Vs: Pohdiskelua jäykempien kallistuksenvakaajien haitoista/hyödystä rata-ajossa.
Poistaminen on aika radikaali juttu, varsinkin nelikossa. Kaksivetoisissa sitä harrastetaan laajalti (rata-autoissa), mutta niissä tilanne on varsin erilainen, kun ainoastaan toinen akseli vetää, ja toiseen päähän voi pistää melko jäykän vakaajan, kun ajo-olosuhteet pysyvät suhteellisen vakiona (katuautoon verrattuna).
Ja pelkästään JÄYKEMPIEN vakaajien pohdiskelu ei ole välttämättä hedelmällistä: monista autoissa ns. nopeamman ajon malleista voi löytyä kauppakassimalliin verrattuna myös löysempiä vakaajia akselilta. Etuvetoisissa voi (GTI, RS, Sport yms.) malleissa esim. olla kauppakassimallia löysempi vakaaja edessä, mutta vastaavasti tuplavakaajat takana. Anyways, pelkkä jäykentäminen ei siis automaattisesti ole hyvä, vaan vakaajapaletti pitää funtsia kokonaisuutena kuntoon. Samoin överi jäykät vakajaat rupeavat sitten tietyn rajan yli mentyä huonontamaan pitoa ja tekemään ajokäytöksestä äkkinäistä.
Vakaajien kanssa peuhaaminen on kuitenkin sen verran tuottavaa puuhaa, että siihen kannattaa perehtyä: Säädettävien vakaajien säätäminen on kuitenkin esim. jousien vaihtoon verrattuna helppo nakki tehdä varikollakin (kenellä edes on jousia mukana?), ja sillä pystyy pelaamaan auton ominaisuuksia tarvittaessa jopa kelinkin mukaan. Pelkästään iskarien säädöllä taas on aika rajalliset vaikutusmahdollisuudet, jos jousi pysyy samana.
Säädettävät valmiit vakaajat tuppaavat vaan yleensä olemaan portaittain säädettäviä, eivätkä ne portaat yleensä ole kauhean isoja. Jos haluaa OIKEASTI säädettävät, niin ainoa vaihtoehto on ns. veitsivakaajat. Ja ne taas ovat yleensä rakennussarjoja.
Sitten kun vakaajat saa säädettyä/valkattua kohdalleen, pystyy jousivakiotakin yleensä ottamaan löysemmäksi, pidon JA ajomukavuuden samalla parantuessa. Win-win.
Kannattaa aloittaa vakaajapeli guuglettamalla porukan kokemuksia. Sillä tosin saa ainoastaan suuntaa, loppupelissä kuljettajan omat mieltymykset, ajotapa ja alustan muut modit vaikuttavat lopulliseen valintaan. Ja se vakaaja joka toimii radalla, ei yleensä ole optimi valinta talviliukkailla (ei pitoa, ei painonsiirtoa)