Mitsubishi Galant -99 (manuaali ilmastoinnilla)
Ongelma alkoi kesällä ja näin talven tullen huoli vaan kasvaa, ettei palellu tienpäälle...
Lukenut foorumin läpi jo useampaan kertaan ja etsinyt vastausta, mutta ei vain satu silmään.
Oire:
Puhallin lakkaa puhaltamasta millekkään suuttimelle (ei tule tuulilasille / sivuikkunoille / keskeltä) ilmaa kun ajaa jonkun aikaa. Kun auton sammuttaa ja lähtee uudestaan ajamaan jonkun tunnin tauon jälkeen, niin taas toimii normaalisti sen vartin verran ja taas simahtaa puhaltimen voima suuttimille saakka.
Moottorin ääni muuttuu vain kovemmaksi pohinaksi, kun ilma pyörii siellä muovien sisällä eikä pääse pihalle. Sisäilmankietonappikin toimii, että siinäkään ei ole vikaa ja ei estä ilman kulkua - se jo poissuljettu myös. Ilmastoinnillakaan ei ole väliä onko päällä vai ei. Kylmän ja kuuman säädin myös toimii, että antaa haluttua lämpöä vielä pienen pienellä pihinällä siinä vaiheessa, kun ilmantulo lakkaa. Myös keski räppänöistä suoralla ilmaalla ei tule kuin pierun hönkä tuolloin. Ongelma ilmeni jo kesällä, jolloin oli jo hikistä menoa kun kylmääkään ilmaa ei saanut paineella ulos rööreistä ja nyt talven tullen ei sitten lämmintä.
Tuntuu kuin se namiskukkeli pimahtaisi mistä säädetään ilmantulo eri venttiileille (tuulilasi/jaloille/jne), mutta ei tule vain yhtään mistään ilmaa vaikka sitä miten pyörittelee.
Moottori siis toimii täysin joka vaihteella (Etuvastuskin vaihdettu pari vuotta takaperin) ja ehdin jo aukaista hansikaslokeron alta raitisilmasuodattimen "paikan" ja teimpä reiänkin jo raitisilmasuodattimelle (jota ei vakiona edes ollut). Eli ei ahdista suodattimen osalta ja kennoston pääsi samalla näkemään, siellä ei ole mitään edessä (imuroinkin sen varmuudeksi). Moottori pyörii siis kuin hullu (normaalisti) koko tämän ajan, kunnes se yks kaks vain lopettaa ilman annon eteenpäin (Sekin jo varmistettu, että kun on raitisilmasuodattimen läppä auki, paineella kyllä sieltä tulee ilma, muttei mene suuttimille asti). Moottoria ei ole vaihdettu, eli L200:n moottorin vahinkoa ei siis ole käynyt, että piuhat olis väärinpäin.
Merkkihuollosta ei osattu sanoa oikein mitään ja räjäytyskuvatkin sain, mutta ei vieläkään valkene mikä laittaa ilman kierron tukkoon.
Jäin pohtimaan, toimiiko siellä mikään läppä alipaineella, mikä voisi mennä nurin siinä vaiheessa kun kone lämpiee?
Voiko joku läppä laskeutua itestään siinä vaiheessa kun on ajanut hetken aikaa? Mutta palautuu normaaliksi kun auto siesoo tunnin verran? Onko siellä joku "hätäläppä" minkä se itestään heittää päälle jonkin ihmeen syystä mitä ei voi itse säädellä?
Ihan uskomaton vika, kun häviee ja palaa sen mukaan miten ajelee. Aina kylmänä toimii hyvin, mutta 15-30min päästä aina loppuu ilman tulo, kuin seinään ja ei asetu vaikka sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen, vaan vaatii pidemmän paussin, jotain tunnin paussi ni jälleen kaikki toimii.
Mikä läppä siellä voi mennä eteen ja estää ilman kulun kokonaan? Yleensä kuuman ja kylmän läppä jämähtää, mutta sekään ei vielä selitä sitä, miksi ilman tulo loppuu kokonaan suuttimista. Täydellä teholla tulee pienen pientä suhinaa suuttimista, eli noin 1/30 osa normi tehosta mitä se on ku toimii.
Nyt apuja kiitos nam, alkoi tulla vilu jaloille 300km jälkeen, kun ei voinut pysähtyä pidemmäksi ajaksi...
Ongelma alkoi kesällä ja näin talven tullen huoli vaan kasvaa, ettei palellu tienpäälle...
Lukenut foorumin läpi jo useampaan kertaan ja etsinyt vastausta, mutta ei vain satu silmään.
Oire:
Puhallin lakkaa puhaltamasta millekkään suuttimelle (ei tule tuulilasille / sivuikkunoille / keskeltä) ilmaa kun ajaa jonkun aikaa. Kun auton sammuttaa ja lähtee uudestaan ajamaan jonkun tunnin tauon jälkeen, niin taas toimii normaalisti sen vartin verran ja taas simahtaa puhaltimen voima suuttimille saakka.
Moottorin ääni muuttuu vain kovemmaksi pohinaksi, kun ilma pyörii siellä muovien sisällä eikä pääse pihalle. Sisäilmankietonappikin toimii, että siinäkään ei ole vikaa ja ei estä ilman kulkua - se jo poissuljettu myös. Ilmastoinnillakaan ei ole väliä onko päällä vai ei. Kylmän ja kuuman säädin myös toimii, että antaa haluttua lämpöä vielä pienen pienellä pihinällä siinä vaiheessa, kun ilmantulo lakkaa. Myös keski räppänöistä suoralla ilmaalla ei tule kuin pierun hönkä tuolloin. Ongelma ilmeni jo kesällä, jolloin oli jo hikistä menoa kun kylmääkään ilmaa ei saanut paineella ulos rööreistä ja nyt talven tullen ei sitten lämmintä.
Tuntuu kuin se namiskukkeli pimahtaisi mistä säädetään ilmantulo eri venttiileille (tuulilasi/jaloille/jne), mutta ei tule vain yhtään mistään ilmaa vaikka sitä miten pyörittelee.
Moottori siis toimii täysin joka vaihteella (Etuvastuskin vaihdettu pari vuotta takaperin) ja ehdin jo aukaista hansikaslokeron alta raitisilmasuodattimen "paikan" ja teimpä reiänkin jo raitisilmasuodattimelle (jota ei vakiona edes ollut). Eli ei ahdista suodattimen osalta ja kennoston pääsi samalla näkemään, siellä ei ole mitään edessä (imuroinkin sen varmuudeksi). Moottori pyörii siis kuin hullu (normaalisti) koko tämän ajan, kunnes se yks kaks vain lopettaa ilman annon eteenpäin (Sekin jo varmistettu, että kun on raitisilmasuodattimen läppä auki, paineella kyllä sieltä tulee ilma, muttei mene suuttimille asti). Moottoria ei ole vaihdettu, eli L200:n moottorin vahinkoa ei siis ole käynyt, että piuhat olis väärinpäin.
Merkkihuollosta ei osattu sanoa oikein mitään ja räjäytyskuvatkin sain, mutta ei vieläkään valkene mikä laittaa ilman kierron tukkoon.
Jäin pohtimaan, toimiiko siellä mikään läppä alipaineella, mikä voisi mennä nurin siinä vaiheessa kun kone lämpiee?
Voiko joku läppä laskeutua itestään siinä vaiheessa kun on ajanut hetken aikaa? Mutta palautuu normaaliksi kun auto siesoo tunnin verran? Onko siellä joku "hätäläppä" minkä se itestään heittää päälle jonkin ihmeen syystä mitä ei voi itse säädellä?
Ihan uskomaton vika, kun häviee ja palaa sen mukaan miten ajelee. Aina kylmänä toimii hyvin, mutta 15-30min päästä aina loppuu ilman tulo, kuin seinään ja ei asetu vaikka sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen, vaan vaatii pidemmän paussin, jotain tunnin paussi ni jälleen kaikki toimii.
Mikä läppä siellä voi mennä eteen ja estää ilman kulun kokonaan? Yleensä kuuman ja kylmän läppä jämähtää, mutta sekään ei vielä selitä sitä, miksi ilman tulo loppuu kokonaan suuttimista. Täydellä teholla tulee pienen pientä suhinaa suuttimista, eli noin 1/30 osa normi tehosta mitä se on ku toimii.
Nyt apuja kiitos nam, alkoi tulla vilu jaloille 300km jälkeen, kun ei voinut pysähtyä pidemmäksi ajaksi...