stealth-91
New Member
- Liittynyt
- 18 Syyskuu 2008
Päätinpäs sitten tuoda julkisesti arvailtavaksi, ihmeteltäväksi ja neuvojen toivossa kommentoitavaksi pari kuukautta työn alla olleen ongelma-auton.
Auto on siis -91 Dodge Stealth R/T, automaatti
Oireet lyhyesti:
- tyhjäkäynti epätasaista ja johtaa sammumiseen
- isommilla kierroksilla käyntiääni "röpeltää"
- kiihdyttäessä tehot puuttuvat totaalisesti
- tasaisesti kiihdyttäessä tuntuu vetävän normaalia pidemmälle, ennen kuin vaihtaa
- viimeisen kerran kun yritin kiusata konetta, vauhti ei noussut yli 100 km/h ja kone alkoi käymään kuumana
Oireet ilmenivät sen jälkeen, kun alkuperäinen lisälaitteiden hihnapyörä ? " crank pulley " hajosi kahteen osaan. Molemmat lisälaitehihnat lähtivät paikoiltaan ja kiilahihna survoutui jakohihnaston suojamuovin ja kampiakselin väliin. Autolla tuli ajettua vielä noin vartti oletetun tapahtumahetken jälkeen, koska oireet alkoivat varsin hiipien -ohjaus jäykistyi, jarruista häipyi tehot, lataus loppui ja kone alkoi lämpenemään.
Hihnapyörä korjattiin tilapäisesti ja myöhemmin vaihdettiin alumiiniseen alkuperäiskokoiseen. Oireet alkoivat saman tien, kevyenä nykimisenä ja pienenä tehottomuutena. Ensi alkuun tilanteen korjasi MAF:n liittimen irroittaminen, mutta enää tuo ei riitä.
Mitä tämän jälkeen on tehty:
ECU vaihdettu - oli konkat vuotaneet huolella
MAF vaihdettu - kansi oli irti ja sisusta näytti epämääräiseltä
Tulpat vaihdettu - johtoja ei
Bensapumpulle tuleva virta mitattu ja pumpun toiminta testattu - virta mitattu konetta käyttämällä ja pumpun tuotto katsottu syöttämällä virta suoraan pumppuun
MMCd:n palm dataloggeri hankittu ja siitä luettu dataa, josta pistää silmään mm.
- O2R arvot 0,00 - 0,05 .....eikö pitäisi liikkua eri desimaaleilla, eli 0,1 -1 ?
- sytytysennakko soutaa hurjasti
- knock anturin maksimissaan antama arvo on 2, eli tuntuisi anturi toimivan, mutta kone ei nakuttaisi
- suuttimien duty ja pulse arvot ?
- Vikakoodeja ei tule, nyt kun maf:n irroittamisen aiheuttamat koodit on nollattu
Omat arvaukset ja seuraavat tarkastuskohteet
1. kampiakseli hypännyt hihnalla ja ajoitus pielessä
2. Lambda-anturi entinen ( anturi tai kytkentä )
3. Suuttimissa tai polttoaineensyötössä feelua
Jos jollakulla riittää mielenkiintoa ( kiitos Risto tähän astisesta avusta ), niin hyviä ideoita vian kartoittamiseen ja dataloggerin antamien tietojen tulkitsemiseen otetaan vastaan. -ja jos Lahti - Orimattila seudulta löytyy apua, niin otan vastaan ja pyrin vaivan korvaamaan.
- Tommi
Auto on siis -91 Dodge Stealth R/T, automaatti
Oireet lyhyesti:
- tyhjäkäynti epätasaista ja johtaa sammumiseen
- isommilla kierroksilla käyntiääni "röpeltää"
- kiihdyttäessä tehot puuttuvat totaalisesti
- tasaisesti kiihdyttäessä tuntuu vetävän normaalia pidemmälle, ennen kuin vaihtaa
- viimeisen kerran kun yritin kiusata konetta, vauhti ei noussut yli 100 km/h ja kone alkoi käymään kuumana
Oireet ilmenivät sen jälkeen, kun alkuperäinen lisälaitteiden hihnapyörä ? " crank pulley " hajosi kahteen osaan. Molemmat lisälaitehihnat lähtivät paikoiltaan ja kiilahihna survoutui jakohihnaston suojamuovin ja kampiakselin väliin. Autolla tuli ajettua vielä noin vartti oletetun tapahtumahetken jälkeen, koska oireet alkoivat varsin hiipien -ohjaus jäykistyi, jarruista häipyi tehot, lataus loppui ja kone alkoi lämpenemään.
Hihnapyörä korjattiin tilapäisesti ja myöhemmin vaihdettiin alumiiniseen alkuperäiskokoiseen. Oireet alkoivat saman tien, kevyenä nykimisenä ja pienenä tehottomuutena. Ensi alkuun tilanteen korjasi MAF:n liittimen irroittaminen, mutta enää tuo ei riitä.
Mitä tämän jälkeen on tehty:
ECU vaihdettu - oli konkat vuotaneet huolella
MAF vaihdettu - kansi oli irti ja sisusta näytti epämääräiseltä
Tulpat vaihdettu - johtoja ei
Bensapumpulle tuleva virta mitattu ja pumpun toiminta testattu - virta mitattu konetta käyttämällä ja pumpun tuotto katsottu syöttämällä virta suoraan pumppuun
MMCd:n palm dataloggeri hankittu ja siitä luettu dataa, josta pistää silmään mm.
- O2R arvot 0,00 - 0,05 .....eikö pitäisi liikkua eri desimaaleilla, eli 0,1 -1 ?
- sytytysennakko soutaa hurjasti
- knock anturin maksimissaan antama arvo on 2, eli tuntuisi anturi toimivan, mutta kone ei nakuttaisi
- suuttimien duty ja pulse arvot ?
- Vikakoodeja ei tule, nyt kun maf:n irroittamisen aiheuttamat koodit on nollattu
Omat arvaukset ja seuraavat tarkastuskohteet
1. kampiakseli hypännyt hihnalla ja ajoitus pielessä
2. Lambda-anturi entinen ( anturi tai kytkentä )
3. Suuttimissa tai polttoaineensyötössä feelua
Jos jollakulla riittää mielenkiintoa ( kiitos Risto tähän astisesta avusta ), niin hyviä ideoita vian kartoittamiseen ja dataloggerin antamien tietojen tulkitsemiseen otetaan vastaan. -ja jos Lahti - Orimattila seudulta löytyy apua, niin otan vastaan ja pyrin vaivan korvaamaan.
- Tommi