Puhaltimen mysteeri - hetken (15min) ajon jälkeen ilman tulo lakkaa

TDX^

OmNomNom
Liittynyt
28 Toukokuu 2010
Sijainti
Kinnula
Mitsubishi Galant -99 (manuaali ilmastoinnilla)

Ongelma alkoi kesällä ja näin talven tullen huoli vaan kasvaa, ettei palellu tienpäälle...

Lukenut foorumin läpi jo useampaan kertaan ja etsinyt vastausta, mutta ei vain satu silmään.

Oire:

Puhallin lakkaa puhaltamasta millekkään suuttimelle (ei tule tuulilasille / sivuikkunoille / keskeltä) ilmaa kun ajaa jonkun aikaa. Kun auton sammuttaa ja lähtee uudestaan ajamaan jonkun tunnin tauon jälkeen, niin taas toimii normaalisti sen vartin verran ja taas simahtaa puhaltimen voima suuttimille saakka.

Moottorin ääni muuttuu vain kovemmaksi pohinaksi, kun ilma pyörii siellä muovien sisällä eikä pääse pihalle. Sisäilmankietonappikin toimii, että siinäkään ei ole vikaa ja ei estä ilman kulkua - se jo poissuljettu myös. Ilmastoinnillakaan ei ole väliä onko päällä vai ei. Kylmän ja kuuman säädin myös toimii, että antaa haluttua lämpöä vielä pienen pienellä pihinällä siinä vaiheessa, kun ilmantulo lakkaa. Myös keski räppänöistä suoralla ilmaalla ei tule kuin pierun hönkä tuolloin. Ongelma ilmeni jo kesällä, jolloin oli jo hikistä menoa kun kylmääkään ilmaa ei saanut paineella ulos rööreistä ja nyt talven tullen ei sitten lämmintä.

Tuntuu kuin se namiskukkeli pimahtaisi mistä säädetään ilmantulo eri venttiileille (tuulilasi/jaloille/jne), mutta ei tule vain yhtään mistään ilmaa vaikka sitä miten pyörittelee.

Moottori siis toimii täysin joka vaihteella (Etuvastuskin vaihdettu pari vuotta takaperin) ja ehdin jo aukaista hansikaslokeron alta raitisilmasuodattimen "paikan" ja teimpä reiänkin jo raitisilmasuodattimelle (jota ei vakiona edes ollut). Eli ei ahdista suodattimen osalta ja kennoston pääsi samalla näkemään, siellä ei ole mitään edessä (imuroinkin sen varmuudeksi). Moottori pyörii siis kuin hullu (normaalisti) koko tämän ajan, kunnes se yks kaks vain lopettaa ilman annon eteenpäin (Sekin jo varmistettu, että kun on raitisilmasuodattimen läppä auki, paineella kyllä sieltä tulee ilma, muttei mene suuttimille asti). Moottoria ei ole vaihdettu, eli L200:n moottorin vahinkoa ei siis ole käynyt, että piuhat olis väärinpäin.

Merkkihuollosta ei osattu sanoa oikein mitään ja räjäytyskuvatkin sain, mutta ei vieläkään valkene mikä laittaa ilman kierron tukkoon.

Jäin pohtimaan, toimiiko siellä mikään läppä alipaineella, mikä voisi mennä nurin siinä vaiheessa kun kone lämpiee?
Voiko joku läppä laskeutua itestään siinä vaiheessa kun on ajanut hetken aikaa? Mutta palautuu normaaliksi kun auto siesoo tunnin verran? Onko siellä joku "hätäläppä" minkä se itestään heittää päälle jonkin ihmeen syystä mitä ei voi itse säädellä?

Ihan uskomaton vika, kun häviee ja palaa sen mukaan miten ajelee. Aina kylmänä toimii hyvin, mutta 15-30min päästä aina loppuu ilman tulo, kuin seinään ja ei asetu vaikka sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen, vaan vaatii pidemmän paussin, jotain tunnin paussi ni jälleen kaikki toimii.

Mikä läppä siellä voi mennä eteen ja estää ilman kulun kokonaan? Yleensä kuuman ja kylmän läppä jämähtää, mutta sekään ei vielä selitä sitä, miksi ilman tulo loppuu kokonaan suuttimista. Täydellä teholla tulee pienen pientä suhinaa suuttimista, eli noin 1/30 osa normi tehosta mitä se on ku toimii.

Nyt apuja kiitos nam, alkoi tulla vilu jaloille 300km jälkeen, kun ei voinut pysähtyä pidemmäksi ajaksi...
 
Vs: Puhaltimen mysteeri - hetken (15min) ajon jälkeen ilman tulo lakkaa

Oiskoha recall tekemättä:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21960.0

Ootko myös tarkistanu säätöpaneelin taakse tulevan "kurkkutorvi"-putken että se on paikallaan? Ellei sinne tule ilmavirtausta niin se säädin ei pidä paikkaansa.
 
Vs: Puhaltimen mysteeri - hetken (15min) ajon jälkeen ilman tulo lakkaa

Ilmansuuntaus taitaa toimia mekaanisesti, eli nupista kun vääntää niin vaijerin välityksellä lämmityslaitteessa oleva vivusto kääntää läppiä.
Taas tästä ruudun välityksellä pirun hankala korjata, mutta lähtisin tsekkaan ekaksi että itse säädinpaneeli on mekaanisesti ehjä, vaijerit liikkuu ja vaijerin kuoret on lukittuna paikalleen.
Jos tähän asti kaikki ok, vika lienee itse lämmityslaitteessa.
 
Vs: Puhaltimen mysteeri - hetken (15min) ajon jälkeen ilman tulo lakkaa

Taitanee olla kojelaudan irttoitusoperatsuuni edessä. :seina

Sitten näkis ainakin kaikki kanavat ja vivustot vimpan päälle.

Ja tosiaan mekaaninen ohjaus, mutta vaikka joku siitä säätönamiskukkelista lähtevistä vaijereista antaisikin periksi, niin asento vaihtuisi, mutta eihän ne siltikään lopeta ilman kiertämistä? Eli vaikuttaisi vain siihen, mistä rööreistä ilma tulee ulos.

Ja jos vaijeri luistaisi / olisi pois paikoiltaan, se ei selitä sitä, miten se sitten taas toimii, kun auto on seissyt sen tunnin ajan ilman että on koskenut mihinkään...

Vai järkeilenkö nyt jotenkin hankalasti :D

Pitäs jostain lainata semmosta kameraa minkä vois pujottaa vähän gynegologin taitoja harrastaen siitä tuuletinaukosta sissään ja kattoa mikä siellä on edessä sitte ku se jälleen ilmantulo lakkaa.
 
Vs: Puhaltimen mysteeri - hetken (15min) ajon jälkeen ilman tulo lakkaa

Lisätutkimuksia ja selveni viiime yönä, että tuo ilmastoinnin vika käsi kädessä kulutuksen nousuun... Sitten eilen kun jämähti jälleen tunnin ajomatkan jälkeen aukaisin nokkapellin kun piti ruuvata pitkiä valoja, nin paljastui että ilmastoinnin putket ihan huurussa ja tulipellin kohta kuin olis nestemäistä typpeä ammuttu. Eli joka paikka jäässä.

Vartin ruuvailin ja putket suli ja tämän seurauksena kun menin auton sisälle, tuuletus oli palautunut normaaliksi!


Eli missä sijaitsee ilmastoinnin kennosto, että voiko olla mahdollista että kennosto jäätyy umpeen ja puhallin ei saa ilmaa?

Loogiselle alkoi tuntua kun aamulla löin auton tulille, niin bonjasin että ilmastoinnin nappia vaikka painaa, kierrokset ei nouse tai heilahda...

Eli ilmastointi on jäänyt päälle vaikka se on pois päältä, mikkä silloin avuksi?
Magneettikytkimellä vissiin toimii? Se pitäisi nyt saada pois päältä.

Ihmetellytkin kun vienyt puolen vuoden ajan 2 litraa sataselle enemmän... Tehnyt tuon takia jo moottorin sisäpesut fortella ja puhdistanut suuttimet. :-X

onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa?

ja näytti että ilmastoinnin pömpeli pyörii yhtä soittoa het kun lyö auton tulille, ihmettelin sitäkin kun joutunut kyseistä remmiä kirimään 2 kertaa vuoden sisällä, että jämittänyt on jo pitkään. Oon vähän huono käyttämään ilmastointia niin ei huomannu ajoissa.

nyt apuja tuohon, anybody?
 
Vs: Puhaltimen mysteeri - hetken (15min) ajon jälkeen ilman tulo lakkaa

eikös kompurasta saa piuhoja irti (liittimestä) ni loppuis magneettikytkimen kytkentä.

tai kompuralle on relekkin varmasti jossain ni sen ku nyppää pois ni ei pitäs enää pelata ilmastointi.

voihan olla että rele palanu kii ja siks kokoajan päällä
 
Vs: Puhaltimen mysteeri - hetken (15min) ajon jälkeen ilman tulo lakkaa

Mitäs tälle kuuluu?
 
Vs: Puhaltimen mysteeri - hetken (15min) ajon jälkeen ilman tulo lakkaa

Oire hävisi kuin itsestään.

Tosin tuli otettua viikoksi töppelitkin irti ilmastoinnin pömpelistä konehuoneen puolelta, leikkö vaatinu vähän lepoa.

Nyt on lämmintä ja puhallusta riittänyt koko talviajan, outo juttu kyllä ja vieläkin pelko persiissä milloin uusii.
 
Takaisin
Ylös Bottom