Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Diamanten laatikko kytkee vain satunnaisesti ykkösen päälle ja välillä
jättää kolmosen väliin isoille mennessä.
Onko ongelma ohjausyksikössä vai lamelleiisa?
Laatikosta vähenee öljyä mutta ei tiputa alle mitään.
Auto on mulla Unkarissa ja meinasin ajella sen vappuna Suomeen.
Diamantemitsu
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Olikohan se kakkonen juuri se "vikavaihde" tuossa lootassa, eli aina jos joku menee vikaan niin käyttää kakkosvaihdetta että pääse linkuttamaan korjaamolle. Tuo kyllä kuulostaa ihan laatikon fyysiseltä vialta eikä boksilta, kerran kun mainitsit että öljyäkin kuluu johonkin. Ihmeellistä kyllä että voi hävitä tiputtamatta lainkaan..
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Kiitos vinkistä!
Laitan oljynkatoamisen seurantaan.
Nyt on ollut pahvi alla kuivana.
Eilen taas kelasi vaihteet ihan kuin uusi laatikko pehmeästi ja nykimättä.
Välillä kun tarttee pakkia niin rykäsee kovin ja pudottaa kierrokset nollille ja jopa sammuttaa koneen.
Eli= toimii epäloogisesti
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Koska muuten viimeksi vaihdettu vaihteiston öljyt, ja ennenkaikkea, mitä öljyä käytetty? Omassa pehmeni vaihdot huomattavasti öljyjen vaihdon jälkeen vaikka muuten toki toiminut tähänkin asti hyvin. Ja AINOASTAAN Mitsun omaa öljyä sinne lootaan sitten.
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Edellinen omistaja oli vaihtanut öljyt 07.2007.Mitä öljyä en tiedä.
Autolla ajettun.5000 km sen jälkeen.
Nyt on lisätty castrolin autom. öljyä.
Voiko olla niin tarkka öljyistä?
Koitan löytää täältä unkarista Mitsun öljyn.Onko jotain tyyppimerkintää.
Pitäisikö huuhdella jollain?Onko määrä tiedossa hankintaa varten?
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

diamantemitsu sanoi
Edellinen omistaja oli vaihtanut öljyt 07.2007.Mitä öljyä en tiedä.
Autolla ajettun.5000 km sen jälkeen.
Nyt on lisätty castrolin autom. öljyä.
Voiko olla niin tarkka öljyistä?
Koitan löytää täältä unkarista Mitsun öljyn.Onko jotain tyyppimerkintää.
Pitäisikö huuhdella jollain?Onko määrä tiedossa hankintaa varten?

Castrolit heti vaihtoon ja huuhtelut kanssa. Ongelmia tiedossa. Tyyppi on muistaakseni joku Mitsubishi Diamond ATF, mutta kun paikalliseen mitsuhuoltoon menet kysymään osaavat varmasti myydä oikeanlaista öljyä omaan astiaan. Myynnissä on paljon esim Dexron III luokituksilla olevia öljyjä jotka väittävät toimivansa korvaavina tuolle Dexron II-tyypin öljylle mitä se se mitsun oma öljy on, mutta käytännössä on todettu että kitka-aineet eivät vaan ole samoja eikä näin ollen toiminta ole mitenkään varmalla pohjalla muilla kuin tuolla Mitsun omalla.

5 litraa pitäisi riittää vaihtoon, mutta jos huuhtelet niin varaa enemmän oman tarpeen mukaan.
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Kiitos tiedoista!
Lähdetään hommiin eli kalastelemaan oikeata tavaraa.
Miten se huuhtelu pitaisi tehdä oikeesti?
Tervesiä Unkarista !Melkein pakkasilla täällä mennään.
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Jos jollain on sigman korjauskirja vois kaivaa tiedot asiasta tänne. Mulla on galantista vastaavat sivut tarjota.

Pääpiirteissään homma menee niin, että avataan öljynjäähdyttimen letku (jäähdytin, jos on, on todennäköisesti vain putki) ja käytetään konetta N asennolla noin minuutti jolloin laatikon jäähdytin tyhjenee ja osa laatikosta. Sitten tyhjennetään itse laatikko propusta.

Sigman lootassa ei tainnu semmosta järkevästi vaihdettavaa ulkoista suodatinta ollakkaa. Se vaihdettas tähän väliin.

Sitten vaan proppu kiinni ja uutta öljyä sisään ihan kunnolla. Sitten käytellään taas konetta jaotetaan niin kauan ulos öljyä laatikosta jäähdytysputken kautta kun se on paskan väristä.

Kun tuleva öljy on siistiä niin varmistetaan että järjestelmässä on oikea määrä öljyä ja putki kiinni.

Tämä oli ihan vaan suuntava ja summittainen ohje, suurinpiirtein noin tehdään galantissa. Sitä konetta pitää siis käyttää että se tyhjentää sitä paskaa laatikosta. Operaatio ei ole varmaan ihan helpoimmasta päästä. Esim huollossa eivät yleensä huuhtele (mistä tuleekin sitten näitä ongelmia)
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Kiitos kuvasta!
Ohjeet ok.Koitetaan selvitä unkarilaisten kanssa.
Toi oil pan irroitus? Onko näkyvillä,kun auto on nosturilla.
Onko helposti todettavissa ja onko filtteri sen alla samoin magneetit.
Mulle homma on uusi ja unkarilaisille kai myös.
Valtuutettu löytyy mutta kaukaa.
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Tarkoittaa kai,että koko öljypohja irroitetaan ,että filtteri ja magneetit
saadaan puhdistettua.
Nyt hommiin.
Kerron kun on homma hoidossa.
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

diamantemitsu sanoi
Tarkoittaa kai,että koko öljypohja irroitetaan ,että filtteri ja magneetit
saadaan puhdistettua.
Nyt hommiin.
Kerron kun on homma hoidossa.

Juu näin se menee. Muista että siellä on todnäk jotain tiivisteitä mitä pitää vaihtaa kun sen avaa. Se filtteri on ns. sihtisuodatin, eli suodattaa vain karkeimmat roskat, en ehkä suodattimeksi kutsuisi..mutta tietty jos jostain on päässyt järjestelmään roskaa/hilettä niin voi olla hyvä puhdistaa.
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Löysin mitsuhuollon 40 km pässtä ja vaidelaatikko on huudeltu ja putsattu.
Nyt toimii moitteettomasti eikä tiputa.
Mielen kiintoista toimintaa korjaamossa!
Laskutti tunnin työn, joka siihen meni a 27e
% l öljyä 5e/ litra j lisäksi otin litran varalle.
Eli ei kannata täällä auton alle mennä.
Homma siis ok, joten kiitokset avusta kaikille!
Kari
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Noniin hienoa. Tästä malliesimerkki siitä mitä tapahtuu mitsujen lootille kun käyttää vääriä öljyjä/ei vaihda niitä riittävän usein. Enkä siis tästä nyt loppukäyttäjää "syytä" vaan ihan näin yleisesti ihmisiä jotka välinpitämättömästi suhtautuvat ko asioihin, todnäk vahinko on sattunut jo edellisellä omistajalla.
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Suomihuolto ei ikinä kuulemma huuhtele laatikkoa jossei asiakas pyydä (ja moniko tajuaa)...
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Kyllä Mitsun miehet kuuntelivat korva tarkkana kun mainitsin suodattimen ja magneetit.
Olisi ehkä jäänyt noin hienosti tekemättä,jos näitä teidän antamia ohjeita en olisi
näin amatöörimaisestikin heille kertonut.Omistaja sai ansiotonta arvostusta osakseen,kun osallistui
työn kulkuun etukäteen.Siksi homma varmaan tehtiin tarkoin huoltokoulutuksen mukaan.
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

"mystinengalant" laittoi ylempänä tuon huuhteluvinkin,päteekö myös sigmaan vai ei,kun pekkiksen kuvan mukaan huuhteluun riittää että valuttaa lodjun tyhjäksi ja avaa pohjan.?

Ja jos tuon tekee kuten mystinen ehdottaa,niin voiko vahinkoa tapahtua jos lodju pääseekin tyhjäksi hetkellisesti huuhtelun aikana.?
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

ST sanoi
"mystinengalant" laittoi ylempänä tuon huuhteluvinkin,päteekö myös sigmaan vai ei,kun pekkiksen kuvan mukaan huuhteluun riittää että valuttaa lodjun tyhjäksi ja avaa pohjan.?

Ja jos tuon tekee kuten mystinen ehdottaa,niin voiko vahinkoa tapahtua jos lodju pääseekin tyhjäksi hetkellisesti huuhtelun aikana.?
Noh,onko kukaan koskaan huuhdellut sigmansa lodjua.?
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

ST sanoi
"mystinengalant" laittoi ylempänä tuon huuhteluvinkin,päteekö myös sigmaan vai ei,kun pekkiksen kuvan mukaan huuhteluun riittää että valuttaa lodjun tyhjäksi ja avaa pohjan.?

Ja jos tuon tekee kuten mystinen ehdottaa,niin voiko vahinkoa tapahtua jos lodju pääseekin tyhjäksi hetkellisesti huuhtelun aikana.?

Eikös joku pastennu tänne sigman ohjeen? Oli hieman erilainen ? Varmin keino jos rahaa on ois tehdä se vaihto esim 2-3 kertaa ilman huuhtelua :D
Galantin tapauksessa oli mitoitettu jotenkin et minuutin sai käyttää ja piti lopettaa heti kun ei tuu öljyä putkesta että aika herkkää se on tuon huuhtelun kanssa, sen takia ite vaihdoin useempaan kertaan öljyt. Ei noista hirvesti puhuta missään, huollot ei yleensä huuhtele määräaikaistyönä + ylipitkät vaihtovälit -> lootat paskaks ennen pitkää:)
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

mystinengalant sanoi
Eikös joku pastennu tänne sigman ohjeen? Oli hieman erilainen ?
En ainakaan mistään löytänyt..

Kaippa se pitää sitten vain vaihtaa muutaman kerran.
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

mystinengalant sanoi
Sen pitää olla sitten ihan punaista sen öljyn niin sitte on jees :peukku
No se on jo nyt aivan kirkkaanpunaista,eikä haise yhtään palaneelle yms..
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Nyt on taas aika mennä viininkorjuuseen Unkariin.Mitsu Diamante odottelee ajoa.

Auto jäi siis sihen vaiheeseen
,että automaattilaatikko toimii hyvin,mutta valitsin liikkuu vain RND asentoihin.
Korjaamolla otettiin siirto vaijeri irti ja totesivat,että vika on laatikon sisällä.

Olisiko tietoa tai kokemuksia kyseisestä ongelmasta,eli mikä siellä laatikossa voi pantata,
ettei siirrä 1tai2 asentoon ja muutenkin nämä Dja R
menevät hounosti päälle ja muuttu kokoajan jäykemmäksi.
Onko odotettavissa iso remppa?

Sen öljynvaihdon jälkeenhän toimivuus on ollut hyvä kun vain siirtäjä saa vaihteen päälle.
Ykkönen ja kakkonenhan ovat lähes turhia muutenkin.

Diamantemitsu
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Noniin!
Diamante otettu liikenteeseen täällä Unkarissa.
Vaihde toimii kesän seisonnan jälkeen vika vaihteella ;pakki ja kolmonen.
Menossa mitsun huoltoon viikon sisällä
Kari
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Nyt oman sigma-episoodin jälkeen suosittelen tarkistamaan TCU:n...eli vaihteiston ohjauslaatikon. Omassa on nyt tällä hetkellä palanut sisuskalut ja vikamoodissa mennään.
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Vika moodi on päällä,mutta katsastusmies täällä Unkarissa ei siitä välittänyt,vaan ok.

Pääsin auton alle muntulla ja mekaanikko(ei Mitsu)näytti melkoista lommoa vaihdelaatikon pohjassa.
Edestäpäin oikealla alhaalla näkyi niinkuin tapinpainaumia sisätä ulospäin.
Voi olla,että näillä hounoilla teillä olen itse kolhaissut öljypohjan.
Kysymys; onko siellä niin alhaalla jotain liikkuvia osia jotka nyt lommon takia eivät pääse liikkumaan.
Painauma on lähes öljypohja levyinen ja max 5-8mm syvä.

Olisiko tässä syy toimintahäiriöön?

Diamantemitsu

ps ajelen vika moodilla joka tapauksessa.

Pohjanhan voi irroittaa helposti ja oikoa kun on peltiä?
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

diamantemitsu sanoi
Vika moodi on päällä,mutta katsastusmies täällä Unkarissa ei siitä välittänyt,vaan ok.

Pääsin auton alle muntulla ja mekaanikko(ei Mitsu)näytti melkoista lommoa vaihdelaatikon pohjassa.
Edestäpäin oikealla alhaalla näkyi niinkuin tapinpainaumia sisätä ulospäin.
Voi olla,että näillä hounoilla teillä olen itse kolhaissut öljypohjan.
Kysymys; onko siellä niin alhaalla jotain liikkuvia osia jotka nyt lommon takia eivät pääse liikkumaan.
Painauma on lähes öljypohja levyinen ja max 5-8mm syvä.

Olisiko tässä syy toimintahäiriöön?

Diamantemitsu

ps ajelen vika moodilla joka tapauksessa.

Pohjanhan voi irroittaa helposti ja oikoa kun on peltiä?

No ei ainakaan paranna asiaa. Suodatin ja öljykanavat tulee aika äkkiä vastaan öljypohjan jälkeen. Jos jotain siellä on rikki voinee sanoa että loota on mennyttä..

Mutta helposti se tosiaan auki lähtee ja sittenhän vahingot näkee. Peltiä? Ei kai..
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

dani sanoi
Peltiä? Ei kai..
Kyllä vain,~millin paksuista,senpä takia antaakin pienestäkin kosketuksesta heti periksi.
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

ST sanoi
Kyllä vain,~millin paksuista,senpä takia antaakin pienestäkin kosketuksesta heti periksi.

Kaikkea sitä oppii... :-\
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Pääsen vasta ensi viikolla huoltoon Mitsulle,joten on vain ajeltava.
Aion ottaa pohjan irti kun löydän tiivistamassaa,kun se tiiviste todennäköisesti vioittuu.
Sitten nähdään.Peltiä se pohja todella on.joten naputtelemalla pitäisi oieta.Uudet oljyt on sisällä.
Täytyisi jotenkin saada säästeltyä.Onko molemmat öljyroput aukaistava,vai vaan öljypohjan?

Sitten löytyi naapurista kohtalotoveri Sigma -95 farkku.Vaihtaa miten sattuu pienillä kerroksilla ja overdrive ei toimi.
En kyllä katsonut onko 12v vai 24v.Olisikohan jo boxi vikainen.Onko laatikot mahdollisesti samat kun omassa Diamantessa?
Miten sen voi todeta? onko laatikon tyyppimerkintä jossain näkyvillä?onko TCU sama ja mitä merkintöjä pitäisi löytyä?
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

diamantemitsu sanoi
Sitten löytyi naapurista kohtalotoveri Sigma -95 farkku.Vaihtaa miten sattuu pienillä kerroksilla ja overdrive ei toimi.
En kyllä katsonut onko 12v vai 24v.Olisikohan jo boxi vikainen.Onko laatikot mahdollisesti samat kun omassa Diamantessa?
Miten sen voi todeta? onko laatikon tyyppimerkintä jossain näkyvillä?onko TCU sama ja mitä merkintöjä pitäisi löytyä?

Itse laatikot on mitä todennäköisemmin vaihtokelpoisia keskenään, vaikka diamanten ja sigman lootissa jotain pieniä eroja on(eri välitykset ainakin). TCU:t näyttävät jo pelkästään sigmoissa vaihtuvan lähes vuosittain, ristiinsopivuus on tässä itsellä työn alla, 92-> on ainakin täysin eri liittimet kuin 91 malleissa, muista eroista voi vain arvailla. 24v ja 12v on eri TCU:t. Sigma farkut on aina 12venasia.
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Pohja oli auki ja vasaralla naputtelin suoraksi.
Mitään vaurioita ei näkynyt ja suodatinkin tuli puhdistettua.Sekin oli ilman vaurioita.Magneeteiisa olivain nimeksi
möhnää.

Miten sen TCUn voi testata?
Onko niitä kukaan korjaillut?
Paljonko maksaa Suomessa Wemicillä?

Kun loota toimi keväällä moitteettomasti ja kesän seisonnasta suoraan vika moodille!
Eli olisiko mitään siviili konstia ennen merkkihuoltoon menoa.
Kuinkas ne sen TCUn siellä testaavat? Eli tuleeko vikakoodit siellä suoraan?
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

diamantemitsu sanoi
Miten sen TCUn voi testata?
Onko niitä kukaan korjaillut?
Paljonko maksaa Suomessa Wemicillä?

Kun loota toimi keväällä moitteettomasti ja kesän seisonnasta suoraan vika moodille!
Eli olisiko mitään siviili konstia ennen merkkihuoltoon menoa.
Kuinkas ne sen TCUn siellä testaavat? Eli tuleeko vikakoodit siellä suoraan?

TCU:n voi testata mitsun omilla diagnostiikkalaitteella (MUT) tai sitten kuten itse totesin, ottamalla boksin irti autosta, avaamalla kannen (neljä ruuvia) ja katsomalla onko palaneita osia, kyllä ne ihan paljaalla silmällä näkee. Sigma 91 malliin maksaa boksi vemicillä 890€, korjauskelpoisuus selviää paremmin kun laite on avattu, kuulemma niitä piirejäkin on vaihdeltu joissain liikkeissä mutta itselleni annettu 500€ kustannus-arvio ja mitään varmuutta ei toiminnasta ei saanut kallistumaan siihen..
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Kiitos tiedoista!
Miten se boxi käytännössä löytyy sieltä keski konsolista?
Löytyykö lämppäri ohjaus paneeli ja radiot irroittamalla vai pitääkö purkaa jotain muuta?
Siksi kyselen,etten riko paikkoja!
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

diamantemitsu sanoi
Kiitos tiedoista!
Miten se boxi käytännössä löytyy sieltä keski konsolista?
Löytyykö lämppäri ohjaus paneeli ja radiot irroittamalla vai pitääkö purkaa jotain muuta?
Siksi kyselen,etten riko paikkoja!

Apparin puolella(LHD) jalkatilassa, keskikonsolin kyljessä kiinni pultattuna, hieman verhoilun alla. Eli keskikonsolia on turha irrottaa.
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

En sitä boxia kaivanut,kun pääsin sinne huoltoon Mitsulle.

Piuhat oli kiinni ja näyttivät,ettei ole software vika eli boxi ja anturit ok.
Tuomio on mekaaninen vika. Eli laatikko irti auki ja vikaa etsimään.
Toi MUT 2 testi maksoi töineen 30e.
Löytyykö ehjää laatikkoa ja paljon maksaa?
Tossa naapurissa olisi 24v sigma 600e.Käyn viikolla katsomassa toimiiko automaatti.
Siinä olisi ratkaisu alkuun.Olisi siinä kai muutakin kelvollista tähän Amerikan ihmeeseen.
Kolmosella mennään komeasti,vähän lähdöt ylämäkeen ovat "joustavia".
Ei kai se loota siitä sitten enää pahene.
Siihen A/Cn eivät osanneet sanoa mitään.Eli toimii kun haluaa ja hakkaa.
Näin valtuutetusta huollosta
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Homma etenee!

Ostin riskillä täältä Unkarista Käytetyn at laatikon.
Purkaamo kertoi km olevan 120000 km.
Laatikko on nyt paikoillaan Mitsun huollon toimesta.
Kukaan ei tässä vaiheessa tutkinut Laatikon vetoakseleiden pooreja.
Oman Diamanten Poorit/läpimitta on pienempi,joten sisänakselin nivelet pitää
vaihtaa.
Kysymys:Kuinka monta eri kokoa on Sigman erilaatikoiden sisäpooreissa?
Laatikon myyjä oli myynyt jo vetarit,joten ei onnistunut helposti.
Onko kokemuksia?

Diamante 92
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Projekti vielä kesken Unkarissa!
Täytyy yrittäättää hoidella etätyönä.
Tässä on selvinnyt että automaattilaatikon päähän tulevia akselin päitä on kolmea eri kokoa
Halkaisijat 25,26,27mm.
Minun Diamantessa oli toi 25mm.Siinä laatikossa joka sinne asennettiin on 27mm halkaisija,joten hakusessa on
Halkaisijaltaan 27 mm automaatti laatikon vetoakselin päät vaihdelaatikon päähän.
Tähän varmaankin riittävät pelkät "pikarit" kun veterit on tallella.
Onko tietoa?

Diamante
 
Vs: Sigma Diamante Automaatti laatikko ongelma

Hei!
Ne vetoaksili tiedot näyttävät olevan tiukassa,kun ei ole tietoa tullut.
Kokeilimme 91 vm manuaalin akseleita ne olivat samat kuin 93 oman diamanten automaatissa,siis pienet halkaisija poorin
päältä 25,5 noin. Eli paksumpia pitaisi löytyä.
Onko kellään nurkissa tai tietoa ko paksummista?

Mistä löytyisi sivuja tai kirjoja
,jotka kertovat mittoja vuosimalleittain?

Kyllä kai jollain on kokemuksia eri vetoakseleista!

Diamantemitsu
 
Takaisin
Ylös Bottom