Space Wagon -92 1.8 GLXI nesteenkierrossa ongelmaa?

JannePanne

New Member
Liittynyt
17 Marraskuu 2012
Tein viime vkonloppuna sellaisen operaation, notta päästin syyläristä nesteet pois ja panin raakaa jäähdytysnestettä tilalle. Ajatuksena oli, että raaka sekoittuisi sitä kautta nykyiseen litkuun (n.-15 C).
Huomasin sen jälkeen, että vaikka moottori käy lämpöisenä, niin alavesiletku on kylmä ja käsin puristamalla tuntuu, ettei siellä ole painettakaan. Ylävesiletku on kuuma ja kova. Ennen tätä operaatiota en ole edes kokeillut em. asiaa, että en tiedä onko ongelma ollut jo aikaisemminkin.

Moottorin lämmöt eivät lämpömittarin mukaan seilaa, vaan pysyvät tasaisesti viisari noin klo 8-9:n välillä niin ajossa kuin paikalla käydessä.
Ohjaamoon tulee lämmintä ilmaa hyvin.

Kaikki vaikuttaa siis muuten normaalilta, poislukien alavesiletkun tilanne. Päällimmäinen murhe on nyt se, että pääsevätkö uudet ja vanhat nesteet sekoittumaan keskenään, kun pakkasetkin pian tulevat. Tietysti myös kiinnostaa, että mistähän tämä voi johtua.
 
Vs: Space Wagon -92 1.8 GLXI nesteenkierrossa ongelmaa?

kuinka pitkään olet ajanu/lämmityskäyttäny jotta huomasit moisen ominaisuuden?

sillä jos pelaa normisti kuten ennen niin veikkaan että kokeiluaikasi vaan liian lyhyt,eikä termari vaan kerkeä aukeemaan jotta lämpiää loputkin letkut ja paikat.

se että seisoo 10 min tyhjäkäynnillä ja autossa sisällä lämpö päällä kun ei välttämättä riitä alkuunkaan avaamaan termaria,vaikka olis kunnossa kaikki.

aja kunnon lenkki,20km esim tai vaikka pidempikin ja koita sitten uusiksi
 
Vs: Space Wagon -92 1.8 GLXI nesteenkierrossa ongelmaa?

Tulihan omasta 99' gdi galantista kokeiltua kun ollut jäähdytin nestevuotoja, ja sama homma
alempi letku kylmä ja melko lailla paineeton. testilenkkinä 35km työmatka joten pitääkö tämän paskakasan kanssa taas alkaa huolestumaan?
 
Vs: Space Wagon -92 1.8 GLXI nesteenkierrossa ongelmaa?

No eikös tuo ole normaali toimintaa. Itse huolestuisin jos alavesiletku olisi kuuma, koska sehän viittaisi siihen, että jäähdytinjärjestelmä on alimitoitettu ja syylärissä vesi ei ehdi jäähtyä. Alavesiletkustahan menee se vesi konetta jäähdyttämään ja ei se kone kuumalla vedellä jäähdy. Ja jos ylävesiletku on lämmin, niin silloinhan neste kiertää ja menee syyläriin jäähtymään. Tällöinhän termostaatti on auennut jo.
 
Vs: Space Wagon -92 1.8 GLXI nesteenkierrossa ongelmaa?

ei kai sen nyt ihan kylmäkään kuulu olla pidemmän ajon jäljiltä,koska sillonha koneen lämmöt heittelis edes takas miten termari avautuu/sulkeutuu. termarin tehtävähän on pitää yllä saavutettu normaali käyntilämpötila ja pitää se siinä ::) toki näin talvella erot ylä/ala letkun välillä varmasti suurempia kuin kesähelteillä.
 
Vs: Space Wagon -92 1.8 GLXI nesteenkierrossa ongelmaa?

mikko412 sanoi
kuinka pitkään olet ajanu/lämmityskäyttäny jotta huomasit moisen ominaisuuden?

sillä jos pelaa normisti kuten ennen niin veikkaan että kokeiluaikasi vaan liian lyhyt,eikä termari vaan kerkeä aukeemaan jotta lämpiää loputkin letkut ja paikat.

se että seisoo 10 min tyhjäkäynnillä ja autossa sisällä lämpö päällä kun ei välttämättä riitä alkuunkaan avaamaan termaria,vaikka olis kunnossa kaikki.

aja kunnon lenkki,20km esim tai vaikka pidempikin ja koita sitten uusiksi

No oon ajanut vain noin 5km että moottori on saavuttanut normilämmöt ja sen jälkeen käyttänyt tyhjäkäynnillä jonkun aikaa. Maanantaina on vasta menoja sen verran, että tuo 20km ylittyy. Täytyypä sitten kokeilla uudestaan.

MitsuMi sanoi
No eikös tuo ole normaali toimintaa. Itse huolestuisin jos alavesiletku olisi kuuma, koska sehän viittaisi siihen, että jäähdytinjärjestelmä on alimitoitettu ja syylärissä vesi ei ehdi jäähtyä. Alavesiletkustahan menee se vesi konetta jäähdyttämään ja ei se kone kuumalla vedellä jäähdy. Ja jos ylävesiletku on lämmin, niin silloinhan neste kiertää ja menee syyläriin jäähtymään. Tällöinhän termostaatti on auennut jo.

Onko normaalia myös se, että alavesiletkun saa helpommin puristettua kasaan, kuin ylävesiletkun, meinaan että onko kylmällä puolella sitten alhaisempi paine tai jotain? Vävypoika oli kyllä tuntevinaan virtausta putkessa, minä en.

Ps. Ei saa hermostua tyhmistä kysymyksistä :)
 
Vs: Space Wagon -92 1.8 GLXI nesteenkierrossa ongelmaa?

No kyllä mulla on tuossa GDI Galantissa etenkin näin talvella melko kylmä tuo alavesiletku ja vielä kylmempi se on tuossa talouden kakkos autossa, joka on vm.2011 dieseli Accord, vaikka sillä tultiin 75km matka maantieajoa. Noin se on ollu kyllä kaikissa autoissa, mitä olen omistanut. Jos oikein hyvin tukkisi keulan, niin sitten alkaisi ehkä alavesiletkukin lämmetä talvella. No kesällä on ehkä semmoinen lievästi lämmin, mutta mitenkään kuumalta alavesiletku ei tunnu kesälläkään. Ja tuosta paineesta ja nesteenvirtauksesta ei kannata olla huolissaan. Jos ylävesiletku on lämmin ja siinä tuntuu painetta, niin kyllä siitä alavesiletkustakin täytyy vettä huilata koneeseen. Olis aika nopeasti kone vedenkierrosta tyhjä muuten ja vedet paisuntasäiliöstä kartanolla jos ei sitä vettä alavesiletkun kautta tilalle menisi. Kannattaa kyllä varmuuden vuoksi aukaista syylärinkorkki ja vilkasta, kun kone on kylmä, että syyläri on vettä varmasti täynnä sekä laittaa paisunsäiliöön oikea nestemäärä. Kun ilmeisesti olit tyhjentänyt sitä syyläriä, että ei ole jäänyt ilmaa ja sen takia olisi jäänyt syyläri vajaaksi. Jos ohjaamoon tulee hyvin lämmintä ja moottorin lämpömittari pysyy normaalissa ajonaikana, niin voi olla jo aika huoletta.
 
Vs: Space Wagon -92 1.8 GLXI nesteenkierrossa ongelmaa?

Do-diin, tänään ajoin n. 30-40 km:n lenkin ja sen jälkeen sitten kokeilin alavesiletkua. Kyllä siinä jonkin verran lämpöä tuntui ja tosin painettakin tuntui olevan nyt enemmän. Tapani mukaan taas huolestuin jo ennen kuin oli aihettakaan. Kiitos vastauksista.
 
Takaisin
Ylös Bottom