Ruttukeulan korjaus

jonesl

New Member
Liittynyt
3 Tammikuu 2006
Auto on Galant GLSi -89, jolla on ajettu 186 000 km. Alkuperäisessä kunnossa, tuhkakuppikin käyttämätön. Historia täysin tiedossa, ostin näet naapurilta. Nyt vain kävi niin ikävästi että vaimo - ihan totta, en ajanut itse - tökkäsi edellä menevän perään Kehä I:llä ja onnistui vielä valitsemaan auton, jossa on vetokoukku.

Vauriot:
- keulan pellit ja muoviosat
- vasen umpio (vilkku säilyi ehjänä)
- ruttua rungossa
- lommo vasemmassa etulokasuojassa, ei paha, menee naputtelemalla takaisin muotoon
- konepelti taittunut - nyt painettu takaisin, vaatii loppufiksuksen

Vaurioista kuvia pellit paikoillaan ja poistettuna:
http://s76.photobucket.com/albums/j30/JouniSL/Galant/

Mieltäni askarruttaa, kannattaako lähteä korjaamaan. Jos vien auton korjaamolle, voin varautua ilmeisen helvetilliseen laskuun, eikä siihen ole varaa. Romppareilta ja palstan kautta saatan onnistua hankkimaan keulan osat mutta kukas tekee oikaisun - pihalla räntäsateessa timpurin vasaralla ei houkuta. Jos jollakulla on vastaavanlaisesta vauriosta ja sen korjaamisesta kokemuksia, otan ohjeet, neuvot, muistelot ja hinta-arviot mielelläni vastaan. Auto sijaitsee Itä-Helsingissä jos jollakulla on tiedossa edullinen korjauspalvelu täälläpäin.

Tähän säästöpossuun on viimeisen vuoden aikana kaadettu rahaa ja jossakin vaiheessa pelin joutuu viheltämään poikki, kirstu tyhjenee. Isoimmat rahanreiät ovat olleet tuulilasin vaihto, moottorin sähköpuolen uusintaa (virranjakaja, johtosarja, ECU) ja jakopään hihnojen vaihto. En viitsi edes ajatella paljonko euroja on mennyt. Jos jotakuta kiinnostaa hankkia projektiksi niin voin olla hyvinkin halukas myymään - jos siirryn pelkälle myyntilinjalle, siirrätän viestin myydään-palstalle (jos se onnistuu).
 
pikkasen näyttä olevan ruttuun menny...kerran kans aikonaan peräkolarin ajaneena ja halpa suht vanha auto alla niin korjattiin esim. toi palkki mis on konepellin lukko oiottiin sillain köysi kiinni palkkiin ja toinen pää puuhun ja sit autoa työntää sopivaa vauhtia taaksepäin...poks... ja toistetaan tarvittava määrä... eihän siitä uus tuu mut mut..jos saa vaan konepellin ja lukon istuun kohille ja lampun suunnattua...
 
Jos ite purat ja kasaat ja viet esim.ammattikoulun peltipuolelle oikastavax niin selviät halvemmalla.Kannattaa osien hankinnassa ottaa selvää hintaero uusien ja romis osien suhteen,itellä kävi niin että romikselta osat makso enemmän kun uudet osat tarvikeliikkeen kautta.Osta konepelti ja lokarit romikselta ja lukkopelti sun muut tarvikeliikkeestä.
 
semmonen veikkaus itellä et jos pysyy vähänkään työkalut käsissä niin ostais toisen samanmoisen (siis koko auton), oikeen värisen ku vielä sais, noita e33:sia saa jo halval :peukku
Veikkaan et pääsis halvimmalla....mene ja tiedä...piti vaan heittää :p

Ja sit jatkossa ajaa ite sillä, ainakin siellä kehällä ;D ;D ;D

edit: piti nyt vielä muokata ettei tule väärinkäsityksiä eli siis toinen samanmoinen josta ottaa sitten noita keulan osia, jos tuuri käy niin halvalla saa jos kehtaa ottaa romuja nurkkii
 
Kiitos vastanneille!

Eilinen meni vara-autoa hommatessa ja nyt on menopelinä -85 Corolla DX. Ei ihan samaa tuntua kuin Galantissa mutta eipä kyllä hörpännyt Kouvola-Helsinki välillä montaakaan litraa bensaa.

Ammattikoulu on hyvä korjaamovaihtoehto, harmi että niihin tahtoo olla hirmu jono ja kaikki rutut eivät kelpaa kun ne eivät ole opetuksen kannalta mielekkäitä. Aion kuitenkin ensi viikolla tarjota vekotinta rassattavaksi.

Varaosa-auto käväisi mielessä mutten kyllä haluaisi sitä mökin pihapiiriä kaunistamaan - olemme kaksi vuotta siivoilleet, hävittäneet ja kierrättäneet appiukon keräilemää tavaraa. Tietty siitä voisi purkaa mitä tarvitsee ja pistää loput Kuusakoskelle. Täytyypä harkita vakavasti. Onko kenelläkään joutavaa halvalla? Työkalut pysyvät käsissä mutta kunto on huono, polvileikkausjonossa vaihteeksi eli ei oikein tuo työnteko luonnista siihen malliin kuin voisi. Pellithän ovat ruuveilla ja pulteilla kiinni eli ei niiden irroitus-kiinnitys ihan älyttömiä vaadi.

Osia en oikeastaan tarvitse kuin nokan pellit ja umpion, konepellin sain jo oikaistua aika valmiiksi ja eiköhän tuo lokasuojakin viikonlopun aikana johonkin suuntaan taivu. Puskurin palkki on kyllä kierteellä ja se taitaa mennä vaihtoon. Motonetistä katselin peltien ja muoviosien hintoja, ja järkytyin: ei prkl voi maskin näköinen muovinpalanen maksaa sataa euroa. Joka ikinen osa satasen ja vähän päälle vielä. Taidan käydä tuossa Itäväylän varrella olevassa putiikissa; venäläiset kuulemma käyttävät sitä paljon, joten sen täytyy olla hyvä!

Tuossa pihalla kun projektia katselee niin joka toinen kerta on just varma siitä että tämä lähtee tästä joko kokonaisena tai osina kiertoon välittömästi, ja joka toisella kertaa sitä miettii, ettei nuo nyt niin pahoja kolhuja kuitenkaan ole. Ajettava vekotin ja siihen on jo ehtinyt tottua :)
 
Siis joka tapauksessa noin vähän ajettu tekniikka kannattas pitää liikenteessä tavalla tai toisella :peukku koska suurinosa on kumminki noit 300t rullattuja pommeja... no ei ihan, mut kuiteski alle 200t on laittoman vähän 8

nettiauto.com
nettivaraosa.com
varaosahaku.com

ja jotain sinne päin. Purettuja autoja ja kokonaisiakin on halvalla myynnis. Nimenomaan toisilta yksityisiltä kannattaa harkita ostavansa osia tai autoa. Ne motonetin listat tosiaan on hyvä jättää rauhaan. Ei pitäs olla paha homma vaihtaa kyseiset osat ite, varsinkin jossei ihan tumpula ole. ;D Galantti vaan takas ajoon ! Ja jos näyttää toivottomalta ni sit tekniikka kiertoon :p
 
ite vähän samantapasen (peuraan kolautettu lancer) korjasin.piti tuulilasikin pistää uusiksi.varaautosta vaan poraamalla+ laikkaamalla se pelti missä konepellin lukko kii(irtoo ihan helpolla)loput osathan pultilla ;Dtosin siinä hitsiä tarvii mutta kun viel viittis maalata oikeeseen väriin niin ei kolhituksi edes tiedä tietämätön.eli kuntoon vaan tollasten tukipeltien oikominen on vähän niin ja näin jos siistiä haluu.niin ja koko hommaan meni noin reilu työ päivä kun vaan alotti,no ehkä kaks ton lasin takii :-\mutta uusilla osilla ei kannata,vaan vara-autosta on hyvä nyppiä tarvittavat osat.ja näkee samalla millanen on ollu ;)

ps jos myyt niin vois tuota harkita ostavansa
 
Kiitokset vastanneille!

Auto on viety ammattikoululle harjoittelukappaleeksi ja tulee (tuleehan!?!) entistä ehompana takaisin. Varaosa-autokin löytyi! Laitan keväällä myyntiin tosi halvalla - olisiko kilohinnalla, 50 c/kg tai jotain - ylimääräiset käyttökelpoiset osat.

Täytyy nyt toivoa, ettei tässä ihan ole Mitsu-koukkuun jäänyt. Uusilla naapureilla näyttää olevan tuoreempi Galant ja pihalla pyörii yksi Sigmakin. Saas nähdä millainen kulmakunta tästä tulee. Pitäisiköhän sitä katsella vaimolle kauppa-autoksi Coltia...
 
Vs: Ruttukeulan korjaus - työ valmis

Moips kaikille!

Pitkään kesti mutta nyt on Galant taas liikenteessä. Autoon vaihdettiin toinen lokasuoja, konepelti, lukkopelti, etupuskuri, kaikki etupellit ja umpiot. Koko läjä irroitettiin varaosiksi ostamastani autosta ja istuttettiin paikalleen kivuttomasti. Työ tehtiin Vantaan ammattikoululla, Korsossa, eikä katsastuksessa löytynyt töistä mitään huomautettavaa. (Katsastuksesta sen verran, että auto ei mennyt läpi ekalla koska puuttui pyöräkulma yms paperit ja sinne 60;- Tokalla kerralla oli paperit, muttei mennytkään jälkitarkastuksena vaan olikin nyt muutoskatsastus ja kaikkineen 62;- lisää eli 122;- yhteensä. Jäi ihan vtn paha rahastuksen maku Itäväylän katsastusasemasta suuhun, ja voin sanoa, etten toiste käy. Virkailijat eivät ohjeistaneet, katsastajan olisi pitänyt heti sanoa että ko. paperit puuttuvat, eikä rahastaa ensin, muutoskatsastus olisi pitänyt tehdä heti...)

Ihan kaikki ei mennyt koulullakaan tuubiin ja saatan sanoa oppineeni taas jotain, esim että auto kannattaa kuvata joka puolelta ennen koululle viemistä ja tarkistaa huolella noudettaessa. Itselle ilmestyi taakse uusi lommo, mutta se ei niin haittaa koska vieressä oli jo ennestään pieni kolhu ja tämä ikään kuin istuu joukkoon. Ei kiva mutta kaipa sen kanssa elää. Akun poksauttivat, eikä puhettakaan sen korvaamisesta. Yhdet jarrupalat katosivat taivaan tuuliin, mutten ole vielä ehtinyt asiasta reklamoida.

Autoon vaihdettiin samalla jarrupalat ja pakoputki, tehtiin kaikkien pyörien suuntaus, uusittiin yksi jarrukilpi ja puhdistettin jarrulevy takaa. Kaikkineen työt maksoivat 195;- eli ei paljoa mitään, mutta haittapuolena on pitkä työaika. Itsellä se ei haitannut, sain auton kesärenkaat alla takaisin liikenteeseen (selkä säästyi kahdelta vaihtokerralta!). Uusittuihin osiin meni noin 600;- mikä ei mielestäni ole kohtuuttomasti. Kyselin peltiosien hintaa muutamasta paikasta, enkä ollut lähellä ostaa yhtäkään. Kaikkia osia ei olisi edes ollut saatavilla muualta kuin Veholta, ja sieltä en käynyt kysymässä. Paras tarjous paketista etulokasuoja+konepelti+maski oli 800;- Siitäpä sitä. Osien irroittaminen toisesta autosta oli ylivoimaisesti halvin ja fiksuin ratkaisu.
 
Vs: Re: Ruttukeulan korjaus

jonesl sanoi
Kiitokset vastanneille!



Täytyy nyt toivoa, ettei tässä ihan ole Mitsu-koukkuun jäänyt. Uusilla naapureilla näyttää olevan tuoreempi Galant ja pihalla pyörii yksi Sigmakin. Saas nähdä millainen kulmakunta tästä tulee. Pitäisiköhän sitä katsella vaimolle kauppa-autoksi Coltia...

noo..ei se niin paha tartunta oo jos haluaa ajaa mitsulla :driver mua se on vaivannut kohta 10 vuotta.. :nykii
 
Takaisin
Ylös Bottom