Sigman kattoluukku

T

TuomasT

Guest
Moi!
Tuli hommattua vm 94 farkku-Sigma, joka on ihan perussiistissä kunnossa. Mutta semmoinen ruostevamma paljastui, että kattoluukun peltinen etureuna on totaalisen ruostunut. Ajattelin kysäistä, löytyisiköhän kenenkään tallin kätköistä Sigmaan sopivaa luukkua? Tai mistä voisi kysellä pelkkää luukkua?
Tuomas
 
Onko kuinka pahasti ruostunu? siis ihan läpi. Ja onko se ruoste siinä luukun tiivisteen kohdalla katon puolella missä katto taittuu alaspäin? vai siinä itse luukussa siinä lasin alla? sillä lailla että se näkyy sisälle rumasti kun avaa luukun

mulla tossa -92 Gti:ssä oli kanssa ruostetta siinä, mutta oli vasta maali kupruillut ja hiomalla sain sen ihan siedettävään kuntoon

olis vaan pitänyt laittaa mattamustaa maalia kun nyt näkyy kiiltävässä maalissa aika hyvin pohjan epätasaisuus. mutta paremp sekin kuin ruoste. Ajattelin vaan että jos ei ole ihan mahdottoman ruosteessa niin sen saa kyllä fiksattuakin.
 
Joo, se on siinä luukussa itsessään ja näkyy rumasti, kun luukun avaa. Mä luulen, että ensin kokeillaan tota hiomista ja mattamustaksi vetämistä. Sehän ei onneksi näy ulospäin. Toinen vaihtoehto on viedä se tutulle maalarille, joka tekee sen peltiosan uusiksi ja heittää värin päälle. Tälle tulee tietysti jonkin verran hintaa, se kun menee käsitöiksi.

Kun on itsellä peukalo melkein keskellä kämmentä, ajattelin toiveikkaasti kysäistä, josko tosiaan joltain löytyisi luukku.
Tuomas
 
joo, mutta ihan hyvä tulee hiomallakin. joku dremelin tyylinen pieni laite ja siihen sopiva hiova kivipää. alkuun voi ottaa sitä kupruillutta ruostetta ihan teräsharjalla. mutta tietty kannattaa ensin suojata sisätilat ja omat silmät jos sieltä auton sisäpuolelta menee hiomaan. on silmät täynnä ruostetta pian

ja tosiaan se mattamusta on hyvä idea. vaikka en ole varma onko noissa suoraan ruosteen päälle laitettavissa maaleissa mattaa. kannattaa muuten laittaa sellasta suoraan ruosteen päälle laitettavaa. se samalla poistaa vähän ruostetta ja maalipinnasta tulee paksu ja kova. sen päälle sitte vaikka se mattamusta maali.
 
Kiitti vinkeistä! Tikkurilalla on hyvä suoraan ruosteen päälle vedettävä maali nimeltään Hammerite. Siinä on useitakin värivaihtoehtoja nykyään, muttei valitettavasti ole mattana mikään.
Olisikohan siinä mitään ideaa, että putsaa ensin ruosteen mahdollisimman hyvin ja vetäisi sitten kittiä päälle? Sitten hioisi sen ja siihen väri päälle.
Tuomas
 
Ei kittiä ruosteen päälle!!

Hammerite on kohtuullisen hyvää,miinus pitkästä kuivumisajasta,jota kannattaa noudattaa!

Putsaa ruosteet pois,Hammerite,ja sitten päälle kittiä yms jos tarvetta..
 
juuri tuota hammeriteä itsekin käytin

oli sopivasti mustaa maalia siihen luukun alapintaan ja punasta sinne katon puolelle missä oli kanssa vähän maali kupruillut. yllättävän siisti tuli
 
Katsoin äsken tarkemmin tuota luukkua ja kyllä ruoste on mennyt parissa kohtaa läpi, joten taitaa mennä tinaushommiksi :'(
 
Takaisin
Ylös Bottom