Sigman pakoputkisto

P

PekPal

Guest
Sigman pakoputkiston etukappale (ruttu) vuotaa ja lambda-anturi kertoo älyboksille mahdottomia.. Maahantuoja lupasi uuden yli 800 euron hintaan. Voiko sellasen etukappaleen rakentaa (rakennuttaa) itse?
 
ostat avk:lta käytetyn etuputken (vaikka 2l gallusta tms... 1.6 lancerin joustoputki taitaa olla yli 2" joten en usko että sigmassa olis yhtään isompi)/ motonetistä tms joustoputken. Sen jälkeen auto pukeille,putki irti, rälläköit joustokohdan irti ja hitsaat uuden palan migillä kiinni. Sit putki takas autoon. osat maksaa alle 50e.

rälläköinnin ja hitsauksen voi teettää ihan kellä vaan joka omistaa migin ja on joskus hitsaillut. Ei oo paha nakki!
 
Mulla taitaapi olla pian sama projekti edessä, ellei kaiva kuvetta ja käy hakemassa uutta putkea kaupasta.
 
PekPal, kerros mistä hommasit ko. osat, minkälaiset ja mihin hintaan? Pitää tilata samanlainen satsi omaankin, kun se jousto-osa siitä putkesta vuotaa useammastakin kohdasta, ja uuden etuputken hinta on tähtitieteellinen!

Vaikuttiko sinulla mitenkään se putken vuoto kulutukseen, jos se lambda-anturi kerran sen vuodon takia kertoi boxille erilaisia tietoja kuin ehjällä putkella?

Kun tuo oma Sigma kuluttaa ihan liikaa, ja syytä on pohdittu urakalla, eikä ole löytynyt. Moottori ei anna mitään vikakoodeja, ilmansuodatin, tulpat, tulpanjohdot ja katalysaattori on jo uusittu. Ilmamäärämittari ja lämpötila-anturi ovat kunnossa. Eli voisiko syy korkeaan kulutukseen olla siinä vuodossa, joka sitten muuttaa lambdan lukemia ja samalla myös nostaisi kulutusta?
 
Jees! Etuputkisto oli tässä mun sigmaatissa muutoin ehjä, paitsi ruttuputken molemmat päät falskasivat raakasti. Toimiva lambda-anturi kertoi älyboksille, että äijä yrittää ajaa laihalla ja sieltä alkoi tulla soppaa kaatamalla. Tää soppa meni läpi katalysaattorin ja niin päästöjensyöjä oli pilalla. Ruttuputkea oli AD Varaosamaailmassa hyllytavarana. Hinta oli muistaakseni 50 egen paikkeilla. Meidän kylän Härski Hartikainen hitsasi sen paikoilleen, vaihtoi uudet ja kalliit tulpat, joilla toki ajaa 100 000 km. Kulutus putosi normaaliksi. Sitten piti katsastaa tämä Jaappanin ihme. Hiilivetyarvot olivat vallan mahdottomia. Teetin vikakoodin lukijan 4 eurolla, joka kertoi, että alkuperäinen lambaada pyörii hyvin. Epäilyksenalaisista jäljelle jäi katalysaattori, joka vaihdettiin tänään 29.10. ja nyt kelpasi nuuskia hiilivetyjä. Katalysaattori maksoi AD:ssä 130 euroa. Syy on ilman muuta vuotavassa ruttupätkässä. Eikun uusiksi ja käy varmuudeksi mittauttamassa ne hiilivedyt, jotta näet toimiiko vaihdettu katalysaattori. Raaka soppa virtasi läpi alkuperäisin katalysaattorin ja tuhosi sen. Sigmaatin mittarissa on nyt 180 000 km.
 
Jaahas! Paljon on rahaa jo palanut tuon ylisuuren kulutuksen taltuttamiseksi, ja oliko vika sittenkin noin yksinkertainen...

Tismalleen sama juttu mulla, muuten ehjä, mutta se "ruttuputki" oli päistään rikki ja vuoti sieltä. Pitääpä hitsauttaa ensi hätään, jos sais ees vähän tukittua sitä vuotoa, kunnes saa uuden ruttupätkän...

Kiitos arvokkaasta tiedosta!
 
jos hitsaamalla korjaa niin kannattaa suoraan mennä pakoputkipajalle, vaihtavat palan ja hitsaavat paikalle eikä maksa ku n.50 €....Mutta se o tilapäisapuu...kannattaa vähitellen varautua uuteen alkupätkään.
 
Takaisin
Ylös Bottom