Joku päivä tuossa mietinkin, että pitäisikö aloittaa uusi ketju haasteella, että kenen bensankulutus pitkällä aikavälillä on pienin
Hankin auton viime lokakuussa. Olin jo pari vuotta pohtinut että Outlander PHEVin kaltainen laite soveltuisi omaan käyttööni todella hyvin, koska ajoa tulee vuodessa vain 10 tkm, pääosin kaupunkiajoa ja tavallinen päivittäinen ajomäärä harvemmin ylittää 50 kilometriä. Täytyy sanoa, että olen kohtalaisista odotuksista huolimatta yllättynyt positiivisesti siitä miten vähällä bensalla pystyn ajamaan.
Kokonaisuus muodostuu viileästä sähköistetystä tallista kotona, lämpimästä töissä ja siellä latausasema minun autopaikallani. Hienointa vielä että töissä lataussähkö menee asunto-osakeyhtiön piikkiin (älkää kysykö minulta kuka siellä on näistä ollut päättämässä
). Melkein kaikkien tavallisimpien ajojen välimatkat kotoa on 0-6 km, eli töihin, lasten päiväkotiin, lasten isovanhemmille, oman siskoni ja vaimon siskon luo jne. Pisin normaalielämään kuuluva säännöllinen ajomatka on mökille 30 km yhteen suuntaan, joka sekin menee sähköllä kunhan ei ole peräkärryä perässä. Ja marraskuun lopun jälkeen ei auto olekaan mökkiä kauempana kotoa käynyt. Asutaan lähellä Turun keskustaa, niin kauppoihinkaan ei ole matkaa oikein mitään ja Turun kokoisessa kaupungissa välimatkat on muutenkin siedettäviä.
Toki on auttanut tämä lämmin talvi, jolloin lämmitystarve on ollut vähäistä. Esilämmitän ahkerasti ja koska matkat on lyhyitä, ajelen paljon kokonaan ilman lämmityslaitetta, mikä on talvivaatteissa näillä nollakeleilla minulle ihan ok, varsinkin 20 min esilämmityksen jälkeen. Olen aika ahkera ottamaan matkalaturin mukaan esim mökillä käydessä, jos tiedän että siellä viihdytään edes muutama tunti. Talvella siellä on tullut käytyä tekemässä remonttia ja paikkoja tarkistamassa.
Näillä eväin esim. tammikuussa polttomoottori käynnistyi kaksi kertaa, ja se kävi tuolloin puolesta minuutista minuuttiin per kerta. Ekalla kerralla painoin vahingossa kaasua vähän liian kovaa motarille liittyessä, toisella kerralla räpläsin lämmityslaitetta. Kilsoja tuli tammikuussa kuitenkin yli 750 km, ja auto oli melkein päivittäin liikenteessä. Watchdogin mukaan tammikuussa bensaa paloi yhteensä 0,1 litraa.
Kun tiesin, että bensan vanhenemisen aikarajan takia sitä pitää helmikuun loppuun mennessä polttaa vielä muutama litra ja tammikuu osoitti, että sitä ei normaalissa käytössä meinaa yhtään kulua, päätin testailla helmikuun alusta alkaen mihin kulutus asettuu jos ajankin päivittäin lämmityslaitteen pyynti 21 asteessa ja välittämättä siitä että kone käynnistyy välillä. Sen puolesta helmikuun alkupuoli meni bensaa oikeastaan turhaan poltellessa. 2 kohm vastus eli omakutoinen pehvanlämmitin tuli tökättyä ulkolämpömittarin anturin paikalle sitten joskus helmikuun puolen välin jälkeen ja sen jälkeen mentiinkin taas melkein pelkällä sähköllä.
1-3 kertaa vuodessa tulee käytyä autolla Tampereella tai PK-seudulla, nyt ei vain ole osunut sellaista reissua marraskuun jälkeen. Marraskuussakin autoilu Helsinkiin johtui siitä, että sattumalta juuri sille päivälle iski lentoliikennettävä häiritsevä lakko, ja jouduin ajamaan Helsinki-Vantaalle sen sijaan että olisin lentänyt sinne Turusta.
Näillä ajeluillahan mulle sopisi mikä tahansa täyssähköauto oikin hyvin, ongelmana niissä on vain se että meitä matkustaa autossa neljä henkilöä ja koira ja vähintään kerran-pari kuussa pitäisi vetää perässä peräkärryä. Nämä vaatimukset täyttävä täyssähköauto maksaakin sitten neljä kertaa sen mitä Outlander PHEV.
Niin ja vielä tarkennuksena: sitä 2250 km en ajanut tankillisella, vaan puolikkaalla tankillisella