vs: Peräkärryn sähköt

No niin nyt tuli laitettua maat kuntoon kärryyn ja 10A hätävilkun sulakekkin alkoi riittämään, kun laittoi 15W vilkkupolttimot niiden 21W polttimoiden tilalle :peukku. Olihan tuolla kaupoissa näköjään LED:ejä jos minkäkin näköistä tarjolla vaan ei ne oikein kärryssä toimi kun LED:it pitäisi olla kohtisuorassa taaksepäin, että näyttää johonkikaan eikä sivuttain kuten ne kärryissä sijoitetaan. On se hyvä, että on kärrynvalmistajia, jotka tekevät kärryn sähköistyksen miten sattuu, niin tuli perehyttyä sitten tällekkin saralle, joten kiitoksia kaikille, jotka johdattivat oikeaan lopputulokseen. Nythän sitä alkais tulla jo toimeen vaikka Pösölläkin, kun tuli noiden valojenkin kanssa vatkattua ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom