sigman ilmastointi

taati

New Member
Liittynyt
11 Elokuu 2004
tietäiskö kukaan mikä kylmä aine on sigman ilmastoinnissa? ???
 
Aine jota voidaan laittaa freonin(R-12) tilalle oli ainakin mun siggeen merkiltään RS-24 .Tarkastappas kompuran kylessä olevasta tyyppikilvestä mitä siellä lukee.Tässä alla hyvä sivu josta ainakin mulle oli hyötyä kun laskeskelin täyttö- ym määriä

http://www.stealth316.com/2-ac-compressor.htm

ps muista tarkastaa kompuran ylipaine venttiili mulla se vuoti.
 
Tai sitten toinen (vanhempi) korvaava aines on Isceon 49 eli R-413A. Jos tuo käy, niin päässee hommasta halvemmalla.

Kumpikaan aine ei käsittääkseni vaadi järjestelmän huuhtelua..
 
errr autakkaa avutonta joka on tottunu tykittää 70 luvun ruoskilla. Eli mistä mä tyrkkään lisää tavaraa tonne ilmastointi hössäkkää ku o tommone 12v malli automaatti ilmastoinnilla ??? Ei mee jakeluu onko se kompura ees siellä jakopään "poskessa" kiinni?
 
Vaahtis sanoi
errr autakkaa avutonta joka on tottunu tykittää 70 luvun ruoskilla. Eli mistä mä tyrkkään lisää tavaraa tonne ilmastointi hössäkkää ku o tommone 12v malli automaatti ilmastoinnilla ??? Ei mee jakeluu onko se kompura ees siellä jakopään "poskessa" kiinni?

Sieltä pitäis löytyä 2 venttiiliä, johon A/C -koneen täyttöletkut lykätään kiinni. Kompurasta pitäisi lähteä pari putkea, joiden päästä löytyy korkit (näin ainakin Audissa ja Evossa - Galasta en ole edes katsonut missä nuo ovat).
 
Minun käsityksen mukaan yleensä koko järjestelmä tyhjennetään ja sitten täytetään oikealla määrällä kylmäainetta. Eli siis tarvitsee kylmäaineen lisäksi täyttö- ja tyhjennysletkut, kylmäainemittarin, tyhjiöpumpun jne jne.
 
Pitihän se arvata ettei voi ees enää nykyää suomalaiseen luottaa. Se hottentotti joka ton mulle myi oli ottanu ilmastoinnin vermeet pois eli letkut,syylärin ja kompuran mut jättäny ruuvit kiinike raudat napit kaikki tommosen hämämävän paikalleen. Nyt ahistaa pitää soittaa jos sil o viel numero käytössä ja tehä kotikäynti kele tana. :seina
 
Voi juma ...noi tapaukset on tosi sucks.
Toivottavasti asia selviää jotenkin... sanoo vaan suoraan että on hieman urpo, kele :mad:
 
Vs: sigman ilmastointi

Osaisko joku sanoa,että paljonko tollainen 24V Sigman ilmastointi nappaa kylmäainetta?? Ottaako saman kuin 3000GT,eli 960 grammaa??
 
Vs: sigman ilmastointi

Nuhapumppu sanoi
Osaisko joku sanoa,että paljonko tollainen 24V Sigman ilmastointi nappaa kylmäainetta?? Ottaako saman kuin 3000GT,eli 960 grammaa??

No eikös tuo lie pitäis olla kaikkia apulaitteita myöden identtinen vapari 3kgt:n kanssa... mulla tosin kyllä näyttää autodata 3kgt:n ilmastoinnin täyttömääräksi 740-790 grammaa... en oo katsonut oman sigun ohjekirjasta vielä että mitä se näyttää, autodata kun sigmalle ei näytä ilmastoinnin tietoja ollenkaan. Olettaisin että olis siis samat kompurat siguissa kuin 3kgt:ssä :)

Kylmäaineen tyypiksi ainakin autodata mainitsee R134a ???

Itsellä ed. omistaja oli ilmastoinnin juuri huollattanut ja kylmää kyllä piisaa tarvittaessa ainakin niin paljon että nuha tulee ;D ;D
 
Vs: sigman ilmastointi

Nuhapumppu sanoi
Osaisko joku sanoa,että paljonko tollainen 24V Sigman ilmastointi nappaa kylmäainetta?? Ottaako saman kuin 3000GT,eli 960 grammaa??

Behr-Hellan kirja sanoo 740-790g, tosin se ei erittele moottoreita, vaan mainittuna on vain sigma 91-96.
 
Vs: sigman ilmastointi

pexi sanoi
Behr-Hellan kirja sanoo 740-790g, tosin se ei erittele moottoreita, vaan mainittuna on vain sigma 91-96.

Tämähän vahvistais tämän spekulaationi että kompurat on sigmoissa samat oli koneversio sitten 12 tai 24v... kyllä mä uskon että silloin täytyy tonnareissa olla kans samat kompurat, toihan kuulostaa melko hurjalle toi Nuhapumpun mainitsema 960g täyttömäärä... :eek:
 
Vs: sigman ilmastointi

MetanolMan sanoi
Tämähän vahvistais tämän spekulaationi että kompurat on sigmoissa samat oli koneversio sitten 12 tai 24v... kyllä mä uskon että silloin täytyy tonnareissa olla kans samat kompurat, toihan kuulostaa melko hurjalle toi Nuhapumpun mainitsema 960g täyttömäärä... :eek:
http://www.stealth316.com/2-ac-compressor.htm tuolta bongasin tuon täyttömäärän,tosin kyseessä näyttäis olevan stealth. Mutta kiitoksia tuosta pexin antamasta tiedosta :peukku :peukku
 
Vs: sigman ilmastointi

Nuhapumppu sanoi
http://www.stealth316.com/2-ac-compressor.htm tuolta bongasin tuon täyttömäärän,tosin kyseessä näyttäis olevan stealth. Mutta kiitoksia tuosta pexin antamasta tiedosta :peukku :peukku

Kai se kohtapuolin nähdään määrä myös oman auton kohdalla kun alkaa tuntua että ilmastoinnin teho on hiipunut, viimeksi huollettu/täytetty kuitenkin jokunen vuosi sitten. Voisiko jenkkimalleissa ilmaston erilaisuudesta johtuen olla eriävät ilmastointilaitteet?
 
Vs: sigman ilmastointi

No ainakin eri kylmäaineita pitää laittaa eri määrä, ihan jo "yhteensopivienkin" kesken vaihtelua. Siitä varmaan johtuu missä ei ole grammalleen tarkasti sitä "oikeaa" mittaa. joku 200g vajaa täyttö ei välttämättä vielä tunnu tehossa juurikaan.

freonin (r-12) korvaava rs-24 on esimerkiksi sellainen että sitä ei tarvitse pistää ihan yhtä paljon kun freonia.

Ja käsitykseni mukaan rs-24 on parempi vaihtoehto kun tuo Isceon 49 eli r-413a, siis freonille suunniteltuihin keksintöihin.

Sigmoissa saattaa olla että on ollut sekä freonilla että r139a:lla. Mitään tietoa ei kylläkään ole tästä. vuosimallit vaan voisivat osua siihen kun tuo turvallisempi (otsoonille) kylmäaine tuli käyttöön.
 
Vs: sigman ilmastointi

Sigmassa saattaa hyvinkin olla toi R-12 aine käytös, ainakin vm.92 uudemmissa pajeroissa on tota R-12 käytetty.. ko. ainettahan ei oo saanu käyttää ilmastoinneissa enää vuoden 92 ( muistaakseni) jälkeen paitsi jos maahantuoja/ valmistaja on asentanut ko. aineelle suunnitellun järjestelmän autoon..

Tota R-12 ainetta saa ainakin useammilta kylmäkone-huolloilta vieläkin.. r-134a ja R-12 järjestelmissä on erilaiset liittimetkin, R-12 on sellaset pienemmät vähän kuin rasvanippojen kaltaiset liittimet ja toinen liitin on useimmiten kiinni kompurassa suoraan..

onneks ei taas yhtään vaikeammin tullu selitettyä tätä.. ;D
 
Vs: sigman ilmastointi

omaan ex sigmaan laitettiin väli adapterin avulla ihan normi r-134a kylmäaineet ja pag-46 kompura öljyä ja hienosti pelas niin kauan ku auto mulla oli.
aluperin siellä on ollut r-12 kylmäaine.

:)
 
Takaisin
Ylös Bottom