Renkaista

Vs: Renkaista

Gen 1 : 31"
Gen 2: 33"

Renkaan tyypeistä enemmän keskustelua tuolla off-road puolella:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=37878.0

Itse olen miettinyt (ja osaa kokeillut) vaihtoehtoja:

Katuajo, satunnainen metsä (mutta ei mikään MT): Kumho AT KL78
Siitä astetta enemmän MT (edukas, kuulemma hyvä rengas, mutta ohuilla kyljillä): Kumho KL71
Ja siitä monta astetta enemmän MT, pinnattu: Malatesta Kaiman.

.... ja sitten kun voitan lotossa, niin Boggerit -ja kadulle erikseen AT pyörät.
 
Vs: Renkaista

Aika suurella osalla MT pyöristä on se kulumistaipumus. Kulumis- ja vinoon kulumistaipumus, höystettynä äänellä, satunnaisella epätasapainolla, sekä hillittömällä rullausvastuksella.

Noh, on niitä MT pyöriäkin jotka ei kulu -mutta niiden huono puoli on sitten olematon pito asvaltilla. Kaverilla oli Suzukissa jotkut sellaiset "geneeriset" MT kuvioiset pyörät (olisko ollu Roadmaster, ehkä?), kesti kyllä maantieajoa monta tkm lähes kulumatta, mutta jos Suzuki (!) suti märällä asvaltilla kolmosella niillä, niin se kertonee pidosta jotain.

Aina tuo MT <-> AT on ominaisuuksien kauppa.
 
Vs: Renkaista

Katu+random off käyttöön mielenkiintoinen pyörä voisi olla myös Cooper STT.
 
Vs: Renkaista

Niko Päivinen sanoi
Katu+random off käyttöön mielenkiintoinen pyörä voisi olla myös Cooper STT.

Tätä uskallan suositella kyllä. Ulisee asfaltilla mutta ei ainakaan ittellä häiritsevästi. Muutenkin hyvä ajettava ja pitoakin löytyy offihommiin tarpeeks. Talvellakin pärjää, ei korvaa nastarengasta mutta pärjää kumminkin kun asian ymmärtää.
 
Vs: Renkaista

Niko Päivinen sanoi
Katu+random off käyttöön mielenkiintoinen pyörä voisi olla myös Cooper STT.
Tätä täytyy kelaa vaihtoehtona sitten kun seuraavan kerran vaihtuu renkaat. Kun oma työajo kun on just asfalttia keskimäärin 70%, hiekkatietä 28% ja 2% vaihtoehtoisesti mutavelliä, umpihankea tai muuta mukavaa ;D
 
Vs: Renkaista

Mulla on tuossa NH:ssa KL71:set.... mut valitettavasti vähän kokemusta. Aikasemmat oli Auroran RT02:set, BFG:N mutarin kuvio, ajoin 80tkm, vielä on pintaa n.8mm. Sika pehmeet renkaat, piti talvella ku takiaistarra, mut silti kohtuullisesti kulutus kestävyyttä. Mut kaiken kaikkiaan halvin mitä sillon löysin, mut silti hyvät. Aurooralla on uudempi versio RT03, mut siitä en osaa sanoa mitään, luultavasti ovat seos muuttaneet muovisemmaks. --> liukkaat talvella. Niin ja koko oli 33x12,5-15
 
Vs: Renkaista

No joo minullakin tulee maantieajoa suurinosa matkasta, mutta sitten on paljon niitä paikkoja(kesämökkejä) joille pitää päästä kärryn kanssa,jossa painoa kuorman kanssa reilu 1000kg Eli tuo malestesta kaiman olisi erinomainen vaihtoehto muuten, mutta maantiellä ei niinkään mukava ajettava. Ja sitten ihan harrastuksen vuoksi olisi mukava käydä maastossa, eli ei niin kovin yksinkertainen valinta minunkaan kohdallani.
 
Vs: Renkaista

Jos on maantieajoa suurin osa, niin kyllä silloin tuo Malatesta Kaiman/ Fedima Sirocco/Insa Special track-tyyppinen kuvio voi olla vähän rankka. Sen hyvä puoli on se, että painetta lisäämällä yhtenäinen keskikuvio kantaa maantiellä (=kuluu vähemmän, meluaa vähemmän, rullaa paremmin), ja taas painetta vähentämällä saa reunapalat pehmeässä "käyttöön"). Mutta on se kokonaisuutena silti vähän karkea pyörä pääasiallisesti maantieajoon.

Mites se Cooper STT?
 
Vs: Renkaista

Niko Päivinen sanoi
Jos on maantieajoa suurin osa, niin kyllä silloin tuo Malatesta Kaiman/ Fedima Sirocco/Insa Special track-tyyppinen kuvio voi olla vähän rankka. Sen hyvä puoli on se, että painetta lisäämällä yhtenäinen keskikuvio kantaa maantiellä (=kuluu vähemmän, meluaa vähemmän, rullaa paremmin), ja taas painetta vähentämällä saa reunapalat pehmeässä "käyttöön). Mutta on se kokonaisuutena silti vähän karkea pyörä pääasillisesti maantieajoon.

Mites se Cooper STT?
Aika paljon saat laittaa painetta että tuo miettimäsi skenaario toteutuu,nuo renkaat on rullaavuudeltaa helvetin raskaat,melua riittää,kuluvat herkästi nypylle yms. kivaa,testattu on. Mutaspoorissa nuo harkkorenkaat toimii todella hyvin,suolle aivan liian repivät.
Tuo STT on hyväksi kehuttu offipalstalla,ja kyllähän nuo toli pehmeässikin todettua että aika hyvin pitävät kun viime kesänä satuttiin samaan porukkaan jossa yhdellä tuollaiset oli.
 
Vs: Renkaista

No, kyllä esim. 0.7 bar ja 2.2 bar välissä ON jo eroa siinä miten rengas taipuu. Eihän niitä paineita muuten laskettaisi maastossa. Eihän se nyt tietty rengasta toiseksi muuta, mutta eroa kuitenkin on.
 
Vs: Renkaista

Niko Päivinen sanoi
No, kyllä esim. 0.7 bar ja 2.2 bar välissä ON jo eroa siinä miten rengas taipuu. Eihän niitä paineita muuten laskettaisi maastossa. Eihän se nyt tietty rengasta toiseksi muuta, mutta eroa kuitenkin on.
Juu on,mutta se suurin ero tulee lähinnä kylkiin,renkaan selkäosa on insassa(ainakin omissa) todella jytky ja se ei edes 3bar paineella kaareudu kauheasti 8" vanteella,vaikka rengas on irrallaan.
 
Vs: Renkaista

Päädyin rengasvalinnassa kuitenkin karkeakuvioiseen, Eli tuollaiset GT Radial Adventuro M/T 33x12.50 on nyt alla. Tuttu rengasliikkeen omistaja suositteli tuota. Hyvinkin pehmeä rengas. Yllätyin kyllä kun rengasmeluakaan ei juuri kuulu ja ovat maantiellä oikeasti hyvät ajettavat :eek: Vaikka eihän mulla ole mutikoista mitään aiempaa kokemusta, jonkun offimiehen pitäis käydä testaamassa ajettavuus. Aika ja kilsat näyttää, miten nopeasti nuo kuluu asvaltilla ja niiden muut huonot puolet. .
 
Vs: Renkaista

galantisti sanoi
:eek:fftopic onko olemassa lakipykäliä,joiden mukaan maastoajossa on oltava tieliikennelain vaatimukset täyttävät renkaat ?
Riippuu aivan täysin että missä ajetaan,jos metsäauto teillä niin tieliikenne lain mukaan mennään kun taas omassa metsässä/ajoharjoittelu alueella saa olla isommat renkaat. Näin olen käsittänyt,ja jos se reitti vaatii ison renkaan niin tuskin siellä kauheasti poliiseja näkyy ;D
 
Vs: Renkaista

jos kaikkia pykäliä nourattaa nii mistää ei tuu mitää,vaikka siipirattaat olis alla nii anna palaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom