Sähköflekti

sako

Outlander 2.0
Liittynyt
1 Syyskuu 2004
Eli kannattaisko laittaa sähköflekti pajeroon, jos se jäähdyttäs paremmin ku se mekaaninen ropelli.

Kun ajelee hitalla nelivedolla lämmöt nousee puoleen väliin aika nopeasti ja kun käytiin poikien kanssa ajelee montulla niin lämmöt nousi aika lähelle punaista viivaa.
Vai onko normaalia...

Sako
 
Laita ihmeessä, enneku käy ohrasesti. Itelläni oli samoja ongelmia, mutta ku pistin parempi kuntosen syylärin, niin eipä tuo oo enää isommin lämpöjä nostellu.
 
Niin tai sit pitää vaihtaa syyläri.
Romikseltako paremman syylärin hankit vai uuden nettijussi ?

Mihin sulla nousee lämmöt maasto ajelussa tai jos montulla vedättelee mäkiä ylös hitaalla 4-vedolla ?
Oisko se sähköflekti hyvä laittaa syylärin etupuolelle ?


Sako
 
Mulle kennotettiin jäähdyttäjä kolmerivisellä kennolla ja ei ole enään ollut ongelmia lämpöjen kanssa, se sähköflekti pitäis saada sinne tunneliin, kun muuten jäähdyttääpi vain sen puhaltimen alalta ( sanoi jäähdytin korjaamon hemmo )
 
Romikselta hajin lava Isuzun syylärin.

Alkuperäisen lämpömittarin olen vaihtanut paremmin näyttävään. Lämmöt nousee tiukilla johonni 97 asteen tienoille....tienpäällä pitelee n.90 :ssä
 
Pitää varmaan syyläriä ruveta uusimaan onhan se jo 18 vanha ja voi se olla tukkeentunutkin.

Vai oisko nesteen vaihdolla jotain asiaa...?

Normaali ajossa lämmöt on hiukan alaviivan yläpuolella.

Sako
 
taitaa olla tukossa sun jäähdytin tai jotain muuta feelua, mulla ei ole koskaan noussut yli puolen välin.
 
Tuli tänään käytyä jäähdytin pajalla ja ne tutkivat syyläriä. Ja olivat sitä mieltä, et ois syytä vaihtaa uuteen. Et on kovettunut monjää sinne sisäpintoihin, ja ulkopuolella on ripoja tietysti vääntynyt,rutussa...

Pitäs olla kuulemma viskoflektin ympärillä tuulitunneli !?
Mulla ei ole sitä, oisko entinen omista jättänyt se pois ?!?!

Sako
 
Yleinen kokemus on opettanut lämpöongelmien suhteen, että perusasiat on ensin laitettava kuntoon ennen kun lisäosiin (esim. sähköflekti) kannattaa satsata.

Jos auton jäähdytysjärjestelmää ei ole huollettu 5...10 vuoteen niin ihan varmasti on tekemisen tarvetta. Tietysti jos joka vuosi vaihtaa hyvälaatuiseen jäähdytysnesteeseen, niin se hidastaa järjestelmän tukkeutumista.

Itse ei järjestelmälle oikein voi mitään tehdä, ellei nyt satu olemaan jäähdytinkorjaamossa töissä ;D Kokemukset jäähdyttimen paikkaus aineesta sekä puhdistusaineesta eivät ole olleet kovin rohkaisevia.

Jos jäähdytin on vuotanut tai tihkunut, ei paikkausaine sitä ole paikannut (pysyvästi) kun taas jos kennot ovat olleet tukossa, niin puhdistusaine on saanut vain vuodon aikiseksi.

Pätevä, asiansa osaava jäähdytinkorjaamo tekee jäähdyttimelle ihmeitä. Jos alkuperäinen jäähdytin on metallia (messinki tjms) on se lähes rajattomasti korjattavissa. Nykyisiä muovisia ja alumiinisia jäähdyttimiä on kuulemma vähän paha korjata, mutta ovat varmaan keksineet jotain niillekin.

Metallinen jäähdytin menee johonkin "lipeäpataan" jossa se puhdistetaan. Tämän jälkeen tehdään painetestit ja paikataan jos vuotoja esiintyy. Tällä tavalla huollettu ja tarkastukset läpäissy jäähdytin vastaa lähes uutta jäähdytintä.

Tällaisen huollon jälkeen on auton moottorin lämmöt täysin eri luokkaa kun mitä on ollut aikaisemmin. Ero on ollut kolmessa autossa, jolle olen tällaisen huollon (joutunut) teettämään, todella suuria. Enää ei ole käynyt mielessäkään minkään lisäflektin asentamista.

Eli suosittelenkin ensin vanhan jäähdyttimen huoltoa, jos ei pysty enää huoltamaan, niin sitten uudelleen kennottamista. Jos nämäkään toimet eivät enää toimi niin vastaavan tai isomman kennon löytäminen romuttamolta (ole tarkkana kennon kunnosta, ettei tule samaa kierrettä) tai sitten rahamiehenä kauppaan ostamaan uusi vastaava.

Kun jäähdytysveden kierto ja lämmön luovutus ulospäin on kunnossa ja edelleen on kone liian kuuma, niin sitten flekti, mutta sen on syytä olla tehokas. Tehokas puhallin vie sitten myös sähköä reippaasti :-[

Flektin sijainti on todennäköisesti täysin teoreettista (edessä vai takana), koska se sekä imee ja puhaltaa luonnollisesti samalla teholla - kunhan se puhaltaa ilman kennon läpi. Iso tehokas puhallin peittää lähes koko kennon joten sen suhteen ei kannata murehtia.

Kaikki lämpö mikä on poissa kennosta - on samalla poissa järjestelmästä ja vesihän on suhteellisen hyvä lämmön johde, ei siinä mielessä ole syytä murehtia sitä jos puhallin ei koko kennoa peitä.

Itse en ole kauheasti maastossa revittänyt, mutta muuten lämpöongelmia ei mittarin mukaan ole ollut. Kerran olen saanut lämpömittarin nousemaan puoleen väliin ja se oli noin 130 km nopeudessa moottoritiellä ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom