Space Wagon 2.4GDI ei pysy käynnissä.

MTH

New Member
Liittynyt
26 Tammikuu 2012
Auto Mitsubishi Space Wagon 2.4GDI vm 2000

Vaihdettiin jarrupalat, levyt, jarrunesteet ja öljyt sekä suodatin. Tämän jälkeen lähdin asioille kaupungille muutamien kilometrien päähän. Kohteessa auto tyhjäkäyntiä noin 10min. Tämän jälkeen takaisin kotia kohti, kunnes liikenneymyrässä auto lennosta sammui. Sammui nätisti eikä seinään. Koitin uudelleen käynnistää niin hienosti käynnistyy, mutta heti sammuu. Ei muutakun hinaukseen ja talliin lämpimään. Ajattelin, että jäätynyt letkut, kun noin -16C. Yön yli oli lämpimässä, mutta silti ei pysy käynnissä. Käynnistyy ja nätisti sammuu. Sitten huomasin,kun kaasun laittaa pohjaan ja käynnistää niin pysyy jotenkin käynnissä, mutta hyvin vaivalloiselta kuullostaa. Tuntuu, että bensan saannissa jotain ongelmaa?
 
Vs: Space Wagon 2.4GDI ei pysy käynnissä.

Heittääkö Check engine valoa palamaan? Paljonko ajettu? Milloin vaihdettu viimeksi polttoaine suodattimet? Yksi suodatin on heti tankissa ja toinen moottorin puolella. Jos vaikuttaa polttoaineen saanti ongelmalta, niin suodattimet (molemmat) ensimmäisenä vaihtoon. Ei ole hirveän yleinen ongelma GDI:ssä kuitenkaan bensa pumppu (kallis noin 800€) Kun muunasian yhteydessä kuulin tuon hinnan, niin selvitin asiaa ja Oulussa ei ole paikallinen merkkiliike myynyt ensimmäistäkään bensapumppua 2.4 GDI koneeseen.
 
Vs: Space Wagon 2.4GDI ei pysy käynnissä.

Ajettu reilu 260tkm ja ei pala Check engine. Polttoainetta saa ja se tutkittu. Ei anna mitään vikakoodeja. Ohivuotoja mitattu ja kaikki kunnossa. Seuraavaksi uudet tulpat vaihdetaan. Bensaa oli öljyn joukossa, mutta varmaan johtuu siitä kun kokeiltu käynnistellä. Mistä lähteä etsimään vikaa?
 
Vs: Space Wagon 2.4GDI ei pysy käynnissä.

MTH sanoi
Ajettu reilu 260tkm ja ei pala Check engine. Polttoainetta saa ja se tutkittu. Ei anna mitään vikakoodeja. Ohivuotoja mitattu ja kaikki kunnossa. Seuraavaksi uudet tulpat vaihdetaan. Bensaa oli öljyn joukossa, mutta varmaan johtuu siitä kun kokeiltu käynnistellä. Mistä lähteä etsimään vikaa?
Vanhasanontahan sanoo, että jos bensa-auto saa bensaa ja kipinän niin moottori käy ja sinun tapauksessa voisi päätellä, että bensaa saa, kun sitä on jo kerta öljyn seassakin, niin kipinä on vajaa (kerran se käy jotenkin). Kipinän puutetta hakisin ensimmäisinä tulpista ja niistä lyhyvistä natsatulpanjohdoista joita merkkiliikkeen varaosahaku kutsuu nimellä tulpanhattu.
 
Vs: Space Wagon 2.4GDI ei pysy käynnissä.

Kyllä siihen tulokseen tässä ollaan tultu kaikkien ihmisten kanssa, että vika varmaan on jossain ohjausyksikössä. Onko se tämä ECU? Voiko tämä vika johtua myös siitä että se on rikki? Mistä lähteä tätä tilannetta nyt purkamaan?
 
Vs: Space Wagon 2.4GDI ei pysy käynnissä.

Kyllä nyt sulla on jo melkoisia arvontoja siellä. Käy nuo perusjut (halvat viat) ensin läpi ennenkuin lähdet hakemaan semmosia vikoja, mihin ei edes täällä foorumilla ole vielä edes koskaan törmätty (GDI+ECU). Ensin tulpat (ja kato, että siellä on oikeat iridium/platina tulpat eikä mitään 2 litrasen galantin perustulppia), tulpanjohdot(hatut) (niissä on ollu hiushalkeamia ja lyöny läpi sekä myös osiakin johdoista puuttunu), suodattimet (bensansuodattimet ja ilmansuodatin), kaasuläppäkotelon putsaus, jätä yön yli akunjohdot irti, jotta on varmasti resetoitu ja laita vielä akkukin laturiin (jos on paljon starttailtu niin voi olla jo aika tyhjä). Sitten kun aikaisemmin siellä oli tutkittu, että jäähdytin kuplii, kun auto on käynnissä, niin kupliiko se vai ei? Jos edellä mainitut asiat varmasti kunnossa, niin sitten kaasuläppäkotelo irti ja avata sekä katsoa, että onko irronnut se magneetti siitä läpän akselilta. Ja ihan sitten perus perus perus juttu, että onko tankissa ihan reilusti kunnollista polttoainetta, että ei ole muutama litra vedensekaista bensaa tankin pohjalla.
 
Vs: Space Wagon 2.4GDI ei pysy käynnissä.

Onko ongelmaan löytynyt vastausta? Kiinnostaa siinä mielessä, että vanhassa Galantissa oli viimeisenä vikana juurikin samanlainen ongelma. Lähti käyntiin mutta sammui heti. Ja tämä kylmällä moottorilla (mutta kuitenkin kesäkelillä).

Moottori pysyi käynnissä kun vain ensin kaasutti koneen lämpimäksi. Tosin tyhjäkäynti heitteli ja meinas siltikin välillä sammua. Check engine -valo paloi ja koodeja tutkittiin useammankin korjaamon toimesta. Jo aiemmin kun vikavalot eivät vielä palaneet, tuntui että moottorissa ei ollut enää kaikki hevosvoimat tallella ja bensankulutus oli noussut selvästi.

Auto oli viimeisellä kerralla pajalla pari kuukautta, jolloin siihen vaihdettiin melkein kolmella tonnilla osia (mm. tulpat, tulpanjohdot, ilmansuodatin, EGR-venttiili, kaasuläppäkotelo toistamiseen jne.). Jos oikein muistan, niin joku polttoainesuodatinkin vaihdettiin mutta ei käsittääkseni mitään polttoainetankin sisäistä. Bensapumppua ei vaihdettu kun kuulemma vika ei ollut siinä.

Viimeisen parin vuoden aikana, kun auto minulla oli, kiikutin korjaamoille melkein viidellä tonnilla euroja. Auto ei tullut kuntoon ja merkkihuoltokin nosti lopulta kätensä ylös... Nyt kiinnostaakin olisiko vika löytynyt juuri tuosta moottorinohjausyksiköstä...? Mielenkiinnolla seuraan löytyykö vastausta ongelmaan.

Sinänsä mukavasta ja menevän näköisestä pelistä jäi lopulta vähän huono fiilis. Arvelluttaakin näiden nykyautojen suorasuihkutusturbotekniikka - kuinka paljon vikoja niistä löytyy muutaman vuoden päästä... ::)
 
Vs: Space Wagon 2.4GDI ei pysy käynnissä.

Vika tosiaankin selvisi reilun kuukauden etsiskelyn jälkeen. Tuli paljon turhaa tehtyä. Vika oli yhdessä ohjainyksikössä MD340897 sijaitsee kuljettajan puolen lokasuojassa iso boxi, kun avaa konepellin.Käsittääkseni, jokin polttoaineen ruiskutus ohjainyksikkö. Uutena boxi maksaa hopiaa, mutta ruotsista löytyy monta sataa purkuosaboxia muutamalla kympillä. Hyvin pelaa boxin vaihdon jälkeen. Harmittaa vain, kun näin helposta hommasta oli kyse ja tuli tehtyä paljon turhaa. Tosiaankin mitään vikakoodia ei antanut kun ei kuulemma täysin rikki ollut.
 
Vs: Space Wagon 2.4GDI ei pysy käynnissä.

Miten selvisi että osa on viallinen?
 
Vs: Space Wagon 2.4GDI ei pysy käynnissä.

Kun kaikki mahdollinen oli jo mitattu, kokeiltu ja mietitty. Yksi mitsumies käski kokeilla, että onko vika siinä, kun kuulemma ollu samanlaisia ennenkin. Toinen ammattilainen ei sitä tiennyt. Päätin kokeilla ja tilata osan, kun niin halpoja on.
 
Vs: Space Wagon 2.4GDI ei pysy käynnissä.

Nyt ajattelin sitten itse katsoa tuota rikkinäistä boxia ja korjata tai korjauttaa.
 
Takaisin
Ylös Bottom