sivuhelmojen teko

E

Elmo87

Guest
ajattelin jotta tekis itte tollaset sivuhelmat '89 lanceriin, mutta tarvitaanko siinä muutaku lasikuitua ja tiätysti kittiä, mutta täältä jostai luin jotta uretaania pitääs kans laittaa mutta onko se pakollista?
 
nooh. helemathan voi muotoilla ihan mistä haluu ja mikä vaan muovaantuu :D ja kyllä kannattaa olla aika hyvät hiomakoneet että pystyy tekee tasasta jälkee.
eiku yrittää ;)
 
Uretaanillahan haetaan se levikkeen muoto joka halutaan. Ja sen päälle sitten se lasikuitu. Jos ei halua uretaania käyttää, voi helman muodot veistää jostain muustakin aineesta joka on itselle tutumpaa, puu kanaverkko tai joku vastaava.

Muoto pitää kuitenkin hakea jollain ennen kuin voi kuitua käyttää, koska kuituahan ei saa pysymää ilmassa ja muokattua siihen haluttuun muotoon. Vähän sama kuin kastelet palan kangasta ja yrität sen saada tiettyyn muotoon.
 
Yksi mikä on todettu erittäin hyväksi on semmonen sininen levy .. käytetään vissiin johonki talojen eristyksiin. :-\ (tietoa löytyy). no se on vähän kun styroksi mutta kovmpa tavaraa, helppo muokata ja siihen päälle vaikka elmukelmua ja kuidutus.. kaveri teki helmat ja puskimen mantaansa siitä.. minä kaiutinkotelot colttiini.. ja hyvä tuli.. ;)
 
Se sininen levy on Finnfoamia. En muista kirjotetaako noin, mutta ainaki lausutaa. Ongelmana on vaan se, että hartsi syövyttää tota levyä. Eli valmiin muotin päälle pitää laittaa vaikka teippiä tai jotain. Kaikki teipitkää ei kestä hartsia. Kannattais siis käyttää mielummin uretaanilevyä. Se kestää hartsia on vähän pehmeämpää, eli helpompi työstää. Kannattaa varata mukaa myös vähän uretaanivaahtoa, ni voi korjailla pikku kämmäyksiä.
On muuten aika iso homma toi helmojen teko, mutta toivottavasti lopputulos palkitsee. :peukku
 
Käyttäkää hyvät ihmiset FOLIOTEIPPIÄ/FOLIORULLAA :peukku
Ei mitään "kouluteippejä"
Toisekseen styroksi yms muut kyllä häviävät kuin pieru saharaan (savun kanssa) sieltä... jos välistä pääsee....hartsia... ja kovetetta 2% ei enempää ;)
Ja mahdollisimman vähän ruttuja niin säästyy siltä hiomiselta ::)
 
mitä terkemmin muotoilee niin sitä vähemmän hiomista.. itelläni ei oo ollu sulamis ongelmaa ku on laittanu 2-4 kerrosta kelmuu.. kaks riittää.. ja huvikseen kokeilin että laitoin hartsii styröksiin niin mukavasti se suli :D
 
How to make a side-skirts by
DAE - Kaalimaa Garage - 'cusso':  ;D

-puhdista helma suuremmasta basasta vaikka teräsharjalla jos äiti ei lainaa tiskisellaista.

-leikkaa (sahaa) uretaanilevystä (20-30mm vahva levy riittää) helman mittainen suikale, leveydeltään sen mukainen kuinka leviät helemat halajaa.

(seuraavaa en ole vielä kokeillut, joten se on itelläkin vielä edessä...)
-suikaloi sanomalehteä helman kokoisiksi liuskoiksi.
-teippaa hyvin reunoistaan kiinni helmaan koko leveydeltään/kauttaaltaan "suojapohja" -paperi lehdestä. Teippaa sellaisin välein ettei paperi pääse roikkumaan eikä jätä ilmataskuja. Eli suojaa itse helma seuraavalta...

-tavallisen tapettiliisterin avulla laminoitte suikaleita tämän pohjan päälle n.4-10 kerrosta. (arvio kestävyydestä riittämätön  ??? ) Parikin kerrosta riittää..

-anna kuivua kunnolla

-sovittele leikkaamasi uretaanilevy tulevan helman alareunaksi. Asettele se vaikka tiiliskivien päälle ja tue se ettei se pääse liikkumaan ihan pienistä tönäisyistä.
Ja onhan auto jo tässä vaiheessa parkkeerattu tasaiselle alustalle? Onhan??

-pursota pistooli-uretaania reunoihin ja päälle niin että levy kiinnittyy liisterihelmaan.

Miksi pistooli-uretaania? Siksi, että sillä saa tiheämpää saumaa kuin tavallisella pilli-pullolla. Pistoolin kahvassa kun on paineensäädin.
Pistooli maksaa aika paljon. Liikkeestä riippuen n. 17€. Pistooliin uretaani on kanssa aika hintavaa. Liikkeestä riippuen 5-15€/pll. Samalla kannattaa ostaa myös puhdistusainetta pistoolikäyttöön. On siten pitkäikäisempi hankinta
(ite tilasin suoraan würthilta pari laatikkoa ja sain pistoolit ja puhdisteet päälle. 12pak 60€!!)

-anna kuivua. Pintakuiva on jo 20 min (20c¤) , mutta sisus kuivuu hitaammin.

-kun kökkö on täysin kuiva voi alkaa hakemaan muotoja helmaksi kaikilla käsiin saatavilla hioma-saha-nakerrus-leikkaus -hilppeillä mitä löytyy.

-helman voi tietysti irrottaa varovasti vetämällä ennen hiomiseen ryhtymistä. Avittaa työstöä. Liisteri-kikka-mojlikankin voi poistaa.
Tässä vaiheessa kerkiää vielä miettiä, miten kuidutetun helman kiinnittää pysyvästi paikalleen. Vaihtoehtoja on yhtä monia kuin on tekijöitäkin

-kun muoto on valmis, kuidut päälle. Kauttaaltaan. Sellaisen 3kerrosta pitäisi riittää normaalin ajoon. Mahdollisimman tasaisesti kiinnitys puolelta. Helpompi kiinnittää sitten paikallensa.

-tämän jälkeen kuidutetun helman voi kiinnittää paikoilleen, mikäli haluaa kitata helman tasaisesti koriin.
Kiinnityksessä voi käyttää esim: koriliimaa, sikaflexia, epoxia... tai mitä tahansa kunhan ei silikonia. Kiinnipysymisen voi varmistaa vaikka leveäkantaisilla peltiruuveilla suoraan helmaan. Pop-niiteistä en ole oikein perustanut mielen varmuutta..

-kun kittaus ja hionnat on ok. Maalaa se, ja lakka päälle.
Alapintaan kiveniskumassaa, ettei heti ekasta kivestä korkkaa

Siinä olla hieno sarja. Tank uu and cam again..

:peukku

ps. liisterin sijasta voi käyttää myös tavallista paperi-/puuliimaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom