Keskustelu sitten tänne osoitteeseen kiitos ;D
No niin, ihan jotta itekin muistais mitä sitä on tehnyt ja tulee autolleen tekemään niin merkkaanpa niitä tänne. Kyseessähän on kesällä 2011 ostettu vuoden 1998 pitkä GL Pajero, 2. generaation 2.8TDIC 4M40 moottorilla. Kilsoja on tälle kaunokaiselle kertynyt jo yli 400tkm, ostohetkellä oli mittarissa noin 380tkm. Penkit on tallella kaikille seitsemälle ja ajattelin tilanteen näin pitää. Ennen ostoa autoon oli juuri tehty kansiremppa ja kytkinremppa.
Vähällä huoltamisella on auto selvinnyt tähän asti. Talvella kun Pajerossa alkoi neliveto ravistaa meni auto huoltoliikkeeseen, kardaanin ristikoita kun ei minun kannata alkaa issekseni vaihtamaan... Neljästä ristikosta kolme ristikkoa osoitti kulumisen merkkejä, edessä pahimmat tapaukset joten ne menivät välittömästi vaihtoon. Takakardaanin ristikoista toinen pitäisi vielä vaihtaa, mutta siihen kun ei taida saada tarvikeristikoita vieläkään niin jää myöhemmälle. Niin, jarrupalatkin tuli uusittua samalla kerralla.
Nyt kevään tullen on ollut intoa tehdä pikkumuutoksia koneeseen, lähinnä siis liittyen ahtoihin. Ensin asensin ahtopainemittarin, jotta muutosten seuraaminen helpottuisi. Nollatilanteessa turbo heräilee mukavan aikaisin, 1600rpm nurkilla ja tätä en halua mennä muuttamaan miksikään. Ahtopaineet maksimissaan 0,7 bar, 60km/h vauhdissa noin 0,3 bar +/- 0,1 bar ja 80 km/h vauhdissa noin 0,5 bar +/- 0,2 bar. Paineita voisi vähäsen ruuvailla isommalle, kuitenkin niin ettei juurikaan yli 1 mennä kun en halua niitä kärähtäneitä kansipahveja nähdä!
Niinpä seuraavat muutokset tuli tehtyä:
-syöttöpumpun sisältä sen karan jyrkin kohta kohti sitä piikkiä mikä siihen karan asentoon reagoi (kara tosin oli jo lähempänä maksimia kuin nollaa, näkyi selvästi kulumista)
-karan varresta läksi se rinkula vek
-kalvon palautusjousta kierretty alaspäin 36 naksausta eli puoli kierrosta
Seurauksena ahtopaineet maksimissaan 0,8 ja mukavan pirteä meno kiihdytellessäkin. Normisyötön ja tyhjäkäynnin määrää aion vielä ruuvailla heti kun ehdin ja laittaa 3mm edestä prikkoja hukkaportin ja imusarjan väliin ku ei siinä näytä mitään säätötankoa olevan. Siinä sitten riittävästi pikkusäätöjä minun makuuni ;D
Sitten muut muutokset onkin rengaskoon muuttaminen 235/75-15 rinkuloista astetta isompaan eli 31/10,5-15. Ensin kyl ostan talvirenkaat, ne on tärkeemmät kun nykyiset "nasta"renkaat ovat aika pirun sliksit! Ostoslistalla talvirenkaiksi Nokian Hakkapeliitta LT:t ja kesärenkaiksi Hankookin Dynapro MT RT03:set.
Äänentoistoa lisäilen sitten kun ehdin, aloitan ihan vaan lituskaisesta aktiivisubista kuskin penkin alle ;D Jo pitäisi kuulostaa paremmalta ja sitten aikanaan voin hommaa vahvarin myös muille kaiuttimille... mut kaikki aikanaan
Muuta tekemistä olis mm. talvivanteiden hiominen ja ehostus, penkkien pesu öljytahroista, pakoputken tekeminen 2,5" rööristä, astinlautojen kiinnittäminen autoon ni jaksaa oma äippä ja anoppikin kiivetä autoon ;D
Pikkuhuollettavaa löytyy sitten takakaarista, ruoste syönyt vähäsen läpi niin siinä olis vähän hitsattavaa. Sitten takakardaanin toinen ristikko pitäis vielä vaihtaa, mut se ei ole kauhean akuutti kun ei ravista vielä yhtään. Ja laturin hihnan kunnon jos tsekkais ja varmistais että se alapultti on kireellä.
Jotta tällaista elämä minun Pajeroni kanssa! eukku
No niin, ihan jotta itekin muistais mitä sitä on tehnyt ja tulee autolleen tekemään niin merkkaanpa niitä tänne. Kyseessähän on kesällä 2011 ostettu vuoden 1998 pitkä GL Pajero, 2. generaation 2.8TDIC 4M40 moottorilla. Kilsoja on tälle kaunokaiselle kertynyt jo yli 400tkm, ostohetkellä oli mittarissa noin 380tkm. Penkit on tallella kaikille seitsemälle ja ajattelin tilanteen näin pitää. Ennen ostoa autoon oli juuri tehty kansiremppa ja kytkinremppa.
Vähällä huoltamisella on auto selvinnyt tähän asti. Talvella kun Pajerossa alkoi neliveto ravistaa meni auto huoltoliikkeeseen, kardaanin ristikoita kun ei minun kannata alkaa issekseni vaihtamaan... Neljästä ristikosta kolme ristikkoa osoitti kulumisen merkkejä, edessä pahimmat tapaukset joten ne menivät välittömästi vaihtoon. Takakardaanin ristikoista toinen pitäisi vielä vaihtaa, mutta siihen kun ei taida saada tarvikeristikoita vieläkään niin jää myöhemmälle. Niin, jarrupalatkin tuli uusittua samalla kerralla.
Nyt kevään tullen on ollut intoa tehdä pikkumuutoksia koneeseen, lähinnä siis liittyen ahtoihin. Ensin asensin ahtopainemittarin, jotta muutosten seuraaminen helpottuisi. Nollatilanteessa turbo heräilee mukavan aikaisin, 1600rpm nurkilla ja tätä en halua mennä muuttamaan miksikään. Ahtopaineet maksimissaan 0,7 bar, 60km/h vauhdissa noin 0,3 bar +/- 0,1 bar ja 80 km/h vauhdissa noin 0,5 bar +/- 0,2 bar. Paineita voisi vähäsen ruuvailla isommalle, kuitenkin niin ettei juurikaan yli 1 mennä kun en halua niitä kärähtäneitä kansipahveja nähdä!
Niinpä seuraavat muutokset tuli tehtyä:
-syöttöpumpun sisältä sen karan jyrkin kohta kohti sitä piikkiä mikä siihen karan asentoon reagoi (kara tosin oli jo lähempänä maksimia kuin nollaa, näkyi selvästi kulumista)
-karan varresta läksi se rinkula vek
-kalvon palautusjousta kierretty alaspäin 36 naksausta eli puoli kierrosta
Seurauksena ahtopaineet maksimissaan 0,8 ja mukavan pirteä meno kiihdytellessäkin. Normisyötön ja tyhjäkäynnin määrää aion vielä ruuvailla heti kun ehdin ja laittaa 3mm edestä prikkoja hukkaportin ja imusarjan väliin ku ei siinä näytä mitään säätötankoa olevan. Siinä sitten riittävästi pikkusäätöjä minun makuuni ;D
Sitten muut muutokset onkin rengaskoon muuttaminen 235/75-15 rinkuloista astetta isompaan eli 31/10,5-15. Ensin kyl ostan talvirenkaat, ne on tärkeemmät kun nykyiset "nasta"renkaat ovat aika pirun sliksit! Ostoslistalla talvirenkaiksi Nokian Hakkapeliitta LT:t ja kesärenkaiksi Hankookin Dynapro MT RT03:set.
Äänentoistoa lisäilen sitten kun ehdin, aloitan ihan vaan lituskaisesta aktiivisubista kuskin penkin alle ;D Jo pitäisi kuulostaa paremmalta ja sitten aikanaan voin hommaa vahvarin myös muille kaiuttimille... mut kaikki aikanaan
Muuta tekemistä olis mm. talvivanteiden hiominen ja ehostus, penkkien pesu öljytahroista, pakoputken tekeminen 2,5" rööristä, astinlautojen kiinnittäminen autoon ni jaksaa oma äippä ja anoppikin kiivetä autoon ;D
Pikkuhuollettavaa löytyy sitten takakaarista, ruoste syönyt vähäsen läpi niin siinä olis vähän hitsattavaa. Sitten takakardaanin toinen ristikko pitäis vielä vaihtaa, mut se ei ole kauhean akuutti kun ei ravista vielä yhtään. Ja laturin hihnan kunnon jos tsekkais ja varmistais että se alapultti on kireellä.
Jotta tällaista elämä minun Pajeroni kanssa! eukku