Putkiston valmistus?

M

makezu

Guest
Ajattelin että tohon Eclipseen olis viisain teetettää putkisto jollain putkipajalla kun esim, martelius pitää älyttömiä hintoja.... Joten saako nuo pöntöt (mitä välivaimentimia ikinä ovatkaan) korvata suoralla putkella? Entä ovatkohan äänet kyseisen toimenpiteen jälkeen aivan älyttömät, jos on jonkun sortin "teho takapönttä"? Niin ja kattiahan ei varmaan saa poistaa edes tuonti autosta vai kuinka? Kun olen kuullut hiukan ristiriitaisia puheita että Kattia ei tarvitsisi jos sitä ei ole ollut suomeen tuotaessa, mutta tuskin pitää paikkaansa....
 
katti pois, ja katsastukseen takas...
tai sitten joku paremmin virtaava "ns.viritys katti"..
 
makezu sanoi
Joten saako nuo pöntöt (mitä välivaimentimia ikinä ovatkaan) korvata suoralla putkella? Entä ovatkohan äänet kyseisen toimenpiteen jälkeen aivan älyttömät, jos on jonkun sortin "teho takapönttä"?

No eipä ne äänet nyt älyttömiks muutu jos pelkän takavaimentimen vaihdat,mutta jos suoraa ränniä vedät koko auton läpi,ja lyöt pelkän taka-änkän kiinni,ni kyllä sit ainakin ääntä lähtee ;).
Mistäs oot moista kuullut että katti pitäs olla?
Voithan sä hommata vaikka kemiralta ns.kisakatin... 8)
 
Niin voihan sen kisakatin tilata, jos haluaa olla noin tonnin köyhempi :)
Mutta juuri tuo asia minua askarruttaa että jos väli pöntöt ottais pois, ja taka pöntön jättäisi, vai onko jossain myynnissä jotain vaimentimia sinne välille? kun sen putken sais niin helposti tehtyä taivuttimella jos ei tartteis välille mitään vaimentimia....
 
No onhan noita välivaimentimia saatavana nykyään melkein mistä tahansa autovaraosaliikkeestä,ostat vaikka semmoisia vapaavirtausvaimentimia välipöntöiksi,niin ne äänet muuttuu vaan tietyllä kierrosluvulla(ts.paine kasvaa putkistossa tietynlaiseksi),mutta omassa vehkeessä tuo kyllä lisää ajamisen fiilistä se kiihdytettäessä kuuluva pörinä ;)
 
Äänet kyllä pysyy kurissa pelkällä katilla ja takavaimentimella.
Ja katti täytyy autossa olla kaikissa 91-> autoissa.

Ps. pikku vinkki:
Lakikirja sanoo, että katin täytyy olla autossa, mutta ei sano mitään pakoputkistosta, taikka toimintakuntoisuudesta. Eli periaatteessa voit vaikka katin heittää takakonttiin ja näyttää sitä sieltä katsastusmiehelle. Tähän tietenkin edellytyksenä se, että auto menee päästöistä läpi ilman kattia. ;D
 
Mr. Pimennys sanoi
Ps. pikku vinkki:
Lakikirja sanoo, että katin täytyy olla autossa, mutta ei sano mitään pakoputkistosta, taikka toimintakuntoisuudesta. Eli periaatteessa voit vaikka katin heittää takakonttiin ja näyttää sitä sieltä katsastusmiehelle. Tähän tietenkin edellytyksenä se, että auto menee päästöistä läpi ilman kattia. ;D
;D ;D
 
Ottakaa huomioon, että ralli-katin täytyy kans olla hyväksytty. Kemiran rallari on hyväksytty, joten se saa auton alla olla... tietenkään en mene sanomaan osaako katsastusmies katsoa hyväksyntöjä.

Putkesta muuten... eli kasvata kokoa mutta kannattaa ehkä hankkia uudet vaikkarit. Eli jos et halua järkyttävää mökää, niin hanki kaks vaikkaria joissa on sopiva sisään meno. Eli keskelle autoa joku pieni äänen vaimennin (eli tavara menee ihan suoraan vaan läpi) ja taakse kunnon vaimennin... jos teet 2" niin määrätyissä turbo saabeissa (muistaakseni 9000) on ollut hyvät 2" taka vaimentimet. Jos keskellä on paljon tilaa vois äänen vaimentajaksi laittaa turbo saabin pötkön... mutta se on aika iso, mutta sitäkin parempi suojelemaan edessä istujan korvia.

Putkisto on aika maku asia... Siinä on nyt mun ajatus...
 
Shooter sanoi
No onhan noita välivaimentimia saatavana nykyään melkein mistä tahansa autovaraosaliikkeestä,ostat vaikka semmoisia vapaavirtausvaimentimia välipöntöiksi,niin ne äänet muuttuu vaan tietyllä kierrosluvulla(ts.paine kasvaa putkistossa tietynlaiseksi),mutta omassa vehkeessä tuo kyllä lisää ajamisen fiilistä se kiihdytettäessä kuuluva pörinä ;)
mun 95 vuotisessa lancerissa ainakin oli jo alkuperäisenä läpivirtaava vaimennin ja taitaa olla suurimmassa osassa ns läpivirtaava,se katti on kanssa yksi mikä vaimentaa ääntä, itse vaihdoin lankkuun vaan 2 tuuman läpivirtaavan taka pöntön ja äänet oli maltilliset mutta en hakenut mitään lisä tehoja (se orkkis hakkas itsensä paskaksi koria vasten ja kyseinen 2" oli huomattavasti halvempi ja äänet oli vain plussaa) ;D
 
Onko eclipsessä resonaattori (eli semmonen paisuntakammio)??

Jos on niin sekin vaikuttaa hieman ääneen. Kannattaa ottaa paljon asioita huomioon ennen kuin alkaa tekemään putkea.

Se on vaan kivaa kun alkaa itse tekemään putkea niin on tosi vaikea arvioida millainen ääni siitä sitten lähtee.
 
Ilkka Nieminen sanoi
Onko eclipsessä resonaattori (eli semmonen paisuntakammio)??

Jos on niin sekin vaikuttaa hieman ääneen. Kannattaa ottaa paljon asioita huomioon ennen kuin alkaa tekemään putkea.

Se on vaan kivaa kun alkaa itse tekemään putkea niin on tosi vaikea arvioida millainen ääni siitä sitten lähtee.

Ei ainakaan turbosta resonaattoria löydy. Vain katti ja sitten takapönttö.
 
Mulla löytyy katin jälkeen kaksi kappaletta "mitä lie välivaimentimia" ja sitten takapönttö....
 
Tein 2.0 glsi galantiin aikoinaan itse putkiston. Hain Motonetistä valmiita mutkia ja putkenpätkiä ja kasasin niistä. Putkisto oli 2,5 tuumaista ja änkkäreinä käytin keskellä raptorin "turbo" äänenvaimenninta jossa kaasu virtaa S-mallisen reitin. Takana oli Simonssin suurin suoraan virtaava vaimennin. Äänien puolesta onnistui hyvin, ja saattoihan tuo tehoonkin jotenkin positiivisesti vaikuttaa.

Mutta sen vaan sanon että on tuo putkistohomma jonniiverran työlästä...
 
Mullakin on galantissa ite tehty putkisto.Pakosarjalta keskivaimentimelle saakka 2,5 tuumaista putkea,keskivaimennin on Simonssin yleismallinen vapaavirtausvaimennin joka maksoi 50e,siitä taaksepäin on 2"putkea,ja päätevaimennin on remuksen yleismallinen,hinta 80e.Laskin itse koko putkistolle hinnaksi n.170e,joten halvaksi tuli,ja tykkään paljon kun normaaliajossa on hiljainen mutta kiihdytettäessä alkaa murisemaan...Tuo kisafiilistä tohon romuun ;).Eikä tossa kauheesti tekemistäkään ollut,täytyi vain aika tarkasti mittailla että sai kaikki kannakkeet sun muut osumaan kohdalleen,ja ettei hakkaa putki pohjaan kiinni.Aikaa meni yks viikonloppu :)
 
Mulla myös itse hitsailtu putki katilta taaksepäin.
2" putken pätkät ja Simonssin läpivirtausvaimentimet motonetistä.
Halvaksi tuli ja aikaa meni n. 8h.
 
Us-partsilta löytyy kans hyviä takavaimentimia,itse ostin sieltä 3" pöntön. Arska vois laittaa hintoja,muistaakseni 85eeroa ja äänet pysyi suht siedettävinä...mulla on kyllä katti paikallaan 3"mersun kisamalli...ei vaikuta tehoihin, mut vakio katti on ahdas..
 
Vs: Putkiston valmistus?

Laitetaas pieni muotoinen kysymys vaikka ny tänne ku en parempaakaan topiccia löytäny.... Eli mistähän löytäis oikeasti toimivan 3" takavaimentimen? Nykyinen kokoonpano 3" rosteri ränni + 1 läpivirtausvaimennin on aivan liian kova ääninen... :( En ole löytäny kuin täysin vastaavia 3" läpivirtaus huudattajia, eli löytyisköhän mistään tossa kokoluokassa ns. "normaalia" vaimentajaa? Vai vaimentuiskohan tuo tuosta yhtään jos sinne laittais yhden vaimentimen lisää?
 
Vs: Putkiston valmistus?

Jos on läpivirtaava vaimennin tuskin paljon jeesaa jos sen vaihtaa samanlaiseen, koska ahdistavia tuskin tehdään?
Ja joo, yksi vaimennin lisää varmasti auttaa vähän. Kuinka paljon, se on toinen juttu.
Katinkorvausputkiksi olen nähnyt joskus tehtävän resonointia vähentäviä putkia,
joissa jotakin virtausta häiritsevää räpellystä välissä, mutta ei ole mitsuissa tullut vastaan.

Aikoinaan oli mazdassa putkiston päässä sellanen supistava laippa joka ruuvattiin vain kiinni, teki äänistä tosi miellyttävät.
Tähän tyyliin http://www.autocarparts.com/images/Tanabe/silencers.jpg
Ilman sitä oli formula tasoa ;)

Edit. pakko laittaa linkki siihen matukan ränniin, äänet oli jotenki mahtavat :D https://www.youtube.com/watch?v=CYSSTP8OClg
 
Vs: Putkiston valmistus?


Laitat sinne apple racingin isoimman big bore 3" vapaavirtaus pöntön
paras mitä rahalla saa ei ahista ja mukavat äänet. Ei liian isot ollenkaan
mulla on 2kpl semmosta molemmilla puolilla omat.
Toimii 8)






TheRenesis sanoi
Laitetaas pieni muotoinen kysymys vaikka ny tänne ku en parempaakaan topiccia löytäny.... Eli mistähän löytäis oikeasti toimivan 3" takavaimentimen? Nykyinen kokoonpano 3" rosteri ränni + 1 läpivirtausvaimennin on aivan liian kova ääninen... :( En ole löytäny kuin täysin vastaavia 3" läpivirtaus huudattajia, eli löytyisköhän mistään tossa kokoluokassa ns. "normaalia" vaimentajaa? Vai vaimentuiskohan tuo tuosta yhtään jos sinne laittais yhden vaimentimen lisää?
 
Vs: Putkiston valmistus?

Netissä oli ammatti opiston opin-näyte työnä viritetty jm käyttöön mazda 323 gti 1,8. Siinä kaveri oli laskenut vähän putken vaikutusta virtauksiin. Muistaakseni optimi oli 46mm. Liian iso taitaa aiheuttaa pyörrevirtauksia. Se oli hyvä sivusto. Siinä kaveri laski kaikki, esim. tehollinen keskipaine ja puristuksen muuttamisen vaikutus siihen ym ym. Aika hyvin kaveri sai potkua lisää lähes vakio moottorin osilla. 130 kampiakseli heppaa/ 144 etupyörä heppaa.
 
Vs: Putkiston valmistus?

saa tulla kaveri mullekki tekee putkiston jos sillä saa 130 heposta lisää ::)
 
Vs: Putkiston valmistus?

Sorry, tuli pieni moka kirjoituksessa. Eli vakiona 130 kampiakselilta. Viritettynä 144 pyörältä dynossa. Olihan siinä nokkien muokkausta, kansitöitä ja ruiskutuspaineen nostoa. Mutta kaikenkaikkiaan minusta hyvä suoritus.
 
Vs: Putkiston valmistus?

simo sanoi
Sorry, tuli pieni moka kirjoituksessa. Eli vakiona 130 kampiakselilta. Viritettynä 144 pyörältä dynossa. Olihan siinä nokkien muokkausta, kansitöitä ja ruiskutuspaineen nostoa. Mutta kaikenkaikkiaan minusta hyvä suoritus.

Hmm? Eli siis vakiona tehoa olisi 130hv kampiakselilta, tästä lasketaan vaikkapa 20 % vaihteiston häviöt: eli pyörillä lähtötilanteessa 104hv.

Viritettynä vaparina maltillisin muutoksin 40hv lisää? Epäilenpä..
 
Vs: Putkiston valmistus?

2-vetoiselle 20% on aika kova häviö ja tiedä sitten onko alkutilannetta mitattu samassa dynossa samoissa olosuhteissa. Kampiakselitehon vertailu pyörätehoon antaa vähän olettaa että ei olisi?
 
Vs: Putkiston valmistus?

Mä taas epäilen että alkuperäistä tehoa ei ole mitattu ollenkaan?
 
Vs: Putkiston valmistus?

ast sanoi
2-vetoiselle 20% on aika kova häviö ja tiedä sitten onko alkutilannetta mitattu samassa dynossa samoissa olosuhteissa. Kampiakselitehon vertailu pyörätehoon antaa vähän olettaa että ei olisi?

ei muuten ole, mulla oli ainakin sitä luokkaa jos en ihan väärin muista kun colttia dynottelin, kyllä se etuvedossa voi olla sen 20%. oli koneteho 134hv ja pyriltä lähti 109 niin eikös tuossa marginaalissa silloin liikuta?
 
Vs: Putkiston valmistus?

Kyllä Maatsikin kesällä epäili että olisi lähemmäs 20% häviö Kipossa..
 
Vs: Putkiston valmistus?

Samaa aihetta koskien ajattelin kysyä. Mulla on helevetin iso rosteripönttö tallissa valmiiks hankittuna. Mites tommoseen diesel autoon putkiston
tekoa hupimielessä? Onko siinä mitään järkeä saati tehohyötyä muuta kuin että kuulostaa ja näyttää kornilta? Ja millaista putkea sinne kannattaisi tunkea?
Aattelin että katilta(pois) vetäis suorana..
 
Vs: Putkiston valmistus?

Niin, niin. Ei ole kampiakseli tehot mitenkään verrannollisia. Mulla honda vtr 1000f, ja Siukolan porttaama kansi, vähän nokkien säätöä, dynosäätöä. 117 takapyörältä. Normi kampiakselilta luvattiin 110.
 
Vs: Putkiston valmistus?

Edellinen omistaja teki nämä muutokset. Kysyin sitten Siukolalta, että mitä muutoksia on tehty. Hän sanoi, että haettiin VOIMAA lisää. Tuli voimaa lisää, älyttömästi.
 
Vs: Putkiston valmistus?

ST sanoi
Kyllä Maatsikin kesällä epäili että olisi lähemmäs 20% häviö Kipossa..

Onhan se varmaan selvä että 10 hv moottorilla saman voimansiirron häviöt ovat erilaiset prosentteina kuin 100 hv moottorilla. Ja sama jatkuu siitä ylöspäinkin eli prosenttien käyttö pitäisi mielestäni kieltää lailla, saahan sillä toki kivoja essonbaarihevosia kun heittää 500 hv nelivetoon 25% häviöt ;D
 
Vs: Putkiston valmistus?

tuo tehon mittaus.... joskus tuli seurattua miten cossu sierrasta penkitettiin 280hv ja kumminkin jäi vartilla toiseksi
vakiolle gti golfille ~90 luvun lopussa...

joten mittaus paikka ja tapa + hyvän mielen kertoimet on erilaisia...

tämä sama mesta missä nämä cossut (niitä oli kahdella hemmolla) penkitettiin, vakio 2.3TD galantti anto takapyörilta 109hv :nykii (kone 84hv vakio)
kuminkin mulkkas konetta sen verran että 87 tais jäädä lappuihin
 
Vs: Putkiston valmistus?

Homman nimihän oli, tämän mazdan virittäminen, tämän dynottaminen. No mulla on tämä viritetty VTR. Voin sanoa, että paha laite.
 
Vs: Putkiston valmistus?

juikkipuikki sanoi
Samaa aihetta koskien ajattelin kysyä. Mulla on helevetin iso rosteripönttö tallissa valmiiks hankittuna. Mites tommoseen diesel autoon putkiston
tekoa hupimielessä? Onko siinä mitään järkeä saati tehohyötyä muuta kuin että kuulostaa ja näyttää kornilta? Ja millaista putkea sinne kannattaisi tunkea?
Aattelin että katilta(pois) vetäis suorana..

0,5 litraa isompaan Pajeron koneeseen on menestyksellä laitettu 2.25 -3.0" putkea, muista modeista, sekä tehotavoitteesta riippuen. Parilitraiseen varmaankin jotain 2.25-2.5" tienoilla on katukäyttöön OK. Kannattaa valita putkikoko myös sen mukaan, että sille saa tarvitsemiaan vaimentimia, laippoja, tiivisteitä ja mutkia helposti. Ja mittaa ensimmäisenä se vakioputken halkaisija, se on se ensimmäinen referenssi. Lähtökohtaisesti ahdettu pitää suuremmista putkista, eikä tunnu olevan niin herkkä "liian" isolle putkelle kuin vapari. (Mutta tämä ei ollut mikään kehoitus lähteä kokeilemaan 3"-4" putkea ensimmäisenä.)
 
Vs: Putkiston valmistus?

Niko Päivinen sanoi
0,5 litraa isompaan Pajeron koneeseen on menestyksellä laitettu 2.25 -3.0" putkea, muista modeista, sekä tehotavoitteesta riippuen. Parilitraiseen varmaankin jotain 2.25-2.5" tienoilla on katukäyttöön OK. Kannattaa valita putkikoko myös sen mukaan, että sille saa tarvitsemiaan vaimentimia, laippoja, tiivisteitä ja mutkia helposti. Ja mittaa ensimmäisenä se vakioputken halkaisija, se on se ensimmäinen referenssi. Lähtökohtaisesti ahdettu pitää suuremmista putkista, eikä tunnu olevan niin herkkä "liian" isolle putkelle kuin vapari. (Mutta tämä ei ollut mikään kehoitus lähteä kokeilemaan 3"-4" putkea ensimmäisenä.)

Kiitokset vastauksestasi! Eikun väsäämään ;)

DaJackal sanoi
Juikkipuikki: 2.5" way to go. :peukku

:driver
 
Vs: Putkiston valmistus?

En tiedä millä välineellä tämä Siukola oli hionut kanavat, mutta hiontajäljet oli suhteessa virtaukseen samaan suuntaan. Ja aika krouvit.
 
Vs: Putkiston valmistus?

simo sanoi
En tiedä millä välineellä tämä Siukola oli hionut kanavat, mutta hiontajäljet oli suhteessa virtaukseen samaan suuntaan. Ja aika krouvit.

ei tässä nyt tarkoitus ole kinata, kova tulos on vain noilla muutoksilla joita olet maininnut, tuo miltei 40hv. julma tosiasia on että x määrä tehoa vaatii x määrän bensaa ja ilmaa, tuommone matukka ei vaan moisia tehoja tee ilman rajumpia muutoksia.

otan esimerkiksi samantilavuuksisen gti lancerin jonka moni foorumilainen varmaan muistaa, tästähän tehtiin se 184? hv konetehoa mutta olihan sitä stroukattu, moottorinohjaus yms, joten ei pienillä muutoksilla moisia tehoja kyllä saada.
 
Vs: Putkiston valmistus?

Juu, en väitä. Otin tuon mun vtr moottoripyörän esiin ainoastaan siksi, että siinä on tehty aika erikoinen ratkaisu. Eli kanavat hiottu krouvisti pituus-suuntaan. Mitsun sekä 4g63, että 4g67 kanavat on niin isot, että niissä tämä pituus-suunnan hionta saattaisi toimia ainakin vapaasti hengittävissä.
 
Nostetaan tätä... Nyt niitä ideoita, palaa hermo tuon rosteri rännin kanssa sigmassa... Keskitunneli kun on vain 20cm
Levee niin sinne ei esim raptoria laiteta kahta peräkkäin... Onko mitään erittäin tehokasta kapeeta vaimeninta tarjolla?
2,5" putkisto siis... Mietin jo tuon peräpöntön suolistamista että olis katkaissut noi lähdöt ja tunkenut sisälle 90ast kulmat vaimentimet takaosan "tyhjään" tilaan
Ettei ole ihan suoran näköinen mutta vaimentaisko se tarpeeksi?
 
Vs: Putkiston valmistus?

Mitenkäs sellaset resonaattorit? Vainentaako ne ollenkaan vai pelkästään poistaa sitä resonointia oikeeseen paikkaan asennettuna? Itellä tulee sellane n. Katin kohdille mut siihe on vielä aikaa että äänituloksia voi ees saada.
 
Vs: Putkiston valmistus?

Paras tulee ku tekee ite, niinku mäki.. mul on downpipe 2'', välissä katti, sit suoraa 2.5'' ja perää pönttö 3'' sisäänmenolla ja 4.5'' ulostulolla.. ja on kivat äänet, onneks on kuulosuojaimet :p
 
Vs: Putkiston valmistus?

sampah446 sanoi
Paras tulee ku tekee ite, niinku mäki.. mul on downpipe 2'', välissä katti, sit suoraa 2.5'' ja perää pönttö 3'' sisäänmenolla ja 4.5'' ulostulolla.. ja on kivat äänet, onneks on kuulosuojaimet :p

Itsehän Mr mmc on tuota vääntänytkin, mutta kun ongelma oli että ei meinaa löytyä riittävän pieniä vaimentimia mitkä mahtuisivat paikalleen riittävän monta kappaletta. Se on kato ku mies on jo vanha ja perheellinen niin auto ei saa pitää mölyä enää. ;D

Mahtuisikohan tällaiset: http://www.ebay.com/itm/Dynomax-17263-Ultra-Flo-SS-Muffler-Round-2-5-ID-6-Stainless-/360830816990?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item54033152de&vxp=mtr

Tehokkuudesta en sano mitään. ;D
 
Vs: Putkiston valmistus?

No ei missään tapauksessa kannata suurentaa pakoputkea loppupäästä, jos haluaa ääniä vähentää. Resonaattorit toimii jossain tapauksissa, jos tilasta on puutetta, niin katin jälkeen resonaattori ja santsaa hyvään, mahdollisen suureen takavaimentimeen.
Rosteriputkien, (varsinkin home made) on ollu ongelmia noiden resonointiäänien kanssa, ilmeisesti mitoituksen takia, tähänkin voi resonaattori auttaa.
 
Vs: Putkiston valmistus?

tuossa on sillai maltilliset murinat jo mutta liian kovat… mä oikeesti haluan hiljaisemman, pitäs kokeilla resonaatoria vielä väliin sellainenhan sopis, parasta olis kun sais ison välivaimentimen, tykännyt tuosta perävaimentimesta ulkonäön vuoksi mutta nyt näyttäs vähän että lähtee kieroon… :nykii
 
Takaisin
Ylös Bottom