Rypsiöljyllä ajamisesta

napero -92

New Member
Liittynyt
4 Elokuu 2013
Herätellään keskustelua tällaisesta aiheesta. Tämä homma on pyörinyt vuosia mielessä, että voisi johonkin autoon testata tuota, mutta homma on vaan jäänyt suunnitteluasteelle. Elsbett ainakin valmistaa noita sarjoja. En halua sellaista systeemiä jossa auton omaan tankkiin laitetaan dsl:n sekaan rypsiöljyä, vaan sille erillisen säiliön. Mitä mahtaa ruiskupumppu tykätä? Ei kai tuo nykyaikainen diesel ole kovin paljoa voitelevampaa? Työni puolesta toisaalta tiedän, kun ruoppaajassa on käytettävä bioöljyä hydrauliikkapuolella, kun sitä konehuoneeseen lorahtaa ja sitten kun se lämpiää niin muuttuu todella tervamaiseksi. Eli ainakin olisi suotavaa käynnistää tietysti dieselillä, ajaa kone lämpimäksi ja vaihtaa sitten vasta rypsiöljy poltettavaksi. Myös viimeiset kilometrit ennen sammutusta olisi varmasti järkevää ajaa dieselillä. Mitä mielipiteitä teillä on asiasta?
 
Vs: Rypsiöljyllä ajamisesta

Wärtsilän dieseleillä ajetaan myös palmuöljyllä ym. paskalla, eikä ongelmia ole kunhan vaihtaa aina dieselille startissa/stopissa jottei paska jähmety pumppuihin/suuttimiin.
 
Vs: Rypsiöljyllä ajamisesta

itsellä Gen1-pajero 2,5TDIC -89, jossa käsittääkseni jakajamallin ruiskupumppu, ja jossain luin ettei kävisi juuri nimenomaan sellaiseen (rivipumppuun tms. siis kävisi). En tiedä miksei kävisi ja sääli onkin, kiinnostaisi muuten. Joku varmaan tietää itseäni paremmin. En kyllä haluaisi millään riskeerata kokeilemalla ja ehkä särkeä siinä. Joku pystylamppu tms. vanha taksimersu kyllä varmaan toimii millä vaan, ja kaikella kunnioituksella tätä seikkaa kohtaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom