Stealth R/T vaparin käyntiongelmia

stealth-91

New Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2008
Päätinpäs sitten tuoda julkisesti arvailtavaksi, ihmeteltäväksi ja neuvojen toivossa kommentoitavaksi pari kuukautta työn alla olleen ongelma-auton.

Auto on siis -91 Dodge Stealth R/T, automaatti

Oireet lyhyesti:
- tyhjäkäynti epätasaista ja johtaa sammumiseen
- isommilla kierroksilla käyntiääni "röpeltää"
- kiihdyttäessä tehot puuttuvat totaalisesti
- tasaisesti kiihdyttäessä tuntuu vetävän normaalia pidemmälle, ennen kuin vaihtaa
- viimeisen kerran kun yritin kiusata konetta, vauhti ei noussut yli 100 km/h ja kone alkoi käymään kuumana

Oireet ilmenivät sen jälkeen, kun alkuperäinen lisälaitteiden hihnapyörä ? " crank pulley " hajosi kahteen osaan. Molemmat lisälaitehihnat lähtivät paikoiltaan ja kiilahihna survoutui jakohihnaston suojamuovin ja kampiakselin väliin. Autolla tuli ajettua vielä noin vartti oletetun tapahtumahetken jälkeen, koska oireet alkoivat varsin hiipien -ohjaus jäykistyi, jarruista häipyi tehot, lataus loppui ja kone alkoi lämpenemään.

Hihnapyörä korjattiin tilapäisesti ja myöhemmin vaihdettiin alumiiniseen alkuperäiskokoiseen. Oireet alkoivat saman tien, kevyenä nykimisenä ja pienenä tehottomuutena. Ensi alkuun tilanteen korjasi MAF:n liittimen irroittaminen, mutta enää tuo ei riitä.

Mitä tämän jälkeen on tehty:
ECU vaihdettu - oli konkat vuotaneet huolella
MAF vaihdettu - kansi oli irti ja sisusta näytti epämääräiseltä
Tulpat vaihdettu - johtoja ei
Bensapumpulle tuleva virta mitattu ja pumpun toiminta testattu - virta mitattu konetta käyttämällä ja pumpun tuotto katsottu syöttämällä virta suoraan pumppuun

MMCd:n palm dataloggeri hankittu ja siitä luettu dataa, josta pistää silmään mm.
- O2R arvot 0,00 - 0,05 .....eikö pitäisi liikkua eri desimaaleilla, eli 0,1 -1 ?
- sytytysennakko soutaa hurjasti
- knock anturin maksimissaan antama arvo on 2, eli tuntuisi anturi toimivan, mutta kone ei nakuttaisi
- suuttimien duty ja pulse arvot ?
- Vikakoodeja ei tule, nyt kun maf:n irroittamisen aiheuttamat koodit on nollattu

Omat arvaukset ja seuraavat tarkastuskohteet
1. kampiakseli hypännyt hihnalla ja ajoitus pielessä
2. Lambda-anturi entinen ( anturi tai kytkentä )
3. Suuttimissa tai polttoaineensyötössä feelua

Jos jollakulla riittää mielenkiintoa ( kiitos Risto tähän astisesta avusta ), niin hyviä ideoita vian kartoittamiseen ja dataloggerin antamien tietojen tulkitsemiseen otetaan vastaan. -ja jos Lahti - Orimattila seudulta löytyy apua, niin otan vastaan ja pyrin vaivan korvaamaan.
- Tommi
 
Vs: Stealth R/T vaparin käyntiongelmia

jako pielessä, saanut osumaa tapahtuneesta, tälläinen veikkaus
 
Vs: Stealth R/T vaparin käyntiongelmia

Ja sitten kaivataan näppäriä vinkkejä tuohon ajoituksen tarkastamiseen...
Olen kyllä löytänyt kuvalliset ohjeet, kuinka puretaan se kampiakselin pää näkyviin alakerran tarkastamista varten ( yläkerta on kohdillaan ), mutta kuinkas tuon hihnapyörän pultin saisi auki ilman paineilmapyssyä ?
- jostain luin vinkin että avain kiinni ja siten ettei pääse pyörähtämään ja noin sekunnin mittainen pyöräytys konetta, kommentteja / onko joku käyttänyt tuota menetelmää
 
Vs: Stealth R/T vaparin käyntiongelmia

Tulpat pois enneku koitat startil pyöräyttää, mut suosittelisin sen paineilmapyssyn hankintaa...

jako on aika varmasti pielessä. Myös sen apulaitehihnapyörän takana olevan jakohihnan oma hihnapyörä voi olla vaurioitunut ja sen takana on kampiakselin asentotunnistin, joka lukee peltilevyä. Levy voi olla vääntyny ja triggeri ei saa oikeita lukemia ja sekottaa koko koneen...
 
Vs: Stealth R/T vaparin käyntiongelmia

Kokeilinpas sitten ihan huvikseni säätää sytytysennakkoa arviolta ja sain kuin sainkin tyhjäkäynnin soutamisen vähenemään ja koneen pysymään käynnissä noin 700 - 900 rpm alueella, ennakon pyöriessä noin 23 - 15 asteessa noilla kierroksilla.
Sellaisia huomioita, että lambdan piuhat oli pikaliitetty ja yksi niistä paljaana. otin piuhat irti ja lambdan arvo, joka ennen pyöri 0,01 - 0,09 jumitti nyt siihen 0,01:een eli aiemminkaan ei varmasti ihan oikein toiminut. ja loggerista seuraavaa dataa
vspd - loggerin mukaan heittelee 0 - 40 välillä silloinkin kun kone ei käy ??
egt - 254 silloinkin kun kone on kylmä eikä käy ???
 
Vs: Stealth R/T vaparin käyntiongelmia

No niin... päivä tehtiin töitä ja nyt on auto taas iskussaan...
Kampiakseli oli 4 hammasta pielessä, joten ei ihme että pikkasen tuntui käyvän heikosti. säädöt kohdilleen ja sytytyksen säätö takaisin alkuperäiselle paikalleen ja kone pärähti kerrast käymään vallan nätisti... ainoastaan ennakon hienösäädön ja lambda-anturin kytkentöjen tarkistamisen tuo enää vaatisi -lambda ei anna mitään lukemaa dataloggeriin, muttei myöskään vikakoodia.
 
Takaisin
Ylös Bottom