Pikavinkit radalle

pkleemola

New Member
Liittynyt
3 Toukokuu 2009
Sijainti
Helsinki
Huomenaamuna matka alastarolle, EVOa en ole vielä radalla käyttänyt. Pari kyssäriä:

- millaisia rengaspaineita suosittelisitte vakio yokohamoilla radalle?
- Entäs tuo ACD, käytättekö tarmac -asentoa radalla vai jotain muuta?

Viime vuonna '06 Stage II STi meni lopulta ulos (ei kaiteeseen asti) jarrunesteiden keitettyä... tarkkoja kierrosaikoja ei ollut mutta 1.30 ei ollut silloin vaikea ensikertalaiselle. Saa nähdä miten EVO IX pärjää...
 
Vs: Pikavinkit radalle

Mutua:

Laita nakkiin ainakin 0.5bar lisää, eli loppupaineet liki 3bar!

Ite käyttäisin juurikin tarmakkia, nikimin sen jo kertoo. Tämän asian on varmasti Japanilaiset insinöörit miettineet!



Faktaa:

Aja autolla vain niin lujaa kuin kykysi antavat. Kuuntele autoa, älä yritä liikoja. Jos tuntuu ettei jarrut toimi oikein, aja varikolle.
 
Vs: Pikavinkit radalle

Paineita pitää yleensä vähentää eikä lisätä jos renkaan runko vaan on tarpeeksi jäykkä. Ratakäytössä toimivissa renkaissa kuumapaineet renkaasta riippuen ovat yleensä luokassa 2-2.5 bar.

0.5 bar lisääminen todennäköisesti kadottaa pidon ja renkaan kulutuspinta alkaa murenemaan palasiksi muutaman kierroksen jälkeen.
 
Vs: Pikavinkit radalle

No enpä ehtinyt lukemaan ennen radalla käyntiä.

Otin varman päälle ja laskin paineet tuonne 1.8bar tasoon. Eihän niitä missään tapauksessa saa nostaa! Rikkoo renkaat heti. Kyselin lähinnä liittyen Yokohama Avon A-046:n liittyen erityisesti...

Kierrosaika jäi vaatimattomaksi 1:33.7. Imppu meni tosiaan viime vuonna nelisen sekkaa kovempaa, mutta katuslicksien ja tiukan alustan vaikutus on aika lailla tuon verran...

Lisäksi ainakin Vierimaan pajalla suositeltiin gravel-moodia tarmacin sijaan. No, eipä ihme, että keskilukko antoi periksi kun 3-vaihteella renkaat linkussa yrittää valjastaa 500nm+ tiehen. Gravelilla saisi tehoa myös eteen n. 40%.
 
Vs: Pikavinkit radalle

Se keskilukon asetus ei vaikuta väännönjakoon akseleiden välillä, vaan se on aina oletuksena 50/50. Tietysti jommankumman akselin luistaessa tuo suhde muuttuu hieman.
 
Vs: Pikavinkit radalle

pkleemola sanoi
Lisäksi ainakin Vierimaan pajalla suositeltiin gravel-moodia tarmacin sijaan. No, eipä ihme, että keskilukko antoi periksi kun 3-vaihteella renkaat linkussa yrittää valjastaa 500nm+ tiehen. Gravelilla saisi tehoa myös eteen n. 40%.
Hmm. Mikäli ACD:n toiminnasta olen mitään ymmärtänyt, niin vaikea hoksata miksi se toimisi paremmin gravelilla. Nimenomaan tarmac mahdollistaa eniten pyörimisnopeusaroa rattaat linkussa eri puolilla oleville renkaille. Mitä tönkömmäksi auto tulee sitä huonommin se kääntyy asfaltilla.

Toisaalta keskilukon esipaine pitäisi olla kaikkein kovin tarmacilla ja keskilukko siis ottavimmillaan silloin ja siis päinvastoin gravelilla se antaisi enemmän periksi.

Näin minä olen sen tajunnut.
 
Vs: Pikavinkit radalle

Makeko sanoi
joku 1.8 bar lähtisil liikkeelle. nousee aika herkästi meinaa...

Aika vähän. Tuntuu aika hurjalta että ajettaisiin näin pienillä rengaspaineilla lujaa.

--> mutkissa tulee hirveät sivuttaisvoimat nakkeihin ja yleensä siviilirenkaat (17") kaatuu alle jo 2.5bar rengaspaineilla.

Omista etunakeista lähti radalla puolet teksteistä, vaikka oli liki 3bar rengaspaineita, mitä sitten 1.8 ::)

Mitäs sitten JOS mutkassa tulee pieni pomppu, kun rengas on kaatunut alle? --> ilmat pois nakista, eikä varmasti sen jälkeen ole auton kuskilla ja omistajalla ole kivaa.
 
Vs: Pikavinkit radalle

Yokohama A046 on erittäin jäykkärunkoinen rengas eikä oikeastaan enää puhdas katurengas vaan kovaan käyttöön suunniteltu. Todennäköisesti aika sopiva kylmäpaine noille tuo 1.8 bar.

Liian kova paine saa aikaan kaikenlaisia hassuja ilmiöitä kulumisessa. Jos rengas taipuu alle kaikilla paineilla (sekä pienillä että suuremmilla, ei voida sanoa että suurempi paine aina taipuisi alle vähemmän) niin se on sopimaton ratakäyttöön joka tapauksessa eikä sitä paineilla pelasteta.

2.0 - 2.1 bar näytti olevan omissa Hankookeissani olevan kylmänä Botniaringin jälkeen. Ei epänormaalia kulumista radalla.

Michelinin suositus jäykkärunkoiselle Pilot Sport Cupille on noin 1.8 bar kylmäpaine rata-ajossa ja siitä sitten kokeilemalla kumpaankin suuntaan.

Oskunkin kannattaa vähän kokeilla ja kuunnella neuvoja ensi kerralla kun menet radalle ;D
 
Vs: Pikavinkit radalle

Osku,

Radalla rengas lämpenee, sisällä oleva ilma lämpenee, tilavuus on vakio --> paine nousee.
 
Vs: Pikavinkit radalle

niin, 10 astetta = 0,1bar. et 1,8 lähtöpaineilla on nopeesti se 2,5 bar.. riippuu tietty mite kurmottaa menee...
 
Vs: Pikavinkit radalle

Makeko sanoi
niin, 10 astetta = 0,1bar. et 1,8 lähtöpaineilla on nopeesti se 2,5 bar.. riippuu tietty mite kurmottaa menee...

Juu, kyl mää tän hokasin. Jäi kirjoittamatta, että rengaspaineita kannattaa sieläkin tarkistella (liian päivänselvä asia?). Harvalla on kuitenkin radalla kompuraa tai pumppua mukana (tyhmä asia) on helpompi tarkistella oikeaa rengaspainetta ajamalla liian isoilla paineilla ja siitä sitten vähentää parin kierroksen välein. Kun ei sitä aloittelijat jaksa kauempaa ajellakkaan muutenkaan putkeen.. Jos rengaspainekokeiluja aloitetaan esim 1.5bar tai alempaa, SAATTAA rengas haukata pois vanteelta jolloin ei ole kenelläkään kivaa. Ite pelaan ainakin mieluummin varman päälle turvallisuuden mutta tapansa kullakin.

Joka tapaukses, ite en oo mikää ratahirmu, mutulla vetelin niinku aika usein muutenkin ;D

Mutta jos mietitte nyt oikein järjellä niin pakkohan se renkaan taipuminen on vähentyä suuremmalla rengaspaineella, annetaanhan toi rengaspainekin kg/cm^2 (=~bar), ja kun autolla vedetään sivuttais G-voimia, on luultavasti jotain vaikutusta rengaspaineilla. Mut mitäs mä oon teille mitää sanomaa, kun kaikilla on kuitenki oma mielipide ;D Voitta kokeilla ajella noilla yakomahoillanna vaikka 0.5bar rengaspaineilla, jos kerta vähemmillä paineilla pärjää ;D

Ja ei, en vetäny herneitä :)
 
Vs: Pikavinkit radalle

Kukaan ei ole sanonut että aloitetaan 1.5 barista, 0.5:stä puhuttamakaan. Mutta aja kaikin mokomin 3 bar paineella, morjenstellaan kun ohitetaan. Toivon mukaan et vaan räjäytä renkaitasi ylipaineella... ;D
 
Vs: Pikavinkit radalle

osku sanoi
Mutta jos mietitte nyt oikein järjellä niin pakkohan se renkaan taipuminen on vähentyä suuremmalla rengaspaineella
Voi olla, mutta renkaan kulumispinnan muoto on siinä vaiheessa tuskin ihan se mitä haetaan.
 
Vs: Pikavinkit radalle

Gallussa paine kylmänä 2.0 -2.2 bar, kuumana 2.4 bar. Ja kuluu keskeltä, eli ei sitä painetta ainakaan yhtään liian vähän ole.
 
Vs: Pikavinkit radalle

Niko Päivinen sanoi
Ja kuluu keskeltä, eli ei sitä painetta ainakaan yhtään liian vähän ole.
Jonkun liikenneturvallisuushepun (tm) kanssa juttelin ja hän sanoi että nykyisin se ei välttämättä mene suoraan noin. Liian suurilla paineille voi kulua vaikka reunoiltakin enemmän.

Luulisi kyllä tietysti maalaisjärjellä että todennäköisimmin kuluu keskeltä.
 
Vs: Pikavinkit radalle

MakeM sanoi
Jonkun liikenneturvallisuushepun (tm) kanssa juttelin ja hän sanoi että nykyisin se ei välttämättä mene suoraan noin. Liian suurilla paineille voi kulua vaikka reunoiltakin enemmän.

Luulisi kyllä tietysti maalaisjärjellä että todennäköisimmin kuluu keskeltä.

On tuossa perää. Nykyisillä menetelmillä voidaan tehdä vaikka minkälaisia runkoja renkaisiin, esim jäykempiä reunoista, pehmeämpiä keskeltä jne. Nykypäivävä rengasvalmistajan suositukset lieneekin fiksumpia noudattaa kuin auton "alkuperäispaineita".
 
Vs: Pikavinkit radalle

Noi nykypäivien nakit alkaa olla jo aika hyviä, kun ne ei ole niin kriittisiä tuosta rengaspaineesta suhteessa kulumiseen. Itellä edessä taitaa olla lähes 3bar ja silti renkaiden sivut ovat kaljut. Ei ne renkaat kuitenkaa ihan 4bar vielä poksahda, tai sitten on jo renkaissa vikaa. :)

Onhan tuota tullut ajettua monellakin autolla jossa on 3bar tai enemmän rengaspainetta, pelkästään siksi ettei nakit kaatuisi ihan niin paljon alle. Ikinä ei ole ollut suuresta rengaspaineesta ongelmia, vaikka monet nakit näin on katuun rullattu.

Näin guuglen hakutulokset kertovat, hakusanat "rengaspaineet radalle" Klik

Liian tyhjät renkaat ovat paljon vaaraallisemmat kuin liian täydet. ;)
 
Vs: Pikavinkit radalle

Tarkennuksena vielä: Galantin renkaista on 95% kulutettu ratakäytössä. Uskoisin kyllä huomanneeni, jos rengas olisi kulunut sivusta (=sortuneet alle radalla) liian alhaisen paineen takia. Mutta turha tästä nyt on keskustella tämän enempää, suosittelen menemään radalle itse kokeilemaan, koska jo pelkästään renkaissakin on eroja. 17" 40-sarjan nankangit taunuksen alla nakkaria kiertäessä on eri asia kuin 55-sarjan Yokohamat Galantin/Evon/Coltin alla radalla.
 
Vs: Pikavinkit radalle

osku sanoi
Ei ne renkaat kuitenkaa ihan 4bar vielä poksahda, tai sitten on jo renkaissa vikaa. :)
Eiköhän sinne kummiin kärsi sen 10bar laittaa mitä normi kompura kehittää,eikä siltikään poksahda,jos renkaan runko on ehjä.
Olikohan puskurissa kun yrittivät räjäyttää rengasta kovalla paineella,mutta ei piisannut kompurassa teho,sitten kun rälläkällä leikkasivat kudoksia poikki niin saivat kummin räjähtämään.
 
Vs: Pikavinkit radalle

mitkäs jarrunesteet ysissä on vakiona?
varmaan tulee päivitettyy nesteet tohon motul rbf600. kaveriks viel teräspunokset ja varmaan carbotechin palat ens kesän ratahommia varten..
 
Vs: Pikavinkit radalle

Niko Päivinen sanoi
Tarkennuksena vielä: Galantin renkaista on 95% kulutettu ratakäytössä. Uskoisin kyllä huomanneeni, jos rengas olisi kulunut sivusta (=sortuneet alle radalla) liian alhaisen paineen takia. Mutta turha tästä nyt on keskustella tämän enempää, suosittelen menemään radalle itse kokeilemaan, koska jo pelkästään renkaissakin on eroja. 17" 40-sarjan nankangit taunuksen alla nakkaria kiertäessä on eri asia kuin 55-sarjan Yokohamat Galantin/Evon/Coltin alla radalla.

Juu, toki. Mutta silti mieluummin liikaa painetta, kun että rengas lähtee vanteelta. No kai tässäkin on sitten käyttäjän mieltymykset..

Harri K sanoi
öö..eli just sulla on liikaa painetta siel ;D

Miten liikaa? Nyttenkin kaatuu nakit alle kun lähtöö tosissaan vedättää?



Ääh, jaksa tästä vääntää. Mullon mun rengaspaineet ajakaa millä tykkäättä. :D
 
Vs: Pikavinkit radalle

osku sanoi
Juu, toki. Mutta silti mieluummin liikaa painetta, kun että rengas lähtee vanteelta. No kai tässäkin on sitten käyttäjän mieltymykset..

Miten liikaa? Nyttenkin kaatuu nakit alle kun lähtöö tosissaan vedättää?
En ole kyllä yhdestäkään normipaineilla vanteelta lähteneestä renkaasta kuullut, ellei nyt ole revennyt kappaleiksi tms.

Sulla on liian huonot renkaat tai korkea profiili jos ne poikittain siellä vanteen alla on ;)
 
Vs: Pikavinkit radalle

En myöskään minä ole kuullut yhdestäkään renkaasta joka olisi lähtenyt vanteelta. Siihen tarvitaan kyllä aika paljon vähemmän kuin 2 bar...

http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=19528

Ei näytä taipuneen, ajettu tuossa vaiheessa 5 ratapäivää noin 2.0 - 2.1 bar kylmäpaineilla eli kuumana 2.4-2.5 luokkaa. Pitääpä kaivaa vielä jostain kunnon kanttauskuvakin niin näkee ettei rengas todellakaan sorra alle noilla paineilla. Vannekin on kapein renkaalle sallittu eli 215/40 kumi ja 7" vanne...
 
Vs: Pikavinkit radalle

osku sanoi
Miten liikaa? Nyttenkin kaatuu nakit alle kun lähtöö tosissaan vedättää?

Moneen kertaan on jo koitettu sanoa, että laidasta kulumisesta ei voi päätellä että renkaat sortaa ja painetta liian vähän, niin kuin autokoulussa opetettiin 80-luvulla.
 
Vs: Pikavinkit radalle

saadaanko tästä pikavinkit ;D

-tarkista että jarrupalat ja levyt on kunnossa
-tarkista pyöränpultit
-tarkista ettei ole ylimääräisiä välyksiä nivelissä.
-renkaspaineet (jokaisella oma mielipiteensä) mulla galantissa 2.3bar kylmänä
ja kun nosti 2.5 bar niin lähti perä irti mutkassa herkemin.
-tarkista ettei ole öljyvuotoja
-tarkista oljyjen määrä/laatu
-tarkista jäähdytin nesteen määrä/laatu
-tarkista jarrunesteen määrä olisi hyvä kokeilla mittarilla jarrunesteen kuntokin.
-tarkista turvavyön toiminta
-tarkista ettei koneen jäähtyttimen ilman kieron edessä ole ylimääräistä
lämpöjen nuosuun johtavia esim. lehtiä kuraa tukkeena

ja kovaa ajoa :driver :peukku
 
Vs: Pikavinkit radalle

osku,

kyllä oli kompura mukana. 911:ssä sellainen on vakiona ja kaveri oli sellaisella messissä. Lisäksi katselen stinttien välissä rengaspaineita, kuten normaalistikin ratapäivillä.

lähinnä jäi hämäämään tuo vaatimaton kierrosaika (STi 1:29.x ja evo ix 1:33.7), mutta 4 sek ero STi:lle kyllä mielestäni selittyy noilla

- impun RE070 katuslickseillä (osin A046 ilmeisesti on normirenkaan ja katuslicksin välistä)
- impun customspec H&R alustalla
- Evon keskilukon luistamisella kun renkaat käännetty voimakkaasti ja esim alkaa kiihdyttää 3.500rpm alkaen (500+ nm)

alkoi tekemään alustapäivitystä mieli. pitäisiköhän laittaa coiloverit vai olisiko vakioiskareista esim 50/30mm madaltavan progressiivisen jousisetin kanssa mihinkään...
 
Vs: Pikavinkit radalle

pkleemola sanoi
- Evon keskilukon luistamisella kun renkaat käännetty voimakkaasti ja esim alkaa kiihdyttää 3.500rpm alkaen (500+ nm)

Renkaat linkussa keskilukon on luistettava. Auto ei muuten käänny. Etu- ja takarenkaat kulkevat eri matkan. Jos tarjolla on lukkoa niin auto puskisi ulos radalta. Uskon että subaru toimii ihan vastaavalla tavalla, mikään auto kun ei käänny keskilukko lukossa pitävällä alustalla.

Erittäin vähäisellä ratakokemuksella en kyllä pidä tätä selittävänä tekijänä mitenkään. Eri mieltä siis saa olla :)
 
Vs: Pikavinkit radalle

Juu tuskinpa siellä pelkästään yksi rengas on sutinut ettei voima olisi mennyt tiehen.
Renkaat voi tehdä hyvin paljon, ja onhan nuo tietysti erilaisia autoja käyttäytymiseltään..
 
Vs: Pikavinkit radalle


lainataanpas vanhaa aihetta: kun en ole koskaan aiemmin radalla käynyt, minkähänlaiset rengaspaineet kannattaisi huomiselle alastaron keikalle laittaa, ilmeisesti luokkaa 2 bar joka pyörään tai ei ainakaan paljoa yli? auto evo ix, renkaat re050 koossa 225/45/17.

varmaan ei mulla niin nökönuukaa, kun en ajatellut mennä vehkeitä rikkomaan, vaan ihan omien taitojeni rajoissa kokeilemaan (lue: kankkusen mieli, tabermanin kädet). normiajossa olen viime aikoina pitänyt luokkaa 2.5 bar joka pyörässä, joskus jopa vähän ylikin. aiemmin laitoin taakse vähemmän, kuten ohjekirja sanoo. en ole vieläkään oivaltanut, miksi näin. ysi on eka auto, missä on tullut vastaan valmistajan ohje "eteen enemmän, taakse vähemmän".
 
Vs: Pikavinkit radalle

nahkuri sanoi
lainataanpas vanhaa aihetta: kun en ole koskaan aiemmin radalla käynyt, minkähänlaiset rengaspaineet kannattaisi huomiselle alastaron keikalle laittaa, ilmeisesti luokkaa 2 bar joka pyörään tai ei ainakaan paljoa yli? auto evo ix, renkaat re050 koossa 225/45/17.

varmaan ei mulla niin nökönuukaa, kun en ajatellut mennä vehkeitä rikkomaan, vaan ihan omien taitojeni rajoissa kokeilemaan (lue: kankkusen mieli, tabermanin kädet). normiajossa olen viime aikoina pitänyt luokkaa 2.5 bar joka pyörässä, joskus jopa vähän ylikin. aiemmin laitoin taakse vähemmän, kuten ohjekirja sanoo. en ole vieläkään oivaltanut, miksi näin. ysi on eka auto, missä on tullut vastaan valmistajan ohje "eteen enemmän, taakse vähemmän".

Radalla voidaan sit laskea paineita ja katsoa mitä on. Mulla on digitaalinen mittari mukana plus hyvä tuplasylkkyjalkapumppu. :)

Maantiellä vaan posottelemaan noilla paineilla ja sitten radalla katsotaan kohdilleen. :)
 
Vs: Pikavinkit radalle

cubeqtio sanoi
Radalla voidaan sit laskea paineita ja katsoa mitä on. Mulla on digitaalinen mittari mukana plus hyvä tuplasylkkyjalkapumppu. :)

Maantiellä vaan posottelemaan noilla paineilla ja sitten radalla katsotaan kohdilleen. :)

ok, onhan tuo pari kiloa tosiaan aikas vähän normiajeluun.
 
Vs: Pikavinkit radalle

Muistaakseeni 2.1-2.2bar oli itellä re070...tiputin paineet ite viimisellä huoltsikalla ( shell ) joku 10km ennen rataa

Kantsii vähän seurata tosissaan niitä renkaita miten käyttäytyy...
Onko aika isoero ajaa ekojan kierrosten jälkeen ku ne on oikeesti lämpimät...

Ja sen voin alastarosta sanoa et hiljaa sä, et tuu ajamaan siellä :D
 
Vs: Pikavinkit radalle

Mani sanoi
Ja sen voin alastarosta sanoa et hiljaa sä, et tuu ajamaan siellä :D

jaa.. no, kyselen sitten sulta huomisen jälkeen vinkkejä konerempan tekemiseen. ;D
 
Vs: Pikavinkit radalle

nahkuri sanoi
minkähänlaiset rengaspaineet kannattaisi huomiselle alastaron keikalle laittaa, ilmeisesti luokkaa 2 bar joka pyörään tai ei ainakaan paljoa yli?

Mulla oli viimeksi radalla kylmäpaineet 2.1bar ja radalla kiertämisen jälkeen 2,75bar ulkolämpötilan ollessa +26
Huomenna kun ei ole niin kuuma sää niin ajattelin tuon saman 2.1bar renkaisiin laittaa kun laitan ne huomenna alle.
 
Takaisin
Ylös Bottom