Perhana, kampiakselin hihnapyörä irtos kesken ajon!

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Niinpä niin, olisikohan unohtunut kiristää jonkun remontin päätteeksi. On siitä ainakin 5kk kun olen siihen viimeksi kajonnut.
Olin liikennevaloissa, kun yhtäkkiä ABS:n ja luistoneston häiriövalo syttyivät, sitten alhaisen öljynpinnan merkkivalo ja latausvalo. Siihen lisäksi alkoi kone käymään epätasaisesti ja jotain kummaa kolinaa kantautui sisään. Ajoin himaan n. 500m ja avasin konepellin. Onneksi hihnapyörä ei pudonnut, eikä pultti kadonnut. Irtihän ne kaikki kyllä olivat, mutta pyörivät kampuran päässä tyhjää pultin varassa. Huomenna täytyy katsastaa damaget. Ääh, bussilla töihin PRKL!
 
Toivottavasti selviät säikähdyksellä :-\
Uutta pulttia tilalle ja menoksi ;)
 
Jos jotain on noista kilvan ajo touhuista oppinut, niin se on se , että tuollaisiin "kriittisiin" kohtiin kandee laittaa liimaa (esim. hihnapyörät, kytkimen pultit) vaikka mikään korjausopas ei siihen kehoitakaan..
 
lisää noista hihnapyöristä (OT): 4G32 alimman hihnapyörän (kiilahihna, kampuran päässä) kanssa on oltava sitten tosi tarkkana asentaessa:ne pienet pultit joilla se ulompi pyörä kiinnittyy sisempään, on TOSI helppo vetää väärille jengoille tai muuten rikkoa ne sisemmän pyörän kierteet. Olen nimittäin nähnyt ainakin kaksi kierrevammaista sellaista, uusi pyörä maksoi vuosia sitten 400FIM.
 
No sainpas kuntoon. 2 tuntia lumisella parkkipaikalla, ja työkalut oli "made in china". Ei mulla täällä Vantaalla ole mitään työkaluja, joten ostin Anttilasta halvan hylsysarjan. Pääsee ainakin ajamaan tallille asti, jossa sitten viimeistellään. Ainoaksi vahingoksi jäi kiilatapin katoaminen. Siitä ei ollut jälkeäkään, jotain silppua vaan pohjapanssarin päällä. No, täytyy laittaa joku putkisokan pätkä ajamaan tuota asiaa, ja kiristää pyörä pulttikoneella "momenttiin"
 
kiristää pyörä pulttikoneella "momenttiin"???

Suosittelisin jotain muuta, taitaa olla tuo pulttikone yleinen syy monenlaisiin ongelmiin... ;)
 
uge sanoi
kiristää pyörä pulttikoneella "momenttiin"???

Suosittelisin jotain muuta, taitaa olla tuo pulttikone yleinen syy monenlaisiin ongelmiin... ;)
Joo, olen aivan samaa mieltä, pulttikoneen momentit on kyl ihan suoraan verrannollinen Kempin 100% lukkoon...
Eli ihan suoraan sieltä ;D ;D ;D
 
Tuota kampiakselin pään pulttia kun on vaikea kiristää millään muulla kun täryllä. Kone pyörii, ja kun vehje on automaatti, ei jarruistakaan ole mitään hyötyä.
Vaihtoehdot ovat tässä: Vaihdelaatikko irti, ja vauhtipyörä lukkoon...
TAI pulttikoneeseen rajoitus 200Nm ja eikun ruuvaten. Sanomattakin selvää että valitsin jälkimmäisen. Tuon pultin kierre on n. 20mm tiheä kierre, eikä kampiakseli ole ihan pehmeää tavaraa. Tuo kestäisi varmasti n. 500Nm väännön, mutta tyydyin 200Nm:ään. Liiman kanssa. Kiitos vinkistä Niko!

Täytyi tehdä uusi kiilatappi. Näiden vanhempien Mitsujen koneet pyörii juuri niinpäin, että kaikki vastus hihnapyörässä pyrkii ruuvaamaan sitä aukipäin. Kotimatka oli aika ikävä. n. 10 km:n välein jouduin pysähtymään kiristämään pulttia.
 
tuohon hommaan pitäsi duunata sellanen startin tilalle ruuvattava lukitus työkalu... tosin se startinkin irroittaminen taitaa olla aika savotta tuollaisessa 32v V6 koneessa?
 
Oikeassa olet, en viitsi alkaa ruveta starttia irrotteleen. Joutuis päästämään ilmastoinnista mehut pois ja irrottamaan syylarin ym kilkkeitä...

Ja ei tuo ole 32V, koska sehän tarkoittaisi että sylinteriä kohden olisi 5 1/3 venttiiliä... ;D

Mut nyt on kaikki taas kunnossa.
 
Nikossahan on markkinointimiehen vikaa: laskit kuitenkin mukaan myös pyörien venttiilit, pissapojan takaiskuventtiilin jne. :)

Vähän sama juttu kuin 2-nuppinen 200W autoradio, jollaisia näin joskus myynnissä hintaan 199 mummoa. Siinäkin oli taidettu laskea komponenttien tehonkestoja yhteen tms. :)
 
Tässä vielä kommentti pultin kiristämiseen

Momentti on 18-19 kgm, kampiakselia pidetään paikallaan hihnapyörästä erikoistyökalulla heti pultin ulkopuolella olevista kahdesta reiästä. Ei varmaan ole kummoinen tehdä itsekkin tuo työkalu. Jos ei pysy, uusi pultti auttaa.
 
Joo, oishan sen voinu tehdä. Se on vähän niinkuin joidenkin rälläköiden laikan irroitukseen tarkoitettu työkalu. En nyt vaan jaksanut ruveta turaamaan. Yleinen tapa tuntuu olevan tuo pulttikoneella kiristäminen ja avaaminen näissä paikoissa, mutta varovainen täytyy tosiaankin aina olla sen koneen kanssa.
 
Takaisin
Ylös Bottom