Täristää +- 40 km/h:ssa.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
G

Greaseliver

Guest
Tervehdys !
Heti kärkeen , mahtavaa kun on tämmönen palsta olemassa !
Pahoittelen moottoritietämykseni uupumisista, olen ummikko näissä asioissa :tmi
Asiaan; Itselläni on vm.89/90 2,5 td Pajero ja nyt kun käytin sitä pajalla , he uusivat molemmat ristikkonivelet ja huomasivat siinä samalla että joku pultti/akseli oli löysällä ( ilmeisesti tasapainoakseli ), kun kerroin että oli saman päivänä ruvennut pitämään ääntä koneesta kun oli veto päällä. He irrottivat syylärin ja irrottivat sen akselin ja laittoivat siihen Loctitea ja laittoivat akselin takas paikoilleen ja ampuivat sen pulttipyssyllä niin tiukkaan kuin saivat.
Kun läksin pajalta , auto täristää molemmin puolin 40 km/tunnissa niin paljon että meinaa paikat hampaista irrota. :driver
Auttakkee minnuua ja kertokkaa missä vika !!!! :seina

Auto on mulla ollut vuoden ja tykkään tosi paljon pelistä ,koska ajan sillä myös joka viikko umpilumisilla metsäteillä jne. Ja nyt kuuppa on punasena sen takia kun paja ryssi homman ja nyt meinaavat että uusivat siihen jonkukin dampperin pyörän ja katsovat että paranisiko se tärinä sillä !!?????

Ottaisin tosi kiitollisena neuvot vastaan !

Ps. Mukavaa kevään odotusta kaikille palstalaisille ja kiitos etukäteen kommenteista ( toivottavasti niitä tulee ) ! :)
 
Vs: Täristää +- 40 km/h:ssa.

onko tärinä sidoksissa moottorin kierroslukuun, vai auton nopeuteen tai käytettyyn vaihteeseen?

Jos tasapainoakseli on pielessä, niin moottori täristää myös auton ollessa paikoillaan, ja aina kun moottori käy tietyllä kierroslukualueella, nopeudesta riippumatta.

Jos tärinä liittyy nimenomaan auton nopeuteen, eikä moottorin kierrosluvulla ole mitään vaikutusta asiaan, niin ensimmäisen tutkit, että kaikki pyörät on kiinni, eikä vanteissa ole jäätä tms.

Sitten epäilet poikien ryssineen kardaanirempan. Aika erikoiselta rempalta nuo loctite patentit ja pulttipyssyn käyttö kyllä kuulostavat...
 
Vs: Täristää +- 40 km/h:ssa.

Terve !
Täristää ainoastaan vauhdissa , paikoillaan kaikki ok. Ja se tärinä tulee tosiaan kun vauhti lähenee neljää kymppiä ja n. 50 km/h:ssa se pienenee. Esim. 80 km/h nopeudessa se kulkee kuten ennenkin.
Ja ne veti sen pultin liimalla ja pulttipyssyllä siellä konehuoneessa ( tasapainoakseli tms.). Vaihtoivat ainoastaan ristikkonivelet kardaaniin.

Siellä korjaamolla oli 3 korjaajaa aprikoimassa vikaa ja kaikki epäili eri asiaa. Sen takia kysyn teiltä.

Vika tuli välittömästi korjausten jälkeen.
 
Vs: Täristää +- 40 km/h:ssa.

Vika on ilmeisesti kardinissa. Ristikko asennettu epäkeskisesti (en tiedä onko mahdollista) tai akseliosat asemoitu väärin tai akselissa oleva vanha paino pudonnu. Kardaaniakseli vaatii tasapainotuksen jos sitä on kolhittu. Onko siinä lommoja ?
Siis kardaani tasapainotukseen, ei ole kovin kallista mutta sais mennä korjaamon piikkiin, kun ei ole ennen täristäny
 
Vs: Täristää +- 40 km/h:ssa.

Irrottivat kardaaninkin kun menin kertomaan viasta jonka aiheuttivat. Merkki oli paikoillaan eikä kardaanissa ollut kolhuja. Takaristikkonivel on nyt pienessä vinkkelissä pituussuunnassa (n. 10 asteen kulmassa) suhteessa kardaaniin. Voiko tämä vaikuttaa ?
Yksi äijistä oli sitä mieltä että vika kardaanissa ja kaksi oli sitä mieltä että se tasapainoakselin kiila on kulunut ja se ei ole nyt kohdillaan tai jotain sellaista, mölisivät niin montaa eri vaihtoehtoa että mä alan olla yhtä sekasin ku faija viime juhannuksena...
Onko tietoa onko Päijät-Hämeessä ( Lahdessa ) ketään pätevää asiantuntijaa jolle auton uskaltaisi viedä ?
Paja vaatii multa 100 euroa siitä kardaanin tasapainotuksen tsekkaamisesta ! Mutta tuskin se mitään auttaa koska kardaanille ei oo tapahtunut mitään.
 
Vs: Täristää +- 40 km/h:ssa.

mitenkäs se vika siihen kardaaniin muka ilmestyi juuri kun se oli pajalla -silloinhan ne tumpelot ovat itse rikkoneet sen...

Ja jos tärinä on samanlainen 40km/h vauhdissa vaikka painaa kytkimen pohjaan, niin se tasapainoakseli ei silloin sitä aiheuta..

Kardaanirempan voi möhliä monella eri tavalla: neuloja puuttuu, kupit on lyöty liian syvälle (jumissa), kupit on telottu asentaessa, ristikot on pyöräytetty ympäri, kardaania on kolhittu tai siitä on raksittu/pudonnut vanhoja painoja pois, kardaani on asennettu likaisiin laippoihin kiinni (laipat vinossa ja silloin se on yleensä eri asennossakin kuin aiemmin).

Periaatteessa ristikoiden vaihto on helppoa, kardaanissa on sokat, joita vasten uusi ristikko asemoi itsensä. Mutta siltikin, kokemuksesta tiedän, että esim. kupin voi lyödä liian syvälle, jolloin ristikko jumittaa. Ehjän nivelen pitää pyöriä herkästi ristikkoa ympäri.
 
Vs: Täristää +- 40 km/h:ssa.

Sen verran kommenttia että tasapainoakselijuttu kuulostaa oudolta,tuskin mitään sellaista olis voitu huomata jos jakopää ei ole
ollut auki,pulttikoneella kiristyksestä tuli lähinnä mieleen että kampiakselin hihnapyörä on voinut olla löysällä jos on jäänyt vähän
heikosti tiukatuksi,ja sen nyt ei pitäis värinöitä aiheuttaa ellei ole ihan pieleen asenneltu sekin...!? Voi toki olla mahdollista...!?

Kardaanin ristikossa vika todennäköisesti on,ei niitä kaikki välttämättä kohdilleen saa,entiseen työpaikkaankin tuli kerran akseli
jostain naapurikaupungista tehtäväksi ku siellä ei kuulemma saaneet siitä täristämätöntä tehtyä... Tarkkaa hommaa siis...
 
Vs: Täristää +- 40 km/h:ssa.

Kiitoksia paljon vastauksista :peukku
Rupean etsimään vikaa ensin kardaanista , kunhan löydän jostain pajan jonne auton uskaltaa viedä etteivät ryssi uudestaan hommia.
 
Vs: Täristää +- 40 km/h:ssa.

Ps. Yx oleellinen juttu unohtui mainita; se tässä on hivenen ihmeellistä että se ravistaa ratista eikä vaihekepistä. Sen takia pajalla tuumailivat että se vika olisi konehuoneen puolella eikä kardaanissa.
Voiko vika silti olla kardaanissa vaikkei vaihekeppi tärise pätkääkään ?
 
Vs: Täristää +- 40 km/h:ssa.

jos se tärinä ei ole riippuvainen koneen kierroksista, niin se ei ole silloin kiinni tasapainoakseleista tai muualtakaan koneesta. Kokeilet sitä näin: ajat nopeutta, jolla tärinä ilmenee, ajat vaikka alamäkeen niin vauhti säilyy. Polkaiset kytkimen pohjaan, jos tärinä pysyy samanlaisena kun kierrokset tippuvat tyhjäkäynnille, voit unohtaa koneteoriat.

Onhan siinä nyt pyörät kunnolla kiinni ja ehjät renkaat, suorilla vanteilla? Tasapainotettu ja suora ei sitten muuten ole synonyymeja. En vaan tajua miten se tärinä nyt on korjaamoreissulla tullut, jos kardaani oli ainoa mihin kajottiin.... ellei sitten korjaamon pojat ole käyneet pienellä offireissulla, jonka jäljiltä puuttuu renkaista painoja, tai on renkaasta runko hajalla tai vanne kierona....
 
Vs: Täristää +- 40 km/h:ssa.

Kiitos vinkistä, kokeilen heti kun pääsen autolle.
Eli allaoleva osto-ilmo jää voimaan jos vika edelleen paikallistamatta.

Pajalla tekivät siis samalla kerralla seuraavat:
1. kardaanin molemmat ristikkonivelet (etu-ja taka) vaihdettiin.
2. kampiakselin siimapyörän pultti oli löysällä, se irrottettiin ja liimattiin ja ammuttiin pulttipyssyllä takas paikoilleen.

Nyt epäilevät että siellä siimapyörässä on joku tärinänvaimennin kumi saattanut mennä rikki/tippua tms. ja se aiheuttaa sen tärinän tietyillä kierroksilla.
Epäilivät myös että joku tasapainoakslei on saattanut yhdellä pykälällä liikahtaa ja se tekis sen tärinän.
Eli nyt pitäisi siis etsiä ehjä kampiakselin siimapyörä eli:

OSTETAAN:
Pajero 2,5 TD - 89/90 , kampiakselin siimapyörä.
 
Vs: Täristää +- 40 km/h:ssa.

Ps. Tärinä tulee kaikista voimakkaimmin kun on veto päällä esim. kun lähtee liikkeelle ja kiihdyttää.
Alamäessä jos painaa kytkimen pohjaan tai heittää vapaalle, tärinää poistuu.
Pahin tärinä syntyy 3-vaihteella. Jos heittää alkulähtokiihdytyksessä suoraan kakkoselta neloselle, se täristää huomattavsti vähemmän.
 
Vs: Täristää +- 40 km/h:ssa.

Onko sulla neliveto siinä kokoajan päällä?

En tarkkaan tiedä kuinka se selittäisi mitään, mutta jos tärinä tuntuu ratissa, eikä niinkään vaihdekepissä, tuntuisi oudolta, jos vika löytyisi taka-akselille menevältä kardaanilta?

Mikä osa etuvedon puolella voisi aiheuttaa tuommoista?

Kumpaan kardaanin niveliä vaihdettiin?

Tuntuu aika ihmeelliseltä aiheuttajan etsintä koneesta, siimapyöräkin varmaan silminnähden vipottaisi, jos siinä jotain vikaa olisi, ja silloinkin se olisi varmaan vain huonosti paikoillaan.

Tasapainoakseliin tuskin ovat päässeet käsiksi jos vain siimapyörää kiristelleet, ja siksi tuskin olisi päässyt hyppimään hampaita yli nyt yhtäkkiä.

Jos moottori aiheuttaisi tärinän, sen pitäisi ilmetä myös paikoillaan käytettäessä, mitä tässä tapauksessa ei ilmeisesti tapahdu?

Mistä pajasta noin "järkeviä" veikkauksia annetaan? Tietäisi vältellä..
 
Vs: Täristää +- 40 km/h:ssa.

Ei oo neliveto ollenkaan päällä. Olisko sitten tuo tasapainohihna poikki mitä "jkl" epäili ?
Laitoin osto-ilmon kampiakselin siimapyörästä ja nyt sellainen käytetty venaa Matkahuollossa noutamista hintaan 75 Euro (55eur+pk). Huomenna se pitäs sieltä noutaa ja tiistai-aamuna klo 07.00 auto pitäisi kiikuttaa takas sinne "Onnelaan" eli sinne "Pärnäsen Korjaamolle".
Laskuttavat kuulemma nyt sitten siitä vian etsimisestäkin jonka itse aiheuttivat.
En laita vielä mitään mainintaa mikä paja kyseessä koska on korrektia nyt katsoa kuinka he hoitavat asian finaaliin.

Ps. Suuret välikiitokset kommenteista ja mietinnöistä. Oon tukeutunut täysin tämän palstan mielipiteisiin kädenväännössä pajan kanssa !
Laitan heti keskiviikkona meiliä kuinka asiassa kävi ja löytyikö vika ja paljonko koko show kaiken kaikkiaan maksoi.
 
Vs: Täristää +- 40 km/h:ssa.

Moi !
Auton vika ei selvinnyt.
Siimapyörää ei vaihdettu.
Kardaani käytettiin tasapainotuksessa, oli 30 gr muka heittoa , lisäsivät limpun , ei mitään vaikutusta.
Auto täristää edelleen neljän kympin molemmin puolin.

Olen heittänyt kirveen kaivoon jo koko asian suhteen ja niellyt kiukkuni ja opetellut totuttautumaan siihen prkl:n tärinään :seina ;D

Suljen tämän kesksutelun nyt tähän ja toivotan kaikille clubilaisille
OIKEIN RATTOISAA JA MUKAVAA KESÄÄ !!

Kiitoksia oikein paljon asian pähkäilemisestä !
Mikäli jollekulle tulee mahdollinen ratkaisu/ratkaisija mieleen , meilata saa !

Näihin kuviin , näihin tunnelmiin !
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom