Siirtämässä akkua konttiin

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Eli tollasta olen suunnitellut ja kysymys kuuluu; mikä on fiksu kaapelin vahvuus, jos sen pituudeksi tulee noin 5-5,5 metriä? Entä sulakkeen koko?
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

Oletko ottamassa akulta hifeille,lisävaloille yms "ylimääräistä" virtaa,vai vain huviksesi siirrät akun konttiin?

75-100' johtoa,200A sulake (ANL-sulaketta suosittelen suljetussa kotelossa),sillä pitäisi pärjätä,jos otat ylimääräiset virtasyöpöt sitten vielä suoraan akulta.
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

miikka sanoi
Eli tollasta olen suunnitellut ja kysymys kuuluu; mikä on fiksu kaapelin vahvuus, jos sen pituudeksi tulee noin 5-5,5 metriä? Entä sulakkeen koko?

Mulla on toteutettu 50mm2 kuparilla.
Sulaketta aikani harkitsin mutta tulin siihen tulokseen että ei tarvi?
Kokoa en oikein pystynyt perustelemaan koska startin tarvitsemaa virtaa hankala määrittää, eli
sulake helposti liian pieni tai liian iso. Talvella -20 öljyt jäykät virtaa tarvitaan lähes akun koko kapasiteetti ja vaara että
sulake palaa turhaa.
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

Lisävirrasta ei ole kyse, vaan konehuoneen tilanpuutteesta :p Itse ajattelin tuota 50mm2 kaapelia kanssa, olisko 75 vähän jo liiotellun kokonen?

Mihin 200A sulakkeen koko perustuu, laskitko jotenkin vai heititkö mututuntumalta?

Niin, ja onko fiksuinta vetästä akulta puolen metrin maadotuspiuha konttiin kiinni ja pultata konehuoneen maadotus runkoon kanssa, vai vetää samalla vaivalla myös maadotuskaapeli akulta konehuoneeseen ja liittää alkuperäiseen johtoon?
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

http://www.autowiki.fi/index.php/Starttimoottori

jos laskis että startin teho on vaikka 2kw, niin virtaahan se ottaa 2000W / 14V, eli 142 ampeeria. Luultavasti ottaa kuitenkin enemmän tai vähemmän, tuskin kuitenkaan niin paljoa että 200A sulake palaisi... Itse olen sitä mieltä että kyllä se 50mm2 johdin riittää auton sähkölaitteille. :)
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

MarkoK:
Laita nyt äkkiä se sulake,jos jotain sattuu niin vakuutusyhtiö pesee kädet (lue:itsetehty RÄPELLYS!).


Miikka:
Se on parempi hieman ylimitoittaa kuin ali mitoittaa,niin ei tule tulevaisuudessa ongelmia..

Eikös tuo sinunkin legu ollut AT?
Silloin voisi olettaa,että startti on alennusvaihteella,tehon ollessa 1,5-1,8kW.
Jännitehäviötähän kuitenkin noin pitkällä matkalla tulee,jolloinka virtaa menee taas enemmän.

Ja sitten jos olet esim unohtanut A/C:n päälle,ja starttaat (valothan ovat myös päällä,automatiikka..) niin viehän se aika hulppeasti virtaa.
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

Manuaali tuo on, ja valoautomatiikkaahan ei ole :peukku

Mutta tosiaan ylimitoitus on aina se fiksumpi ratkaisu, siksi tässä kyselen. Ja ilman sulaketta en kyllä ikinä lähtisi tota tekemään. Se oliskin hieno kun akku räjähtäis takakontissa ja vaikka koira olis kyydissä siellä ::)

Onko akun lämpenemisongelmia luvassa? Tarkoitus olisi tuikata akku varapyöräkoteloon, joten jos ilmanvaihtoa tarvii, sellanenkin tarvii sitten ottaa huomioon.
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

Pihtivirtamittarilla mitaten virrat ja sit laskien. Ei kandee mutuilla...

http://koti.mbnet.fi/huhtama/ele/index.php?si=ml18.sis&pa=jaaa
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

miikka sanoi
Onko akun lämpenemisongelmia luvassa? Tarkoitus olisi tuikata akku varapyöräkoteloon, joten jos ilmanvaihtoa tarvii, sellanenkin tarvii sitten ottaa huomioon.

Lämpöongelmia ei tule. Laita AGM-tyyppinen akku, tai Optima, ni ei tartte huolehtia tuuletuksista. Tavallisessa akussahan tulee huomioida kaasunpoisto, noissa ei.
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

No palaako joku 200A sulake ollenkaan jos tulee oikosulku tilanne?
Oon käsittänyt että esim. -20asteessa starttaaminen vastaa lähes samaa kun laittaa 17mm
kiintoavaimen napojen väliin? En viitsi tieten laittaa ylimääräistä liitosta/vikapaikkaa auton olosuhteisiin.
Pystys ton tietty laskemaankin jos akun oikosulkuvirta on ilmoitettu. ;)
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

Markok sanoi
No palaako joku 200A sulake ollenkaan jos tulee oikosulku tilanne?

Akuissahan yleensä ilmoitetaan hetkellinen virranantokyky, joka on luokkaa 400A tai enemmän, eli kyllä se nalli napsahtaa oikosulun sattuessa...
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

Markok sanoi
No palaako joku 200A sulake ollenkaan jos tulee oikosulku tilanne?
Oon käsittänyt että esim. -20asteessa starttaaminen vastaa lähes samaa kun laittaa 17mm
kiintoavaimen napojen väliin? En viitsi tieten laittaa ylimääräistä liitosta/vikapaikkaa auton olosuhteisiin.
Pystys ton tietty laskemaankin jos akun oikosulkuvirta on ilmoitettu. ;)

no pistä 200a sulake napojen väliin ja kato mitä tapahtuu,ja jos vielä haluut sen jälkeen koittaa ni pistä sit se 17mm lenkkiavain siihe samaiseen väliin :peukku

ps.en kehota ja kaiken saat omalla vastuulla tehä,mutta kyl se 200a lanka katkee ennen 17 lenkkiavainta

pps 13 lenkki joutu joskus vahingossa väliin,ja jätti käteen ikävän jäljen :seina jotta sillai ;D ;D
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

Alkaa selkiimää tää homma, eli kohta rakentelemaan ;)

Eli 50 mm2 piuhaa, ja ostan pari sulaketta, vaikka 150 ja 200A, jos 150A palaa esim. startatessa niin pistän 200A tilalle.

Akku on vielä mysteeri, mutta tuskin tulee Optimaa tai vastaavaa ostettua - ei vain yksinkertaisesti ole tarvis :)

Vielä pitää ratkoa laitanko kaapelin kulkemaan sisällä verhoilujen alla vai ulkona säänkestävässä haitariletkussa. Jälkimmäinen olisi helpompi asentaa ja tarvittaessa purkaa/tutkia. Sisälle asentaminen taas ei jättäisi mitään jälkiä, mutta vaatii jonkun verran enemmän vaivannäköä. Noh, tuo nyt taitaa olla enää makuasia.
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

jos kattot legun tavaratilan kannen alle, sinne taittopuolen perimmäisen osan alle siis, niin siellä on sellainen joku ~10cm kokoinen pyöreä ritilän näköinen alue. Pistä siihen flekti joka toimii vaikka virtalukon ON-asennossa. Sit teet jonkun aukon sinne muoveihin että akkutilaan tunkeva ilma pääsee ulos auton oikealta puolelta, sieltä missä on se hengitysläppä. Tulee halvemmaksi kun hyytelöakku eikä leiju katkut sisätiloissa :)
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

Entäs jos ei tarvi talvesta starttailua miettiä niin varmaan riittää jopa 35 neliöinen kaapeli? itse myös tota akkuhommaa miettinyt ja siitäkin puhuttu että riittäisi koska en ajatellu talvella ajella tolla.
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

miikka sanoi
Onko akun lämpenemisongelmia luvassa? Tarkoitus olisi tuikata akku varapyöräkoteloon, joten jos ilmanvaihtoa tarvii, sellanenkin tarvii sitten ottaa huomioon.
Mietippä konehuonetta kesähelteellä..
Varmana lämpenee siellä enemmän kuin takapaksissa.

"Normi"huoltovapaakin akku henkii todella vähän nykyään,mutta siihenhän saat helpon avun,toisen pään "henkireiän" pistät tukkoon,toisen pään johdatat alkuperäisen pohjan kumitutin läpi letkulla.

Ja tuosta sulakkeiden palamisesta,itse olen nähnyt kuinka 300A ANL-sulake kyrvähti,aivan vieressä.
Muovikuoreen jäi hienot jäljet (palaneet..),ja kyllä se aika valokaari oli.
Laitteistolle ei tapahtunut mitään.
Ja tässäkin oli akku kontissa.
Ja ~2,0kW startti.

P.S.Jos sitten laitat ANL-sulakkeilla,niin saat hetken aikaa etsiä ennenkuin löydät alle 200A.
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

No onhan noita ANL:iä myynnissä ihan powersetilläkin 100A:sta lähtien. Mutta tosiaan tollahan toi selviäisi että laittaa huohotusletkun kontin läpivientikumista pihalle. Hienoa, eipä tarvi sitäkään miettiä sen enempää. Täytyy vaan akkua ostaessa olla selvä kuinka paljon sillä saa olla korkeutta, että ei jää kontin pohjalevy kantamaan.

Noh, kunhan jossain vaiheessa saan jostain aikaa ruveta rakentamaan niin infoan sitten edistymistä :)
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

miikka sanoi
Täytyy vaan akkua ostaessa olla selvä kuinka paljon sillä saa olla korkeutta, että ei jää kontin pohjalevy kantamaan.

Tossa on muuten yks pointti lisää AGM:n tai Optiman puolesta. Ne kun voi asentaa kyljelleen, niin korkeus ei tuu ongelmaksi. :peukku

Niin, ja ANL-sulakkeita löytyy 60A:sta lähtien, esim DLS:ltä.
 
Vs: Siirtämässä akkua konttiin

miikka sanoi
No onhan noita ANL:iä myynnissä ihan powersetilläkin 100A:sta lähtien. Mutta tosiaan tollahan toi selviäisi että laittaa huohotusletkun kontin läpivientikumista pihalle. Hienoa, eipä tarvi sitäkään miettiä sen enempää. Täytyy vaan akkua ostaessa olla selvä kuinka paljon sillä saa olla korkeutta, että ei jää kontin pohjalevy kantamaan.

Noh, kunhan jossain vaiheessa saan jostain aikaa ruveta rakentamaan niin infoan sitten edistymistä :)
Itsellä on 120Ah akku omassa autossa,hinta oli edullinen ja varmasti ajaa harraste käytössä asiansa. Akuthan ovat melkein aina saman korkuisia,pituus vaan vaihtelee. Poikkeuksiakin on. Sulake niin lähelle akkua sitten kuin vaan mahdollista,tuossa oma sulake+akku. Ja koskaanhan ei voi olla liian varovainen. Ja johdot kannattaa vetää ennemmin sisältä kuin ulkoa,laittaa kulkemaan siihen helman johto koteloon,ja onnistuu itsestä nopeammin kuin auton alle vetäminen.
 
Takaisin
Ylös Bottom