Selvennystä Pajeron piristykseen ja alustaan?

kallekoo

New Member
Liittynyt
10 Helmikuu 2008
Terve vaan kaikille tasapuolisesti.

Tiistaina pitäisi käydä hakemassa -90 pitkä Pajero, kun on jo pidemmän aikaa maasturi ollut kiikarissa.

Luin monta juttua syötön ja ahtojen lisäämisestä, mutta yksi asia jäi vaivaamaan.
Ahdon alaista syöttöä säädetän jotain karaa kääntämällä, tai jopa poistamalla joku prikka joka näkyikin muutamassa kuvassa.
Mihin tuo ahdonallainen syöttö vaikuttaa? Siis tietenkin ahdon alla kakun saamiseen, mutta tarkoitan että jos lähdetään siitä että nostan ahdot kiloon, ja lisään perus syöttöä tuohon juuri ja juuri savuttamiseen asti, se vaikuttaa auton suorituskykyyn käsittääkseni eniten. Millä tapaa se rajotinprikan poisto vaikuttaa? Eli jos nostan ahdon ja perussyötön, mutten vielä halua koskea siihen karaan tai muuhun, voinko rikkoa jotain? Miten tuon tuntee persauksen alla? Siis tuon karan ja rajottimen kanssa leikkimisen?

Toinen asia jota en ole oikein ymmärtänyt koskee korottamista.
Toiset laittaa korin ja rungon väliin jotain puslia ja korottaa näin koria suhteessa runkoon.
Jostain luin että on mahdollista myös kohtuu helposti korottaa koko autoa, eli runkoineen päivineen ylemmäs koko hoitoa.
Oliko niin että edestä vääntövarret/sauvat tiukemmalle, ja taakse jotkut lisäjouset aksenin päälle?
Jos näin on, mistä tällaisia jousia saa, vai mitkä sinne sopii?
Tarkoitus olisi siis kasvattaa maavaraa, ja sen seurauksena sitten ehkä vielä koria että saa isommat pyörät alle...

Kiitos kaikille vinkeistä!
 
Vs: Selvennystä Pajeron piristykseen ja alustaan?

kallekoo sanoi
Terve vaan kaikille tasapuolisesti.

ja taakse jotkut lisäjouset aksenin päälle?
Jos näin on, mistä tällaisia jousia saa, vai mitkä sinne sopii?
Tarkoitus olisi siis kasvattaa maavaraa, ja sen seurauksena sitten ehkä vielä koria että saa isommat pyörät alle...

Kiitos kaikille vinkeistä!

kaikkein helpoiten saat sinne sopivat jouset kun nostat autoa esim. vetokoukusta ja otat pyörän pois, ja mittaat akselin ja runkopalkin välin, johonka se lisä jousi tulee.. sitten vaan esim. biltemaan tai vastaavaan ja jousihyllystä sopivat mukaa ja rakentamaan... halkaisijaksi sopii hyvin n. 90-140mm ja jos haluaa prassailla niin selvittää missä autossa olisi sopiva akselipaino joka olis n.2/3 pajeron akseli painosta ettei tule liian "kova"... itellä on 97vm fiat punton vakio takajouset ja ne on pelittyny ok.. mutta on kyllä halvempiakin vaihtoehtoja noi vaan sattu oleen alusta remontista jääny nurkkiin...
 
Vs: Selvennystä Pajeron piristykseen ja alustaan?

OK!

Mitäs katsastus setä sanoo lisäjousista?
Pitää kai sinne jotkut kupitkin laittaa että pysyy paikallaan?

Paljonko tuollaista saa lain kirjaimen mukaan korottaa?
 
Vs: Selvennystä Pajeron piristykseen ja alustaan?

ei ainakaan mulla mitään kunhan ne ei pyöri kun auton paino on siinä päällä ja kyllä jonkinlaiset kiinnikkeet täytyy tehdä.. ilman ei oikein pysy akselin päällä ::) ja koko korotusta mitä saa tehdä en muista kun en siitä ole niin paljoa ollut kiinnostunut mutta ei siitä liian korkea tule edes 35 tuumasilla pyörillä... kts. http://www.offroad.fi/jami/ .... se keltainen
 
Vs: Selvennystä Pajeron piristykseen ja alustaan?

Eikös maksimi kokonaiskorotus ollu 150mm
Jos en väärin muista niin 75mm jousiin ja saman verran voi nostaa koria..
Isompien renkaiden korottava vaikutus lasketaan..
 
Vs: Selvennystä Pajeron piristykseen ja alustaan?

JaAa sanoi
Eikös maksimi kokonaiskorotus ollu 150mm
Jos en väärin muista niin 75mm jousiin ja saman verran voi nostaa koria..
Isompien renkaiden korottava vaikutus lasketaan..

tuossa on vielä niinkin "hullu" pykälä, että keulaa saa korottaa jousista 4", mutta peräpäätä vain 3"...... älytöntä
 
Vs: Selvennystä Pajeron piristykseen ja alustaan?

kallekoo sanoi
Terve vaan kaikille tasapuolisesti.

Tiistaina pitäisi käydä hakemassa -90 pitkä Pajero, kun on jo pidemmän aikaa maasturi ollut kiikarissa.

Luin monta juttua syötön ja ahtojen lisäämisestä, mutta yksi asia jäi vaivaamaan.
Ahdon alaista syöttöä säädetän jotain karaa kääntämällä, tai jopa poistamalla joku prikka joka näkyikin muutamassa kuvassa.
Mihin tuo ahdonallainen syöttö vaikuttaa? Siis tietenkin ahdon alla kakun saamiseen, mutta tarkoitan että jos lähdetään siitä että nostan ahdot kiloon, ja lisään perus syöttöä tuohon juuri ja juuri savuttamiseen asti, se vaikuttaa auton suorituskykyyn käsittääkseni eniten. Millä tapaa se rajotinprikan poisto vaikuttaa? Eli jos nostan ahdon ja perussyötön, mutten vielä halua koskea siihen karaan tai muuhun, voinko rikkoa jotain? Miten tuon tuntee persauksen alla? Siis tuon karan ja rajottimen kanssa leikkimisen?
Pajeron syöttöpumppua en ole hiplannut mutta oletan että samanmoinen pumppu se on mitä spacewagonissakin.Elikäs:
Sen muovisen rajoitinprikan voi huoletta poistaa ja samalla se kara kannattaa kääntää sellaiseen asentoon että se vaikuttaa eniten, se kartio siinä karassa kun ei ole ihan keskellä. Kannattaa muuten kokeilla ensin perussyöttöä lisätessä nouseeko ahdot ja sen jälkeen vasta turata hukkaportin kanssa. Mustaa tankoa putkesta--->tarvii lisää ilmaa. Mitä mulla on kokemusta td-koneista niin voin kertoa että varmasti huomaat eron ihan persdynossakin kun alkaa olemaan syötöt&ahdot kohdillaan. ;D
 
Vs: Selvennystä Pajeron piristykseen ja alustaan?

mki sanoi
tuossa on vielä niinkin "hullu" pykälä, että keulaa saa korottaa jousista 4", mutta peräpäätä vain 3"...... älytöntä
Hieman korjausta: Ei saa keulaakaan jousituksella nostaa kun sen 77mm....suurempaan korotukseen pitäs olla mallikohtainen akseliston muutossarja.
 
Takaisin
Ylös Bottom