Renkaiden muutoskatsastus?

  • Viestiketjun aloittaja Born2beWild
  • Aloituspäivämäärä
B

Born2beWild

Guest
Jos rekisteriotteeseen on merkitty rengaskooksi 175 r 13 niin kuinka suuret kumit saan alle laittaa ilman että tarvitsee muutoskatsastaa?

Saako esim. laittaa 195/50 r 15? Ilman että tarvitsee muutoskatsastaa? Siis eihän poliisit pysäyttäessä välttämättä mitään sano, mutta mitenkäs on sitten jos vaikka ajaa kolarin noilla kumeilla ja on syytön osapuoli, voiko muuttuakkin sitten yhtäkkiä syylliseski kumien takia!?


EDIT:

Onko näin: että tuo 175 r 13 saa muuttua 205 / ? r 14 ilman että tarvitsee muutoskatsastaa? Ja tuo 195 / 50 r 15 pitäs muutoskatsastaa. Entä jos sitä ei muutos katsasta ja sattuu vaikka nyt kolari ja on kolarin syytön osapuoli? Kuinka renkaat vaikuttaa asiaan?

Olis kiva tietää miten käy ennenkuin rupeaa onneaan kokeilemaan..
 
itellä olis semmonen käsitys että tuumaa isommat saa laittaa mitä on vakiot? jos joku ne katsastamattomat ylikoon renkaat hoksaa niin kai siitä voi jotain sanktioita saada? soita katsastus konttorille niin saat ainakin varman tiedon :peukku
 
Renkaiden ja vanteiden muutokset

Lmp auton rakenteen muuttamisesta 23.10.1998/779, luku 3, 10 §:
Vanteiden vaihdon seurauksena akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita.

Auto on muutoskatsastettava, jos:

vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm
muutoskatsastuksessa huomioitavaa:
renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää, kuin 51 mm
renkaan leveyttä ei saa suurentaa enempää, kuin 102 mm
Vanteiden vaihdon seurauksena auton akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä korjattava tarvittaessa.
 
Vannekoko saa kasvaa korkeintaan tuuman rekisteriotteeseen merkitystä. Tässä katsotaan muistaakseni renkaat sarakkeessa olevaa eli mahdollisia lisätiedoissa olevia rengaskokoja ei huomioida eli jos siellä olisi vaikka 19" et voi laittaa 20" nakkeaja ilman muutoskatsastusta.

Eli 195/50-15 vaatii muutoskatsastuksen. Itse jäin ylinopeusratsiassa kiinni 205/50-15 renkaista aikoinaan ja rekisteriotteeseen tuli merkintä: "Renkaat poistettava tai muutoskatsastettava viikon sisällä." Meinasi antaa sakkoakin, mutta ei sitten kuitenkaan viitsinyt kun tuli jo maksettavaa 12 km/h ylinopeudesta.

Muutoskatsastus on kuitenkin helppo ja melko halpa juttu jos renkaat mahtuvat alle, joten ei sitä kannata pelätä.
 
Ok..
Tosiasia on että ajoin kolarin ja olen se syytön osapuoli.. :peukku

Kolarissa kylki meni käytännössä kokonaan sisään koko sivun pituudelta sekä etu ja taka vanteet sai kolhuja ja taka kumi meni käytännössä ajokelvottomaksi kun pelti repi kauheita viiltoja..
Siksi mietinkin että vienko auton renkaiden kanssa vahinkotarkastajalle.. Vai ilman..? Jos menen ilman, joudun varmasti maksamaan vanteet ja renkaat omasta pussista.. :seina
Mutta jos menen vanteiden kanssa niin saan kenties uudet renkaat ja vanteetkin.. Jollei sitten ala naputtaa siitä kun ei ole muutoskatsastettu niitä renkaita.. Ja pahimmassa tapauksessa se kumminkin kääntää sen koko kolarin mun syyks koska ei muutoskatsastetut renkaat..
Vaikka se ei todellakaan ole vikani ja toinen osapuoli on syyllisyytensä jo tunnustanut..

Mitä TE tekisitte minuna?
 
Joo, mulla taitaa Coltissa olla kolme eri muutoskatsastettua rengaskoko rek. otteeseen merkitty, eli nimenomaan vaikka olis katsastettu mille koolle niin alkuperäisen ja muutetun rengaskoon väliltä (eikä tietysti isompiakaan) ei voi ilman muutoskatsastusta laittaa, jollei ne alkuperäisen rengaskoon mukaan ole lailliset.

Yritä valehdella hölmönä että just sait ostettua pyörät ja et oo kerinny muutoskatsastaa, tahi sit et vaan tienny mistään muutoskatsastuksista mitään ;)
tai kolmas vaihtoehto vois olla toi renkaan vaihto ennen näyttöä...
 
Ei mitään valehtelua. Vakuutusyhtiön pitäisi jotenkin pystyä osoittamaan että kolari johtui vanteistasi että joutuisit maksumieheksi.
 
Vanteiden kanssa tarkastajalle. Onpahan mahikset saada niistäkin jotain korvauksia. Jos tulee jotain juttua, että ei lue rek.otteessa noi renkaat, niin kannattaa varmaan sanoa Jani T:nkin ehdottama, että oot just saanu ne etkä oo kerenny muutoskatsastaa, esim. työkiireiden takia.

Kannattaa muuten aina käydä katsastaa ylikokovanteet, eipähän tarvi pelätä poliiseja ja vakuutuskin korvaa jos vantet varastetaan.
 
Kait se on yritettävä.. Jos tulee sanomista niin sanon että vasta olin ne saanut ja olin matkalla muutoskatsastamaan ::)
 
Meni sit kumminkin pupu pöksyyn ::)
Ja nyt sit alla on 155 r 13 leveet "läskit" ;D
Saa nähdä meneekö lunastukseen vai saanko pitää auton.. Ihan oikein melkein pelottaa..
 
Pitäis kans oma Lanceri -90 katsastaa 15'' palloille.

Katsastus on vasta syyskuussa, pitääkö minun siis katsastaa auto jo nyt vai riittääkö että ilmoitan konttorille ja paperiin vaan muutos 15'' vanteille.

Auto on rekisteröity 13'' vanteille ja 16'' vanteet odottelevat kesänsaapumista.
 
Lähikauppias sanoi
Pitäis kans oma Lanceri -90 katsastaa 15'' palloille.

Katsastus on vasta syyskuussa, pitääkö minun siis katsastaa auto jo nyt vai riittääkö että ilmoitan konttorille ja paperiin vaan muutos 15'' vanteille.

Auto on rekisteröity 13'' vanteille ja 16'' vanteet odottelevat kesänsaapumista.
Muutoskatsastuksen voi tehdä erikseenkin ilman varsinaista katsastusta.

Ei riitä ilmoitus,haluavat konttorilla itse katsoa,ettei ota kiinni yms.

Jos nyt m.katsastat 15'',ja kesällä vaihdat 16'',niin nekin tarvitsee sitten taas m.katsastaa,kannattaa muistaa..
 
ST sanoi
Muutoskatsastuksen voi tehdä erikseenkin ilman varsinaista katsastusta.

Ei riitä ilmoitus,haluavat konttorilla itse katsoa,ettei ota kiinni yms.

Jos nyt m.katsastat 15'',ja kesällä vaihdat 16'',niin nekin tarvitsee sitten taas m.katsastaa,kannattaa muistaa..

Jahas, kun ajatuksena oli laittaa kesäksi nuo 16'' ja ens talveksi hankkia 15''. Eli näin suurissa vanteissa ei enää tuo "tuuman verran molempiin suuntiin" sääntö päde?
16'' renkaat on 205/50.
Edellinen omistaja sano että vähän nuo 16'' laahaavat kun takana on porukkaa istumassa(ajanut kesän m.katsastamattomalla autolla). Eli varmaan myyntiin vanteet pistettävä.
 
Jätä kaverit kotiin kun meet muutoskatsastamaan :)
En oo vielä törmänny (Joskus on tullu isojakin vanteita muutoskatsastettua :peukku) katsastajaan joka ois tutkinu mistä renkaat ottaa täydellä kuormalla kiinni, eli suosittelisin ensin katsastukseen menoa ennenku rupeet myymään niitä vanteita :)

Ja toi kokohomma on semmonen et jos vaikka vakiokoko ois 175/70-13" ja auto ois muutoskatsastettu vaikka 195/50-15" koolle, niin kuitenkin AINA rengaskokoa muutettaessa sen jälkeen lasketaan muutos tuosta alkuperäisestä koosta, EI tuosta muutoskatsastetusta :)
 
Joo HarriK selvitti että auton voi muutoskatsastaa useammalle vannekoolle.

16/205/50 ja 15/205/55 ois tähtäimessä.

Pelkäsin että joudun joka talvi ja syksy käydä katsastamassa auton toisenkokoisille vanteille.
 
Vaiski sanoi
Kyttä sanoi, että en olisi saanut kääntyä vasemmalle, koska se ei ollut virallinen risteys tai tie..tjmts..voi FITTA!!
Kyllähän siitä lähdetään että se on perään ajajan vika aina. Outoa ettei olisi saanut kääntyä vasemmalle, Paltamon liikenneympyrässäkö sitä olisi pitänyt käydä kääntymässä takaisin ja tullessa sitten kääntyä oikealle ;D
Tainnut setä sininen herätä kesken parhaiden yöunien..
Oliko se perään ajaja selvinpäin? Eclipsessä kun takana palaa valoja noin puolen neliön kokoinen ala niin luulisi mersukuskinkin näkevän, tai sitten mersu on ajellut itse ilman valojo niinkuin 90% mersuista ja tämän vuoksi ei olevinaan ole nähnyt...
 
En usko että vakuutusyhtiö puuttuu renkaisiin ja madallukseen. Koska renkaat ja alusta ei kuitenkaan ole tässä tapauksessa millääntavalla vaikuttaneet kolarin syntyyn. Tietysti jos joku saa päähänsä alkaa tutkimaan autojen kelpoisuutta tieliikennekäyttöön niin kyllä tuo muutoskatsastuksen laiminlyönti lasketaan vastapuolen eduksi. Näin järjellä ajatellen muutoskatsastus pitäisi tehdä heti seuraavana arkipäivänä kun siihen on mahdollisuus. Ei viikon, eikä kuukauden päästä tai sillon kun sen muistaa. Juuri tämänlaisten ikävien tapausten takia. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta autoa ei saisi edes käyttää tieliikenteessä ennen muutoskatsastusta, konttorille saa ajaa, ei muualle.

Kyllä myös minun mielestäni peräänajaja on pääsääntöisesti syyllinen kolarissa. Liian pieni turvaväli ja / tai kuljettajan huomio on jossain muualla kun auton ajamisessa / liikenteen seuraamisessa.

Ajonopeus ja turvaväli on pidettävä sellaisena että auton saa pysähtymään tien näkyvällä osuudella. Näkyvyysrajoitteeksi voidaan ajatella myös edelläajava auto, ei pelkästään mutka tai mäki.

Eli turha on peräänajajan alkaa selittämään mitään tässäkään tapauksessa.

Pahimmassa tapauksessa tämäkin tapaus voi mennä minä näin / sinä näit -väittelyksi, ja väittelyn voittaa se jolla on enemmän todistajia. Eli koska autostasi on peräpää tuhannen kappaleina niin kukaan ei pysty todistamaan muuta jos peräänajaja esim. alkaa väittämään että sulla oli vilkku ja / tai jarruvalot pimeenä. Paha mennä sanomaan asiaan mitään kun sulla on jokainen takavalolamppu kappaleina. Heikoilla olet jos peräänajajalla on ollut kavereita matkassa jotka ovat "nähneet" asian samoin kuin kuljettaja.

Eikä tilannetta helpota yhtään se että poliisin näkemys on se että sinä olet täysin syyllinen tähän kolariin.

P.S. Voit heittää ilmaan spekulaation että mahtokohan peräänajaja olla väsynyt (vedoten kolarin tapahtumisajankohtaan) ja sentakia ajaa perään. Se verrastetaan rattijuopumukseen -> kortti pois eikä syyllisestä ole enää mitään epäselvää :peukku

Otan osaa tapahtuneeseen :seina
 
Kannattaa käydä poliisilaitoksella ensin lukemassa raportti tapahtuneesta, vastaako tapahtumien kerronta todellisuutta, onko jarrutusmatkat ym. mitattu. Vakuutusyhtiöt nojaa aika voimakkaasti poliisien tekemiin raportteihin (jos poliisi on käynyt paikalla). Ja se kannattaa lukea tyyliin niinkuin piru raamattua ;D

Ja tietysti kannattaa pyytää perustelut että miksi sinä et olisi saanut kääntyä sille tielle. Onko kääntyminen kielletty erikseen liikennemerkein tms.

Kannattaa ainakin yrittää pyytää kopio raportista itselles, jos vakuutusyhtiössa aletaan puhumaan pehmeitä ja vedotaan siihen raporttiin niin saat lyödä heti niille luun kurkkuun
 
Kyllähän tuo on ihan selvä peräänajajan vika. Alusta ja renkaat ei voi vaikuttaa mitenkään, paitsi vakuutusyhtiö ei varmaankaan korvaa jos sulla meni "laiton" vanne rikki. Jos vaan vilkku paloi(hankala kyllä todistaa jos paskana) ja takavalot on lailliset.
 
Vaiski sanoi
Kun kyllähän siitä saa kuuleman mukaan irrotella "kaiken" mikä lähtee mukaan, esimerkiksi renkaat. Ei kai vakuutusyhtiö huomioi tuninki kilkkeitä, jos auto menee lunastukseen, katsovat vaan taulukosta ja antavat autolle sopivan arvon.. Irroitan kaikki irroitettavissa olevat kilkkeet!! ;D

Ei se ihan nuinkaan mene. Vak.yhtiön pitäisi ottaa huomioon kyllä kaikki, lähinnä "yleiskunto" periaatteella, eli ei aleta listaamaan 30 x wunderbaum á 2,3€. Tavaroiden riisuminenkin on, että ainakin itse saanut repiä musiikkivehkeet irti ilman mitään sen ihmeempiä. Muissa tavaroissa sitten oli se periaate, että autossa pitää olla semmoset osat kiinni, eli penkit, renkaat ja puskurit yms.

Toivottavasti autolle löytyy "sopiva" arvo helposti ilman suurempia tappeluita.
 
Vs: Renkaiden muutoskatsastus?

ihme kun leimamies ei sanonu mitään kun talvella leimalle mentäessä oli 215/50r16.. ei ehkä ihan vastaa galantin alkuperästä.. kesäsin onkin vaan 205/50r 16.
 
Vs: Renkaiden muutoskatsastus?

caleb sanoi
ihme kun leimamies ei sanonu mitään kun talvella leimalle mentäessä oli 215/50r16.. ei ehkä ihan vastaa galantin alkuperästä.. kesäsin onkin vaan 205/50r 16.
Mikäs tollaisen galantin rengaskoko sitten on,siis se mikä on merkitty otteeseen. Sekä vaihtoehtoinen ja se toinen,koska molemmat vaikuttaa renkaan koon muuttamiseen,ja muistaakseni auton maksimi rengaskokoa taas katsotaan muutoskatsastuksen yhteydessä. Menikö näin?
 
Vs: Renkaiden muutoskatsastus?

jaahas oliko ton 92 gallun koot 185(195?)/65r15 vai muistanko ihan v*tuilleen.. ei o nyt sitä rekkariotetta tässä..
 
Takaisin
Ylös Bottom